Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Požár po zásahu blesku - špatný hromosvod

Od: nando odpovědí: 20 změna:

Dobrý den,

chtěl bych se zde poradit, v případě, že svody hromosvody ukazují velký odpor vůči zemi, tudíš jsou nevhodné, co se může stát když blesk udeří do tohoto domu či paneláku?

Neprojde to po hromosvodu do země? Kudy může jít blesk, když dokáže zničit ele. spotřebiče?

Nějak tomu nerozumím, nevysvětlil by mi to někdo?

Děkuji

20 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

hodnocení

1x

Toto je téma, které se dost těžko vysvětluje po netu, ale budiž.

Jsem elektrikář samouk, takže moje rady nejsou přesné a neřídím se platnými předpisy.

První věc co mne zajímá: jak jsi zjistil, že hromosvody mají velký odpor vůči zemi? Na takové měření mají "revizní technici" dost drahé přístroje.

Když do takového domu udeří blesk, tak celkem jistě můžeš odepsat všechnu elektroniku včetně kabelových rozvodů ve zdech. A je dost možné že ten dům i vyhoří. Blesk se dostane do země určitě. Problém je v tom, jak dlouho bude hledat cestu do země. Takže při funkčním hromosvodu velká část blesku projde nejkratší cestou (po vodičích hromosvodu) do země. To ovšem neznamená, že to elektronika v domácnosti přežije.

Když je hromosvod nefunkční, tak se blesk pohybuje zase po vodiči hromosvodu, ale hledá si místa, přes která může přeskočit na jiné nejen kovové konstrukce. Takže pokud blesk potká cestou rozvody elektřiny, tak je použije na své hledání zemního potenciálu. Přitom elektronika odchází na věčnost a kabely a zásuvky vyskakují ze zdí.

Když blesk udeří někam v blízkosti domu, tak dům může zasáhnout pouze slabší výboj. I ten může napáchat škody, ale to už je pouze o štěstí.

nando
hodnocení

Dobrý den,

měl jsem měřák zapůjčený proto vím, že odpor vůči zemi je větší, něco přes 20 ohmů.

Chtěl bych se zeptat kudy ten blesk půjde? Jak se dostane do ele. instalace?

Stáhne ho ta jímací tyč a pokusí se jít přeci po svodech do země ne?