Větrná elektrárna z alternátoru

Od: Datum: 11.05.14 17:03 odpovědí: 22 změna: 09.12.15 13:47

Vím,že je tu o takových stavbách toho napsáno hodně,ale nikde jsem nenašel přesně to,na co hledám odpovědˇ.Potřebuji nabíjet autobaterii 12v 100ah,kterou napájím el. ohradník.Ohrada je na kopci,kde je větrno(žádná vichřice,ale něco tam je),takže proto větrná elektrárna.Jako pohon je použit Savoniův rotor z 200l barelu (na kterém se pracuje) a jako generátor bych chtěl použit alternátor 42A 14V ze škody 120.Po mechanické stránce je mo mám vyřešeno,ale bohužel s tou elektrikou jsem dost amatér.Jak ho zapojit a někdo píše vyndat diodový můstek,jiný zase že ne,tak nevím(ani nevím,jestli altíkze škoda 120 ho má.Felda ano,ale 120?)Tak pokud někdo pordíte,budu vděčný a budete u mě mít malé,bezvýznamné plus

Díky


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 11.05.14 17:06
avatar

Na savoniův motor není dobré použít alternátor - má malé otáčky, které nedokáží nabudit alternátor. K těmto motorům se používají pomaloběžné generátory... Dá se celkem lehce vyrobit.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: motyl*
Datum: 11.05.14 17:10

to už tady taky psaly,ale urob si sám nevím,kde bych sháněl a přesný plánek jsem zatím nikde neobjevil :(

Od: motyl*
Datum: 11.05.14 17:12

jo a ještě "nabudit alternátor" to jako než začne vyrábět proud?

Od: standys3*
Datum: 11.05.14 18:10

Zdravím. Taky by mne zajímalo jak vyrobit nízkoběžný generátor. Nemůžete mne prosím nasměrovat? Děkuji.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 11.05.14 17:26

Alternátor vyžaduje nabudit cizím zdrojem to proto, že k výrobě (indukci) el.proudu potřebuje magnetické pole, které se získává ve vinutí alternátoru z cizího zdroje el.proudu. Naproti tomu dynamo se nabudí samo ze zbytkového magnetismu v dynamu. - mioro

Ohodnoceno: 0x
 
Od: cinema
Datum: 11.05.14 18:30

Dobrý den,nebilo by lepší pořídit si jeden solární panel a nabíjet to tím.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: motyl*
Datum: 11.05.14 19:12

Tak určitě by se to dalo řešít solárním panelem,ale když už je ten vítr k dispozici,proč toho nevyužít,že ano.

Pokud to dobře chápu,tak aby začal alternátor vyrábět nějaký proud(byť už by byl v otáčkách)potřebuje nějaký získat,např. s té baterie a pokud by bylo kolísání toho větru,tak před každou výrobou by část již vyrobené enektřiny spotřeboval,což by mohlo vézt až k vybití té baterky.A ten pomaloběžný nic takového nepotřebuje?Jak se začne točit,tak vyrabí bez toho,aniž by nějaký proud odebral?

Datum: 11.05.14 19:33
avatar

Akumulátor to nevybije, je to jenom na začátku - tipnu kolem 1 sekundy. Ano ten pomaloběžný už právě ty magnety má (feritové), které mají stále magnetický pole, takže nic se nemusí budit. Normální alternátor, aby začal dávat nějaký proud, tak musí mít kolem +- 900ot./min. Pomaluběžnýmu stačí kolem 100ot./min. Navíc ještě jsme neviděl saviony moory točit se takovou rychlostí... Právě že se k nim používají ty pomaluběžný nebo to zpřevodovat na alternátor. To mi příjde ale lepší postavit ten pomaluběžný... Tady odkaz na výrobu: http://domaci-radce.ic.cz/ind…rnatoru-pro-velmi-male-otacky

Ohodnoceno: 0x
 
Od: standys3*
Datum: 12.05.14 03:57

Vyrobit ten pomaloběžný pro určitý výkon by bylo ideální a nejlepší. Jen sehnat na to od někoho návod. Na youtube je pár videí v angličtině ,ale jen postup. Je třeba najít někoho kdo má st tím už zkušenost. Prý se něco takového prodává i v ČÍně. Dávám tu svůj mail, kdyby někdo věděl jak na to. A nebo kdybych se dopátrál já sám tak to tu zveřejním.: ok2skm@seznam.cz .

