Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Vyúčtování služeb SVJ - 2x

Od: animal1 odpovědí: 18 změna:

Dobrý den,

za minulý rok jsem v jednom bytovém domě vlastnil byt č.1 od ledna do září ( ten poté prodal ) a následně koupil byt č.2 ( od září do prosince )

Žádali jsme o dělené vyúčtování - voda, topení ap. se povedlo rozdělit dle předávacích protokolů.

Problém nastal při započtění úklidu - ten je pro jednu bytovou jednotku cca 5000kč/rok

Na vyúčtování za byt č. 1 ( 9 měsíců ) mám napsanou plnou částku = 5000kč a na vyúčtování za byt č.2 ( 3 měsíce ) mám opět plnou částku 5000 Kč.

Dle SVJ je položka úklid nedělitelná a protože jsme měli dělená vyučtování tak bylo za daný rok vlastně o 2 vyúčtování navíc.

standardně je tu 50 bytů = 50 vyúčtování = položka za úklid je pro všechny byty stejná.

Tím, že jsme žádali o dělené vyúčtování je tu stále 50 bytů, ale vyúčtování už 52 = celková částka za úklid za rok se nedělí 50, ale 52.

Všem ostatním se vlastně částka za úklid snížila ( o pár desítek Kč ), ale já ho mám dvojnásobné.

Dodám, že ostatním nájemníkům, který vlastnili byty předemnou/po mně v daném roce je taktéž zaúčtována plná částka.

Nájemník, který odemě koupil byt č. 1 ( vlastnil ho 3 měsíce ) je "nadšený", že platí úklid za celý rok.

Proto se ptám, může takto SVJ postupovat? Není to diskriminační?

Přijde mi to jako lenost rozpočítat služby za dané období tak tam raději flákli celý rok, ale třeba se pletu.

Snad je to popsané srozumitelně.

Děkuji Všem, kteří již danou problematiku řešili a mají s ní zkušenosti.

 

 

18 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

flu
hodnocení

4x

Těžko říci jak máte usneseno o rozúčtování úklidu. Pokud máte platné usnesení o tom, že platí každý vlastník fixní částku na rok, pak je to asi v pořádku, i když nelogické. Asi by to šlo napadnout protože je vlastně se nejedná o fixní částku ale rozdělení mezi vlastníky větší než nestihli užívat, takže by byla možnost požádat o vydání bezdůvodného obohacení.

Jestliže jste se tedy nespletla skutečně náklady na úklid máte 5000 a né 500, tak to už máte 10 000 navíc a to je docela dost na to aby jste si pořádně zjistil, o co tady jde. Pokud by šlo o 500 Kč tak to nemá smysl asi řešit...

Obvykle rozdělovací klíče jsou buďto podle podílu, tedy velikosti bytu, nebo podle osob, osobo měsíců, nebo všem stejně. Že by se to rozdělovalo tak jak jste popsal, tak to se jen tak nevidí, ale vyloučit to nejde, záleží opravdu na tom, jestli bylo na nejvyšším orgánu tedy shromáždění, takto průkazně odhlasováno. Případně se podívejte do prohlášení vlastníka. Tak je možné že ani tam ani v usnesení nic takového není a jen si z vás někdo vystřelil, protože to co popisujete logiku opravdu nemá.

Tedy jdete tímto směrem a i žádejte podle paragrafu 1179 občanského zákoníku a zákona o službách podklady k tomuto usnesení rozdělovacího klíče.

Tak je můžete do 30 dnů od obdržení vyúčtování podat námitku kterou musí protistrana do 30 dnů odpovědět, pod sankcí

 

hodnocení

2x
avatar amper

Já bych si položil otázku, co je jednotkou pro vyúčtování. Kč/rok/?. Pod otazníkem je bytová jednotka? Ta je jedna, celkem jich je padesát. Pod otazníkem je vlastník? Jestli jsem dobře pochopil, jste jeden vlastník, jen jste v průběhu roku "přesedl na jinou židli". Zkrátka si nedovedu představit klíč, podle jakého je účtováno. A to už nemluvím o tom, že úklid je služba, SVJ je správce a musí službu za účetní období vyúčtovat podle skutečných nákladů, těžko to bude přesně 5000 za rok.

