Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nabíjení baterie pomocí alternátorku z kola

Od: josefkrk odpovědí: 31 změna:

Potřebuju nabíjet akumulátor eskutr.cz/... alternátorem z kola zbozi.cz/... . Potřebuju poradit jaké součástky koupit a kde na usměrnění a na napětí pro nabíjení těchto akumulátorů 4.25V. Mohl bych použít DC-DC měnič, nebo jsem myslel, že použít stabilizátor napětí na 5V, které by baterie také dobíjelo.

Budu rát, kdyby jste mi poradily i schéma zapojení, protože já mam v elektrotechnice jen základy, protože mám školu strojírenství.

 

 

31 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

praivo*
hodnocení

1x

Ty ses ani nepodíval na tabulku s parametry, kterou ten e-shop má mezi fotkami. Jinak bys věděl, že tyto články se nabíjí na maximálně 3,65 V a vybíjí do 2,0 V...

krysak*
hodnocení

N ty parametry jsem se podíval moc dobře těch 4.25V je pro prvotní nabíjení pro oživení baterie. je to psáno výš. Ale to ty nevíš protože ses na to ani nepodíval.

praivo*

Ale podíval: eskutr.cz/...

doplněno 31.01.14 15:59:

Na 4,2 V se nabíjí Li-Ion a Li-Pol.

 

petr123*
hodnocení

0x

Jako že bys lithiové baterky "nabíjel" tak, že do nich pustíš proud z dynama? No, tak to není moc dobrý nápad, ještě potřebuješ nabíječku, jinak by to taky mohlo klidně skončit efektním ohňostrojem. Podobné nabíjení si můžeš dovolit maximálně pro NiCd / NiMH články.

petr123:

naopak lítiové akumulátory jsou úplně nejednodušší na nabíjení, lítiové aku jsou hodně podobné olověným autobateriim a ty v autě taky nepotřebují ŽÁDNOU NABÍJEČKU - pouze stabilní napětí. Pokud by se napětí stabilizovalo na 4,2V tak lze jede litiový článek dá bez problémů, pokud by se jednalo o víc článků je potřeba balancer, ale ten může být i součástí Li-xx baterie.

doplněno 30.01.14 19:14:

omlovám se

... tak se jeden článek bez problémů dá nabíjet...

petr123*

Takže pokud jeden článek dosáhne 4.2V a ty do nej budeš dále pouštět stále stejný proud, tak nic nehrozí? A já dosud myslel, že po dosažení cílové voltáže musí nabíječe postupně proud snižovat aby nedošlo k poškození.

praivo*

Když U článku = U zdroje, pak I = 0 (skoro).

petr123:

Tak jako v automobilu není žádná nabíječka, pouze regulátor udržuje síť na nějakých 14,5V což je napětí nabité olověné baterie, tak Li-XX se nabíjejí stejně, stačí přesné napětí a jak píše praivo pokud mám dva zdroje napětí (akumulátor a nabíječ) a nabitý akumulátor má stejné napětí jako nabíječ, tak v okamžiku nabití neteče proud prostě nikam - proboha ale to jsou úplné základy, platící nejen v elektrice :-D

 

jabraka*
hodnocení

0x

Možnost tu je,ale je nutné nejprve usměrnění.

JB

josefkrk
hodnocení

Já vim že usměrnit proto to tyky píšu v otázce na hoře, jen potřebuju poradit jaké součástky

 

hodnocení

0x
avatar kimba

A to se ti fakt chce šlapat na kole se zapnutým dynamem? Uf, uf, do toho bych tedy nešel !

 

hodnocení

0x
avatar jura2

Pokud vydržíte na byciklu šlapat 6 - 30 hodn na nabití jednoho článku - tak do toho. Pokud ovšem nepřemýšlíte o alternativním pohonu - i pak tzv. dynamo na kolo je snad nejhorší varianta. Jen ale max napětí na článek je 3,65 V.

josefkrk
hodnocení

jj napětí je jak píšete těch 4.25 je pro prvotní nabíjení pro oživení, a použít by jsem to chtěl k mikro větrné elektrárně s Savoniův rotor o výšce cca 500 a šířce cca. 200, protože to bude z trubek o průměru 100mm. Výkon to bude mít dostatek i na více těch alternátorů, ale já chci jen jako pro zábavu o velném čase(nějak upravovat atd.). Později by jsem použil nějaký jiný alternátor za výkonnější k této elektrárně. Nemohu ale použít větší rozměry protože bych to měl na balkoně cca metr a půl od baráku( vítr je zde dobrý, neboť jsme nad úrovní ostatních baráků).

To budou sousedi jásat.

usměrnit - vyfiltrovat a použít DC-DC měnič, ten seřídit na 4,2 V připojit jeden modelářský li-ion článek a je hotovo...

