Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Dva elektroměry v jednom domě? (Nabíjení elektromobilu)

Od: liborl® odpovědí: 36 změna:

Ahoj, rád bych si pořídil elektromobil a snažím se vymyslet, jakým způsobem jej dobíjet. Bydlím v bytovce. Byt mám připojen 3f, elektroměr na chodbě. Bytový dům má vlastní parkoviště a u mého stání se nachází "trafostanice" - problém s přívodem elektřiny tedy není, ovšem jak to udělat, abych neplatil za 2 odběrná místa - tedy za elektroměr v bytě a za elektroměr u nabíječky? Ideální by samozřejmě bylo natáhnout 3f kabel z bytu, resp. bytového rozvaděče na chodbě k nabíječce, ale to mi družstvo nepovolí - jedná se o býv. kasárna tedy rozsáhlý objekt a táhnout tak daleko kabel (z bytu na parkoviště není možné).
Neexistuje pro tyto případy nějaká administrativní úprava, abych nemusel platit 2x rezervovaný příklad, 2x OZE atd atd.

Moc díky.

 

 

36 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

111®
hodnocení

5x

Tak nezbude než vyhodit prodlužku z okna . A máme tu výhody elektromobility...*smich*

jirib
Prodlužka na 3x400V a 11kW...50m kabel...
Fuj.
hujerml

Jakej fuj. Při 400V 11kW = odběr proudu cca 16A! Při vzdálenosti 50m (100m) je odpor vodičů 0,7 Ohmu. Kdyby 1 Ohm a při proudu

20A stačí teoreticky průřez 2,5mm2. Úbytek bude 20V t.j. 5% ! Tak jaké fuj.

111®

hřát to bude 320W

hujerml

No ano t.j. 6VA na 1metr kabelu.

hodnocení

"hřát to bude 320W" Chápu správně, že toto je ztráta? Čili např. při 6 hodinovém nabíjení bych přišel o skoro 2kWh (6x320)?
topil

NE, Protože ta ztráta, pokud je spočítáno správně, platí při maximálním zatížení, když budete nabíjet pouze polovinou proudu třeba 8 A, No tak to ztráta bude odhadní max. čtvrtinová atd.

Když proud bude ještě nižší tak ztráta bude kvadraticky nižší - je tak?

Auto určitě nenabíjí 100% času 16 A !

111®

u nabíjení to není taková katastrofa, ale u trafo svářečky se to sakra pozná

 

o3o
hodnocení

3x

Neexistuje.

OZE? To se platí dle spotřeby - dle kWh.

Když víte předem, že vám družstvo nepovolí, zřejmě máte Křišťálovou kouli, vše si tak dobře objasníte :))

...no tak máte vyřešeno, musíte leda zřídit nové odběrné místo, zaplatit znova rezervovaných příkon, pak si hlídat své objednané místo, aby jej někdo nezneužil :)

Další možnost je se přestěhovat do vlastního domečku, Tam už budete limitován JEN vaší vlastní leností, že se vám nebude chtít natáhnout kabel...

hodnocení

Ono by to družstvo možná i povolilo, ale ta realizace by byla extrémně náročná.

Nemám vůbec přehled - kolik by mě to druhé odběrné místo měsíčně cca stálo, když samozřejmě nepočítám spotřebu? Auto nabíjí max 11kw (bmw i3).

Díky.

jirib
Toto se vám jistě nevyplatí...platit za další jistič měsíčně.
Lepší veřejná nabíječka třeba PRe,Čez...a pod.Zaplatíte 10Kč za kilowatu a za hodinu máte přes DC nabíjení hotovo...
Je možnost sjednat měsíční paušál,kde je cena,ještě nižší...
hodnocení

Jsem na malém městě, DC nabíječka tady ani není, to bohužel není řešení.

jirib
A do velkého města budete asi jezdit né?
Jednou za týden nebo za čtrnáct dní.
Napište z jakého regionu jste!
jirib
I v zapadlém Jeseníku mají DC nabíječku u Kauflandu...
hodnocení

Nabíjení u Kauflandu jsem si několik měsíců vyzkoušel. Je to absolutní nesmysl a radši budu dál jezdit se svým benzinovým šestiválcem, než toto opakovaně absolvovat.

jirib
A to jste byl přesvědčený o elektroautě na 100%?

