Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Obrácení směru elektromotoru

Od: blechta® odpovědí: 20 změna:
avatar blechta

Dobrý den, sehnal jsem si motor z vysavače na síťové napětí... a potřeboval bych se zeptat jak udělat aby se rotor točil obráceně... Zapojeno je to Cívka, rotor, cívka (do série) nestačilo by pouze přehodit polaritu rotoru? Nebo je to blbost?

Omlouvám se za nevzhlednost mého nákresu... Vypadá to dost komicky *smich*


Obrácení směru elektromotoru
Obrácení směru elektromotoru #2

 

 

20 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

avatar blechta

ten motor se točí ve stejném směru i Bez kondenzátoru takhle jak je ho mohu mít v zásuvce a jede furt stejně.. jediné co tam bylo byl nějaký filtrační kondezátor paralelně s motorem 0.22uF žádná jiná součást kromě vypínače ve vysavači nebyla

zajixxx*

Zkoušet růzňe přepojovat statorvové cívky. Testovat na malém napětí (tak do 50VDC). Avšak se mi nezdá, že by motor byl sériový, při nezatíženém zapnutí by se rozletěl na kousky (zvyšovaní otáček, díky odbuzování vinutí...)

hodnocení

Ne je sériový všechny cívky jsou do série (rotor beru jako jeden celek)

Motory vysavačů jsou skutečně sériové. Turbína klade dostatečný odpor, aby se motor neroztočil do nekontrolovatelných otáček. Pokud takový motor zapnete bez turbíny, dlouho nevydrží (možná pár desítek vteřin).

doplněno 23.09.14 18:46:

Rozběhový kondenzátor u takového motoru je samozřejmě nesmysl. O to důležitější jsou kondenzátory odrušovací, nebo Vás přizabijou sousedi.

 

x®
hodnocení

0x

Tak jak říkáte – přehodit polaritu rotoru.

Obrácení směru elektromotoru #3
zajixxx*

Ano, prohodit "polaritu" statorového vinutí(obou dvou) nebo prohodit polarituu uhlíků. Nesmíte prohodit oboje dvoje zároveň - smysl otáčení by se nezměnil. Hlavně opatrně... elektrika je někdy potvora...

doplněno 22.09.14 20:13:

O testování na malém napětí jsem se zmínil ! (do 50VDC)... a neříkal jsem to jen tak zbůchdarma...

hodnocení

Tak jsem obrátil polaritu rotoru a když jsem to zapl tak to strašně prdělo, prskalo a dělalo veliké jiskry, takže to vrátím, jak to bylo...

To dělá jenom proto, že jsou uhlíky zaběhnuté v jednom směru, pokud se to nechá běžet, tak by se to mělo časem ztratit.

doplněno 22.09.14 20:23:

totak:

odkdy mají komutátorové motory rozběhový kondenzátor? :)

zajixxx*

Také jsem toho názoru, avšak nemohu si být jist, co tazatel vymyslel...

hodnocení

Pokud je to tedy jen uhlíky stačí když uhlíky otočím o 180 stupňů a nemělo by to jiskřit... No, ale ono to dělá zvuky jako když si něko hraje s výbojema z MOTU... a ty jisky jsou tak vliké že celý motor uvnitř svítí a já se bojím že to opálí lak z vinutí...

doplněno 22.09.14 20:57:

Navíc uhlíky jsou kolmo takže by to tak veliký rozdíl být neměl...

Otočením uhlíků o 180° by se to mohlo zlepšit, ale stejně je rozhodující zajetí, ony ty měděné lamely komutátoru jsou taky "zvyklé" jen na jeden směr :)

Ideální by bylo přeleštit komutátor a dát nové uhlíky, nebo ty uhlíky alespoň zarovnat pilníkem.

hodnocení

Koukal jsem se pod lupou a lamely rotoru naprosto rovné (ploché)... Uhlíky jsou vykousnuté do oblouku, aby pasovaly celým povrchem na rotor, takže to jakoby vyadaá že je motor mechanicky navržen na obostarnný chod, motor se po úpravě opravdu otáčí obrácené ale prdí a silně jiskří a tím pádem strašně smrdí... A fakt se bojím to nechat to chvíli běžet když to takhle zuřivě prdí...

 

ja1
hodnocení

0x

Taky to jiskření může být způsobeno díky tomu že výrobce motor navrhl na určité provozní stavy kdy kartáče jsou víceméně v neutrální ose a teď je tomu jinak...

V "neutrální" ose? Tak to by mělo být spíš jedno kam se točí :-D

doplněno 23.09.14 19:11:

A tomu se říká "neutrální" osa? :)

ja1

Ty kartáče nemusí svírat přesně 90 st. s osou pólu statoru.

hodnocení

svírají...

 

jak jsem již psal, přeleštit lamely komutátoru, zarovnat nebo vyměnit uhlíky a neměl by být žádný problém, ten motor není nějak uzpůsoben na točení jedním směrem, je jen jedním směrem zaběhnutý.

hodnocení

A čím bych to dle vás měl vyleštit? To i jako chcete říct že ve fabrice, kde ty motory vyráběj jim při prvnim spuštění tekhle jiskřej že z nich lítaj jiskry přes celou místnost a celkem to i čadí a je to normální? *sok*

Ne, vycházím z toho, že motor se asi celou svojí dosavadní životnost točil jedním směrem, motor z fabriky je nový, a ještě netuší kam se bude točit :)

Vyleštění lamel komutátoru je běžná součást údržby komutátorových motorů a pokud chci aby běhal pěkně a navíc opačným směrem, tak by to pro něj bylo víc jak dobré :)

Stačí jemný smirek a přebrousit, pak vzít jemnou pastou a přeleštit, nakonec se tenkým nožem proškrábnou a vyčistí mezery mezi lamelami a motor je jako nový.

hodnocení

Vtip je v tom, že tento motor nejde rozebrat, je zalisovaný. Lze pouze vyměnit uhlíky, nebo vyčistit lopatky...

doplněno 24.09.14 21:02:

A lamely jsouz obou stran stený - rovný jsou a ty uhlíky jsou na těch lamelách kolmo...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]