Autožárovky do obytných prostor

Od: Datum: 01.05.14 19:49 odpovědí: 30 změna: 03.05.14 23:37

potřebuju poradit jaké autožárovky používat pro svícení v obytných prostorách. Jedná se mi o to aby svítily z akumulátoru 12V, dobíjené z fotovoltaiky a svítily přibližně jako normální svítidla na 230V.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 01.05.14 21:20

Předpokládám, že máte na mysli LED, protože krmit z fotovoltaiky halogeny je zbytečné. Není mi jasné, co myslíte tím "jako normální svítidla". Ať už použijete LED, nebo zářivky, tak počítejte s tím, že mají oproti žárovkám cca 5x vyšší účinnost. Tedy tam, kde byste dal 100W žárovky dejte 20W příkonu LED, nebo zářivku s měničem na 12 V. Jinak vybírejte podle vkusu a barvy světla. Pokud jste si myslel, že do běžných lustrů prostě dáte patici na 12 V a žárovku, která bude svítit jako 100W/230V, tak to spíš ne. Budete muset volit plošnější svítidla, aby se led uchladily. Nebo více menších led zdrojů o výkonu 3..6 W, ty jsou poměrně levné.

doplněno 01.05.14 21:28:

Nevím, jestli máte 12V stabilizovaných, většině 12V koupených LED by se nelíbilo 14,5V z plně nabité baterie.

Nebo jestli už tam máte nějaká svítidla na 230V, tak to můžete nechat a nastrkat tam úsporky na 12V: http://www.heureka.cz/?h[fraze]=z%C3%A1%C5%99ivka12V

doplněno 02.05.14 07:57:

To bbmx: Většina levných led zdrojů na 12 V obsahuje 3 čipy led v sérii + rezistor (+ usměrňovač u těch zdrojů, které mají patici nezajistitelnou proti otočení, jako G9, GU10..). Proud led je pak dán úbytkem na rezistoru cca 3V při 12V napájení. ZVýšení napájení z 12V na 14,5V pak má za následek téměř zdvojnásobení příkonu oproti nominálnímu. Stejně tak obyčejné srážecí rezistory zatím obsahuje většina led pásků. Až dražší a zpravidla led vyššího příkonu obsahují měnič. Rozhodně není možné jít do obchodu, koupit jakoukoli 12V led "žárovku" a pak ji připojit na 14,5V.

To mod: Co myslíte tím ověřil? Samozřejmě jsem zkontroloval, jaké výsledky heuréka vrací. Není jasné, jestli tazatel už v chatě nemá 230V rozvody a svítidla. Jedná se o to, že zářivky s 12V měničem a paticí E27, teré umožňují bez zásahu do elektroinstalace prostou náhradu za původní žárovky, nejsou nejsou snadno dostupné. Z tohoto, a také z důvodu abych nedělal reklamu konkrétnímu prodejci, jsem dal odkaz na heuréku.

doplněno 02.05.14 11:40:

to mod: Vrací mi ten odkaz něco jiného než vám? Já tam mám samé zářivky..

avatar
Upozornění od sys hejkal 02. 05. 2014 09:08:17
Ten odkaz jste si ověřil?
Nic nebylo nalezeno o zářivce 12 V.
Ohodnoceno: 2x
 
Od: bmbx®
Datum: 01.05.14 21:58

tomkk:

to si doufám děláš legraci že by většině LED žárovkek určených pro 12V potřebovala stabilizovaných 12V,...

doplněno 02.05.14 08:40:

tomkk:

myslím, že by bylo dobré si toto ověřit prakticky, než teoretizovat jak to asi je. Já už se před časem zde zmiňoval o LED používaných jako čtecí světlo v dopravních letadlech AIRBUS 3xx. Toto světlo LED má v sobě 6x6 malinkých diod serioparalelně zapojených a má udáváné napájecí napětí 19-28V (28V je běžný stejnosměrný rozvod u letadel východní i západní výroby). Jedno vadné světlo jsem celé rozpitval a jaké bylo mé velké překvapení, že nikde žádný zdroj proudu, jen jeden malý napařený odpor, ale PARALELNĚ na napájecí vývody

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.05.14 09:00

Vy si snad děláte srandu. Já na rozdíl od vás nerozebíral LED z letadla (nezlobte se, ale k čemu je tazateli vaše info jak je zapojeno LED z letadla? Opět jste se chtěl jen pochlubit? ) ale rozebíral jsem několik běžně dostupných 12V led, takové jaké může tazatel u nás v obchodě koupit. A ty jsou uvnitř zapojeny tak, jak jsem popsal. Levnější cca do 4W a led pásky mají zpravidla jen srážecí rezistor, dražší a výkonnější měnič.

doplněno 02.05.14 15:29:

Jestliže je vám VA charakteristika bílé LED známa, pak nechápu vaše překvapení, že v jednoduchém často používaném zapojení zapojení pro 12V, tedy 3 led v sérii se sériovým rezistorem vyžadují poměrně úzký rozsah napájení.

