Jaký typ tranzistoru použít?

Od: Datum: 12.11.13 23:42 odpovědí: 37 změna: 25.11.13 06:16
avatar

Zdravím, moc se nevyznám v tranzistorech a potřeboval bych poradit jaký tranzistor mám použít, když chci 5 V šířkovou modulací spínat 12 V. Proud bude maximálně 500 mA. Díky.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 13.11.13 00:04
avatar

No Bud mužeš použít takzvaný logický mosfet Typu IRF540 ale musí už sepnout při 5V to najdeš v datasheetu (nezapomeň na ochraný odpor do gate)

neno klasickej NPN s vhodným odporem (závisí na zesílení tranzistoru) Např http://www.gme.cz/bdx33c-p211-052

Proud báze krát zesílení musí dát kolektorový proud... píšou maximálně 10A ale to se mi zdá něak moc...

ale když do něj budeš pouštět 50mA tak je to v pohodě

a musíš taky uvedst na jaké frekvenci to bude jestli někde na 150khz tak s npn toho moc nebude...

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 13.11.13 01:10
avatar

Frekvenci ještě nevím, ale údajně by to mělo být okolo 500 Hz což není zas tak moc. A na internetu jsem našel, že by mohl být použitelný tranzistor TIP120, co je na tom pravdy?

Od: host
Datum: 13.11.13 14:54

Možná by stačilo obvyčejné NPN bé-déčko, například BD135, BD 137 nebo BD 139, co je po ruce. A samozřejmě chladič. U PWM regulátoru asi nepojede na plný výkon, ale přesto je to při maximu (bez regulace) při 12V a 500 mA ztrátový výkon P=U.I = 12.0,5=6W, takže by pěkně topil, ale pokud je proud 500 mA maximálně a běžně bude menší, tak by mohl stačit.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: radarbrdy
Datum: 13.11.13 21:19

Hele, ten ztrátový výkon, jak jsi počítal P=U.I=6W, bude topit na zátěži a ne na tranzistoru ! Snad tam bude na výstupu nějaká zátěž (kromě samotného tranzistoru).

Ohodnoceno: 0x
 
Od: radarbrdy
Datum: 13.11.13 21:14

TIP120 je darlington NPN tranzistor. Do 1A by ti měl stačit ten BD139. Darlington NPN je např. BD677, BD679. Ten IRFxxx je mosfet, tam je třeba dát pozor, aby obvod spínání tranzistoru byl navržen na buzení mosfetu. Zapojení neznám, doporučuji raději použít klasický bipolární tranzistor.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 13.11.13 22:53
avatar

Abych to upřesnil, tak na těch 12 V, tím tranzistorem potřebuju napájet železniční modely, tudíž elektromotorky.

Od: radarbrdy
Datum: 14.11.13 18:09

Elektromotrorky (u vláčku) jsou docela žrouti, sice můžou mít deklarovaných 0.5A, ale klidně vám při jiskření vezmou řádově ampéry. Hlavně nezapomenout na ochrannou diodu a dobře dimenzovat výstupní tranzistor...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.11.13 19:13
avatar

A proto sem píšu. Ocenil bych nějaké konkrétní blbuvzdorné zapojení.

Od: hm®
Datum: 14.11.13 19:57
avatar

A ty vláčky budou jezdit jen jedním směrem? Nebo jak máte vymyšleno přepólování?

doplněno 15.11.13 19:04:

Pro fatalwir:

No, v podstatě asi vyhoví každý tranzistor, který snese ten proud. Kdybych se vůbec nezabýval druhým směrem jízdy (opačným pólováním), asi bych zkusil nejjednodušší zapojení: z +12 do motoru, z druhého vývodu motoru do C (u NPN) nebo D (u FET) tranzistoru, E (u NPN) nebo S (u FET) na zem (GND). Tranzistor by se budil PWM do B (u NPN) nebo G (u FET) proti zemi (GND). ! ! Nezapomenout na ochrannou diodu paralelně k motoru, katodu na +12 V, anodu na druhý vývod motoru (C nebo D tranzistoru) ! ! Tzn. dioda je zapojena tak, aby jí normálně proud z +12 V do tranzistoru netekl. Stačí obyčejný usměrňovací typ pro aspoň (třeba) 3 A.

