Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Změření regulátoru napětí z elektrocentrály

Od: kema® odpovědí: 28 změna:

Dobrý den.

U malé benzínové elektrocentrály došlo k jakési závadě na elektrice. Spalovací motor je OK ale 230V z centrály nejde.
Všechny kontakty a spoje byly překontrolovány, dotaženy, vyměnil se jeden autokonektror ktery byl nalomený ale ecentrála napětí nedává.

Je zde jakýsi modul který má název AVR - Automatický napěťový regulátor.
V ecentrále je model T103A1.5-2. 5kV. Nevíte jak tento modul multimetrem změřit jestli je dobrý?
Jde mi hlavně o to měření - jak měřit a co bych měl naměřit.
Modul AVR mám vymontovaný.
Díky.


doplněno 30.09.24 16:39:

Oprava T103A1.5-2. 5kW


Změření regulátoru napětí z elektrocentrály
Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #2

 

 

28 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x
Na tom zalitým nim moc nezměříte. Zkuste najít na Allegru celý regulátor, ty ceny jsou cca od 150..300 Kč, to za zkoušku stojí. Pokud jste tedy vše ostatní prošel.

 

hodnocení

0x

Mám obavy, že bez zalosti schematu zapojení ten modul nezměříte, protože vůbec nevíte kde a co měřit.

PS: Typ máte špatně. Na konci je W, což významně mění název modulu.

 

111®
hodnocení

0x

A schema centraly neni?

 

111®
hodnocení

0x

mne napadá něco jako elektronický regulátor ze Škoda 120, regulovat se bude buzení alternátoru , Odhaduji na vadný tranzistor regulátoru

Zdroj: forum.ladaklub.com/...

Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #3
hodnocení

Takže ten AVR?

111®

no typuji to na tranzistor ale jestli to jde proměřit by mohlo napovědět kam vede který drát..

hodnocení

To by mohlo být velmi pravděpodobné, jelikož plastový kryt je v místě toho tranzistoru tepelně deformován.

Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #4

 

hodnocení

Schéma nemám, ale je to obyčejná centrála - jedna zásuvka 230V a jedna 400V
Na tom elektro panelu je vše z druhé strany prohlédnuto, poutahováno a tam by chyba být neměla.
Vinutí alternátoru se zdá být také OK. Izolační odpor vinutí statoru proti kostře i proti sobě bylo proměřeno, odpory jednotlivých vinutí ve statoru jsou stejná - 14 Ohmů.
Vinutí rototu se neměřilo. Nevíme jak se tam bez demontáže dostat. Ale vizuálně je zdá se OK.
Alternátor napájí přes můstek i zapalování spalovacího motoru a to funguje.
Jediné dvě součásti které by se mohly pokazit je můstek a ten AVR modul. Ale to je teorie laika.
Já uvažuji logicky - zapalování jde - tedy můstej je asi OK.
Takže asi ten AVR bude v háji. Jen prostě nevím jak to zjistím že je po smrti. Teda vím - koupím nový.
Ale třeba ten co mám je OK a závada je jinde.

Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #5
Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #6
30.09.24 18:38
hodnocení

Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #7
111®

z toho se moc nepozná ale asi se prorazil nebo přerušil. Nevypadlo nějaké jištění? Koukal jsem že je to Polsko ale dokumentaci jsem zatím nenašel

rade
Sice moc nepomůžu, ale podobný typ mi nabízel jeden Polak z auta, ze mu to zbylo ze stavby a konstrukce je stejná, jen nálepky jiné.
Delftyng
Značku jsem nikde na internetu nenasel. (Nalepena cenovka 6500zl)
Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #8
rade
Viz recenze na centrálu z Allegra, ty cinske centraly budou všechny stejne. Proste vám to shořelo, není tam jištění a výkon je mensi nez udávány.
Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #9

 

111®
hodnocení

0x

a je známo kam vedou jednotlivé vodiče regulátoru?

 

111®
hodnocení

0x

jen pro info jsem našel něco o centrálách esky od str 30. im9.cz/...

