Nabíjení olověného aku

Od: Datum: 08.09.13 02:30 odpovědí: 6 změna: 13.09.13 14:38
avatar

Zdravím, před pár hodinami jsem dal na nabíječku 6V, 12Ah, hermeticky uzavřený, olověný akumulátor PANASONIC koupený v GESu ve výprodeji (ležel nějakou tu dobu na skladě) a teď jsem zjistil, že v něm "bublá". Očividně už měl asi dost, ale nabíječka, která by měla mít všelijaké ty automatické vychytávky a tak jela dál. Napětí aku i s nabíječkou bylo cca 7,9V a proud 360mA. Chvíli po odpojení nabíječky, měl aku napětí 6,6V. Nevím jestli už je to nabíté naplno, ale zatím to už nabíjet nebudu, nemusí to být naplněné až k prasknutí. (I když u tohohle bych to viděl spíše na výbuch nežli prasknutí.) *smich* Podle wiki se v něm začal vyvíjet plynný kyslík a vodík, který se při vybíjení zase začne přeměňovat na vodu. Myslíte, že ty hodnoty jsou "běžné", popř. jak moc se toho mám bát? Upřímně z toho mám docela respekt. Nerad bych tu měl cokoli z vnitřku toho aku po pokoji i když to má bezpečnostní ventily. Díky za všechny názory.

doplněno 08.09.13 14:24:

Jen doplním, že doteď, za nějakých těch 12 hodin, kleslo napětí aku na 6,44V.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 08.09.13 03:38
To nebouchne. Ale když už takhle šumí, tak se přebíjí. Jakou nabíječkou jste ho nabíjel? Neměl byste překročit 1/10 kapacity, tedy cca 1..1,5 A, zvlášť pokud se chová takhle blbě. A třeba s ním párkrát zacyklovat - nabít / vybít.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: rnk*
Datum: 08.09.13 09:50

Hlavně si změřte jeho kapacitu. Nejjednodušší je změřit dobu po kterou se bude vybíjet nějakým stálým proudem. Vzhledem k tomu, že dlouho ležel by mohl být zasulfatovaný a tedy hotový. To, že přišel nabitý nic neznamená. mohli ho dobít před odesláním. To je velmi pravděpodobné.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.09.13 13:15
avatar

Můj děda jezdil Trabantem, který měl klasický problém se studenými zimními starty, kdy studený šestivoltový akumulátor občas nezatočil motorem. Když děda použil nabíječku a nechal ji puštěnou celou noc, pak se mu párkrát povedlo akumulátor zhuntovat. Problém jsem mu vyřešil takto: na osmivoltový výstup starého zvonkového trafa jsem zapojil do série diodu a za diodu minižárovku do kapesní svítilny 2,5V/0,25A, jaké se tehdy běžně prodávaly. Tím jsem vytvořil jakousi takovou fit nabíječku s trvalým proudem něco do čtvrt ampéru, která akumulátor udržela při vědomí i v zimě za mrazu. Stačilo ji večer zapnout a ranní startování fungovalo bez problému. Roční spotřeba akumulátorů viditelně poklesla. Bylo mi tehdy jedenáct let, takže sestrojit takový aparát snad zvládnete taky, ne?

Kdyby Trabant dávno nebyl ve šrotu a kdyby ten můj aparát dávno nevyhodili, pak funguje snad jěště dnes.

Takže vám radím :

Až budete příště nabíjet vybitý olověný akumulátor, pak mezi nabíječku a akumulátor zařaďte minižárovku 3,5V/0,3A (snad se ještě dá někde koupit). Když nebude žárovka, pak použijte nějaký odpor, co má pár ohmů a pár wattů. Až po nějakých deseti nebo patnácti hodinách takového nabíjení akumulátor vzkřísíte, pak teprve do něj pusťte nabíjecí proud natvrdo.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: zabu
Datum: 08.09.13 19:16

Při přebíjení gelových hermetických pb aku nedochází k vývinu plynu ale k jeho rekombinaci. I kdyby jste ho dokázal ohřát víc než je zdrávo, tak má pod plastovým víčkem gumové ucpávky které vyletí a aku odfoukne. Gel se ven nedosane.
Napětí 7,9V při nabíjení, svědčí o tom, že aku je nabitý a dochází jen k rekombinaci a ohřevu článků. Co se týče nabíjení pb aku, záleží na tom, co považujete za nabitý aku, jakou kapacitu potřebujete-požadujete. Pokud Vám stačí 80% kapacity, zvolte jakékoliv nabíjení, které je k dispozici. Nabíjení na 100% kapacity už vyžaduje trochu znalostí, nebo dodržení přesných návodů výrobce aku.
Obecný návod je dvoustupňové nabíjení. První stupeň nabíjení 1/10C, do dosažení napětí 2,4V na článek, potom nabíjení na konstantní napětí 2,4V na článek. Za nabitý. se článek považuje tehdy, klesne,li hodinový rozdíl proudů pod 0,002C. Z praxe vím, že tohle nabíjení stačí max na 85% kapacity. Na 100% kapacity, dostanete Aku jen nabíjením proudem 1/10C a sledovat okamžik, kdy přestane napětí stoupat. V tom okamžiku se začne aku hřát a napětí klesat. To už je na odpojení pozdě-skoro.
Proč se rozepisuju tak podrobně. Kolem nabíjení gelových aku je na internetu spousta zaručených ale špatných návodů. A za druhé. Nikdo Vám nevleze do nabíječky. Proto musíte buď měřit a trochu nabíjení rozumět, nebo ji slepě věřit.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: zabu
Datum: 13.09.13 14:38