My obdobným způsobem účtujeme odpad. Ovšem je to tak, že na začátku roku zjistíme počty osob, zaplatíme celou částku za objekt a pak rozpočítáme na osobu. Přírůstky a úbytky během roku neřešíme. Taky je to na hraně, ale měli bychom to počítat po měsících, nebo po hodinách?

animal1
hodnocení

za mě je rozdělení na úklid jednoduché.

Příklad: Celková částka za rok je 250 000

bytů je 50

na každý byt případá 5000 kč

Vzhledem k tomu, že jsem jeden byt vlastnil 9 měsíců tak se částka rozpočítá na měsíce = za první byt mi bude naúčtováno pouze 3744 a za druhý ( zbylé 3 měsíce ) 1256

Rovněž budou takto částky i pro majitele, který mají se mnou dělené vyúčtování.

Je to prakticky stejné jako když se rozděluje spotřeba vody, tam jsou sice vodoměry, ale tady máme datumy.

Úklid probíhá po celý rok ve stejných intervalech.

 

hodnocení

2x
avatar nonek

A úklid se dělá denně? Když to vychází na 416,-Kč/byt/ měsíc...250 000,-/rok a 50 bytů. A k otázce, u nás v SVJ to řešíme...částka odpovídasjící 9 měsíců a druhá částka za 3 měsíce; Jako jeden byt za 12 měsíců... nevím, jak to máte ošetřeno (Stanovy?) nebo v jiněm schválenšm rozhodnutí jednotlivými majiteli. Ale je to divné, stejná částka za 9 měsíců jako za 3 ... Zjistěte si podrobnosti, nechte si vysvětlit, na základě čeho je to takto, pokud je to 5 000,-, pak řešte...pokud 500,- ...?!

 

asd1
hodnocení

1x
Dva byty měly platit 5k, ale platily 10. Nejde o diskriminaci ale o neoprávněne obohacení, 10k už není prestupek ale trestný čin.
Dal bych jim vybrat buď to vrátí nebo se podá TO + další pravni kroky.

 

animal1
hodnocení

Děkuji za odpověd.

O bezdůvodné obohacení se vlastně nejedná, protože úklidová služba dostane stále stejnou částku, to stejné SVJ.

O to co se navýšilo mně a býválým/současným majitelům se zmenšila částka ostatním bytům.

Zkusím zažádat o ten rozpis jak to je nastavené.

Děkuji

 

animal1
hodnocení

Částku 5000 zaokrouhluji kvůli lepším počtům. Částka za úklid je adekvátní, v tom problém není.

Ano, během roku jsem "přesedlal" na jinou židli a i přesto mi je vyúčtován úklid prakticky 2x.

Kdyby se jednalo o pár stovek tak to neřeším, ale takto jsem na tom tratný já cca o 5000Kč a další 2 majitelé také o 5000 Kč

Přikládám odpověd svj:

Vezme se celkový náklad za celé SVJ a ten se rozdělí na byty.

Když jeden byt rozdělíme na dva ( dělené vyúčtování ), tak se celkový náklad vydělí počtem bytů.

Jelikož jeden byt se musí rozdělit na novou bytovou jednotku, tak celkově je tedy bytů 52(s kterými se počítá ve vyúčtování)..


doplněno 26.06.25 15:53:

Doplním odpověd svj :položka úklid je rozpočítávána rovnoměrně na jednotlivé byty. Náklad se rozpočítá na bytovou jednotku rovným dílem

Způsob rozpočtu může být stanoven různě, ale toto vysvětlení nemá žádnou logiku - vystavením dvojího vyúčtování na bytovou jednotku pro vzájemně se vylučující časová období přece nedojde k rozdělení bytové jednotky na dvě. Spíš mě přijde, že se tento "ojeb" zavádí kvůli tomu, aby se dala situace namodelovat v nějakém software na výpočet vyúčtování, protože si s tím dotyčný neumí poradit. Zálohy a výúčtování tepla taky máte na těch bytech za celý rok, tedy také vlastně dvakrát?

