Trafo se hřeje

Od: Datum: 02.07.13 20:23 odpovědí: 17 změna: 03.07.13 14:08

Dobrý den... mám tady trafo na které jdou 2 fáze.. ale problém je v tom, že po připojení do zásuvky začne hučet a pálit se... čím to může být? mělo by to být zapojeno správně... výstup jsem odpojil tak by tam snad žaden problém být neměl..díky..


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: hop®
Datum: 02.07.13 20:34
avatar

A co je to za trafo, není na nižší napětí, třeba 230V nebo ještě méně?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pinkulinka*
Datum: 02.07.13 20:35

Chyba bude v tom trafu. Pokud jste výrobek s trafem (nebo trafo samotné) koupil v bazaru, máte hold smůlu. Pokud jste ho koupil jinde, zkuste výrobek reklamovat.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.07.13 20:58
avatar

Trochu málo informací. Jste si jistý, že je trafo určeno pro připojení mezi 2 fáze (tedy na 400 V) a ne mezi fázi a nulák (230 V)? Co je to za trafo? K čemu bylo původně určené? Připojení na združené napětí (2 fáze) není moc obvyklé a netuším jeho smysl.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: host
Datum: 02.07.13 21:00

píšete :...trafo na které jdou 2 fáze...

Pokud je to trafo na běžné síťové napětí 230 V, je toto napětí mezi fází a neutrálním vodičem (nulákem). Mezi fázemi je sdružené napětí 400 V. Podíveje se dod http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrick%C3%A9_nap%C4%9Bt%C3%AD

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.07.13 21:21

doplněno 02.07.13 21:27:

tohle je ten bazmek... takže opravdu do toho jdou dvě fáze, jedna na U1 a druhá na V1... výstup je 220V... toto trafo je určeno pro spínání elektromagnetického ventilu, který otvírá hydraulické potrubí... ten ventil funguje ale je fakt problem že to střilí pojistky a hřeje se hodně... asi tak po 2s jde dým.. výstupem to není určitě protože jsem to odpojil a to samé...

doplněno 02.07.13 21:52:

a další otázka, můžete mi prosím vysvětlit jaký je účel toho trafa? prakticky bych ho mohl vykopat a připojit nulák a fázi a měl bych taky 220... slouží to jako nějaký omezovač proudu? sorry nejsem elektrikář tak mějte trpělivost :D diky...

Datum: 02.07.13 21:59
avatar

Je možné že žáběrný proud motoru ve ventilu je natolik velký že by jej prostě jističe v běžném rozvodu (B) prostě neutáhly, tak je přívod udělán 2fázově aby to bylo možno zapojit kdekoliv, kde je k dispozici motorová zásuvka.

Trafo teoreticky snese větší záběrný proud motoru ( ztráty na vinutí etc.), narozdíl od jističe či motorového spouštěče, který by to vyhodnotil již jako zkrat...

Nadruhou stramu by mě zajímalo co je to za ventil? *cteni*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.07.13 22:12

díky.. no ono důvod proč tam je motorová zásuvka je ten, že tam je elektromotor+hydročerpadlo pro pístnici a je tam k tomu ten ventil terý uzavírá přívod, aby se pistnice nevrátila... je to ovládané stykačema jak jde vidět na fotce.. jedním tlačítkem sepne stykač ventilu i motoru zároven, u druheho tlačítka sepne jen stykač ventilu... vyfotil bych ten ventil ale mam vybitý mobil tak kdyžtak až zítra.. ale jak jsem z něj shodil víčko tak tam byla malá cívka.. skoro jako z větší dobíječky... tak nevím jestli do toho valí nějaky velky proud..

Od: pavelv*
Datum: 02.07.13 22:36

Taky nechápu jeho význam. Dle štítku bych ale tipnul že to trafo sloužilo spíš jako invertor, tedy na vstup se přivádělo nízké napětí, 40V a výstup bylo oněch 230V, napovídala by tomu i topologie, oddělený primár od sekundáru. To trafo s tim ventilem je odněku vymontované, nebo jak? Pokud ano, tak to bylo přesně takto zapojené? Hodil by se název ventilo, či štítek aby bylo jasné jestli je možno ho připojit přímo do sítě. Ale jako rozběhové trafo to nebude, mělo by mnohem silnější vinutí.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 02.07.13 22:54

pavelv:

pokud se trafem transformuje směrem nahoru tak to neznamená, že to je invertor, invertor je zařízení, které ze stejnosměrného proudu vytvoří střídavý.

doplněno 02.07.13 23:39:

Proč zrovna 40V z baterií? ;)

