Někomu jsem tady slíbil mechanismus české Tóny ráčny. Už nevím kde to bylo Poslední fotka je fotka ráčny jiné značky,s nejběžnějším mechanismem co se vyrábí Ta tona ráčna snese i metrovou trubku jako prodloužení. Žádná jiná ráčna to nevydržela, ani ráčny "světových" značek U Tóny je v záběru velký množství zubů
Důležitý je počet zubů. Větší počet zubů=jemnější chod, ale lze jednodušeji ztrhnout. Menší počet zubů= hrubý chod, zvládne větší sílu. (Pro představu v příloze) PS: pro fungování ráčny je důležité jí namazat, nové jsou většinou suché jako je tomu u Vás.
Silnozubou ráčnu mám jen jednu na povolení a utažení matic nebo šroubů kola. Jinak jsou třeba jemnozube ráčny, silnozuba mi často nezabírá v menším prostoru, prostě se zub nechytne. A právě ta Tona jako jediná jemnozuba vydržela 1metrovou trubku, narozdíl od ostatních, včetně značkových "významných" výrobců To je dlouholetá praxe, kdy jsem povoloval šrouby, matice ,na který se nesáhlo i třeba 23 let-stary auta, stroje kare Dík za upozornění na mazání
Kapku, nebo dvě oleje na ozubení, otočit čtyřhran dokola a hotovo. Taky jsem již vyráběl "pérko" z horní ráčny.
petrovic
Mám Milwaukee 1/2. Tu jsi zkousel? Jestli ne, poslu ti ji a natocis mi video, jak ji zlomis metrovou trubkou? A ma nejjemnejsi chod, ktery jsem kdy mel.
petrovic
Pro bobana: na matice, srouby kol je daleko lepsi a pohodlnejsi pouzivat 1/2 kloubovy trhak. Pouzivam ho vsude tam, kde je to mozne. Nejlepsi pomocnik. mojedilna.cz/...
Petrovic Dík za odkaz. Na alfě byla srostlá matice poloosy předního kola. 25 let nebyla povolovaná! Pomohlo jenom oběma nohama dupnout na metrovou trubku nasazenou na ráčnu. Dát tomu tenhle ráz. Protože si s tím neporadil ani rázový utahovak s obrovským deklarovaným povolovacím momentem-utahovak dewalt. Co vím, nějakých 1800Nm ! Hrany matice to jenom viditelné na hranách deformovalo. Ještě byl nabitej akumulátor na plno, pro největší výkon. Pomocník musel šlapat na brzdový pedál s nastartovaným motorem. Nechtěl jsem tam mít zařazenou rychlost, abych neničil ozubená kola v převodovce. Vydržela to jenom ráčna Tona.
petrovic
Jak jsem precetl nabity akumulator... Razovy utahovak zasadne pneumaticky. Tlak 10 Baru a poradne velky vzdusnik. A hadici, ktera se nenafukuje. Totalne srostle matice poloos je lepsi nahrat horakem a aplikovat neco na povoleni. A opakovat postup. A na takoveto veci mam proste trubky a na tom navarene orechy. Nicit na tom racny a trhaky je skoda. Racny uz pouzivam zasadne Milwaukee a razove pistole Hazet. To jsou osvedcene znacky. Kamarad znicil racnu od Milwaukee takovym stylem, ze utrhl ten 4 hran. Avsak mechanismus zustal nadale funkcni. A taky kola a jine veci utahovat idealne momentakem. Nechapu, kolikrat to nemuzu povolit. Lidi to rvou jako prase. Pak jim dam momentak, nastavim 120Nm, oni utahnou, udela lup a konec. Vsichni vyvali oci a coze? To jako jen tak malo?!
Petrovic Bylo to v dílně kámoše. Svářečku tam neměl. Bylo to večer. Ráčna Makita v hajzlu, Honiton ! v hajzlu, Tona to zvládla bez úhony. Potřeboval jsem to auto dodělat a druhý den ráno jet za hranice. Jasně že je ráčny škoda na takový věci. Nenapadlo nás to, to by bylo dobrý video i s fotkama těch ráčen. Ví někdo, KDE vyrábí Honiton? Každopádně i samotný nástavce -orechy od Tony vydržely nejvíc (ty byly z Československý Tony, v plechovým kufříku) Škoda, že Tonu záměrně americani (Stanley) zlikvidovali. Automechanici kupují staré ořechy TONA přes bazary. I přesto, že mají nějaký černý ořechy,co by měly být pevnější.
@milancukrar Jestli máš vyvážená kola, může se mazat. Jestli hází byť jen trochu do BOKU, je tak fakt tendence k povolování šroubů. I přesto, že se hodně utáhnou.
Mastný závity se stejným momentem utáhnou daleko víc a po čase pak nejdou povolit. Myslím mastný jako opravdu namazany, ne jako ušpiněný od mastnoty, aby nezarezly, to je v pořádku.
Jen jednou mi za jízdy upadlo kolo, zrovna, když mechanici seděli v autě, při zkušební jízdě.. Hrozně se divili, jak je to možné, do doby, nežli se dohodli, kdo dotahoval kola. Nikdo.
Ale k mazání matek a šroubů. Celé rozvětvené rodině mění kola 2x v roce, vždy zkontroluji, aby byl střed kola ,přesněji na bubnu střed namzán. Zároveň i kónus na šroubech a závit.
Za několik desítek let nebyl problém, už od staré Oktávie, až po dnešní Octávie. Jsem přesvědčen, že mechanicky se lépe utáhne kolo, když je namazán závit i kónus, nežli když je na sucho.
Ti, co jsou přesvědčeni, že dělají dobře, když nemažou, ať nemažou dále, ať to dělají jako vždy.
