1x



Jaký motor mám použít pro Al koloběžku

Od: Datum: 17.08.13 16:51 odpovědí: 30 změna: 25.11.13 00:57

Dobrý den,

potřeboval bych poradit co mám použít za motor na hliníkovou koloběžku s malýma kolečkami, koukal jsem na hobbyking.com tam bych něco koupil, případně bych ještě potřeboval pomoct jaký regulátor, děkuji :))


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 17.08.13 18:39
avatar

Jaký motor? Záleží na tom, co preferujete, možností je moře - třeba turbína je celkem cooool, ne?


Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 17.08.13 23:44
avatar

Ale já neumím udělat turbínu, je to jinak zajímavé a jestli se tam přidává nějaký plyn :) Raději bych něco takového http://www.hobbyking.com/hobb…nsorless_Brushless_Motor.html ale nevím jaký regulátor :/

Datum: 18.08.13 09:22
avatar

silný regulátor, 135A a 44,4V (12S) to už je fakt síla. Kdyby ti stačilo tam cpát jen 6S (22,2V), tak tenhle: http://www.hobbyking.com/hobb…g_SS_Series_190_200A_ESC.html

Pro plný výkon jsem našel nejlevnější tenhle: http://www.hobbyking.com/hobb…s_Speed_Controller_OPTO_.html

Tak to budeš s motorem na částce 200USD + baterie. Baterie by měla stačit tahle: http://www.hobbyking.com/hobb…_viewItem.asp?idProduct=16228 ovšem 2x, aby to bylo 12S, dá 240A, což je s rezervou. K ceně přidej dalších 180USD = 380USD> 7tis kč a ještě nemáš vyřešené ovládání a převod.

Z hlediska hobby je to úplně super, z hlediska praktičnosti to vůbec nejde brát *smich*

doplněno 18.08.13 09:26:

jinak tebou navrhovaný motor je zbytečně silný (6kW)... i babeta má snad menší výkon a to sebou tahá víc železa! ;)

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 18.08.13 13:52
avatar

Moc vám děkuji, jsem si říkal, že to bude asi moc, že babeta má menší výkon :) a jaký motor doporučujete 2-3 kw?

Datum: 18.08.13 15:49
avatar
Já měl v letadle 600W a skoro mě to odfouklo. Zkusil bych 1-2kW.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.08.13 20:37
avatar

1 kW je zbytečně moc.

Podle kalkulačky je můj výkon, pokud jedu na svém kole rychlostí kolem 25 km/h, něco přes 153 W. Z toho usuzuji, že 250 W by na koloběžku mělo bohatě stačit, v případě vysoké hmotnosti baterií (nebo jezdce) těch 500 W. I elektroskútry běžně mají výkon kolem 500 W a jedou.

doplněno 18.08.13 20:40:

Pak by stačila i jedna ta modelářská baterie nebo radši dvě malé gelové (pro laika bezpečnější manipulace; proto ta poznámka o hmosnosti)

doplněno 18.08.13 21:32:

Takv se přiznávám, že jsem se spletl, do 500 W mají kola, skútry mají víc (v řádu 800 W+), ale u všech těchto věcí odpovídá příkonu motoru i kapacita baterií (např. 800 W motor => 1 kWh baterie, 2,5 kW motor = 2,4 kWh baterie atd.) a hlavně cena -unemyslím si, že je možné postavit kvalitní elektrokoloběžku za cenu výrazně nižší než běžná prodejní.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.08.13 20:55
avatar

nepřijde mi 1kW moc, lepší nechat motor pracovat na 50% výkonu než ho drásat na maximum... V modelu auta mám přibližně 2kW, auto má přibližně 5kg (?), takže dát stejný motor i na kolobrndu mi nepřijde zase tak od věci *smich*

Rozhodně bych uvažoval o klasické koloběžce, tj s koly o průměru 25cm (?). Není tak skladná, což je její nevýhoda, ovšem ta rychlost na ní už půjde kočírovat, ať se bavíme o cca 30-40km/hod.