No nezbude než zkusit koupit regulátor

 

hodnocení

0x
Z fotky to s jistotou nepoznám a z výměny takovýhleho regulátoru si to po letech už nepamatuju, ale pokud má 4 dráty, jako že asi má, na zkoušku bych buzení připojil napřímo, bez regulace. Pokud bych chtěl mit jistoru, že napětí moc nevyskoci, buď bych výstup zatížil nenáročnou odporovou zátěži jako třeba teplofuk, nebo snížil otáčky. Ale asi to není moc kritický, když mi u starý Hondy regulátor naopak budil trvale naplno, lezlo z toho asi 270V naprázdno, vlastně bych si toho ani nevšiml, kdybych ji po koupi hned neprozkoumaval :)
hodnocení

Jak bych to tedy měl připojit na zkoušku napřímo?
A pokud voltmetr ukáže nějaké napětí tak by bylo jasné že je ten AVR v háji?
A jak píše "rade" že zásuvka 230V není jištěná tak pokud centrálu rozchodím tam mám přidat asi jednofázový jistič extra pro tuto zásuvku?

111®

z regulátoru vede drátů 6 . 2asi připojení na baterii a 4 někam...

hodnocení

Mohlo by to být podobné schéma.
Třífázový generátor z kterého je vyvedeno 10 vodičů (ze starotu)
Čtyři budou hlavní cívky - svorkovnice má označení R1, R2, L1, L2.
Pak jdou 4 vodiče do konektoru který je spojen s AVR a kal dva žlutozelený vodiče směřujíví do můstku.
Z toho AVR pak jsou vyvedeny dva vodiče na uhlíky pro nalájení rotoru. Asi budící cívky.

Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #10

 

111®
hodnocení

0x

Takže asi máme jasno. Pro měření funkce by mělo stačit zapojit do obvodu třeba červené autožárovku 50W a měla by alespoň žhnout pokud se nestane nic neteče budící proud. nebo Ampermetr. Tak bych to viděl, bez záruky...

Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #11
Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #12
hodnocení

To by teda určilo zda je AVR funkční či není?
Vyzkouším.
Už jsem na Allegru objednal AVR s kondíkem 220uF (pro výkon až 3kW), ale ten dorazí až za 12 dní.

111®
02.10.24 17:12

Ano

hodnocení

Dobrý den.
Tak jsem vyzkoušel sériově připojit žárovku k tomu napájení rotoru ale nic to nedělá. Ani voltmetr nic nenaměřil.
Půjčil jsem si lepší multimetr a provedl jsem takovou laboratorní práci.
Zrovna se mi to hodilo jelikož jsem neměl co na práci.
Je divné že na tom konektoru z vinutí statoru co jde do AVR modulu na jednom žlutém vodiči nic nenaměřím. Ani proti kostře či jinému vodiči. To je podezřelé. Vychází z vinutí ale druhý konec nemá.
Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #13

 

111®
hodnocení

0x

naměřit by se mělo žlutá-žlutá a pak modrá-modrá

hodnocení

Tak nakonec bude chyba tady. A to neopravím.
Uvidím co se bude dít po výměně toho AVR.
Měl by dorazit do konce měsíce.

 

 

hodnocení

Dobrý den.
Mám nový AVR z Allegra. Bohužel centrála ani po výměně potřebné napětí negeneruje.
Zřejmě to bude tím že onen žlutý drátek který jde do AVR ze statoru prostě nemá "druhý konec".
Sundal jsem stator a pokusím se rozpitvat spoje smaltovaného drátu s vyvedeným žlutým vodičem.
Třeba je tam špatný spoj.
Nežli to udělám má někdo jiný nápad?
Díky.
Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #14
Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #15
Změření regulátoru napětí z elektrocentrály #16

 

111®
hodnocení

0x

Mne nenapadá nic. Akorát zase pořádně vyvázat. Jedině jestli to není někde pod špagetou než se začne pitvat dále

 

hodnocení

Tak vyřešeno.
Závady byly dvě: vadný AVR a pak upálený drát na tom vinutí se žlutými vodiči.
Zjistil jsem že celé vinutí statoru a určitě i rotoru je hliníkové. Hliníkový lakovaný drát nalisovaný na měděné vývodní kablíky. Nevím jak dlouho to bude fungovat, ale když to jsem to rozebíral tak jsem zjistil že to je totální šunt. Především samotné šasí. Některé kovové prvky by byl chopen silnější jedinec ohýbat v rukách a ty sváry tedy také žádná slava.
Je vidět že v tomto případě šlo jen o co nejnižší cenu výrobku.

 

111®
hodnocení

0x

Hlavně jestli stroj funguje

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]