Kónus/kuli šroubů a nepatrně konec závitu jo, to je něco jinýho, hezky si to sedne,nezarezne a do závitů navzlina tak akorát, aby taky nezarezly. Totéž střed, když je nasucho a někdo nesundá "celoroční" kola po celou zivotnost, disky srostou s nábojem. Ale kdysi jsem svědomitě namatlal závity vazelínou, utahnul jak po másle a po půl roce povoloval přes páku palicí proti heveru...
po půl roce povoloval přes páku palicí proti heveru****čím to je?
petrovic
Namazany zavit snizuje utahovaci moment. Je proste mensi treni a clovek to proste vic utahne. Protoze byva u vetsiny aut 120Nm, tak takto namazany zavit bez momentaku pocitove utahnes treba az na 200. A kdyz pouzijes vazelinu s tekavyma latkama, ty se do pul roku odpari, zbytek vyvzlina a jsem tam, kde nechces byt. Zarvane kolo na byka. Nekdy vidam, ze ty srouby jsou uz proste natahle. A misto stoupani zavitu 1.5 uz to je treba 1.65 a to se uz kouse.
Petrovic Nedělal bych si iluze o použití vazelíny. Nejčastěji to vezme každý WD40kou. Ta "vyprchá" během několika týdnů. Stejně špatně vyvážený kolo(hází do strany) povolí sebevíc utažený šrouby. Jsou to stovky tisíc malých vibrací, co ty šrouby prostě "vytlučou" Je to účinnější než ořech navařený na dlouhým jeklu. To je praxe
Když řeknu, že černá, tak to asi nic neřeší. Páč je toho 10kg kbelík, bez jakéhokoliv označení. Taky jí mám desítku let.
runner2
Petrovic: tomuto co píšete nerozumím "Namazany zavit snizuje utahovaci moment. Je proste mensi treni a clovek to proste vic utahne". Utahuje se vždy na stejný moment, ať už jsou šrouby namazané, nebo nejsou. Rozdíl může být, že pokud jsou šrouby namazané tak můžete teoreticky při stejném momentu docílit vyšší axiální síly. Ale ten rozdíl nebude nijak významný ve srovnání s tím jak utahovací moment překračují v pneuservisech a servisech.
runner2
Petrovic: ještě dodatek uvádíte rozdíl momentů 80Nm což je moment, který by se měl podle vás spotřebovat k dosažení stejně axiální síly z důvodu rozdílného tření v závitu. Pokud to není úplně zarezlé tak takový rozdíl tam být nemůže. I nenamazaný šroub zašroubuji rukou, není tam takový odpor abych musel vynaložit navíc 80Nm jen abych s tím otočil.
Runner Napsal jsi: Utahuje se vždy na stejný moment, ať už jsou šrouby namazané, nebo nejsou. Rozdíl může být, že pokud jsou šrouby namazané tak můžete teoreticky při stejném momentu docílit vyšší axiální síly. Ale ten rozdíl nebude nijak významný ==================== Věř tomu, že ten rozdíl může být fakt velký. Čím kvalitnější mazivo, tím míň snižuje tření a když se namaže i dosedací část šroubu (hlava), tak ještě větší rozdíl.
runner2
Asi máte pravdu. Našel jsem tento online kalkulátor a je vidno jak se snižováním koeficientu treni výrazně snižuje i maximální povolený utahovaci moment šroubů. Takže beru zpět co jsem psal.
Ps: pokud jde o teréňák co jezdí běžně ve vodě až po osy, o tom se asi nebavíme...
petrovic
pro runner2 Tak jsi videl tabulku a pochopil jo? Opravdu tomu tak je.
runner2
petrovic: ano, překvapilo mě, jak velký rozdíl v axiální síle při stejném dotahovacím momentu 120Nm ve šroubu vznikne. Z různých kalkulátorů je vidno, že axiální síla může být až 2x vyšší u namazaného šroubu oproti suchému. Např. pro šroub M14, dotahovací moment 120Nm je axiální síla 42kN pro suchý spoj a 90kN pro spoj s grafitovou vazelínou.
Ano, ano. Ti konstrukteri kteri to pocitaji a navrhuji, nejsou uplne hloupi. Ono se nic nedeje, kdyz clovek sem tam neco pretahne. Ale jsou aplikace, kde dodrzovani momentu a cistoty zavitu jsou proste dulezite. To same plati, pro lepeni zavitu pojistnym lepidlem. Kdyz jsem byl mlady a hloupy (ted uz jen hloupy) tak jsem si taky myslel svoje o nejake dulezitosti cehosi... Jak jsem zacinal delat zavodni motory, tak jsem vackove mustky utahoval na pocit. Preci nejsem blby ne? Mastny sroub, olej v zavitu? No a co? No, po nekolikatem bud zadreni, nebo prasknuti vacky jsem zacal pouzivat tu vec na krku. Aha, takze ciste srouby, odmastene zavity a dotahovaci moment treba 10Nm. Coze, tak malo? Aha... clovek se ma stale co ucit
petrovic Pojistný tmel , nebo lepidlo na šrouby, to je známka pravyho mechanika. Kdo nepoužije a snaží se to dohnat silou, tak závit urve. Ale zadrenej motor není to nejhorší Nám na na autě strhnul pseudomechanik dement(30 let praxe) závity na brzdových třmenech. Samozřejmě nic neřekl.
runner2
boban: nojo, ale to aby si clovek vsechno delal sam, a nejen na aute.
petrovic
To se uz stava. Taky se mi nekdy podari neco ulomit, nebo protocit treba hlavu sroubu. Vse se da opravit. Ale clovek musi informovat zakaznika. Nekdy to jsou opravdove chutovky. Doslova miluji zakvetle srouby v hliniku.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.