Při tomto zapojení bude mašinkám "lítat" zem, v klidu budou mít v obou kolejích +12 V. Motoru je to fuk a jiný požadavek jsi zatím nenapsal.

A teď ten tranzistor. @david63 zmínil IRF540N, to je FET, nemám nic proti. V sepnutém stavu mu píšou nějakých 50 mOhm, tzn. při 0,5 A ztráta, řekněme, 20 mW, zanedbatelná, neměl by topit. Potom tu padaly nějaké NPN, třeba BD135 a spol., ty mají kolektorový proud jen 1,5 A. To nevím, jestli není málo. Jestli si motorek při zátěži (rozjezdu) necucá ampéry třeba 2. To také zmíněný BDX33B už by vyhověl lépe, ten má Icmax=10A. Myslím, že když v obchodě řekneš NPN pro (radši) trvalý proud kolektorem třeba 5 nebo 3 A, tak ti něco vhodného dají. Sem spadá i tvůj TIP120, ten má Icmax=5A. NPN jsou levnější, nevyžadují žádné zvláštní zacházení (FET se dá zničit statickou elektřinou), ale i plně sepnuté mají ztrátu kolem 2 V, tzn. asi 1 W, to už znát je.

Každopádně bys měl tranzistor (NPN i FET) budit zcela hranatým obdélníkovým signálem, aby co nejrychleji přepínal mezi plně rozepnutým a plně sepnutým stavem, jinak bude topit a třeba i hořet. Čím to budeš řídit, nevíme, když budeš mít štěstí, ani třeba nebudeš muset řešit nějaké přizpůsobování.

(Ježiš, to jsem toho napsal. Snad to nejsou blbosti.)

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 14.11.13 22:04
avatar

To budu asi řešit nějakými přepínači nebo druhou sérií řídících tranzistorů akorát na opačné koleje. Víceméně kolejiště je v nedohlednu, teď se chci spíše seznámit a uvést do provozu nějaký testovací obvod, který bych pak použil ve velkém.

doplněno 15.11.13 21:45:

Samozdřejmě že signál bude obdélník. Jak jsem říkal ta šířková modulace je vpodstatě TTL logika, takže 5 V obdélník. Max proud 50 mA, což na spínání tranzistoru snad stačí.

Od: radarbrdy
Datum: 15.11.13 18:28

Pokud bude více motorků na jednom vedení, tak bych doporučil ten mosfet, jak se psalo výše na začátku.IRF540, MOS-N-FET 100V/ 28A/ 150W/ rds=0,077Ohm. Schéma je třeba zde: http://4.bp.blogspot.com/-Zui…2jQt2Sas/s400/PWM_555_FET.PNG

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.11.13 23:07
avatar

Navrhuji tazateli koupit zítra na radioamaterský burse KD503 a k tomu KD139 do darlingtonu a mužeš na tom vozit děti :D

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 22.11.13 10:41
avatar

Tak jsem si sehnal IRF540N, ale nevim z ceho si mam spocitat ten odpor pred gate.

Datum: 22.11.13 15:23
avatar

u mosfetu je to jenom ochraný odpor protože gate se gový jako malý kondenzátor... takže když tam dáš odpor 1K tak se nic nestane

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.11.13 15:50
avatar

No já nevím jak máte vymyšlené schema, ale jestli potřebujete nějakým aktivním prvkem řídit pikovláčky, pak byste měl použít spíše tyristory než tranzistory. Tyristory jsou k tomu účelu přece jen vhodnější, protože fungují jako řízený vypínač a jsou stavěné na větší proudy. Schematicky se zapojují skoro stejně jako tranzistory, jen si musíte dát pozor na polaritu. Tyristory jsou vodivé jenom jedním směrem.

doplněno 23.11.13 18:43:

hmmm. Co to tady zase čtu za reakce? Já nevím jak vy, ale jako trochu větší děcka jsme si vyráběli všelijaká muzikální blikátka a barevné hudby, kdy stačilo pár součástek, za nimi jako hlavní silový prvek tyristor, za tyristorem normální zásuvka 220V a do zásuvky připojená nějaká lampa nebo lustr. Vždycky nám fungovaly úplně bezproblémově a to jsme vůbec netušili, že existuje něco jako závěrná charakteristika. Chce to jenom najít nějaké základní funkční schema a toho se držet.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.11.13 16:24
avatar

a v čem čpí výhoda?

