Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Kabely u kolejí - k čemu jsou?

Od: lenovic odpovědí: 26 změna:

Dobrý den, nedávno jsem viděl nějkaé odizolované kabely u kolejí, nevysvětlil by mi někdo co to jsou za kabely a na co je ta ohraničená krabice na zemi? Je to všechno vedle varovných světel u kolejí. Děkuji nalým elektrikářům


Kabely u kolejí -  k čemu jsou?

 

 

26 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x
avatar david63

Je to tlumivka oddělující bezpečnostní useky pro zabezpečovací zařízení takzvaně zabiják

aby bylo možné monitorovat polohu vlaku

rnk*

Proč zabiják?

hop®

Protože když jeden kabel ukradnete, tak při kradení toho druhého Vás to seřeže, rozpojíte elektrický okruh a sám se stanete jeho součástí. Čím silnější mašinka byude na cestě, tím méně budete trpět...

Za podmínky že je to eletrická trakce ale i tak je to nebezpečné . Pokud to odcizíte tak je to veřejné ohrožení!

rnk*

Já tedy takové spády nemám, ale ikdyby tak bych si dokázal poradit. Nebudu tu však dávat návody.

 

hodnocení

2x
avatar fatalwir

Ano, je to, laicky řečeno, "detektor" průjezdu vlaku. Kolej je v tom místě uprostřed rozříznutá a je tam vložená asi půlcentimetrová plastová destička jako izolace. Celé je to okolo natřené tou šedou barvou, aby to nerezavělo a rez nepropojovala obě koleje. Když jede vlak, tak kovové kolo vlaku spojí obě koleje a zabezpečovací zařízení pozná že tudyma projíždí vlak a přepne návěstidlo na signál stůj. V té kovové skříni je k tomu potřebná elektronika.

doplněno 19.09.13 07:09:

...a přepne návěstidlo na signál stůj, popřípadě jakékoli jiné informační zařízení (třeba ten zmíněný přejezd).

doplněno 19.09.13 19:29:

@ernie Ne tak docela! Takto to funguje pouze na tzv. autoblocích, které se nejčastěji nachází na koridorech, avšak na obyčejných tratích je signál "stůj" i když je daný úsek volný a na signál "volno" (popř. jiný) se přepne pouze pokud jede vlak a pokud samozdřejmě jet může.

 

isteron
hodnocení

0x

Chceš kradnúť?

Myslím, že ne. Tazatel je akorát zvídavý a kdyby to chtěl ukrást, tak mu bude úplně šumafuk k čemu to je.

 

jmhad*
hodnocení

0x

Zajímavý názor ohleně toho zabíjení.Za 30 let práce u dráhy jsem se s tím nesetkal.Ta první část je ale pravdivá.Konkrétně na fotce je krásně vidět umístění zařízení u návěstidla.Obobně je to např. u závor a dalších zařízení.

 

hodnocení

0x
avatar ernie

...a ten úsek před kabely-návěstidlem, který vlak opustí, se stane volným takže předešlé návěstidlo signalizuje, že na tento úsek může jet další vlak a úsek, na který vlak vjede- za návěstidlem se přepne do polohy obsazeno, než jej vlak opět opustí. a tak pořád dokola...

doplněno 19.09.13 22:31:

anebo tak...

 

rds28
hodnocení

0x

Konstrukčně to neni tlumivka,ale symetrický rozptylový transformátor.Používá se pro paralelní zabezpečovací kolejové obvody, Tak asi tak.

 

rds28
hodnocení

0x

Takže je to symetrický transformátor.Na sekundáru je 2x 6 závitů vodiče diferenciálně vinutých s nulovým vývodem.Ten je propojen

s lanem do dalšího kolejového obvodu.Konce vinutí jsou zapojeny do kolejových pásů.Tvoří tak přechod pro zpětný DC proud.

