Selenová nabíječka

Od: Datum: 07.04.15 00:55 odpovědí: 40 změna: 25.04.15 09:35

Dobrý den, Prosím neporadil by mi někdo, jak opravit (předělat selenovou nabíječku? Jsem mamlas, který něco takového vidí prvně. Je mi to líto vyhodit – mohlo by to sloužit i jako zdroj pro větší proudy tam kde mi můj už nestačí. Jedná se o toto: Dle schématu jsem si postavil kondenzátorovou nabíječku a když mi jeden kdysi bouchnul, tak mi slouží už 20let. Tady ale nevím co s tím. Už jsem se dočetl, že tato nabíječka používá pro řízení proudu sycení jádra, jenže já nevím, jak najít chybu. Má dva přepínače pro napětí a pro proud. Přepínač pro napětí funguje, ale proud mi z toho neleze skoro žádný ať to přepnu kamkoli. Vyndal jsem seleny a dal bytelný můstek, ale je to stále stejné. Trafo vypadá v pohodě a napětí na jeho výstupu měřím. Letmým proměřením primár taky není odpálený, jenže nějak provázaný se sekunderem a já vůbec neznám tento princip. Proud se přepíná v primeru, ale jak? A jak postupovat, abych našel chybu. Jestli v pytli trafo, tak to nemá cenu řešit. Já totiž ani nevím (na rozdíl od diod) co bych měl na selenech naměřit a jak se to chová v propustném a závěrném směru – nebyl jsem ještě na světě když to frčelo. Kromě ampérmetru s bočníkem (proud ale měřím měřákem) už v nabíječce není naprosto nic. Prosím nesmějte se mi a jestli můžete, tak prosím poraďte. Nemám peníze něco kupovat, ale rát se s tímto problémem poperu a něco nového (spíš starého) přiučím. Moc a moc děkuji. Michal



Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 07.04.15 05:28
avatar

je to tovární výrobek? podle skříně vypadá že ano, pak typ, výrobce...foto štítku skříně, na trafu je taky něco, štítek...přepínače jsou typu VS...z Obzoru Zlín?

doplněno 07.04.15 06:37:

dle obrázku nabíjíte baterii typu AGM

http://www.autobaterie-pema.c…agm-gel-efb.html#.VSNQZ_msWTI

pár info o nabíjní typu AGM

http://www.sossoukyjov.cz/dat…a/File/VY_32_INOVACE_6a04.pdf

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 07.04.15 13:36

Moc děkuji, vše, co jste mi poslal, je pro mně přínosem a schoval jsem si to. Nicméně Nabíječka je nejspíše fitemní výrobek. Štítek na trafu je, ale dost špatně se čte. Mám to rozluštit? Baterie na fotce je z olověná z motorky. Nabíječka (kdyby chodila), tak umí 6, 12 ,18 a 24V. Potřebuji jí na nabíjení především na nabíjení baterek do auta a motorky a popř jako zdroj napětí pro větší odběry. Na nabíjení baterek např do alarmů jsem si nabíječky postavil jiné. Moc děkuji ještě jednou za ochotu.

Od: buss®
Datum: 07.04.15 09:23

Co je na štítku trafa, U, I. Popř. dle typu nabíječky zkusit najít na intu, schema.
Zjistit, co se přepíná, pravděpodobně primár a možná i sekundár (přepíná se počet závitů), kolik je odboček na P a S?. Jsou přepínače dobré?
Změřit při zatížení, na sekundáru, zda je trafo dobré. Nezahřívá se trafo?
Selen je jak dioda, zapojen do můstku, Místo selenu dát odpovídající Graetz, diody, můstek (vývody značeny), chladit.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.04.15 14:04

Promiňte prosím, já poslal odpověď už někomu jinému omylem a podruhé mi sem nejde vložit. Jste moc hodný a já děkuji

Od: host
Datum: 07.04.15 10:39

Podle obrázku předního panelu to vypadá na nabíječku s přepínáním napětí 6V (motocykly, Trabant), 12 V (běžná auta), 18 V (prostě to tak asi vyšlo při zapojení odboček trafa) a 24 V.