Přikládám odpověd svj:

Vezme se celkový náklad za celé SVJ a ten se rozdělí na byty. ... na základě čeho? Dohodli jste se na tom, že vyúčtování bude takto? Schválili jste to? Máte to písemně? Ptejte se, zjišťujte, dejte i nám pak vědět...protože to je přinejmenším "divné"

animal1
hodnocení

@kovis - mám na to stejný názor, bytových jednotek je pořád stejně, jen 2 se rozdělí na poměrné části, jenže už proběhli dvě reklamace a všichni mají "konečné zúčtování, které je prý bez chyb" a muselo by se tak přepočítávat znovu všem a do toho se jim nechce, a to se snažím změnit.

@nonek - co se týče úklidu tak ten tu funguje již několik let takže bude nejspíš schválený a ošetřený smlouvou, za mě tu pochybyla firma, která má na starosti vyúčtování. Jen se snažím dopátrat spravedlnosti tak aby to bylo pro všechny +- fér

animal1
hodnocení

Vyúčtování tepla a vody je správně dle předávacích protokolů

tzn. firma to musela rozpočítávat a sedí hodnoty i částky pro všechny 3 lidi

Chyba je v účetní. Firma dostala zaplaceno 250tis a ne 260tis. Takže těch deset tis navíc vaše účetní rozdělila mezi 48 bytů nespravedlivě. A i kdyby, měla je rozdělit mezi 50bytů, ale to za předpokladu, že by byl skutečný náklad nižší. Jenže těch deset tisíc zaplatily navíc pouze dva byty a neoprávněně.
animal1
hodnocení

Souhlasím s Vámi. Dokonce se na druhý pokus povedlo rozpočítat i pojistné, spol. energie na chodbách a odpady, ale úklid stále nic :D Podklady jsem předal tak uvidíme jak to dopadne

 

hodnocení

0x
avatar stir
No a proč byt číslo 2 nezaplatil celou částku a čekalo se na vás? Nic bych neplatil, protože u nás se vždy všechno účtuje za poměrnou část a tak to má být.

 

animal1
hodnocení

Asi jsme se úplně nepochopili.

Jsou 3 lidé

A- pan Novák

B- já

C- pan Červený

( jména jsou smyšlená )

Byt č.1 Pan Novák Leden-Září ( vyúčtováno 5000 )

Já Září-Prosinec ( vyúčtováno 5000 )

byt č.2 Já Leden- Září ( vyúčtováno 5000 )

Pan Červený Září - Prosinec ( vyúčtováno 5000 )

vyúčtování pro tyto dva byty mělo být dohromady 10 000 s tím, že každý zaplatí poměrnou část dle doby bydlení, ale částka je 20 000. S tím, že přebytek 10 000 se rozúčtoval mezi ostatní byty = každý byt neplatí 5000, ale třeba jen 4800 ( částky střílím od boku )

Souhlasím s tím, že se to musí zaplatit, za mě by bylo nejlepší řešení dát do vyúčtování tomu kdo tam byl 9 měsíců třeba 3500 a tomu kdo 3 měsíce třeba jen 1500, tak by to +- vyšlo

Neřeším úklid, řeším účtování firmou...

Takže na základě ČEHO to účetní firma takto vyúčtovala? Vaše SVJ za účetnictví vůči FÚ odpovídá, účetní firma je pouze "zaměstnanec", buď účtuje podle třeba Nařázení vlády nebo jiných předpisů, u jiných případů, kde toto není určeno "nařízením", postupuje firma dle schválení majitelů bytů, zjednodušeně řečeno.

Pochopili, každý že dvou bytů zaplatil dvakrát, přitom měl platit jednou. K tomu ještě nesmyslná sleva pro 48bytů. Ta vaše účetní je mimo, protože i malé dítě ví, že 50 bytu x 5000 není 260tisic

 

animal1
hodnocení

Všem zúčastněným děkuji za názory a zkušenosti. Primárně mě zajímalo zda jsem v právu a jak postupovat, případně o co se opřít.

Vše je v řešení tak snad se dopátráme ke spravedlnosti a spokojenosti všech zúčastněných stran. Zavedením TO si nechám až jako úplně poslední variantu pokud by všechny pokusy po dobrém selhali.

Dám vědět jak jsme dopadli.

Děkuji

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]