Jaké doporučíte starovaci kabely os. vozidla?

Od: Datum: 15.04.13 07:36 odpovědí: 11 změna: 19.04.13 22:52

Dobrý den na fóru. Chtěl bych požádat o praktickou radu ( doporučení ) Ve svém vozidle SAXO 1,5 D mám autobaterii 66Ah se strat. proudem 570 A. Protože mě baterka začíná zlobit, chci si jistotu pořídit start. kabely. Mohl by mi někdo prakticky poradit jaké by měly mít parametry? Na NETU jsem toho pročetl hodně mnohé názory se však různí. ( vodič Cu a doporučený průřez je vcelku jasný, jaký by měly mít kupované kabely start. proud - bude li stačit 400A? a dále jakou volit délku kvůli ztrátám, popř. další parametry ) Starší svářečkový kabel sice mám, ale je hodně těžký a pro os. vůz ASI zbytečný, taktéž ceny svorek na tento kabel jsou zbytečně drahé ... děkuji za rady.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: momo®
Datum: 15.04.13 08:06
avatar

Dobrý den. Myslím, že si děláte zbytečně těžkou hlavu. Já koupil kabely někde v Lidlu za 80Kč a už je používám a hlavně půjčuji asi 3 roky a zatím vše v pohodě. M.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 15.04.13 13:01
avatar

kabely s těchle obchodáků sou naprd maj velmi slabej průřez vodiče a nedokážou převýst potřebný proudy

nejlépe je si koupit kleště patřičně dlouhej kabel průměr aspon 10mm a kabely si udělat

a nebo tyto http://www.conrad.cz/startova…-2-x-3-m-prumer-16-mm.k852484

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 15.04.13 13:05
avatar

kabely s obchodáků nestojej za nic maj slabej průřez vodiče a nedokážou převést při startu potřebný proudy sou to vyhozený peníze

bud si udělat vlastní přůřez vodiče aspon 10mm nebo třeba tydle

http://www.conrad.cz/startova…-2-x-3-m-prumer-16-mm.k852484

Ohodnoceno: 1x
 
Od: host
Datum: 15.04.13 16:34

Jenom na doplnění: klešťové svorky bývají holé kovové, nebo v plastovém obalu. Z praxe se osvědčily i holé kovové, protože se záporný pól obvykle nepřipojuje na baterii startovaného vozidla, ale na vhodné místo na kostře a plastový kryt někdy může překážet.

Startovací kabely by měly být z čisté, nejlépe 100% mědi, lanko samozřejmě (je ohebné) a s vhodným průřezem. Průřez není průměr. Například lanko s průměrem 4 mm má odhadem (když neuvažujeme mezery) poloměr 4:2=2 mm. Plocha S=pi*r^2, tedy 3,14 * 2^2 = 3,14*2*2=12,56 mm2.

Další úvaha: i při velmi malém odporu startovacího vodiče včetně přechodového odporu spojů krokosvorek, například pouhé jedné setiny ohmu (0,01 ohmu) a startovacím proudu 100 A je úbytek na startovacím kabelu U=I*R čili U=100*0,01=1 V. Při méně kvalitním startovacím kabelu s odporem například 0,05 ohmu (pouhých pět setin ohmu) je už úbytek 5V a tak z 12 V z baterie nabízené pomoci dojde na startovaný akumulátor pouhých 12-5=7 V. To je jen teorie, ale v praxi se tak mohou projevit nekvalitní startovací kabely, na kterých se v létě ušetří a když je zapotřebí je použít, jsou s nimi problémy.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.04.13 16:57
avatar
Pokud je akumulátor vozidla pouze vybitý, ale jinak v pořádku, NIKDY se nestartuje jen přes kabely (připojit a hned startovat), ale VŽDY se musí pár minut počkat až se aspoň trochu dobije aku startovaného vozidla a teprve poté startovat.
Tedy i s chatrnými lídláckými kabely lze v pohodě nastartovat, jen to "dobití" trvá o něco déle.
Pokud má vozidlo poškozený akumulátor, nezbývá potom nic jiného než startovat přímo. Tam už na průřezu kabelu záleží a měly by umět přenést aspoň těch 300A bez prudkého poklesu napětí.
Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 15.04.13 17:31
avatar