Jestli nejste elektrikář, tak na zařízení nesmíte pracovat pod napětím, ale můžete nabíječku odpojit, dát si vidlici síťové šňůry před sebe, abyste viděl, že je nabíječka skutečně odpojená a vyzkoušet si ohmmetrem kudy vám vede přívod od sítě - přes pojistku, vypínač na primár a zjistit, jestli má primár pouze jedno vinutí pro 220 V (podle roku výroby asi ještě 220 V) a odbočku na 120 V (což také dřív bývalo), nebo jestli má nabíječka přepínané odbočky na primáru.

Dále se podívejte na sekundár, jak je vidět z fotografie, má víc vinutí, nebo spíš odboček, což také můžete zjistit ohmmetrem, že to patří k sobě, ale ohmický odpor vinutí je tak malý, že ho nenaměříte, je ještě menší od odpor vašich měřicích šňůr a měřidla. Asi vám bude pípat všechno dohromady, tím alespoň zjistíte, že to jsou odbočky stále stejného vinutí.

Můžete se podívat, kudy vám vede sekundár na usměrňovací můstek, zapojení jistě znáte, nebo ho najdete na webu. Seleny nemusí být vadné, ale když už máte blok křemíkových diod, stačí ho správně zapojit, bývají na něm značky ~ + ~ - nebo si polaritu diod zjistíte vaší zkoušečkou diod v multimetru.

Při měření nebo spíš zkoušení trafa je dobré odpojit přívod k usměrňovacímu můstku, což ve vašem případě může být jednoduché, a také proto, že můstek budete také zkoušet odpojený od trafa.

Druhý přepínač zřejmě slouží pro přepnutí dalších odboček trafa, kterými se přepíná výstupní napětí po malých krocích a tím se dá podle stavu nabíjené baterie nastavit vhodný nabíjecí proud.

Podobné zapojení uvádí Arendáš, Ručka v knize Nabíječky a nabíjení v kapitole 6.2 na straně 51, v zapojení bez srážecích odporů, kde je napětí přepínané přepínačem.

Pokud byste chtěl zkoušet trafo pod napětím, měřit napětí na jednotlivých odbočkách, posuďte sám, zda jste osoba s elektrotechnickou kvalifikací a jste schopen dodržet zásady bezpečnosti práce a další předpisy.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.04.15 14:00

Štítek na nabíječce:

220V/50-60Hz

IP20

ČSN 35 1560

Štítek na trafu:

Elektrokov Jevišovice

JEC-U 32-0-010

V.Č. 37224/78

Moc a moc děkuji-konečně vím, že se dá selen nahradit můstkem (chlazení jasné), Nic se nezahřívá a díky skoro nulovému proudu ani trafo téměř nebzučí. Přepínače nevím? Napětí se přepíná na odbočkách ze sekundou (ale 18V nejde zapnout přestože přímo z trafa napětí na příslušné odbočce leze – už jsem ale zapomněl kolik), Proud se přepíná na primeru, ale je to ještě nějak provázané se dvěma dalšíma vývody ze sekundou, které se vrací na svorkovnici primeru a z toho jsem jelen. Klasické trafo s odbočkami znám, ale z tohohle jsem janek. Moc děkuji. Michal

Datum: 07.04.15 14:12

Moc Vám děkuji, jsem elektronik a nabíječkama se i občas zabývám. Hold nabíječku, kde se řídí proud sycením jádra jsem nikdy neviděl. Teď už jsem tu znovu popsal tayp nabíječky i trafa. Trafo změřit umím, ale nechápu princip. Moc děkuji za odpověď ještě jednou

Od: 111®
Datum: 07.04.15 14:17

ti to popsal Jabraka...

v principu jde o to, že nejlépe se indukuje napětí do sekundáru, pokud jsou obě vinutí na stejném sloupci jádra trafa. to že se část primáru dá na jiný sloupec už představuje magnetický odpor...případně se ještě pomocí pár závitů tato část jádra může budit v protifázi...tím se sníží sycení a tudíž i výsledný proud sekundárem..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.04.15 14:33