 

riva
hodnocení

0x

Zaexperimentovat a pokusit se dát celý bytový dům pod jedno hlavní odběrné místo a za ním budou podružné elektroměry pro rozpočítání nákladů jednotlivým uživatelům.

kenav

Dva podruzne elektroměr problém,abytovy dům na podruzne elektroměr?Cesta do pekel.

hujer

1.Na to ti dodavatel neskočí- přichází o paušální platy za odb. místa! 2. Jo když máš na elektroauto tak těch pár korunek

za elektriku tě nespasí!

hodnocení

Tak tohle by neprošlo určitě:) Je to přes 60 bytových jednotek a el. auto nikdo jiný nechce a nálada vůči nim není moc pozitviní. Takže kvůli mě by se to určitě nedělalo:)

riva

Pokud by lidé viděli, kolik přechodem na podružný elektroměr ušetří, hned by byli vstřícnější. Ale jako vše i toto potřebuje nějakého zasvěceného nadšence, který to potáhne a prokouše se i novými povinnostmi takto vzniklými.

topil

A pokud by lidé viděli, že si budou muset sami řešit revize resp. ověření elektroměru, sami hradit jejich opravy při vadě, jak se to bude řešit když se podružný porucha? Kdo zaplatí tu spotřebu po dobu, než se zjistí porucha? Sousedé... Každý podružný má také vlastní spotřebu 24x7.

A kolik bude stát jeden výjezd smluvního elektrikáře a jeho pohotovost?

Dále si nemůžeš ASI svobodně vybrat svého dodavatele elektřiny, pokud se nepletu?

Už to někdy někdo spočítal resp. vystavil fakturu za 60 bytových jednotek a dva roky abych se na to mohl podívat a upřímě se zasmát? Těžko vás k tomu někdo pustí protože nikdo nechce aby jste do toho viděl jak to pak vypadá ... Já to od OK umím vy hodnotit, jenže 999 lidi z 1000 vůbec...

Ale možná máš nějaké kontakty na SVJ. O takovéto velikosti, kde nasadili fotovoltaiku? Když to vezmeš kolem a kolem, tak nakonec ten ČEZ a svobodná volba dodavatele zatím tak nevýhodná není, Když to správně s optimalizuje jež, což 99 / 100 lidí neumí a nechápe.

Stačí se podívat do ceníku, kolik procent dělá silová složka a distribuční složka a úspora je myslím jasná i bez fotovoltaiky a je to vcelku hezké číslo.
riva

Já sdílení služeb s ostatními řešit naštěstí nepotřebuji, ale dnes už existují i firmy, které nabízejí zajištění něčeho takového, namátkou slucovaniodbernychmist.cz/...

Právě to, že distribuční společnosti zvyšují paušální platby, dělá z přechodu na podružné elektroměry věc stále atraktivnější. Jinak chudák zákazník proti monopolnímu dodavateli nemá moc jiných možností jak těm nehorázným platbám uniknout.

 

 

asd1
hodnocení

0x

Pořídil si elektromobil, ale nemá to kde nabíjet.. Chytrý *smich*

Opice chce banány, takže buď udělat druhý odběrný místo (který musíš hlídat) nebo se přestěhovat příp. pořídit garáž (kde odběrný místo bude taky).

Nebo tu supr sluníčkovou káru výhodně prodat *smich* a pořídit normální auto kde tenhle problém nebude... Ztráta půl mega ale asi nejpohodlnější řešení...