Tomu, co jste našel v osvětlení z letadla se mi nechce věřit. Takto už nezapojují svítilny ani ťamani z tržnice. Je možné, že nějaké proudové omezení bylo umístěno mimo svítidlo. (tomu by odpovídal i ten paralelní rezistor, aby elektronika stále viděla nějaký proud.)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 02.05.14 09:07

tomkk:

:-D :-D :-D Jestli takovou prkotinu považujete za chlubení tak to jste mne pobavil :-D

Já jsem chtěl jen zmínit, že LED světlo ve vrcholně špičkové technice, má použity LED v serii na vyšší napětí a udávané rozpětí napájení 19-28 V bez jakéhokoliv předřadníku, stabilizátoru proudu, LED driveru, nebo jak to chcete nazvat. Pokud bych tu LED rozpůlil tak by měla být použitelná od 9,5V do 14V - už chápete?

doplněno 02.05.14 10:05:

Prostě mě samotnému to vrtá hlavou, nechcete mi snad tvrdit, že ty ledky jsou nějaké speciální s jinou VA charakteristikou...

doplněno 02.05.14 16:40:

tomkk:

to jsem předpokládal také, že elektronika bude mimo LED, ale na originál krabičce bylo jasně napsáno 19-28V. Velice zajímavé je, že nelze nikde na netu tu diodu najít, jedna firma jí má v reklamní fotografii ( samotná dioda má atypické a nezaměnitelné pouzdro) , ale nějaký datatsheet se mi najít nepovedlo (asi před dvěmi roky, možná už je situace jiná). Fotky po rozpitvání jsem zveřejnil někde na poradně, žlutý luminofor lze opatrně sloupnout a na keramické destičce je matice malinkých ledek navzájem propojených a ten odpor.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.05.14 13:46
avatar
Tomkk
V mobilní verzi poradny vrátí Nic nenalezeno.
Kolegovi odkaz funguje.
Zkusil jsem otevřít ve verzi pro desktop, tam funguje. Objasněno.
doporučuji neotvírat v mobilní verzi!
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.05.14 08:34
avatar

Zdravím

Autožárovky jsou konstruované na otřesy a některé mají různě směrované a odstíněné vlákna kvůli možnosti seřízení světlometů a také mají většinou ne moc vhodné patice do domácích svítidel. Ale obecně nic nebrání je použít. Výhoda je že jsou od výrobce konstruované na stejnosměrný proud. Některé žárovky, pro domácí použití, hlavně LED mají kondenzátorový předřadník, takže na stejnosměrný proud nebudou svítit. Ale pokud je mi známo, jsou to většinou žárovky na 230 V. Problém také může být u halogenových žárovek, které už z principu nemají rády podpětí, například při částečném vybití akumulátoru. Asi nejlepší by bylo zářivkové svítidlo s elektronickým předřadníkem na 12 V. Prodávají se pro autokaravany. Jinak je asi nejvhodnější klasická automobilová žárovka z blinkrů, 12 V / 21 W - bílá.

doplněno 02.05.14 08:43:

U těch LEDek může být přepětí fakt problém. Ony už tak jedou na hranici možností a když se zvýší proud, je jenom otázka času kdy se přeruší obvod.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: 95
Datum: 02.05.14 16:44

mam svítidla na 230V, ale k těm nedostanu napětí přes měnič a navíc by tam byly stráty cca.15%. Tak by jsem použil autožárovky a k nim patice pro ně určené a měl by jsem světlo na 12V.

Potřebuju poradit kde koupit a jaké autožárovky/LED na 12V a k nim patřičné patice.