Snad 100x děkuju, konečně alespoň tuším princip. M

Datum: 07.04.15 11:14
avatar

Vidím na obrázcích,že máš k dispozici měřák,Seleny vyhoď,místo nich zapoj dostatečně výkonnou křemíkovou diodu a změř výstupní napětí.Pokud bude na nejvyšším rozsahu kolem 15 V,můžeš nabíjet akumulátory.Dioda bude vyřadovat chladič

JABRAKA

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.04.15 14:19

Opět Vám moc děkuji, na obrázku by měl být vidět vyndaný selen (doposud jsem nevěděl, jestli ho můžu nahradit můstkem - už to vím) a taky by měl být vidět připojený můstek v kovu, ještě předimenzovaný napětím u proudem - to je pohoda. Napětí ven leze a jde přepínat (až na polohu 18V (ale to už může být v přepínači - to si ověřím - na trafu to vylejzá). Problém je v tom, že když připojím baterku, tak teče tk malý proud, že bych to nabíjel měsíc. Baterka je asi v pytli. Můžu tam dát výkonový odpor na koušení? a nebo to mám natáhnout do auta, kde je baterka dobrá? Moc děkuji za odpověď. M

Od: 111®
Datum: 07.04.15 14:22

tam zapoj autožárovku třeba 50W ať si umíš dopočítat proud..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.04.15 14:30

No vidíš, jaký jsem pako, že mně to nenapadlo - dýky moc. Moje kondenzátorovka taky nedávala žádný proud (měl jsem totálně v pytli baterku) a tak dlouho jsem přepínal koďany až přišla rána jak z děla. Je dnes ohromný problém sehnam krabicové koďany 4M a 8M na 1000V. nakonec mi ho posílaly z Ostravy a byl to ranec. Přitom se to dřív všude válelo. Díky, to zkusím, ale pouze na 12V jiné žárovky asi nemám

Od: 111®
Datum: 07.04.15 12:45

selenová nabíječka může mít na sekundáru až dvojnásobné napětí, ve srovnání s diodovou, takže na to pozor...dá se to vyřešit buď zapojením jen části sekundáru, protože tam bývají odbočky pomocí nichž se eliminoval úbytek napětí na stárnoucím selenu...víc by napověděl štítek trafa...nebo právě tou regulací pomocí kapacit v primáru..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.04.15 14:25

Děkuji moc, jak to řešit vývodama na sekunderu nevím. Jsou tam pro každé napětí odbočka a ty se mi pak přepínají na jednotlivá napětí. Chtěl bych si z toho tahat i napětí pro zkoušení spotřebičů. Moje nabíječka použít nejde (je kapacitní) a laboratorní zdroj je slabý. Teď jsem zrovna potřeboval 24V. Jak bych měl uzpůsobit vývody sekunderu jsem nepochopil. Např na 12V baterku volím 13,8V. Ještě jednou děkuji za ochotu. M

Od: 111®
Datum: 07.04.15 14:33

tak moc na elektronika nevypadáš...zatím bych odpojil diody a na výstup trafa směrem na můstek bych připojil tu žárovku. a poměřil.. případně zapojil žárovky 2 za sebe, aby jsi na to mohl přepnouti 24V. akorát pozor na to, žežárovkanemá lineární odpor. A nebo jak jsi navrhoval a máš výkonový odpor tak na 12V by jsi potřeboval alespoň 25W-ový..pro I=2A

prozatím nemáš potřebu se zabývat sekundárem..detailně..na to máš přepínač..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.04.15 14:39

Vžiď dopředu upozorňuju, že jsem pako. R 25W asi mít nebudu (tak do 10W - nevím), ale prvoředé je to, že budu vědět, že proud teče a jde přepínat a pak můžu postoupit dál. Díky

Od: 111®
Datum: 07.04.15 14:42

správně, takže vyhoď polovodič a změř si nejdříve napětí na vývodech aby jsi to nezapojil jinam..pak tam připoj žárovku, nebo 2 a uvidíš jestli se rozžehnou

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.04.15 15:11

Ano, děkuji a hned jak budu mít chvilku čas, tak se na to vrhnu. Ještě jednou moc děkuji nejen Tobě , ale vlastně všem. M.

