Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, nevím, zda tato otázka již na tomto foru proběhla, ale chtěl bych se zeptat, chystám se postavit udírničku z cihel, můžu použít i bloky cihel nebo musí být plné cihly? A ještě jednu otázku, jaká má být síla zdiva, postačí 15 cm, tj. 1 cihla nebo má být širší. Děkuji za odpověď. Misa
Nejsem tedy žádný odborník, jen jsem nějaké udírny zahlédnul, takže můj názor neberte až uplně vážně, osobně si ale myslím, že 15 cm, jak se říká na půl cihly bohatě stačí. Můj tchán míval udírnu ve stráni za barákem kde měl vyhrabané plechem zakryté ohniště a z něj šel kouř kanálkem v zemi do dřevěné budky ve které měl pověšené, nebo v případě ryb na roštu, maso.
A to nebyl žádný jak se říká lufťák, ale vesnický domorodec. Uzené míval výborné a já sám jsem tam udil ryby a když si na ně někdy vzpomenu, dodnes při tom slintám. Na vsi kde žiji, mají sousedé postavenou udírnu na zahradě z cihel na čtvrtku, jak se říka na kandku a udí v pohodě. Já sám mám v chalupě kterou jsme koupili, udírnu v komíně za starou peci. Pec budu časem renovovat a udírnu v ni zruším a udělám si možná novou na zahradě. Raději udělám za peci kvalitnější komín.
Je možné použít úplně cokoli - jsou udírny zděné i dřevěné i plechové... Osobně jsem udil v prkenné, plechové i zděné ze žulových kamenů - v každé se jinak topí, pro každou je vhodný jiný přívodní sopouch... Chceš udit spíše studeným a nebo teplým kouřem?
doplněno 07.01.13 11:26: Tomu rozumím - ale ta síla stěny (a její materiál - složení) má vliv na způsob uzení - takže dříve, než se začneš zabývat sílou zdi, zabývej se stylem uzení, který budeš preferovat... Jinak budeš za ´chvíli´ pokládat dotaz, jak mám v dobře zateplené udírně s krátkým sopouchem udit studeným kouřem (např.) - a zjistíš, že to nejde...
BTW - 15 cm bohatě stačí najakoukoli idírnu - ale někdy to může být příliš...
...udírnu...