V cenové relaci jsou levnější pro stejný prod mosfety...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hm®
Datum: 22.11.13 17:25
avatar

Tyristor se při sepnutí stejnosměrného proudu už sám nevypne, nefunguje s ním tedy PWM.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 23.11.13 02:45

Ale, funguje PWM i s tyristorem, nebo si snad myslíš, že tramvaje jsou řízené obrovskými tranzistory nebo fety?

Prostě je ten spínací tyristor přemostěn rozpínacím tyristorem, který je ovládaný sestupnou hranou pulzu. Ten rozpínací tyristor má v serii kondenzátor a při sepnutí chvilkově přemostí spínací tyristor a ten se rozepne, když se nabije kondík tak přestane téct proud tím druhým tyristorem (rozpínacím) a ten se taky rozepne.

doplněno 23.11.13 06:00:

jura:

ono je snad úplně jedno jestli napěťové špičky svede integrovaná dioda mimo přechody transistoru, nebo je vykzratuje dioda na spotřebiči...

Ohodnoceno: 1x
 
Od: hm®
Datum: 23.11.13 16:50
avatar

>Prostě je ten spínací tyristor přemostěn rozpínacím tyristorem ...

To jsem rád, že jsme se tedy shodli na tom, že tyristor se při sepnutí stejnosměrného proudu už sám nevypne (přesně, jak jsem psal).

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 23.11.13 16:53

Ano, nevypne. ale neznamená to, že se nepoužívá v PWM regulacích a na to jsem reagoval :-D

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 24.11.13 19:17
avatar

to bmbx - myslím, že integrovaná dioda by přenesla ten zákmit do zdroje což možná někdy není "košer". Dioda pararelně k induk. zátěži ten impuls spolkne a ten se dál nepřenese.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hm®
Datum: 24.11.13 19:26
avatar

Integrovaná dioda v tomto případě bude celou dobu v závěrném směru a neřeší nic. Napěťový impuls by se objevoval na D tranzistoru

doplněno 24.11.13 21:23:

Není to omyl. Napěťový impuls má opačnou polaritu NA CÍVCE. Při sepnutém tranzistoru má spoj cívky s tranzistorem (D) potenciál nižší, než druhý konec cívky (+24V). Při vypnutí se to otočí, tzn. potenciál (napětí) D bude kladnější, než druhý konec (+24V). Cívka se tedy opře o napájecích 24V, přidá si k tomu svůj impuls a napětí na D klíďo přeskočí 100V.

Jinými slovy a jednodušeji: základní vlastností cívky je, že nerada mění proud a dělá vše pro to, aby zůstal pořád ve stejném stavu. Při sepnutí tranzistoru teče porud ze zdroje +24V motorem do tranzistoru. Když tranzistor rozepnem, bude se cívka pořád snažit ten proud tlačit skrz (tedy původním směrem, což je mj. závěrný směr integrované diody) a udělá pro to vše. Kdyby byla dost silná, tak ten tranzistor prostě prorazí.

doplněno 24.11.13 21:23:

Předchozí doplnění bylo pro jura2.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 24.11.13 20:26
avatar

to hm - to je omyl - impuls z indukční zátěže má obrácenou polaritu než napájení!

doplněno 24.11.13 23:07:

to hm - máš pravdu, napětí se sčítají - napájecí + špička. Nakreslil a popsal jsem si to - byl jsem překvapen. Uznávám

*hi*
Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 23.11.13 20:34

figurek:

na střídavině s tyristorem není problém, tam se v každé obrácené půlvně tyristor vypne, ale na řízení stejnosměrné je potřeba použít tyristory dva, jeden pracuje na vzestpné hraně pulsu a druhý na setupné, a ten druhý má v sérii kondenzátor.Užý jsem se zde o tom zmínil...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.11.13 23:09
avatar

Zapojil jsem to podle tohoto schématu, ale na kolejích mám permanentně napětí zdroje + napětí z šířkové modulace, když ji zapnu. Snad to není tím, že bych to odpálil.