Pro mě osobně je zajímavé tohle... to bych si fakt přál!


Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.08.13 18:33
avatar

předesílám, že elektrice nerozumim vůbec, ale přesto si tu dovolim nahodit pár řekněme otázek k posouzení:
buď ty parametry na motoru chápu špatně (což je možný), anebo je to opravdu šíleně naddimenzovaný - 6000 W? - to je snad na 150 km rychlost po rovině (to je jen takovej nástřel, nemám to podložený tabulkama, ale takhle nějak by to při výkonu 6 kW mělo být, ne?), přece když už je někdo hodně velký cvok, tak si na kolo (na koloběžku to asi ještě nikdo nenainstaloval) dá tak 2000 - 3000 W; jinak na koloběžky se dává od 100 (to je ovšem pravda jen hračka) do 1000 W - a víc se oficiálně nejspíš ani dávat nemůže:
MDČR č. 341/2002 Sb, příloha 13. Jsou zařazeny do skupiny jízdní kola - provoz bez ŘP, bez povinného ručení a RZ. Aby směla koloběžka s pomocným motorem na komunikace nesmí být její výkon vyšší jak 1kw a její max. rychlost nesmí být vyšší jak 25 km/h (nevím, jestli to ještě platí, ale sotva se nějaký prametry výrazně změnily);
(i na kola se běžně dává jen pár stovek - tak od 200 do 800 W);
samozřejmě, do (strmýho) kopce není žádný výkon dost velký, ALE
a) cena za rychlou jízdu vůbec, a tím spíš do kopce je "šílená" - vycucá to baterku raz dva;
b) s malýma kolečkama (určitě i úzkejma plnejma) - tj. 10 cm(!?!), nebo aspoň 12,5 cm, a nejspíš i s ne moc širokejma řídítkama se nijak vysokou rychlostí prohánět prostě nedá - to asi neudrží bez rozvibrování nikdo (řekl bych, že 30 km/h je na 10 cm kola až až - vím z vlastní zkušenosti, že u kopečku, který na kole skoro ani nezaregistrujete, máte na takovéhle minikoloběžce co dělat, abyste neslítli (samozřejmě nafukovací širší kolečka 15, 20 cm a širší řidítka - to už je něco docela jinýho)

a ke kapacitě baterií - pokud beru v úvahu ten předchozí návrh na osazení 2x 8 Ah a 22 V - počítám dobře, že při maximálním výkonu těch 6000 W by to jelo tak 3,5 minuty? (pravda tou (teoretickou) stopadesátkou by se i za pár minutek něco ujelo...) - jestli jsem něco spočítal špatně, tak mě prosím OPRAVTE:
(úvaha: 22 * (2*8) = 352; 352 / 6000 = cca 0,06 hodiny, tj. cca 3,5 minuty);
(jinak pro elektrokolo se počítá spotřeba tak 15 - 25 Wh/km, neboli cca 20 Wh/km, jenže to je pochopitelně s příšlapem a určitě ne nějakými šílenými rychlostmi ani po rovině, natožpak do kopce, takže počítat při těch dvou 8 Ah baterkách dojezd do cca 17 km je asi optimismus - a pokud po rovině by se snad mohlo ject i přes třicítku, do prudších kopců by se muselo výrazně zpomalit);
co se regulace týče - nebyla by u 6000 W potřeba vyregulovat při rozjezdech výkon na míň jak setinu? (aby to nevyrazilo jak raketa)
nemám tu odkaz na nějaký přepočet (vzoreček) váha-rychlost-stoupání-výkon (POKUD HO NĚKDO NAJDE, AŤ HO SEM PŘIDÁ) , tak snad, co jsem si kdysi opsal:
váha 100 kg, rovina; rychlost 10 km/h: 23 W; 20 km/h: 85 W; 30 km/h 224 W
váha 100 kg, 2% svah; rychlost 10 km/h: 77 W; 20 km/h 194 W
(zajímavější by to bylo u vyšších rychlostí a stoupání, ale to už bohužel nemám, mimochodem váha nijak dramaticky potřebný výkon neovlivňuje, problém je rychlost (asi tu hraje problém odpor vzduchu) a stoupání)

