Omezení proudu z alternátoru

Od: Datum: 13.10.15 00:27 odpovědí: 6 změna: 26.10.15 10:58

Zdravím všechny přítomné rádce,

K přebytečnému altíku z favoritu jsem si pořídil 25ccm motorek z křoviňáku za účelem stavby 12V "centrály" například pro příležitostné oživení akumulátoru v případě vybití při kempování. Je mi jasné, že běžná cca 70Ah baterka těch 55A z altíku nikdy dýl než pár sekund nepobere, takže nabíjecí výstupní proud třeba 15-20A by mi postačoval a předpokládám, že to je tak rozumné maximum, co ten motorek z křoviňáku dokáže z altíku dostat Mechanicky to mám propojeno (2 kusy naohýbaného železa, trochu šroubů a kousek hadice se sponami na propojení hřídelí). Ale kde je problém - předpokládal jsem, že altíkem zatížený motorek se bude sotva točit, že ho altík bude dusit a nenechá roztočit. Chyba - jakmile se altík nabudí (baterka připojená) motorek bez ohledu na otáčky a klapku karbu okamžitě natvrdo chcípne.Takže - je způsob, jak omezit buzením výstupní proud, ideálně v závislosti na otáčkách? Pokusy s úpravou regulátoru (různé autožárovičky mezi výstupem regulátoru a uhlíkem) zatím žádný použitelný výsledek nepřinesly :( Případná regulace až na výstupu mi přijde jako prasárna.

Díky za každou radu


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 13.10.15 09:21
avatar

Myslím, že problém bude v motoru toho křovinořezu. Mám 4-takt Hondu a když náhodou zaseknu do tvrdého (struna to neudělá, jen nůž) tak okamžitě chcipne. Jen typuji, že se při snížení otáček přestane točit magneto pod mez kdy dává jiskru a nezapálí směs. Protože není jiný zdroj energie jako v autě nebo motorce motor se zastaví.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: buss®
Datum: 13.10.15 09:28

A jaké otáčky pro plný výkon alter potřebuje? Jaké jsou otáčky motoru, proč je to spojeno natvrdo, bez převodu? To je třeba si odpovědět.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bery*
Datum: 25.10.15 10:47

Co se týká otáček, tak převod 1:1 by byl ideální (tedy za předpokladu tak 5x silnějšího motůrku) - altík potřebuje pro plný výkon něco kolem 6000ot/min a tenhle dvoutakt točí cca stejně. Problém je, že altík se při zatížení odběrem proudu snaží dodat pořád stejnej (požadovanej) proud, takže s klesajícíma otáčkama pro udržení toho výstupního proudu regulátorem posiluje buzení vinutí a zatěžuje motůrek vyšším momentem. Takže ani zpřevodování by to nezachránilo, jedině s nějakým opravdu vysokým poměrem, kdyby třeba motůrek točil 7000 a altík by se převaloval 1000. Pak by to problém nebyl. Respektive bych přišel tak o třetinu výkonu na převodu řemenem :( Ale já chci naopak docílit toho, aby altík dodával jen pár ampér při co nejnižších otáčkách a celek byl co nejmenší, nejlehčí a nejtišší. Takže potřebuju regulovat elektricky, ne mechanicky a ideálně tak, aby zatížení motůrku altíkem naopak s otáčkama stoupalo. Zatím vše, co mě napadlo, by se bohužel nesneslo s funkcí regulátoru v altíku. Asi mi nakonec nezbyde, než na to jít přes nějaký vlastní udělátko pro buzení a regulaci napětí řešit ovládáním otáček pomocí něčeho, co mi v závislosti na napětí bude tahat za plyn

Datum: 13.10.15 09:43
avatar

Možná nepůjde ani tak o otáčky ale ten proudový náraz který motor zastaví. Proto je u motorů "stabiláků" setrvačník. I když je to diesel, setrvačník zaručí, aby se přetočil přes horní úvrať.U jednopístového benzínu prostě jednou neskočí jiskra a motor nemá výkon, aby cyklus zopakoval. Tento problém ale nejspíš neodstraní regulátor, proudový náraz u každého spotřebiče (u motoru obzvlášť) bude násobek jeho příkonu a nepobere ho ani baterie.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 26.10.15 10:44

Pri elektrocentrálach sa pri zaťažení alternátora pridá plyn na benzínovom motore automaticky,preto to nezdochne.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: vernon
Datum: 26.10.15 10:58
70Ah baterka nepobere dobíjení z 55A alternátoru? A jak to podle tebe tyto komponenty dělají v autě?
Pokud ten motor zpřevoduješ v poměru 2:1, bude to v pohodě stačit. Při třech tisících otáčkách už alternátor dává 80% výkonu a motor s ním nebude mít tolik práce.
Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

Poslední otázky Poradny elektronika
Nejnavštěvovanější otázky v rubrice

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.