Datum: 03.05.14 10:53
avatar

Čím menší napětí a tím větší proud tím to znamená větší ztráty. Pokud už teď jsou ztráty 15% při 230V. při 12V budou ještě větší. A autožárovky to dokážou proudově pěkně rozpohybovat

Ohodnoceno: 0x
 
Od: 95
Datum: 03.05.14 11:04

Ty stráty vznikají v tom měniči napětí

Od: bmbx®
Datum: 03.05.14 11:50

mapel si asi nejspíš dělá legraci a dost velkou. Ztráty v 12V rozvodu rozhodně nemohou být větší jako v 12V napájení měniče na 230V a rozvodu 230V :-D

doplněno 03.05.14 11:52:

Přesněji - ztráty v 12V budou v porovnání s měničem na 230V mizivé už jenom kvůli tomu, že ten měnič bude mít prakticky víc než 15% ztráty.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 13:59
avatar

Já pochopil, že má ztráty ve vedení 15%. Není čemu se zpát, protože pak přenosová soustava 30kV by byla zbytečná.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 06:00
avatar

Zdravím

Nevím kde bydlíte, ani nechci porušit pravidla poraďte, ale v Brně se dají sehnat ve slevněnkách LED žárovky na různá napětí kolem 50 Kč za kus. Kvalitu nemám ověřenou. Patice standartní.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 11:59

Měl bych pro vás daleko jednoduší řešení proč to tak složitě kombinovat autožárovkami. Moje rada je velmi jednoduchá zapojte za akumulátor měnič napětí z 12V na 220V a můžete použít jakékoliv úsporné žárovky i zářivky a veškeré drobné spotřebiče do výkonu daného měniče napětí. Mohu Vás ubezpečit že tohle funguje spolehlivě mám to takhle již mnoho let a žádný problém.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 03.05.14 13:00

martas38 *smich*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 13:45

Nechápu čemu se směješ? já mám malou fotovoltaickou elektrárnu ostrovního systémů už 8 let tak sy myslím že tomu asi moc nerozumíš jen se tak tváříš. Popis fotky nahoře mám měřič spotřeby ele. Energie , pod ním je regulátor napětí z fotovoltaického panelu , potom je tam voltmetr pro baterii a dole je vidět měnič napětí z 12V na 220V a to že ti odepisuji tak jsem zrovna připojen na měnič, tak ře jsem si nic nevycucal z prstu ale o tobě trochu pochybuji. Vidíš to na druhé fotce kterou jsem pořídil teď.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 03.05.14 13:50

martas38:

proč se směju? Protože tazatel už se několikrát zmínil, že osvětlení chce na 12V, měnič má, ale na to osvětlení jej použít nechce. Není nad to si projít celou diskuzi, když chci někam něco plácnout :-D

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 13:54

On má měníč o výkonu 2,5KW tady se jedná o malý měnič 300W s vlastní spotřebou pouhých 0,2A

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 03.05.14 14:00

To nic nemění na tom, že jen na osvětlení použít měnič je jako drbat se pravou rukou za levým uchem :-D

Už jen 12V zářivkové osvětlení s vlastním měničem je mnohem učinnější neboť jejich měnič pracuje na vysokém kmitočtu.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 14:08

Jen jsem tady prezentoval své řešení (používám dva měniče) na osvětlení používám malý měnič .

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 03.05.14 14:12

to vám nikdo nebere, ale tazatel se neptal jakým způsobem svítit z 12V, ale jak řešit přímo 12V svítidla...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 14:18

Možná že pořízení malého měniče by vyšlo výhodněji než nákup a předělaní toho co již má kdo ví.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: bmbx®
Datum: 03.05.14 14:40

To máte pravdu, možná ano, ale z hlediska energetických ztrát určitě ne. Prostě při bateriovém napájení je každá desetinka ampéru dobrá. To co si vezme váš měnič, je například jeden nabíjený mobil

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 14:57

Když budete mít světla daleko a dlouhý rozvod tak při 12V bude na konci dlouhého rozvodu klidně 10V-11V a autožárovky budou svítit jak bludičky

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 03.05.14 15:08

kutil:

ale to záleží především na kvalitě rozvodu, jakým průřezem má provedeny rozvody a samozřejmě i na délce vedení.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 15:14

Ano já mám panel akumulátor a měnič u známých na střeše domu (panel) a garáž je od nich asi 50m. Na jejich rozvod mne připojit nechtějí a panel na garáži by mi asi brzo někdo ukradl.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 14:46

Já používám jeden panel akumulátor a měnič v garáži , zatím marně čekám na připojení na síť snad letos už to vyjde , rozvod v garáži mám už dávno hotov a tak to napájím zatím takhle ale funguje to na osvětlení to stačí.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: 95
Datum: 03.05.14 13:23

mě se jedná aby jsem nemusel používat měnič. jinak měnič mam o výkonu 2,5kW.