Od: hm®
Datum: 23.11.13 01:59
avatar

Kde máš tu ochrannou diodu?

doplněno 23.11.13 17:00:

A ještě se zeptám, jak je nastaven ten řídicí pin 9? Opravdu funguje binárně +5V/0? Není třeba v režimu otevřeného kolektoru?

doplněno 23.11.13 17:04:

Když pin9 trvale sepneš do logické 1 (+5V), jaké je napětí na G tranzistoru proti GND?

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 23.11.13 02:53
avatar

IRF540 má ochranou diodu integrovanou - antiparalelně i když paralelně ke spotřebiči by nazaškodila

Ohodnoceno: 1x
 
Od: hm®
Datum: 23.11.13 16:54
avatar

To není ochranná dioda, ale konstrukční (v podstatě o ni málokdo stojí, ale ona tam prostě je). A navíc je v tomto případě k ničemu. Je potřeba doplnit ochrannou diodu k motoru, takhle se motor snaží při každém vypnutí PWM prorazit ten tranzistor.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 24.11.13 14:30

hm:

nemystifikuj, jaká "konstrukční"dioda? :-D

Je to ochranná dioda.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hm®
Datum: 24.11.13 17:12
avatar

Kdybys tu blbost neopakoval, tak bych si dál myslel, že sis toho jen původně nevšimnul. Ochranná dioda? *haha* Dobrý. No nic, tak si o tom něco zjisti.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 24.11.13 17:44

Nápodobně... :-D

doplněno 24.11.13 17:59:

http://www.alphascientific.com/technotes/technote1.pdf

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 24.11.13 10:49
avatar

Dioda se mi do toho akorát nechtěla dokreslovat.

Ano ten pin (já to mám na 3., ale to je fuk) je skutečně TTL logika takže 0V/5V.

A když mám PWM na 1, tak je mezi zemí a gate 0V.

doplněno 24.11.13 10:57:

Aha teď jsem si všiml, že jsem pablb a na nepájivém poli jsem měl půlku zemí oddělené od druhé půlky. (Zapomněl jsem, že je ta řada - pinů v půlce rozdělená.)

Takže při 1 na PWM je mezi zemí a gate 4,65 V.

doplněno 24.11.13 11:36:

Takže už mi to funguje jak má, díky všem, jdu rozdat bodíky. :)

Datum: 24.11.13 14:19

Pokud to budete chtít uvéct do provozu, koukněte se na H-můstek. Je určen přímo pro řízení motorů a chod doleva i doprava je vyřešen.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 24.11.13 20:51
avatar

Ten H-můstek vypadá použitelně, díky. Akorát se mi to s těma tranzistorama prodraží. *smich*

doplněno 24.11.13 23:24:

Ano to už jsem zjistil. Ptal jsem se jednoho "odbornějšího člověka" (konkrétně chlapíka co vyrábí pulzní regulátory) a říkal 50 buď Hz nebo kHz. Tak teď si nejsem úplně jistý.

Datum: 24.11.13 21:58

To každopádně, buď použijete 4 tranzistory, či se nechá koupit již hotový, například http://www.gme.cz/obvody-pro-…rizeni-motoru-mustkove-budice. Tímto řízením jste pak schopen i motor brzdit, což se ale asi modelů nevyužije. Jinak pokud budete používat frekvenci 500Hz tak bude stejnou frekvencí motor pískat, nikdy jsem nic s tak nízkou f nic nezkoušel, tak nevím jak moc se to bude projevovat

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 24.11.13 23:46

Ano, 50KHz se používá, to ovšem nevím jestli dostanete z aurdiona. Jinak až budete konstruovat finální zařízení, nezapomeňte na to, že tranzostor topí tím jak skrz něj vede proud a pak také tím jak do něj přivádíte impulsy, v některých případech jsou větší ztráty spínáním než vedením.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 25.11.13 06:16
avatar
Tomu se da predejit ale uz to nebude irf 540 ale neco jineho musis prouzit mosfet s nizkou nabijeci energii do gate...
Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.