Datum: 07.04.15 23:03

Ak sa mi podarí nájsť návod na obsluhu tak pošlem ti foto elektrickej schémy. na email,Mám doma selenovú nabíjačku hoci je len na 6 V a 12V,principialne to bude to isté,nabíjačka má cez 35 rokov a ide stále.

doplněno 08.04.15 09:47:
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.04.15 13:19

Kdyby bylo schema, alespoň podobné nabíječky, tak bylo dobré, alespoň bych mel představu, jak přesně odbočky primeru s jeho částí v sekunderu přepínají. M

Datum: 08.04.15 13:42

Skúšal som tuna dať to schéma no akosi to neviem a uložište nemám,ak je záujem pošlem na email obratom.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.04.15 13:17

Dobrý den, Moc a moc děkuji všem a jestli by miněkdo ještě poradil s druhou částí problému s nabíječkou, tak bych byl moc rád. Popíšu, kam jsem se dle Vašich rad (přiznám se, že nepoznám komu odepisuji ale stejně děkuji všem) – Použil jsem dvě H3 v sérii (nebo 1) 12V/55W a nabíječka snad chodí. Asi je ta baterka do morky totálně v pytli (nešla už použít ani jako záloha alarmu). Nabíječka se chová takto: Měřák na ní ukazuje proud docela dobře a chodějí mi všechny napětí s vyjímkou 18V, přes to, že z příslušné odbočky na trafu vylejzá 21V. Jediné, co se mi na tom nezdá je to, že by tak bytelný přepínač měl jednu polohu v pytli. Oprava znamená dost montování a popisování, co kam vedlo. Už jsem připojil i můstek (kupodivu se téměř nehřeje) a zkoušel to na jedné žárovce (6 a 12V) a pak na dvou (18 co nejde vůbec a na 24V). Nechápu to, že ač přepnu přepínač proudu do jaké koli polohy, tak do žárovek teče stále stejně (pro 2 žárovky něco málo přes 4.1A). Proud ovlivním pouze snížením napětí pomocí přepínače napětí (což chápu), ale já pako si myslel, že ten proud omezím i přepínačem proudu. Asi jsem trumbelín., ale domníval jsem se, že tím budu proud limitovat, protože, baterka se má nabíjet desetinou kapacity 10h. Je to tak správně? Nebo je taky vadný přepínač proudu? Je to skutečně dost montování s takovým monstrem a tolika dráty. Nepomohl by kontaktol? Moc děkuji za jakou koli radu. M.

Od: 111®
Datum: 08.04.15 16:48

tim že teče stále stejně se netrap, proud se bude měnit u baterky, jak na ní bude vzrůstat napětí, proud bude klesat. Tohle žárovka neumí a tak teče stále stejně..4A vypadají slibně.. to že by mohl být vadný přepínač je možné..

KOntaktolem nic nepokazíš

zapojené to bude asi takto:viz obr.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 08.04.15 17:01
avatar

bylo by vhodné znát typovou řadu schémat spínání; je to čtyřmístné číslo, které je na přední straně spínače, teď vlastně zakryté předním panelem - pokud sundáte ovládací knoflík a čelní desku, uvolníte jednotlivé spínače a tam je vlastně to číselné označení; vypadá, jako by bylo vyražené...zkuste zjistit typy, pak můžeme najít, které kontakty jsou v jednotlivých polohách sepnuty a jak vlastně je to přepínáno...začíná to čísly 1101 u základní řady a třeba 9567 u spínače pro trojfázové motory...a proměřením zjistíme, zda všechny kontakty dobře spínají...