vlastně tady je jeden odkaz - znalým věci asi odpoví na vše, protože se tam dá nastavit asi všechno potřebný (já se v něm trochu ztrácim, ale že si tam můžete nastavovat (mimo jiných pro mě podivných parametrů) váhu, svah i kilometry, to jsem pochopil..., mimochodem trochu se to rozchází s mými údaji výše, ale celkem to souhlasí...):
http://www.ebikes.ca/simulator/ (jestli se to neotevře, resp. to odkáže na neexistující stránku, tak to prostě zkopírujte a a zadejte do adresy, je to správně a stránka existuje)

------------------------------------------------------------------------------
jak vyřešíte převod na kolečko?; i volba baterek, jejich umístění na koloběžku a praktický poznatky, jak to jezdí, by byly velice zajímavý (i celkový náklady na úpravu atd.) - teda tohle by si snad zasloužilo, abyste o celé přestavbě (a následném provozu) někam napsal blog (třeba na zdejší - http://www.pise.cz , admin nějak nechce povolovat odkazy na blogy(?)) a sem dal odkaz..., za to bych se moc přimlouval

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 18.08.13 21:51
avatar

Děkuji všem moc za rady, máte dobré úvahy, ale my měli elektrokoloběžku, byl to šmejd stejnosměrnej 250W motor, 2x olověnej akumulátor, byla tak na rovinu, ani to moc ne, pak mám na chalupě benzínovou kolobku 28cc 1,2Kw a ta ty kopce tky moc nezvládá a přehřívá se.

1) Koukal jsem jaký výkony motorů jsou povoleny a upřímě je mi to docela jedno (Y)

2) 250W je málo chce to tak 2Kw, těch 6Kw jsem přehnal, co jsem si neuvědomil, že ta baterie by byla hned vycucnutá :( a teda nevím jestli by to jelo 150km/h, sice babeta je o něco těžší a méně výkonější, ale nwm nebudu se hádat.

3) Já mám freestyle koloběžku, rozpětí řídítek je 45 cm výborná ložiska a supr konstrukce, kolobka stála 6500Kč značku asi uvádět nebudu.

5) Byl bych vděčný kdyby mi to někdo nakompletoval s moterem, regulátorem a baterií co doporučuje :D děkuji

Datum: 18.08.13 21:54
avatar

A ještě elektrokolo bych ani nechtěl sada stojí cca kolem 12,5 tis a motory myslím že v té sadě jsou jenom 250W :D

Datum: 18.08.13 22:03
avatar

Koloběžky známého :D

1) stará kolobka

2) nová kolobka

Datum: 18.08.13 22:17
avatar

Ta první je na pohled teda pěkná prasárna (a z elektrického hlediska taky). Druhá už vypadá lépe, co je v ní?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.08.13 22:30
avatar

Ta první byl prototip :) 750W rychlost cca 38 km/h, 20 palcu kolo,48V 10Ah druhý náhradní je 48V 25Ah

Datum: 19.08.13 14:55
avatar

je tam vidět, že vzal pohon z elektrokola tj motor přímo na kole, přijde mi to nejlepší. Šlo by vzít koloběžku a domluvit se na montáž možná i zde: http://www.e-pohon.cz/e-pohon…y-na-e-bike/1-2-Elektromotory

klidně 1kW, je to krásné elegantní řešení. Jak jinak máš vymyšlený převod z motoru na kolo? Ozubená kola nebo řetěz?