Primár obsahuje 1 až 3 vinutí signálního napětí.Stykový tr. pracuje vždy v páru.Ve směru jízdy vlaku je Trafo za návěstí je snímací

(releové) a před návěstí následující ,vysílací.(napájecí).Zkratem na přijimacím transformátoru(osou vlaku) odpadá fázově citlivé relé

a z toho se odvozují následné závislosti.Odpadem relé a obsazením obvodu se spouští kolejový kodér který přerušuje signální

proud do kolejového obvodu.Vysílá se pomalý kód do kolejových pásů z vysílacho stykového trafa.Kód se na lokomotivě

vyhodnocuje diskriminátorem jako návěst na nejbližším návěstidle.Používá se 50.75,275Hz v kolejových ovodech.

Uff... Naprosto vyčerpávající odpověď *uf* . Jen se obávám, že jí tady moc lidí nepochopilo (včetně mě *smich*). Ale hrubý přehled jsem z ní získal *palec*.

 

lenovic
hodnocení

Děkuji víte zde hodně věcí, jsem lehký elektronik, trošku jste mi zamotali hlavu, je to tedy nějaká signalizace o poloze vlaku? Když přes ní vlak přejede spojí se určitý obvod a začnou dále třeba za 3km od tohoto místa blikat semafory a pada závory na přejezdu?¨Děkuji

 

rds28
hodnocení

0x

Každý se jenom ptá na telefony a počítače.Toto je profesionální elektrotechnika.Mladí tomu vůbec nerozumí.Takže zabezpečovací oddíly(ohraničené kolejové obvody/stykama) jsou dlouhé asi 800 nebo 500m.U každého styku jsou 2 transformátory a návěstidlo.

Pokud je obvod kratší ,je návěst doplněná dvoumi bílými svislými pruhy, jako nedostatečná zábrzdná vzdálenost popř. bílým světlem k návěsti.Pro napájení stykových transformátorů se používají rotační měniče nebo elektronické měniče.Kodéry jsou motorové mechanické,elektronické nebo počítačové.Obvody 75Hz, jsou kódovány při průjezdu vlaku.50 Hz trvale.Pokud je trať banalizovaná(obousměrná),funkce transformátorú se na povel výpravčího obrací.Návěstidla ve sprá vném směru zhasnou a

rozsvítí se na opačnou stranu jiná.Zároveň se změní funkce napájecí a snímací.Vše je vyhodnoceno releovou ustřednou nebo

elekronickým stavědlem(počítač)Dotazy zodpovím.

 

rds28
hodnocení

0x

Ještě bych doplnil,že kolejový obvod je napájen posunutou fází oproti fázi výchozí z měniče.Na kolejovém relé se tak kontroluje

napětí přítahu a fáze kolejového obvodu.Pokud není stejná-relé odpadá.Obvod se jeví jako obsazený vlakem.To vše ale je nad rámec této poradny..Je to profesionalita zab.zařízení ČD.

Hele, ajznboňáku, mohlo by to být zajímavé, kdybys to třeba převedl do řeči našeho kmene.

Ono obecně není dobré když lajk ví jak některe věci fungují například EZS a pod... I my jsme ve škole podepisovali jakousi mlčenlivist o detailnich informacích ..
Předpokladam že i ty jsi něčím takovým vazán?
Proto nejde vždy vše zdělit...

 

rds28
hodnocení

0x

Nejsem ajzboňák jsem jenom profesionál a ne agresivní žvanil poradny.Tím jste znám.Něco se naučte z elektrotechniky.Nic

nepřekládám, buď porozumíte nebo nazdar bazar.Tak si tady žvaňte ty nesmysly a seďte neustále nad PC.Jinde by Vám to neprošlo.Na řízení leteckého nebo železničního provozu, byste rychle skončil.Možná že je lepší prodávat činské spodky.

Vlastně byste se tam ani nedostal.