doplněno 09.04.15 05:03:

podívat se na číselné označení spínačů nebude až tak složité, stačí stáhnout knoflíky a pod krycím panelem štítku (pod tím šedým plíškem) jsou pouze dva šrouby; dráty nebude třeba odpojovat; jinak ty spínače ovládají kontakty pomocí vaček, u starších spínačů dochází někdy k mechanickému drhnutí a tím se může stát, že kontakt nesepne (nebo občas spíná, občas ne...)

doplněno 09.04.15 21:33:

nabíječka bude pravděpodobně zapojena takto (schematicky, neřeším začátky a konce vinutí)

doplněno 09.04.15 21:36:

nedaří se vložení obrázku

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.04.15 22:03

Lidé dobří - ještě jste nevymřeli! To co je na obrázku je předně moje nabíječka - co se týká samotného sekunderu. Druhý obrázek jsem si v pohodě uližíl - není třeba email. To, že proud bude klesat na baterii na níž poroste napětí chápu, ale stejně děkuji za informaci. Co mi ale můj selský rozum nebere je to, že přesně podle výše uvedeného obrázku vše funguje a jen ne 18V (ikdyž z trafa leze). Jsem slaboproudař a každou chvíli kontakty čistím, ale u takovéhohle mastodonta nechápu, že kontakty nedosednou. Kecám kvůli tomu proto, že mám spousty práce na domě a tohle vymontovat není na 5minut. 18V bych potřeboval na různé zesilovače. Tak proto mně to dost zajímá. Jako normální člověk bych se uspokojil s 12 V. To by na kontaktech misela být pecka (stajně takový jiný (ani náhradu) nemám. Co se týká přepínače proudu, tak tam napřed přidělám na pevno můstek (vracet tam selén je strašné prohřívání dvěma pájkama), přenesu to k autu na zdravou baterku a uvidím, jak se proud bude chovat. Teď už k tomu měřák proudu nepotřebuji, protože vestavěný ampérmetr docela sedí. Moc se ještě jednou omlouvám za svou nevzdělanost a "VŠEM" MOc a moc děkuji. Důchodce Michal

Od: 111®
Datum: 09.04.15 19:53

když víte který fous je 18V a který je výstup z přepínače, tak je na zkoušku odpojte a propjte je čokoládou a uvidíte jestli to projde..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 10.04.15 00:08

Ano děkuji zkusím to a také děkuji za druhé chema. M.

Datum: 10.04.15 01:39
avatar

jen doplnění - nabíječka používá pro řízení proudu sycení jádra . Větší nabíječky akumulátorů měly nejen přepínání na primáru a sekundáru, ale i posuvné jádro pro plynulou změnu proudu ( požívá se i u svářeček)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 10.04.15 09:42

Moc děkuji. M.

Datum: 12.04.15 13:14
avatar

Pro nabíjení olověných akumulátorů je výhodnější použít jednocestné usměrnění,pulzující proud,tedy žádné vyhlazovací kondenzátory.V tom případě je nutné měřit i nabíjecí proud,nikoliv napětí.Ten by měl při nabíjení být 1/10 kapacity aku.

JABRAKA

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.15 21:08

Moc děkuji, tak vyjímečně toto jsou první údaje, které jsem věděl, ale i za ně děkuji. Jenže se možná pletu, ale 1. Filtrace je podle mně nanic, protože obří filtrace je sama baterka (stejně by mně zajímalo, jak se přepočte kapacita baterky na kapacitu kondenzátoru, abych si mohl spočítat, jak dlouho budu moci z většího množství koďanů živit třeba ledku nebo malé světýlko - z baterky to spočítat umím, ale znát ten přepočet!)

2. Když použiji jednocestné usměrnění, tak nebudu mít na výstupu poloviční napětí?

3. Dost dobře nechápu toto: když si dělám nabíječky pro accu do alarmů, tak si na stavím výstupní stabilizátor na 13,8V - kdybych dal víc, tak baterna odejde - už se mi to stalo. Teď ve svém alarmu jsem použil tyto accu vyměnil za starou baterku z motorky, aby to dýl vydrželo když vypnou proud a funguje to taky - mám to přes spínačky a jednou za týden se to vypne a běží to z téhle baterky aby nezatvrdla. Nechápu, jak je to u olověných Accu do aut, tam to napětí není takto přesně definované. Tak těm vyšší napětí jak 13,8V nevadí?

