Nejste přihlášen/a.
Mám stejnosměrný motor,ale hřeje bez zátěže.Údajně je zkrat ve vinutí.Jak to změřím a najdu tu cívku která je vadná?Je tam komutátor i statorové vinutí, ale oboje je horké.Co s tim?
Zkrat v kotvě by mohl částečně opálit příslušné lamely komutátoru, podívejte se jestli některé z nich nejsou víc načernalé, s opálenými hranami nebo připečené cívky. Dá se zjistit i pomocí elektromagnetu udělaného z jádra 1fáz. trafa ve tvaru U, napájeného stř. proudem kotvu položíte na jádro, zapnete proud a pootáčíte kotvou. Přikládáte ocelový plíšek na obvod kotvy, kde se začne lepit a drnčet, tam je zkrat.
Není to obráceně? Tam kde přestane drnčet je zkrat? Závit na krátko se přece používá u střídavých relátek, aby nedrnčela...
pěkné udělátko...ale pokud má multimetr, může měřit vždy dvě vedlejší lamely...předpokládat lze , že ve zkratu nebudou hned vedlejší dva závity, a naměřit se to dá...může bát také vypájený vodič z lamely, tvářilo by se to stejně...
doporučení je rozebrat a proměřit jednotlivé vedlejší lamely rotoru Ohmetrem. Totéž u statoru. Rozdíly by měly být minimální.
Jako stator tam nejspíš bude permanentní magnet, tam není co měřit.
doplněno 03.06.13 12:57:Pardon, špatně jsem se díval. Co je to za motor?
píše:statorové vinutí...
já taky
doplněno 03.06.13 14:08:on rotor nemusí mít zkrat, ale může být přerušen. Pak to háže oblok také. Zkusil bych změřit odpor, tím nic nepokazím jen odhalení max. oddálím..
praivo:
komutátorový motor může mít jako stator magnet, nebo elektromagnet. Tazatel upozornil, že jeho motor má statorovou cívku.
SKrat na rotorových cívkách se projevuje dlouhými jiskrami na kolektoru, jakoby se vinuly kolem dokola.
doplněno 03.06.13 13:10:Motor se může hřát i bez zátěže, otázka je jak moc se hřeje a jestli do něj jde správné napětí.
Normální stejnosměrný motor.Vinutej rotor i stator.Asi paralelní zapojení.Nevim.2 uhlíky + komutátor.Bylo to k takovému
atypickému pohonu.Je tam asi mezizávitový zkrat.Ten se ohmetrem změřit moc nedá.Možná m/ohmetrem.Tak jak to zjistit jinak?
M/ohmmetr nemám.
Mezizávitový zkrat se nejlépe zjistí změřením indukčnosti, ale znovu opakuji, projeví se na první pohled dlouhými jiskrami vinoucími se kolem kolektoru.
Tak ty jiskry to táhne dokola. Takže zkrat asi v kotvě.Indukčností se to, ale taky nedá zjistit, která je to lamela.
Bude to ovlivňovat ten zkrat na cívce přes magnetický obvod rotoru.Tak to bude měřit hámotiny.Tak se ještě zamyslím.,nebo
jestli někoho něco napadne.Ten L metr taky měří jenom proud v závislosti na mag. obvodu a frekvence.
U stř. relátek je to kvůli fázovému posunutí mag. toku při přemagnetovávání jádra aby nedrnčelo. jinak ty póly udělátka je lepší šikmo zbrousit aby líp přilehly na kotvu - menší mg. ztráty
doplněno 03.06.13 17:15:ještě mě napadlo jestli máte v pořádku komutátor - jestli není uhlíkový bordel mezi lamelami, jestli jsou sražené hrany lamel, není "přetažená" měď mezi lamelami, ...
Ne to je v pořádku.Je tam někde ten mezizávit.Komutátor je ok.Asi 2 páry jsou lehce z kraje napálený.Tak se na ně soustředím.
Přemýšlím jak to dělali staří autoelektrikáří (startery, dynama), ti na to měli nějaký fígl, přípravek. Přikládaný eletromagnet (napájený střídavým proudem) na jednotlivé pólové nastavce by měl ukázat rozdíly v příkonu elektromagnetu. Nebo přímo napájet střídavým proudem (o malém napětí) každou cívku sólo - s mezizávitovým zkratem by měl být větší přikon.
Jsou tam mezizávitové zkraty/ 2 cívky.Takže převinout.Na těch polových nástavcích se to ještě naměřit dá.Na kotvě je problém,
protože je společný magnetický obvod a vše ovlivňuje vše.Takže Ti naši fotři nebyli blbci a uměli to.Počítač každej nastaví,ale
tady je potřeba opravdu starší praktický profik.Děkuji
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.