Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, nedávno jsem viděl nějkaé odizolované kabely u kolejí, nevysvětlil by mi někdo co to jsou za kabely a na co je ta ohraničená krabice na zemi? Je to všechno vedle varovných světel u kolejí. Děkuji nalým elektrikářům
Je to tlumivka oddělující bezpečnostní useky pro zabezpečovací zařízení takzvaně zabiják
aby bylo možné monitorovat polohu vlaku
Protože když jeden kabel ukradnete, tak při kradení toho druhého Vás to seřeže, rozpojíte elektrický okruh a sám se stanete jeho součástí. Čím silnější mašinka byude na cestě, tím méně budete trpět...
Za podmínky že je to eletrická trakce ale i tak je to nebezpečné . Pokud to odcizíte tak je to veřejné ohrožení!
Ano, je to, laicky řečeno, "detektor" průjezdu vlaku. Kolej je v tom místě uprostřed rozříznutá a je tam vložená asi půlcentimetrová plastová destička jako izolace. Celé je to okolo natřené tou šedou barvou, aby to nerezavělo a rez nepropojovala obě koleje. Když jede vlak, tak kovové kolo vlaku spojí obě koleje a zabezpečovací zařízení pozná že tudyma projíždí vlak a přepne návěstidlo na signál stůj. V té kovové skříni je k tomu potřebná elektronika.
doplněno 19.09.13 07:09:...a přepne návěstidlo na signál stůj, popřípadě jakékoli jiné informační zařízení (třeba ten zmíněný přejezd).
doplněno 19.09.13 19:29:@ernie Ne tak docela! Takto to funguje pouze na tzv. autoblocích, které se nejčastěji nachází na koridorech, avšak na obyčejných tratích je signál "stůj" i když je daný úsek volný a na signál "volno" (popř. jiný) se přepne pouze pokud jede vlak a pokud samozdřejmě jet může.
...a ten úsek před kabely-návěstidlem, který vlak opustí, se stane volným takže předešlé návěstidlo signalizuje, že na tento úsek může jet další vlak a úsek, na který vlak vjede- za návěstidlem se přepne do polohy obsazeno, než jej vlak opět opustí. a tak pořád dokola...
doplněno 19.09.13 22:31:anebo tak...
Takže je to symetrický transformátor.Na sekundáru je 2x 6 závitů vodiče diferenciálně vinutých s nulovým vývodem.Ten je propojen
s lanem do dalšího kolejového obvodu.Konce vinutí jsou zapojeny do kolejových pásů.Tvoří tak přechod pro zpětný DC proud.
Primár obsahuje 1 až 3 vinutí signálního napětí.Stykový tr. pracuje vždy v páru.Ve směru jízdy vlaku je Trafo za návěstí je snímací
(releové) a před návěstí následující ,vysílací.(napájecí).Zkratem na přijimacím transformátoru(osou vlaku) odpadá fázově citlivé relé
a z toho se odvozují následné závislosti.Odpadem relé a obsazením obvodu se spouští kolejový kodér který přerušuje signální
proud do kolejového obvodu.Vysílá se pomalý kód do kolejových pásů z vysílacho stykového trafa.Kód se na lokomotivě
vyhodnocuje diskriminátorem jako návěst na nejbližším návěstidle.Používá se 50.75,275Hz v kolejových ovodech.
Každý se jenom ptá na telefony a počítače.Toto je profesionální elektrotechnika.Mladí tomu vůbec nerozumí.Takže zabezpečovací oddíly(ohraničené kolejové obvody/stykama) jsou dlouhé asi 800 nebo 500m.U každého styku jsou 2 transformátory a návěstidlo.
Pokud je obvod kratší ,je návěst doplněná dvoumi bílými svislými pruhy, jako nedostatečná zábrzdná vzdálenost popř. bílým světlem k návěsti.Pro napájení stykových transformátorů se používají rotační měniče nebo elektronické měniče.Kodéry jsou motorové mechanické,elektronické nebo počítačové.Obvody 75Hz, jsou kódovány při průjezdu vlaku.50 Hz trvale.Pokud je trať banalizovaná(obousměrná),funkce transformátorú se na povel výpravčího obrací.Návěstidla ve sprá vném směru zhasnou a
rozsvítí se na opačnou stranu jiná.Zároveň se změní funkce napájecí a snímací.Vše je vyhodnoceno releovou ustřednou nebo
elekronickým stavědlem(počítač)Dotazy zodpovím.