z HK bych vzal jen baterie, ktere tam vychází lépe, tedy 6S klidně spojené do 12S.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 19.08.13 13:24
avatar

(nojo, vy napíšete aluminiová s malýma kolečkama, a nakonec je z toho koloběžka jak hrom - já jsem si představoval takovou tu maličkatou skládací s pevnými 10 - 12,5 cm kolečky...)

nijak víc vám už ohledně přestavby na elektropohyb neporadím, ale můžu ještě přidat tip:
co takhle do úprav zakomponovat i nosič nad zadním kolem? - jasně, dostatečně široký by mohl vadit při případném odrážení se, ale šířka 20 (i 25) cm by přece měla být bez problémů, délka by mohla být tak 35 cm - do toho už se vejde baťoh, taška (nastojato - pro zabezpečení proti vypadnutí by se mohla použít vysunovací ručička - jakoby šibenička, která by ve stavitelný poloze zachytila ucho baťohu, nebo tašky (jako pojistka by se ucho ještě dalo přímo nacvaknout do nějaké karabinky na tý ručičce));
přece největší tragédie koloběžek je, že se na nich nedá nic trošku těžšího a většího tahat (pak je využitelná jen pro zábavu, v běžném životě máte při přemísťování se vždycky nějaké to zavazadlo... - odrážet se s báglem na zádech je zoufalství a věšet něco na řídítka taky nic moc);

a druhý tip: při úpravě se vyhněte variantě uložení baterek pod podlážkou stupátka za cenu jeho zvýšení; odrážet se při rozdílu 20 - 25 cm mezi stupátkem a zemí je asi taky zoufalost (a na odrážení může dojít i u elektrokoloběžky...);

(ještě mě napadá, že akcelerace by mohla mít neblahý vliv na životnost plášťů (počítám, že budete mít nafukovací kolečka) - no, to už je daň za konfort - holt to chce přidávat i brzdit plynule a možná trošku snížit tlak)
-----------
pokud k předělávce dojde, možná byste to měl prezentovat (i jak to nakonec jezdí) - jestli o tom něco vytvoříte, tak sem ten odkaz zkuste hodit

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 19.08.13 19:50
avatar

Kdyť jo, já mám tu malou :D tahle je kámoše kolobka jak jsem tu psal a potřeboval bych nějaký motor z HK. :)

Datum: 20.08.13 08:09
avatar

Motor si můžes vybrat podle libosti. Přijde mi lepší méně otáčkový, takže co tenhle?
http://www.hobbyking.com/hobb…500KV_Brushless_Inrunner.html
2,6kW je pořád hodně, ale regulovat ho můžeš 2 způsoby. Menším počtem článků baterie tedy menším napětím a samozřejmě regulátorem (plynem). Tenhle je pro 6S, takže celkem rozumné baterie resp jde je nabíjet většinou nabíječek.
Regulátor pro 120A ber tenhle http://www.hobbyking.com/hobb…A_Brushless_ESC_w_3A_BEC.html
Zvládá 180A a nárazově dokonce 190A, bude lepší když se k těm hodnotám vůbec nepřiblížíš - papír snese všechno, ale v praxi tolik vydržet nemusí.
Baterie ber alespoň 5000 mAh 30C = 150A, abys je netrápil!
Myslím, že cenou jsi na polovině než pro motor 6kW!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.08.13 14:08
avatar

Jsem vám moc vděčný :) Jsem rád, že se tady taky najde nějaký zkušený modelář, taky si myslím, že je lepší jezdit na polovinu plynu a né to týrat :) děkuji *smich*

Datum: 23.08.13 00:46
avatar

já si tam dám spíše 3x nimh 7,2V 5000mAh http://www.zbozi.cz/vyrobek/n…ck-5000mah-7-2v-nimh-novinka/

vydrží mi to déle, ta baterie je odolnější než lipolky a nemám tak výkonou nabíječku na lipolky mám jenom do 5S :))