Od: bmbx®
Datum: 03.05.14 13:35

já jsem mnoho let měl osvětlení na chatě na samotě pomocí 12V baterie. Svítidla předělaná na autožárovky, jejich watáž jsem měl ale menší než by se čekalo od osvětlení na 230V. Kde jsem potřeboval víc světla, tam jsem měl zářivkové osvětlení s vlastním měničem. Poslední dobou jsem uvažoval o výměně žárovek za LED na 12V, ale protože už je šance zavést tam 230V tak to ztrácí na významu. Dávat měnič na osvětlení žárovkami na 230V je nehorázné plýtvání energii.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.05.14 21:33

To je ten problém, co jsem zmiňoval výše. Led potřebují pro světelný výkon odpovídající cca 80W žárovce příkon 12..15 W. A toto odchladit potřebuje chladič, ať už třeba hlinkový, nebo řešený tak, že světlo má větší rozměr (např používané LED pásky). Autožárovky vláknové použít můžete, ale mají nízkou účinnost. Autožárovky LED se snaží vejít do objemu odpovídajícímu halogenovým žárovkám, tudíž musí být malé a nemůžete od nich z důvodu chlazení chtít více jak cca 3W. To však odpovídá žárovkovému výkonu cca 15W, takže bludička. U autoled může být také problém s tím, že většinou z důvodu maximální svítivosti budou mít studenou - bílou barvu světla. Představa, že v malém lustru vyměníte patici a místo 80W žárovky dáte malou 16W autoled je tedsy poměrně nereálná, protože 16W bude problém uchladit (skleněné žárovce je jedno, že má 200 stupňů, LED a elektronice ne, tam je rozumných 60, max 80 st. )

Napadá mě několi možností, jak to řešit.

1. Pokud nechcete nic bastlit, tak koupit 12 V zářivky, co jsem na ně dával odkaz výše a na místech, kde stačí měně světla rozmístit dostupné LED cca 3W.

2. I hlavní světlo vyřešit pomocí led, tedy pro dosažení potřebného světelného výkonu rozmístit větší množství méně výkonných led, nebo použít led pásky, dá se k nim koupit i ovladač s regulací napájený 12 V. Může být ale problém s estetikou. Zase můžete popustit uzdu fantazii, pásek nalepit do spirály na větší válec, nebo umístit po obvodu několik paralelních proužků.. Také existují led panely.

3. Hlavní světla si pomocí výkonných led ubastlit sám. Ale to se mi nezdá cesta pro vás vhodná.

4. Mít dva 230V okruhy. Světelný okruh vybavit vlastním měničem na 230 V, např. jen cca 100W, který bude mít menší ztráty, než ten 2.5 kW a můžete pak používat libovolné (a levné) úsporky, a svítidla, která bez problémů koupíte dnes i za 10 let. Toto mi přijde jako nejsnažší varianta.

doplněno 04.05.14 13:28:

to BBMX. Vy musíte mít nějakou poruchu, když místo rady opakovaně napadáte cizí odpovědi. Proč neodpovídáte na dotaz tazatele? Chce dát do svítidla patici pro autožárovku a do ní koupit autoLED, která bude svítit dejme tomu jako 80W žárovka. Já se mu snažím vysvětlit, že v tak malém provedení, jakou jsou běžné autoLED je takový světelný výkon problém a navrhuji mu jiná konkrétní řešení. Co děláte vy? Místo rady mě akorát prudíte, jinak se to říct nedá.

Marně hledám ve vašem příspěvku nějakou konkrétní radu (nejlépe s odlkazem, co má koupit) pro tazatele.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: bmbx®
Datum: 03.05.14 23:37

tomkk:

vy jste opravdu zvláštní, pořád jen teorie a teorie :-D

LED žárovky s vyšším výsledným výkonem existují i takové a to snad víte, kde je mnoho malých LEDek a ty se stačí uchladit tím, že teplo není koncentrováno v jednom bodu a stačí se rozptýlit.

Pak je také ověřeno, že lze zvolit kompromis, kdy LEDka není "honěna" na maximální PŘÍKON, ale přes to už svítí docela dost a to je okamžik kdy produkuje ještě celkem dost málo tepla a chladit jí není potřeba.

Ono opravdu někdy stojí zato si něco odskoušet prakticky...

doplněno 04.05.14 14:59:

Když výkonější autoLED tak zde:

http://www.svetzarovek.eu/k-5…bily-a-kamiony/h3-pk22s-mlha/

že by je vyrobili tak aby se neuchladily?

doplněno 04.05.14 15:00:

http://www.svetzarovek.eu/k-5…tomobily-a-kamiony/h1-p14-5s/

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.