Ještě bych doplnil,že kolejový obvod je napájen posunutou fází oproti fázi výchozí z měniče.Na kolejovém relé se tak kontroluje
napětí přítahu a fáze kolejového obvodu.Pokud není stejná-relé odpadá.Obvod se jeví jako obsazený vlakem.To vše ale je nad rámec této poradny..Je to profesionalita zab.zařízení ČD.
Nejsem ajzboňák jsem jenom profesionál a ne agresivní žvanil poradny.Tím jste znám.Něco se naučte z elektrotechniky.Nic
nepřekládám, buď porozumíte nebo nazdar bazar.Tak si tady žvaňte ty nesmysly a seďte neustále nad PC.Jinde by Vám to neprošlo.Na řízení leteckého nebo železničního provozu, byste rychle skončil.Možná že je lepší prodávat činské spodky.
Vlastně byste se tam ani nedostal.
Ale no tak! Nikdo tady nepochybuje o Vašich znalostech zabezpečovací techniky, ale Vaše (jistě profesionální) odpovědi na otázku absolutního lajka lehce zavání exhibicionizmem. Myslíte, že tazatel, který se ptá kam vedou ony dráty Váš odborný výklad ocení? Akorát mu tím zamotáte hlavu. Na jednoduchou otázku by měla následovat jednoduchá odpověď. Když se tady zeptám, proč mám oteklé koleno, nečekám přednášku z anatomie.
doplněno 21.09.13 08:48:Mimochodem, elektrotechnika mě živila přez 40 let. Ovšem trochu jiné odvětví, takže o zabezpečovacím zařízení mám znalosti jen velmi povrchní. Nestydím se zato, každý vinikáme v něčem jiném. Pokud se mě na něco zeptá někdo na první pohled zcela neznalý, snažím se mu odpovědět tak, aby to pochopil. I když třeba ne zcela přesně.
doplněno 21.09.13 08:50: vynikáme
No je tam opravdu tvrdé y.Beru Vaši námitku jako seriozní přístup k věci.Jenom mi vadí že někteří jedinci se snaží z vlastní
hlouposti celou odpověď zesměšnit.Zařízení je natolik složité a nepřístupné, že není zcela jednoduché některé věci normálně
vysvětlit.Kdo tedy chce ať si z toho vybere nebo nevybere,Tady musíte být opravdový profesionál.Jakýkoli neodborný zásah
znamená obrovskou nehodu..Tak proto, k tomu takto přistupuji.Tady se splést nesmíte.Děkuji za názor,
@rds28: myslím, že Vaše znalosti zde nikdo nezesměšňuje ani nezpochybňuje, až na několik místních věčných rejpálků anebo pár neregistrovaných neznámých...
Předpokládám, že víte o čem mluvíte, nejsem expert v tomto oboru, proto nemohu posoudit fundovanost Vašich odpovědí, ale jaksi nemám důvod jim nevěřit.
Nicméně, toto je poradna naprosto univerzální, nikoli specializovaná na zabezpečení železnice. Takže, prosím, pochopte výtky některých kolegů, že mluvíte nesrozumitelnou řečí, která laikovi v tomto oboru - tedy třeba mně nebo tazateli - mnoho neřekne. Pokud se funkci zařízení pokusíte vysvětlit jako pro debila (z pozice Vašich znalostí), jistě Vám budou všichni vděčnější, protože budeme mít možnost fungování těchto zabezpečovaček lépe pochopit.
Naprosto chápu, že nebudete vysvětlovat veškeré podrobnosti, i na tuto poradnu někdy chodí lidé, kteří na drážních zabezpečovacích zařízeních vidí pouze měděné dráty...
Děkuji za pochopení a přeji hezký den, Hop...
doplněno 22.09.13 22:47:Davide, i já, ale jen za srozumitelné odpovědi, něco je už i na mne moc, a to mám elektroprůmku slaboproud...
Ano rozumim Vám a souhlasím s Vámi.Pokusil jsem se o velice stručný výklad funkce těchto zařízení.Přesto to může být pro některé, třeba i elektrotechniky cesta neschůdnáVzhledem že tyto zařízení bývají zcela nepřístupná veřejnost,i ale i odborně
způsobilým osobám,byl výklad veden tak jak jsem nejlépe dovedl.Každý se může zeptat čemu nerozumí.Třeba fázově citlivé
relé a jeho funkce, je samostatná kapitola.Myslím že ten článek něco veřejnosti objasnil.Sledovanost je vysoká.To byl účel článku.Tak Nashledanou./rds28.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.