Ale no tak! Nikdo tady nepochybuje o Vašich znalostech zabezpečovací techniky, ale Vaše (jistě profesionální) odpovědi na otázku absolutního lajka lehce zavání exhibicionizmem. Myslíte, že tazatel, který se ptá kam vedou ony dráty Váš odborný výklad ocení? Akorát mu tím zamotáte hlavu. Na jednoduchou otázku by měla následovat jednoduchá odpověď. Když se tady zeptám, proč mám oteklé koleno, nečekám přednášku z anatomie.

doplněno 21.09.13 08:48:

Mimochodem, elektrotechnika mě živila přez 40 let. Ovšem trochu jiné odvětví, takže o zabezpečovacím zařízení mám znalosti jen velmi povrchní. Nestydím se zato, každý vinikáme v něčem jiném. Pokud se mě na něco zeptá někdo na první pohled zcela neznalý, snažím se mu odpovědět tak, aby to pochopil. I když třeba ne zcela přesně.

doplněno 21.09.13 08:50:

vynikáme *hi*

majsterjoe*

Ze necemu rozumis, to jde videt.

Ale taky ses asi spatne vyspal, ne? *nevi*

 

rds28
hodnocení

0x

No je tam opravdu tvrdé y.Beru Vaši námitku jako seriozní přístup k věci.Jenom mi vadí že někteří jedinci se snaží z vlastní

hlouposti celou odpověď zesměšnit.Zařízení je natolik složité a nepřístupné, že není zcela jednoduché některé věci normálně

vysvětlit.Kdo tedy chce ať si z toho vybere nebo nevybere,Tady musíte být opravdový profesionál.Jakýkoli neodborný zásah

znamená obrovskou nehodu..Tak proto, k tomu takto přistupuji.Tady se splést nesmíte.Děkuji za názor,

 

hop®

@rds28: myslím, že Vaše znalosti zde nikdo nezesměšňuje ani nezpochybňuje, až na několik místních věčných rejpálků anebo pár neregistrovaných neznámých...
Předpokládám, že víte o čem mluvíte, nejsem expert v tomto oboru, proto nemohu posoudit fundovanost Vašich odpovědí, ale jaksi nemám důvod jim nevěřit.
Nicméně, toto je poradna naprosto univerzální, nikoli specializovaná na zabezpečení železnice. Takže, prosím, pochopte výtky některých kolegů, že mluvíte nesrozumitelnou řečí, která laikovi v tomto oboru - tedy třeba mně nebo tazateli - mnoho neřekne. Pokud se funkci zařízení pokusíte vysvětlit jako pro debila (z pozice Vašich znalostí), jistě Vám budou všichni vděčnější, protože budeme mít možnost fungování těchto zabezpečovaček lépe pochopit.
Naprosto chápu, že nebudete vysvětlovat veškeré podrobnosti, i na tuto poradnu někdy chodí lidé, kteří na drážních zabezpečovacích zařízeních vidí pouze měděné dráty...

Děkuji za pochopení a přeji hezký den, Hop...

doplněno 22.09.13 22:47:

Davide, i já, ale jen za srozumitelné odpovědi, něco je už i na mne moc, a to mám elektroprůmku slaboproud...

rnk*

Díky za fundovaný odborný výklad. Je to první zdejší rada, kterou si uložím.

Škoda že rds není registrovaný hned bych mu rad dal bod :)

 

rds28
hodnocení

0x

Ano rozumim Vám a souhlasím s Vámi.Pokusil jsem se o velice stručný výklad funkce těchto zařízení.Přesto to může být pro některé, třeba i elektrotechniky cesta neschůdnáVzhledem že tyto zařízení bývají zcela nepřístupná veřejnost,i ale i odborně

způsobilým osobám,byl výklad veden tak jak jsem nejlépe dovedl.Každý se může zeptat čemu nerozumí.Třeba fázově citlivé

relé a jeho funkce, je samostatná kapitola.Myslím že ten článek něco veřejnosti objasnil.Sledovanost je vysoká.To byl účel článku.Tak Nashledanou./rds28.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]