Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat jak funguje nebo spíše co dělá zapalovací cívka třeba ve škodě? Jsou tam myslím vodiče kde přivedu 12V a na výstupu se mi objeví mnohonásobně vyšší napětí které jde ke svíčkám?
Vím jen z elektroniky, že při průchodu proudu cívkou se kolem ní vytváří magnetické pole.
Jak to je teda?
Děkuji
Není to transformátor, ale induktor. Kdyby to byl transformátor tak na výstupu by bylo nějakých 1200V protože má poměr závitů 1:100. Jako induktor využívá prudkou změnu magnetického pole, která vznikne přerušením proudu do jejího primárního okruhu. dÍky tomu se na ní naindukuje napětí v řádech desítek tisíc voltů.
ježkovy brejle. Všiml jsem si, že tu diskutují odborníci. Ty si ty svoje odpovědi hodnotíš sám? Do sekundárního vinutí cívky se naindukuje napěťová změna na primárním vinutí. Proto musí být napětí přerušované, právě kvůli změně. Velikost výstupního napětí potom vyjde podle poměru závitů na primáru a sekundáru. Tak už to holt v elektrotechnice chodí už asi 200 let. Není jiný jednodušší způsob, jak ze 12 V SS udělat vysokonapěťovou jiskru.
*
Induktor je přece něco úplně jiného. Kapacitor, rezistor, induktor. Říkají ti něco ta slova? Induktor je indukční odpor a impedance induktoru se nazývá induktance, značí se obvykle XL. Induktance je přímo úměrná indukčnosti L induktoru a přímo úměrná frekvenci f proudu protékajícího induktorem:
No to je síla. Poslyšte vy mistři fyziky.
Jesli si někdo myslí, že na vstup obyčejné cívky přivede pulsující napětí 12 V a na jejím opačném konci se naindukuje 12 kV, pak je jelito.
No a zadruhé, BMX víceméně potvrdil to, co jsem napsal nahoře, že zapalovací cívka není cívka, ale funguje spíš jako transformátor. Co jiného tam napsal, kdy plká cosi o primáru a sekundáru? V normální cívce máte primár a sekundár?
To tak možná v hantýrce mistrů automechaniky, ale nikde jinde.
figurek:
zapalovací cívka má poměr závitů 1:100 a výstupní nápětí je v poměru 1:1000, naštuduj si trochu jak to je
A induktor je normální, oficiální název pro takové zařízení.
doplněno 14.08.13 20:00: A proč tedy není automobilová zapalovací cívka navinuta například na EI jádru jako regulérní transformátor?
A tak mne trochu napadlo k té prudké změně, že bys měl naštudovat třeba jak funguje jednoduché zařízení nazývané "MAGNETO"
to figurek - bmbx má pravdu. Když připojíš +12V na primár, žádná jiskra neskočí, ale pak např. i po delší době napájení +12V odpojíš, velmi rychle se hroutící magnetické pole naindukuje v sekundáru vysoké napětí. Vůbec nejde o tranformátor napájený pulnízm proudem. Jako děcka jsme připojovali k tlumivce ze zářivky plochou baterii a při odpojení jiskra dlouhá několik milimetrů - o el. ranách ani nemluvě.
doplněno 14.08.13 21:32:Induktance je přímo úměrná indukčnosti L induktoru a přímo úměrná frekvenci f proudu protékajícího induktorem: V tohle případě určitě ne, při frekvenci 50 Hz nebo 0,0001 Hz bude napětí na sekundáru stejné
figurek:
opravdu si o tom něco přečti, znovu opakuji, kdyby byla zapalovací cívka jako transformátor, tak z ní leze asi 10x míň než z ní leze. Proč si myslíš, že se třeba na cívky relátek a různých jiných elektromagnetů dávají ochranné diody?
Naštuduj si jak funguje magneto.
Atd...atd...maš trochu mezery :D
Znovu opakuji zapalovací cívka má poměr závitů asi 1:100, přesto z ní vylézá minimálně 1000x větší pulz než je 12V
Ano, cívka vytváří magnetické pole a to se snaží udržet. Stejně jako kondenzátor, udržuje napětí v obvodu, cívka udržuje proud. To znamená, pokud připojíš cívku do obvodu o určitém napětí, začne se vytvářet magnetické pole a procházet proud. Pokud obvod rozpojíš, cívka se snaží udržet konstantní proud. Odpor spínače po rozepnutí se mnohonásobně zvětší, to znamená dle ohmova zákona že se musí i zvednout napětí na cívce a také zvedne. Na jakou hodnotu toto špičkové napětí vyleze závisí na konstrukci cívky a je pro každou cívku jiné. Na stejném principu pracuje i cívka v autě, jen má cívky dvě. S malým a velkým počtem závitů. Takže pokud ten impuls přivedu na nízký počet závitů, tak při odpojení se zde objeví vysoké napětí, ale na cívce s větším počtem závitů, je ještě vyšší napětí. Nutno ještě podotknout, pokud to z předcházejícího nevyplývá, že takovéto změny na cívce se dějí pouze když se mění proud, tedy nelze cívku připojit trvale na baterii a dostávat vysoké napětí. Snad jsem to dostatečně a srozumitelně rozepsal.
navrhuji tazateli přečíst si na lazo.czechian.net/... odstavce s názvem Bateriové zapalování a Zapalovací cívka. Samozřejmě v případě zájmu i další, které mu podstatně rozšíří vědomosti...
Bateriové zapalování popisuje ve všeobecnosti problematiku zapalování, funkce jednotivých součástí při procesu zapalování... nevadí, že je to bateriové, princip je stejný. V Zapalovací cívce popisují vznik vysokého napětí atd.Je pravdou, že pro laika některé výrazy nebudou celkem srozumitelné, ale podstata se z toho dá pochopit...
Na stránce ngk.de/... si může pro zajímavost přečíst o více typech zap. cívek, těch modernějších... je to zajímavé i pro laika...
Pravdu má figurek ta vaše "cívka" je ve skutečnosti transformátor speciální konstrukce v úsporném zapojení. Začátky primáru a sekundáru jsou vzájemně spojeny na jednu svorku, konce primáru a sekundáru mají každý vlastní svorku. Napěťová špička na sekundáru má délku v řádech mikrosekund. Vzniká při přerušení velmi velkého proudu v primárním vynutí a následném prudkém kolapsu indukovaného magnetického pole. Samoindukční nárazové napětí na sekundáru je v řádu kV, proud je samozřejmě velmi malý.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.