Nejste přihlášen/a.
Mez Mohelnice je výrobce motorů, nikoliv pily jako takové , ale to je vedlejší . Zde je důležité zjistit, co vlastně hází. To se dělá jednoduše, měří se to úchylkoměrem, ideální je setinový. V první řadě změřím přírubu, jestli šmajdá, je jasno. Jestli jede rovně, bude velmi pravděpodobně problém v rovinnosti kotouče
Asi takhle - když chcete zjistit, jestli je ve vodiči napětí, taky vystačíte s olizováním drátů jen po určitou mez. Pak je na místě použít měřák. Tady je situace naprosto stejná. Pokud šmajdá hřídel, nebo příruba, taky to poznáte okem jen po určitou mez. Přitom stačí házivost 0,1-0,2 mm a na zubu to pak dělá už hodně. Úchylkoměr není nijak extra drahý, ale je pravda, že běžný člověk panelákový to mít , pravděpodobně, nebude. No a to je situace, kdy si holt budete muset sehnat někoho, kdo o dokáže proměřit - buď po známostech, nebo prostě zaplatit. Prosté...
Děkuji za poučení, máte doma podobné měřidlo?
Mají ho ti, co opravují motorová vozidla, když měří klikovky.
Někdy stačí šikovnost, pravítko a fixa.
Samozřejmě, mám jich asi šest, některé tisícinové, většinou ale setinové, jeden v coulech. Dědictví po tátovi a dědovi. A krom toho - mě právě opravy dřevoobráběcích strojů živí, takže to mám v ruce denně. Ono to vůbec není jen o klikovce, používá se to všude, kde je potřeba měřit opakovanou přesnost najetí, vůle v mechanismu a pod. Známý to dokonce používá na seřizování výpletu ráfků na bicykl
Žádný "úchylkoměr" není třeba. Postupujte podle rady pan Milana: ručně otáčejte kotoučem upevněným v přírubě a pomocí dřívka připevněném svorkou někde na konstrukci sledujte vzdálenost kotouče. Fixem udělejte čárky na kotouči v místech, kde se k dřívku přibližuje nejvíce. Pak kotouč povolte, pootočte v přírubě o 180 st. (neotáčet přírubou!), utáhněte a znovu otáčejte a sledujte. Pokud se bude kotouč přibližovat na stejném, tedy označeném místě, šmajdá kotouč, pokud to bude jinde, je křivá hřídel.
Přesně! Takhle prosté je to! Stačí fixa, když není křivý kotouč (což je, pravda, nejvíc pravděpodobné) tak je křivá hřídel . Takže stačí vyměnit hřídel za nějakých pět a půl litru. Vysloveně oprava v současném trendu. Ještě současnější je vyměnit celou pilu, vždyť je to starý krám z temných totalitních dob, který se ani nedá připojit přes Blůůtůůt
Ale já néééé, já se nemůžu ani po dvaceti letech oprostit od starého způsobu přemýšlení. Proto sebou tahám bedny měřidel, abych zjistil, že hřídel není ohnutá, protože to se stalo za těch dvacet let skutečně jen jednou, ale často je jen místě orezlá příruba, nebo nějaký binec pod ní, nebo postaru úchylkoměrem zjistím radiální vůli a pak jen vyměním ložiska za pár korun. .To bývá nejčastější problém. Fakt neumím dělat dle současných trendů, stydím se...
Háže do stran kotouč, nebo je ohnutá hřídel? Označíte kotouč křídou, pak pootočíte pilou na hřídeli o půl otáčky a opět zkontrolujete, zdali to hází na stejném místě.
Máte foto?
Když jsem si přečetl co vše nemám psát, tak nevím, zdali jsem nenapsal něco, co Vás rozlobí.
[ Obsah příspěvku byl skryt moderátorem @milancukrar z důvodu porušení pravidel poradny. ]
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.