Ohodnoceno: 1x
 
Od: pavelv*
Datum: 02.07.13 23:04

Tak to bylo samozřejmě myšlené. Takovéto napětí se klidně mohlo získávat ze záložních baterií. Jinak by to postrádalo smysl, transformovat síťové napětí na 40V a poté opět zvyšovat

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.07.13 23:49
avatar

pavelv, nevidíme důvod proč by to mělo být tak jak říkáte. Tazetel ví nač to slouží a má o tom větší přehled než my všichni dohoromady, my jen tady snažíme vyřešit daný problém, se kterým si tazatel neví rady.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pavelv*
Datum: 02.07.13 23:57

Pouze úvaha, máte lepší názor? Staré NiFe akumulátory byli složeny z 1,2V článků. 40 článků = 48V. Nejnižší vybíjecí napětí 1V = 40V na baterii, trafo pracovalo do napětí 1,05V na článek.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.07.13 01:47
avatar

Vypadá to docela podezřele, jednak někdo podcenil zcela klimatickou odolnost *cert*, také pominu že jedna pojistka je sice označena "42V", vodič ale vede evidentně na svorku "220".

Typový štítek udává napětí U1 (primár?): 220 - 44V, U2 (sekundár?): 42 - 220V. Vinutí použité jako primár je zřejmě, podle počtu svorek (a viditelných přívodů) navinuté 2x a používá se spojení na 352V zapojené na (dnes) 400V, vzniklé přetížení ale není zásadní.

Jak trafo přezkoušet.

Odpojjil bych všechny přívody které vedou "zvenku" na svorkovnici trafa (ponechal v ní jen všechny vývody cívek vinutí).

Na vinutí, které je používáno jako sekundární (220 - 42) bych připojil síťové napětí 230V, ovšem přes ochranný odpor který nejjednodušeji vznikne např. z elektrického vařiče (2kW, nejlépe bez termostatu). Vinutí trafa i vařič tedy do serie.

A pak už se dá měřit. Mohlo by stačit jen napětí na právě připojeném vinutí (ostatní budou odpovídat), na kterém by měla být většina z 230V (trafo není nijak zatížené), odhaduji přibližně (třeba) tak 90%. Pokud to bude méně a (nebo) bude trafo hřát i v tomto režimu tak je vadné - nejspíš tedy mezizávitový zkrat některého vinutí. Podle celkového stavu by to ale nebylo takové překvapení.

Měření nejlépe kontrolovat z bezpečné vzdálenosti.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 03.07.13 07:20
avatar

Podle provedení jde zřejmě o oddělovací trafo. U pojistek je sice údaj 380 V, ale na štítku trafa žádný takový údaj není! Takže se ptám znova: jste si jistý, že je na sdružené napětí 380 V?

Podle označení fází X a Y (případně Z) které se už hodně dávno nepoužívá je to hodně staré a na pohled už má leccos za sebou. Pokud se hřeje i bez zátěže tak, že se z něj kouří, je zralé pro sběrný dvůr.

doplněno 03.07.13 07:37:

Honza - na tvrdo bych to nepřipojoval. To trafo má pravděpodobně oddělovat zařízení v nebezpečném prostoru (vlhko) od veřejné sítě a tím chránit před nebezpečným dotykem (ochrana oddělením obvodů). Při pohledu na stav celého zařízení si ale myslím, že by nebylo od věci pouvažovat o jeho výměně za nějaké novější. Tohle bych se skoro bál zapnout.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.07.13 07:30

já nevím na co je, ale píšu vám, že do něj vedou 2 fáze.. byl jsem to ještě znova překontrolovat... netuším jaký přesný účel plní nebo plnilo... být na mě tak ho vyvalím ven a připojim to přímo, jen mam strach o ten ventil.. hledal jsem štítky s napětím ale zatim jsem nenašel... z jedne strany je blbý přístup.. zkusim zrcátkem.. jinak přikládám fotku ventilu... tod tím víčkem je cívka.. ale nevím jestli je jediná nebo v pravo ještě něco je, ale pochybuju.. tam už budou asi jen ty uzávěry..

doplněno 03.07.13 07:51:

magdon: díky... no dneska se na to možná příjde podívat elektrikář, protože fakt nevím co s tím...

Od: bmbx®
Datum: 03.07.13 08:39

Hlavní účel toho strašného transformátoru může být galvanické a tím pádem bezpečnostní oddělení, když vidím jak to všechno vypadá.

Když je to všechno zrezlé a zasviněné tak bych se nedivil tomu, že tam je zkrat, smaltovanému drátu stačí málo.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.07.13 14:08

už to jede... elektrikář to zapojil napřímo jak jsem říkal... díky...

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.