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.05.14 20:06
avatar

Zdravím

Dynamo vyrábí stejnosměrný proud který se odebírá z rotoru přes komutátor a uhlíky. Buzení je přes stator stejnosměrným proudem, který působí současně jako regulační. Jak už bylo napsáno, nabudí se i zbytkovým magnetismem ve statoru a nebo jsou použity permanentní magnety. Alternátor vyrábí střídavý proud, který se odebírá ze statoru a v případě potřeby je usměrněný diodama. Rotor má buď permanentní magnety a nebo v případě potřeby regulovaného napětí vinutí, kterým protéká stejnosměrný regulační proud přes kroužky a uhlíky. Na alternátoru je výrobní štítek, kde by měly být vyznačeny provozní otáčky a ostatní parametry. Určitě se bude muset použít převodovka do rychla. Pro nabíjení autobaterie potřebujete stejnosměrný proud, takže diody určitě nechat. Regulaci napětí bych použil originál z auta, protože je stavěná na těžký provoz. Jelikož alternátor nabíjí baterii už při volnoběhu (samozřejmě ne plným výkonem), mohly by se provozní otáčky alternátoru snížit. Stejně nemůžete odebírat víc než je výkon vrtule.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.05.14 22:21
avatar
Autoalternátor je pro větrnou elektrárnu běžných rozměrů, prakticky nevyužitelný. Turbína by ho musela roztočit aspoň na 2000 - 3000 ot/min aby se to vyplatilo, a vzhledem ke ztrátám na převodech a 40 - 50% účinnosti altíku, by musela mít výkon odhadem aspoň 3kW a víc.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: motyl*
Datum: 17.05.14 23:16

Měl bych dotaz.Jak zapojit alternátor z feldy 70A k té 100ah baterii.Jsou na něm 2 kontakty- jeden na šroubek s označením B plus(byl tam silný kabel) a druhý na zasunutí s označením D plus. Stači to napojit B na plusový pol baterie a D na mínus?Nějak se to zpřevodovalo,tak mi nedá,abych to nezkusil napojit.

Datum: 18.05.14 01:31
avatar
Svorku B+ na plus akumulátoru. Z plus pólu akumulátoru vodič přes spínač a žárovku 2W, na svorku D+ alternátoru. A kostru altíku na mínus akumulátoru.
doplněno 18.05.14 12:38: Musí tam být jak spínač, tak kontrolka.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: motyl*
Datum: 18.05.14 12:15

díky moc za radu.Ta žárovka s tím vypínačem je tam jen pro kontrolu,jestli to vyrábí,nebo tam nemusí být?

Od: motyl*
Datum: 18.05.14 12:49

spínač asi není to samé co vypínač,že? Omlouvám se za takové hloupé otázky,ale v tomto oboru jsem naprostý neználek :(

Od: motyl*
Datum: 18.05.14 12:57

a musí to být 2W ta žárovka? Nestačilo by použít diodu?

Datum: 18.05.14 13:17
avatar
Malé vysvětlení:
Proud přes žárovku kontrolky slouží k "nahození" alternátoru po roztočení, aby začal dobíjet. Čím větší příkon má tato žárovka, tím v nižších otáčkách se alternátor nabudí. Pokud by tam byla jako kontrolka LED, musel by tam být i přídavný rezistor, proto je zbytečné tam LED dávat.
Spínač tam být musí proto, že po zastavení alternátoru by jeho buzení spotřebovávalo proud z baterky (kontrolka svítí).
doplněno 19.05.14 00:46: Vyhoví jakýkoliv spínač, proudové zatížení je malé.
doplněno 19.05.14 10:19: Ano, třeba ten.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: motyl*
Datum: 18.05.14 20:24

mohl by jste mi dát odkaz na ten spínač,který by bylo nejlepší tam dát?

A díky za odpovědi na otázky,díky

 

Od: motyl*
Datum: 19.05.14 07:40

omlouvám se,ale spínač je pro mě hodně široký pojem.To tam můžu dát třeba i tento? http://www.conrad.cz/kolebkovy-spinac-10-a.k700847 To asi není to co by tam mělo být.Díky

Od: buss®
Datum: 17.05.14 23:26

Sehnat dynamo ze starých aut.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 05.06.14 15:17
avatar
Podle internetu ten návod v urob si sám vyšel v ročníku 84 Mám někde stažené konkrétní číslo ale počítač kleknul a na záchranu dat z disku zatím nebyl čas tak snad pomůže tohle. .
http://m.uloz.to/x6BpPWG/urob-si-sam-1984-rar
doplněno 05.06.14 15:22: Postavit to bude složitější než použít hotový alternátor ale zase je tam řízení otáček naklápěním listů vrtule a podobné vychytávky takže jim to chodilo už při malé rychlosti větru.
doplněno 05.06.14 15:43: Ještě perličku pro inspiraci. Když jsem řešil ohradník který by naučil naše psy nechodit na záhony, přinesl mi známý elektro bastlíř destičku plošného spoje postavenou podle návodu na elektronické zapalování k pionýru. Místo svíčky se tam na kontakty indukční cívky napojil drát a ohradník za pár korun byl na světě. Jen jsem trnul, kdy na mě přijedou, že mám na zahradě vysíláčku a vysílám do okolí prskání na nepovolené frekvenci :-D Psi naštěstí rychle pochopili že holý drát není dobrý kamarád tak jsem s vysíláním mohl skončit.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: jenda2
Datum: 09.12.15 13:47

Jak dopadla výroba elektrárny? Pročítám to tady zase takový problém s připojenímalternátoru to není. Když se vezme v úvazu cca. 1000 ot./min. na motoru, tak akternátor spolehlivě dobíjí. Jeho skutečné otáčky jsou ale vyšší - podle průměru řemenice motoru a alternátoru. Podle skutečných otáček rotoru se musí zvolit převod do rychla.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.