 

buss
hodnocení

0x

Nevím, jak se bude to dynamo, alternátorek pohánět. Pak usměrnit, stabiliovat na potřebné napětí. (jako sranda by to šlo, nebo pokud se doma furt něco točí, třeba veveka v kleci). Jinak by mne to nenapdlo, jako motorek ano, měl jsem vozíček a pak se to dávalo do gramofonu, stabilní otáčky, občas vypadl.

krysak*
hodnocení

jj to je dobrý, ale potřebujuporadit jaké díly na to.

...usměrňovací můstek...nějaký kondenzátor na filtraci...na aukru nebo E-bay koupit už hotový modul DC-DC pulzního stabilizátoru...

Já nevím, mě by to teda nebavilo chtít si hrát s eletrikou a nechat si úplně všechno poradit, zvlášť v dobách internetu, kdy se dá vše najít.

buss

Nu što, a není tady téměř většina takových? Proč hledat, namáhat se? Pak se teprve ptát. On to někdo najde, že se dozví jen zlomky nevadí, poptáme se znovu. Nemluvě o školácích... Kdysik byli sofistikovanější dotazy. Kolikrát za den jsou stejné, proč se dívat na historii? Také mám radost, že si něco najdu a načtu. Můj názor.

s dovolením bmbx - doplním odkaz na ten regulátor- používám je ebay.ca/... Jen mám obavy zda vaše vrtule nebude dělat hluk, nedejbože vyzařovat infrazvuk.

Při slabém větru se nebude točit a když se točit bude, bude dělat takový bugr, že mu to sousedi sestřelí.

 

hodnocení

0x

Jako strojař bych si nejdřív vypočítal výkon té "vrtule". Aby bylo jasné při jakém větru to začne něco dělat.

zabu

ra252: vyhledej si co je savoniuv rotor. Seznáš, že to vůbec není špatné řešení. Hlavně do míst s hodně proměnlivým směrem a silou větru.

Jaký výkon bude poskytovat při jeho rozměrech a rychlosti větru např. 5 m/s? Kolik Vám vyšlo?

 

rv*
hodnocení

0x

1. Jedná-li se o dynamo, bude výstup stejnosměrný

2. Pro tyto pokusy bych koupil za desetikorunu Zenerovu diodu gme.cz/... a tou (zapojenou správně přes svorky) omezoval max. napětí na baterii. Nesnažil bych se nabíjet k hornímu limitu. Většinu energie má článek v sobě už při napětí 4V.

3. Ověřil bych si (pomalu pootáčet dynamo), že neteče zpětný prud z baterie do dynama. Pokud by tekl, zapojil bych ještě před zenerku diodu, třeba za pětikorunu gme.cz/...

rv:

1. tkzv. "dynamo" na kolo vždy bylo a je principiálně ALTERNÁTOR

2. provádět stabilizaci výstupu dynama / alternátoru zenerkou není dobrý nápad, čím rychleji by se točilo, tím větší bude mít mechanický odpor, bylo by to maximálně neučiné. Pulzní stabilizátor je jediná opravdu účinná možnost zapojení.

3.samozřejmě, že bez diody by se akumulátor přes dynamo/alternátor v nízkých otáčkách vybíjel.

rv*

2. Dokud nebude baterie nabitá, přes zenerku nic nepoteče. A bude-li nabitá a není kam energii ukládat, ohřev zenerky nevadí (v rámci povolených parametrů diody) - třeba prospěšně brzdí jina odlehčenou vrtuli.

Jinak samozřejmě nic nenahradí regulátor větrné elektrárny, který sleduje bod max. výkonu a DC-DC měnič je dobrá volba.

 

praivo*

Můžeš mi nakreslit, jak bys to zapojil tak, aby do ukončení nabíjení do ZD nic neteklo?

 

watta97*
hodnocení

0x

Kdysi dávno jsem dal na starýho favorita s dynamem do předního světla baterii z mobilu usměrnil a stabilizoval napětí z dynama a nabijel stim bu baterii s kterou jsem poté napájel světla na kole (přední i zadní) mělo to víhodu tu že to svítilo i když se kolo neotáčelo ale po několika letech jsem dynamo přestal uplně používat a tu baterii nabíjim normálně nabíječkou na mobil protože to jde strašně těžko při jízdě. Sice jsem si to tam všechno nechal kdyby se mi někdy na cestě stalo že by se mi baterie vybila tak abych zapnul dynamo a svítil vesele dál ale za běžných podmínek to neviužívám.

krysak*
hodnocení

jj to je dobrý, ale já to chci pro větrnou elektrárnu.

buss

Tak jsem zapřemýšlel,pro do světla auta ...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]