Jsem tu našel ještě jeden graf, jen pro ilustraci.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ruda310
Datum: 09.09.13 08:17

http://www.ges.cz/zajimavosti/baterie_akumulatory (Pb) akumulátory jsou velmi rozšířeným druhem akumulátorů. Největší uplatnění mají v automobilové technice, kde se používají otevřené (dolévané) akumulátory s tekutým elektrolytem. Elektronické přístroje pak obvykle používají pro napájení Pb akumulátory s gelovým elektrolytem, které jsou hermeticky uzavřené. Jejich výhodou je, že z nich neunikají žádné plyny, které by působily agresivně na svoje okolí, tak jako je tomu u článků otevřených. Uzavřené články jsou ale méně odolné proti přebíjení než články otevřené. Proto je nutné klást větší důraz na jejich správné nabíjení. Většina přístrojů, které Pb akumulátory používají, mají již obvykle od výrobce vestavěny nabíjecí obvody. Není na závadu občas zkontrolovat jejich funkci, případně je nutné je při jejich opravách správně nastavit. Taktéž pro některé nové aplikace či amatérská zařízení je potřeba tyto obvody navrhnout a vyrobit. To jak by se měly Pb akumulátory správně nabíjet, je popsáno v následujících řádcích. Nabíjení Pb akumulátorů je poměrně jednoduché. Jejich výhoda oproti jiným akumulátorům, je ve snadném vyhodnocení _ detekci nabitého stavu. Při nabíjení je nejdůležitější správně určit okamžik, kdy je akumulátor již plně nabit. V tuto chvíli musí dojít k ukončení nabíjení nebo podstatnému snížení nabíjecího proudu. Toto je důležité pro zamezení škodlivého přebíjení. Přebíjení je nežádoucí stav, kdy nabíječ dodává do akumulátoru elektrickou energii (proud), kterou již akumulátor není schopen akumulovat. Tato energie se začne přeměňovat na teplo. Akumulátor se při tom zahřívá, dochází k vývinu plynů a nežádoucímu zvyšování tlaku, což vede až k otevření bezpečnostní zátky akumulátoru. Obvykle tak dojde k poškození či zničení akumulátoru, v lepším případě ke snížení jeho životnosti. Životnost Pb akumulátorů a jeho vlastnosti vůbec jsou též velmi závislé na provozní teplotě. Při teplotě 20 °C je životnost běžných typů hermetických akumulátorů 5let. Při teplotě jen o 5 °C vyšší, tedy při 25 °C však již klesá na 3 roky. Ještě vyšší teplotě může být článek vystaven při přebíjení nebo i při příliš rychlém nabíjení či vybíjení, kdy se též sám zahřívá. Při provozu akumulátoru při 50°C klesne jeho životnost pod 1rok. Životnost může být i kratší, provede_li se na akumulátoru v kratší době velký počet cyklů. Běžná životnost Pb akumulátorů je při úplném vybíjení cca 300 cyklů. Tato životnost stoupá s klesající hloubkou vybití. Vybíjí_li se jen z 30%, stoupne počet cyklů více jak na 1000. Speciálně pro cyklický provoz s plným vybíjením jsou určeny zvláštní typy akumulátorů, jejichž cyklická životnost je cca dvojnásobná. Z těchto důvodů je třeba věnovat nabíjení a celkovým podmínkám provozu gelových Pb akumulátorů zvýšenou pozornost. Pb akumulátory se standardně nabíjí proudem rovným hodnotě desetiny kapacity. To znamená, že např. pro akumulátor s kapacitou 3,4Ah je tento proud 0,34A. Někteří výrobci dovolují počáteční nabíjecí proud i vyšší, až 0,4C. Většinou platí, že by doba nabíjení neměla být kratší než 4-8 h (podle typu článku). Běžné Pb akumulátory nelze rychlonabíjet, tak jako je tomu např. u NiCd akumulátorů. Při nabíjení proudem větším, než doporučuje výrobce může docházet k přebíjení, ještě před plným nabitím se všemi jeho důsledky. Uvedená doba nabíjení platí pro zcela vybitý akumulátor. V praxi bývá skutečná doba nabíjení často kratší. Je to z toho důvodu, že Pb akumulátory se v provozu obvykle nevybíjí úplně (na hodnotu nulové kapacity), nýbrž jen částečně, kdy v nich část energie zůstává. Nabití na plnou hodnotu pak trvá kratší dobu úměrnou stupni vybití. Pozn. Je třeba rozlišovat vybití akumulátoru na nulové napětí od vybití na nulovou kapacitu. Vybití Pb akumulátoru na nulovou hodnotu napětí například při trvalém připojení zátěže znamená obvykle jeho zničení nebo podstatné snížení životnosti. Vybití akumulátoru na nulovou hodnotu kapacity znamená vyčerpání veškeré naakumulované elektrické energie vybitím, přičem vybití je signalizováno poklesem jeho napětí na určitou hodnotu. Ta

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.