4. Moc se omlouvám všem, kdy mi radily, Nabíječku už mám v chodbě připravenou k závěrečné montáži na čisto, ale skáčeme přes ní, protože se vyvrbily mnohem důležitější problémy, které musím řešit dříve.

Děkuji, Michal

Od: 111®
Datum: 12.04.15 21:42

na jeden článek olova se jako konečné nabíjecí napětí počítá 2,4 - 2,5V x 6 článků =14,4 - 15V

doplněno 13.04.15 13:45:

pro udržovací dopbíjení stačí aby bylo napětí o 0,1-0,2V vyšší, než je provozní..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 13.04.15 02:06
avatar

@111

tvá odpověď je zavádějíví - platí pro občasné dobíjení baterie (12V): 14,2–14,5 V .

Jak píše tazatel dlouhodové udržování toho napětí zničí aku. Dopuručuji nastavit napětí 12,6 - 12,8 V pro dlouhodobé dobíjení dle http://cs.wikipedia.org/wiki/Olov%C4%9Bn%C3%BD_akumul%C3%A1tor

i inteligentní autonabíječky po nabití jen udržují 12,8 V

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 13.04.15 12:59

Moc Vám všem děkuji. Nabíječka již funguje. I 18V jsem zprovoznil. Jen mně trochu mate, jak padá proud. Chápu, proč, ale domníval jsem se, že přepínač proudubude proud limitovat na nějaké spodní hranici. Tak se neděje. Začíná na to 4,5A a pak to postupně padá - to na ní baterku z motorky připojit nemůžu. Moje druhá nabíječka - kondenzátorová ta drží proud od začátku do konce konstantní, takže musím hlídat čas nabíjení.

2. Trochu je mi líto, že mi neodpovídáte na předchozí dotazy, dost mně to zajímá-škoda, i tak moc Všem děkuji.

3. Co se týká napětí na článek, tak si olověných baterií nedovolím s Vámi přít, ale alarmy mně živily a tam se na zdroji skutečně nastavuje 13,8V. Taky je tam v cestě dioda proti přepólování, takže cca 0,7V ztratím.

4.Závěrem veliké díky všem!

Michal

Od: bmbx®
Datum: 19.04.15 13:03

jura2:

takže jízda autem je vlastně jen občasná záležítost, když se tam akumulátor nabíjí 14,2-14.5V? *smich*

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 19.04.15 11:16
avatar

Pokud dobíjíšš olověný akumulátor,musíš brát ohled na to,že tu působí vliv proudu na chemizmus elektrolytických procesů mezi olověnými elektrodami.Z různých teoretických vědeckých prací - https://www.vutbr.cz/www_base…bor_verejne.php?file_id=88429 -vyplývá,ře na životnost a dobu nabíjení má velký vliv průběh nabíjecího proudu.Doporučuje se nepoužívat stabilizovaný proud,ale pulzující.

JABRAKA

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.04.15 12:00

Děkuji, ano auto jezdí málo, ale hned po připojení nabíječky začne proud rychle klesat a napětí stoupat (logické) a accu je v pořádku. Nabíječku jsem již použil i na komprasor abych netrápil baterku v autě a dala i 10A. jediné, co je mi divné je to, že naprázdno dokud nepřipojím jaký koli spotřebič je výstupní napětí dvojnásobné - teď už nevím kolik to bylo a vyděsilo mně to. Jak tam něco připojím, tak je správné. M.

Od: bmbx®
Datum: 24.04.15 19:47

To je dáno tvrdostí zdroje ( vnitřní odpor vinutí transformátoru ) když se zatíží vznikne na vnitřním odporu úbytek napětí. Když je vnitřní odpor velký jsou i rozdily mezi napětím naprázdno a pod zatížením také velké.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.