Zářivková trubice vs.starter

Od: Datum: 24.01.15 20:10 odpovědí: 7 změna: 25.01.15 08:05

Jeden z možných způsobů jak zjístit jestli je starter trubice špatný je tak,že v zapnutém stavu(trubice ale nesvítí) povolím startér a trubice se ihned bez bliknutí rozsvítí. Toto značí že starter je špatný.

Moje otázka zní,jak je možné že po povolení startéru z objímky dojde k zažehnutí trubice?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 24.01.15 20:45
avatar

Možé to je, za předpokladu že žhavící vlákna trubice stále žhaví, povolení stratéru (spečené kontakty) dojde k odpojení oněch kontaktů, na tlumivce dojde k indukci (cca 500V) a následnému zapálení...

Ohodnoceno: 2x
 
Od: bmbx®
Datum: 24.01.15 21:03

Funkční startér totiž udělá totéž - po zapnutí zářivkové trubice se po chvilce rozpojí, od toho tam je

Pokud by vada startéru spočívala v tom, že by byl trvale rozpojený, tak by se po jeho vyjmutí z patice nic nestalo.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: kemo®
Datum: 24.01.15 23:13

"Funkční startér totiž udělá totéž - po zapnutí zářivkové trubice se po chvilce rozpojí, od toho tam je"

To vím,to ste mi neřekl žádnou novinu.

Já se ale ptám na to,jak je možné,že pokud povolím starter který je vadný,tak dojde k rozsvícení trubice?

Od: bmbx®
Datum: 24.01.15 23:27

tak ještě jednou a pomaleji

Startér obsahuje bimetalický spínač v neonové náplni. Pokud se zapne zářivkové svítidlo nastane ve startéru výboj a ohřeje bimetalický spínač. Ten se spojí a přes jeho kontakty jsou napájeny žhavené elektrody zářivkové trubice a ty se nažhaví a ohřejí rtuťové páry v trubici - tím se usnadní zapálení výboje v trubici, mezitím ale kontakt startéru vychladne a rozpojí se. Při rozpojení se objeví napětí na elektrodách zářivky a zapálí se výboj. Výboj v trubici už znemožní zapálení výboje ve startéru a tímpádem zůstane startér rozpojený.

pokud je startér vadný a jeho vada spočívá ve spečení kontaktů bimetalického kontaktu tak je spojený, díky tomu se taky nažhaví elektrody zářivky a žhaví se pořád, dokud jej nevyndáš, pak nastane taky rozpojení a na nažhavených elektrodách zářivky se objeví napětí a zapálí se v ní výboj - zářivka začne svítit.

doplněno 24.01.15 23:44:

Není za co

Ohodnoceno: 3x
 
Od: kemo®
Datum: 24.01.15 23:37

Tak už sem to pochopil,díky :)

Datum: 25.01.15 08:05
avatar
Já doplním, jsou tři možnosti:
1.) startér je bezvadný, 2.) startér je vadný-spečené kontakty a 3.) startér má jinou chybu.
K otázce:
V prvním případě se zářivka rozsvítí, i když vyberu dobrý startér.Pokud byla vlákna rozžhavená a nahřála plyn v trubici, vybratí startéru je to samé, jako kdyby startér přerušil obvod. U dobrého startéru a dobré trubice dojde ke žhavení vláken hned po přivedení napětí na svorkovnici zářivky. Nová trubice většinou "naskočí" ihned, u starší to trvá déle, startér "doutná" a spíná vícekrát za sebou, než vznikne výboj v trubici. Bývá to i tím, že žhavící vlákna už jsou tenší,v důsledku dlouhodobější emise rozžhaveného materiálu, a proto mají větší odpor a pomaleji žhaví a hřejí plyn. Proto také menší proudová změna v obvodu při rozepnutí startéru způsobí menší velikost napětí naindukovaného na tlumivce,jak správně výše zmínil zajixx, a oblouk nechce naskočit.
V druhém případě spečené kontakty startéru uzavřou obvod hned, ale nerozpínají, teda pomůže tazatelem popisovaný případ, pootočení startéru.
Jako zajímavost uvedu, že startér se dá jednoduše nahradit tlačítkem.Stlačím, nažhavím, pustím,naskočí...
Jen v tom třetím případě, kdy startér má jinou chybu, třeba chybí plyn a nevznikne v něm doutnavý výboj a bimetal se nemůže ohřát a ohnout, nebo je uvnitř startéru odpojený vodič, potom nepomůže ani vybratí startéru.
doplněno 25.01.15 08:21: Díky kolegovi kapel za odkaz, je perfektní a pomůže pochopit mnoha tápajícím.
Z praxe doplním, že i trubice s jedním přerušeným žhavícím vláknem se dá nouzově rozsvítit, stačí ty dva kolíčky propojit tenkým drátkem. Bude žhavit jen jedno vlákno, déle potrvá ohřátí plynu v trubici, ale po elektrické stránce to bude v pořádku.
Je ovšem lepší omotat kolíčky na trubici, než propojit v objímce. Při výměně za novou starou vyhodím i s drátkem. Když zapojení odpojit propojení v objímce, i nová trubice bude žhavit jen na druhém konci.
doplněno 25.01.15 08:23: Kolega mapel promine, přeskočilo mi...
doplněno 25.01.15 08:26: Další oprava
Když zapomeneme odpojit propojení v objímce...
Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 24.01.15 21:57
avatar

Jiné rozumné vysvětlení než obě předcházející odpovědi neznám a je to určitě za bod a hlavně od tazatele.

Promiňte mi jízlivou poznámku. Mnoho rádců tu dá přesnou odpověď a tazetel se neuráčí je ani ohodnotit. Nezávidíte rádcům body?

doplněno 25.01.15 08:06:

To co @bmbx pěkně popsal je vidět na odkazu

http://cs.wikipedia.org/wiki/Zářivka

doplněno 25.01.15 13:03:

@hejkal v zápalu boje o správnou odpověď se člověk na ty klávesy ani nekouká a pak kouká co vlastně napsal :-D. po sobě si to raději čtu, ale stejně se nevyvaruju chyb.

Ohodnoceno: 2x
 

 

 

 

Poslední otázky Poradny elektronika
Nejnavštěvovanější otázky v rubrice

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.