Datum: 23.08.13 01:55
avatar

já se omlouvám, že pořád otravuju s primitivním násobením (přiznám se, že jsem se dál v tajích elektroniky nedostal), ale pokud mám pravdu tak: (7,2 * 5) * 3 = 108 Wh - jak daleko s tím dojedete? (a to si představte, že na to dáte motor, který bude brát až 2000 W, takže 2000 Wh...)
pro porovnání 2 typy vyráběných koloběžek (doufám, že uvádím správná čísla):
358 Wh baterka; 100 W motor
432 Wh baterka; 800 W motor

doplněno 23.08.13 02:01:

nakonec tady vlastně máme tu koloběžku vašeho známého:
480 Wh; 750 W, resp. 1200 Wh; 750 W

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.08.13 06:14
avatar
Jak myslíš, dá menší proud, dřív odejde i víc váží. Raději bych koupil nabijecku na lipol.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.08.13 19:42
avatar

Ale dají víc ampér :)

 
Datum: 23.08.13 19:48
avatar

A ampéry nejsou proud?)

NiMH JSOU měkčí (mají větší vnitřní odpor = při stejném poklesu napětí dají menší proud)!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.08.13 08:42
avatar

já tu nimh baterku do lodi už mám asi 3 roky a pořád slušně šlape :)

Datum: 23.08.13 19:09
avatar

Konzultoval jsem kapacitu baterky pro 500w motor v servisu koloběžek. Baterka kolem 48V/7Ah (48*7 = 336Wh) je žalostně málo, je potřeba minimálně 48V/12Ah (576Wh).

doplněno 23.08.13 20:11:

No jo, 15 Ah - ale jen 7,2V. Jak už říkal hafhaf, tak to je pouhopouhých 108Wh.

doplněno 24.08.13 00:46:

Když dáš články paralelně, dostaneš 15 Ah, ale jen 7.2V. Když je dáš do série, dostaneš 21.6V, ale jen 5Ah. Furt to bude těch 108 Wh.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 24.08.13 01:22

Já bych jen doplnil, aby jste při návrhu nezapoměl na to, že pokud má baterie kapacitu 15Ah neznamená to, že můžete 15A odebírat hodinu. Výrobce totiž tento parametr měří při proudu menším, zhruba 0,1C. Mělo by to ale být na baterii napsáno.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 23.08.13 19:40
avatar

Já tam budu mít 15Ah

doplněno 23.08.13 23:31:

nn 3x 7,2V = 15 000 mAh 21,6V

 
Datum: 23.08.13 23:57
avatar
Nene, se třemi 5Ah články to bude 21,6 V, ale jen 5.000 mAh, tj. těch 108 Wh při vybíjecím proudu jen okolo 10-15 A! Pokud bys chtěl 15 Ah, musel bys tyto větve mít tři paralelně.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 27.08.13 13:58
avatar

znovu připomínám, že co se týče všech potřebných parametrů -baterie, ovladač, motor- z hlediska vyžadované použitelnosti podle očekávané rychlosti, kopcovitosti terénu, dojezdu...,
všechno se dá (podle dosazovaných hodnot) zjistit na tabulce-grafu: http://www.ebikes.ca/simulator/ (je to pro kola, takže koloběžka s ještě menšími kolečky a vůbec jinou konstrukcí může mít o fous horší parametry, ale to je naprostý detail; je to také v angličtině, ale člověk s její minimální znalostí (nebo vůbec žádnou) se v grafu a hodnotách orientuje - kdo chápe odborné charekteristiky v češtině, pochopí totéž i v angličtině), opravdu stačí jen podle představ dosazovat hodnoty, a graf a tabulky ukážou praktickou realizovatelnost

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 25.11.13 00:57
avatar
:) jo
doplněno 25.11.13 00:59: Děkuji taky za tu výpočetní tabulku :)

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.