Při dobré údržbě baterie jsou SK skoro zbytečné.Pokoušet se odstranit důsledek a ne příčinu.Pokud funguje dobíjení vozidla,tak rozhodně v létě s akumulátorem problémy nebývají.Horší je to v zimě,kdy je zapnuto více spotřebičů ve voze.Podle mého názoru i zkušenosti stačí jednou za dva měsíce aku dobít mimo auto a ošetřit.Pak kabely potřebovat nebudeš.Pokud ale skončila životnost baterky,kup rychle novou a ušetříš za kabely.

JABRAKA

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 16.04.13 19:03

To je sice hezké, ale občas se také někomu stane, že nechá třeba přes noc zapnuté rádio (když není zapojeno na klíček), světla,... Kabely se v autě vždycky hodí, určitě bych je sebou vozil.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 16.04.13 19:10
avatar

kvyst,

praktická rada, pokud zlobí baterka kupte novou. Pokud ale chcete kabely, tak klidně stačí ty nejlevnější. Jsou sice slabé, ale na dobití budou stačit. Budete si muset počkat, třeba i 20 minut (záleží na mnoha faktorech) až Vám nastartované auto dodá dostatek proudu přes slabé kabely. Pokud si pořídíte silné kabely, nemusíte čekat, stačí dobře spojit a startujete. Ze zkušenosti, v autě vozím slabé, pro jistotu nějaké nepředvídavosti. Na chalupě má silné, na startování jiných strojů.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 19.04.13 22:22
avatar

Zdravím. Problém bude asi ještě jinde. Kabel1.5 mm2 snese bez problému 20 A. Pak se začne zahřívat. Reproduktory mají proudové zatížení kolem 80 A / mm2. Při krátkodobém zatížení není až tak velký problém s úbytkem napětí v kabelu samém, jako spíš přechodové odpory. To znamená že v případě použití licny (lanka) je nutné mít dobře propájené konce, které jsou napojeny na koncovky a mít dobře propojené kontakty na akumulátoru a na kostře. Když jsme startovali v zimě auta a byl problém, nikdy nebyl v kabelech, ale ve spojích. Slabší kabel se sice zahřeje, ale na krátkou dobu vydrží. Stejně se nikdy nestartuje úplně prázdná baterka, takže je to vlastně jen výpomoc. A nakonec. Kdybych startoval auto úplně bez baterky s alternátorem, pravděpodobně by odešly usměrňovací diody alternátoru. Takže 10 mm2 bude asi většinou stačit.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 19.04.13 22:41
avatar

Souhlasím hned s první odpovědí od "momo". Neřešte to tolik. I kabel s menším průřezem a noname slitiny způsobí to: že auto nastartuje. Může být kolem nich trochu více tepla, jinak splní svúj účel. Pro ostatní, nebo snad ne? *cteni*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: technoman*
Datum: 19.04.13 22:52

Kabely pořiďte takové ve kterých je víc kovu než plastu:D. . Už jsem viděl i takové, které by byly vzhledem k průřezu jádra a tloušťce izolace vhodnější spíš jako "zapalovací kabely"*ee*

Pokud je vidět při pohledu do krokodýlu (zkuste třeba stáhnout gumovou rukojeť krokodýlu) tloušťka jádra kabelu, dá se poznat jestli kabel je či není použitelný na přímé nastartování vozu.

Aby to lanko mělo průměr tak 5 mm

doplněno 19.04.13 22:54:

Alespoň 5 mm...

doplněno 19.04.13 23:02:

Taky musí být jádro kabelu perfektně spojeno s krokodýlem, nejlépe si to doma propájet cínem.*palec* to "čínské" lisování typu ohnout jádro kabelu přes izolaci strčit do krokodýlu a rozmajznout kladivem je prostě*blee*

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.