2024

No, také mi to hned na první pohled přišlo jako ne zcela moudrý nápad...

Nebo si koupí sestavu přenosných panelů, kterými auto obloží ze všech stran (včetně střechy) a zhruba tak 1x za 14 dnů (při zcela ideálním počasí) ten elektrovehikl možná nabije. Teda možná nabije, pokud mu ty panely někdo neukradne...

hodnocení

Žádné auto jsem zatím nepořídil, nauč se číst.. ty chytrý:)

111®

Vypadá to že rozumné řešení , tedy úsporné to nemá. Ale budiž ti ke cti, že se ptáš dřív než koupíš. Těch co nakupují třeba sporáky a pak se ptají jak to připojit, je většina..a diví se že se jako měli informovat dříve..

 

hodnocení

0x

Sežeňte si podobně smýšlející jedince a požádejte o zřízení wallboxu pro elektrovehikly (auta/koloběžky) nájemníků domu.

Budete se muset složit asi všichni, protože půjde o společné zařízení domu a nikoho nelze předem vyloučit.

 

hodnocení

0x
avatar stir
Nejjednodušší a nejlevnější je natáhnout kabel ze svých hodin. Ještě navíc můžeš zažádat o tarif D27d , kde to máš v noci levnější. To lze na základě TP, takže nemusíš ani fyzicky nabíjet. Ty paušální platby platíš už stejně, tak proč platit dvakrát. I3 lze úplně jednoduše nabíjet i jednofázově z normální zásuvky, pokud je nějaká ve sklepě, například ze společných prostor, kde stačí podružný elektroměr. Také můžeš požádat tvého distributora o vybudování nabíjecího bodu v místě bydliště, eon to měl dokonce na stránkách, nicméně cenu za kWh tam neměl, ale je to také jedna z možností. Také domluva třeba se zaměstnavatelem... možnosti jsou různé, zásuvky jsou všude.
hodnocení

Děkuji, konečně rozumná odpověď. Ano, kabel z mých hodin by určitě byl nejlepší, ale je to opravdu desítky metrů a skrz několik zdí. 1fázové nabíjení ze společných prostor asi řešení je, sice přijdu o ten D27d, ale co už.
To vybudování nabíjecího bodu si zkusím obvolat.

Díky za tipy

Na tarif D27d je potřeba splnit víc věcí, než jen doložení vlastnictví elektromobilu. V podmínkách je vyžadována dálková blokace nabíjení vozidla. To znamená že tam musíte mít nějaký stykač, který spíná HDO. Tohle vše musí zkontrolovat a posvětit revizní technik, který vám na to dá papír. No a aby to bylo veselejší, tak pokud měníte tarif, pak musí hlavní elektroměrový rozvaděč odpovídat aktuálním platným předpisům vašeho distributora. To může být docela nákladné u starších domů.

Eon v podmínkách blokaci nemá, to je jen v tarifech k akumulačním spotřebičů či tepelného čerpadla. Revizní technik to zkontroluje, přidá HDO a distributor vymění elektroměr, pokud je tam jednotarifni na dvoutarifni. Ohledně přidání nabíjecího místa je to složitější, ale pro zásuvku 16A není vůbec třeba distributora kontaktovat.

citace z EONu "Pro přiznání distribuční sazby D27d musíte mít rozvaděč připravený pro dvoutarifní sazbu. V revizní zprávě tedy musí být jistič HDO, který prokazuje, že rozvaděč je nachystaný na osazení HDO a tedy i dvoutarifní sazbu. Dál v revizní zprávě musí být uveden příkon elektromobilu nebo dobíjecí stanice."

Každopádně já jsem na distribučním území ČEZu a když jsem zřizoval D27d, tak tam tehdy ještě navíc chtěli tu blokaci. A za mne není vůbec špatné ji mít, protože se vám tak nabíjí auto jen s nízkým tarifem. Ideální pro obyčejné 1f nabíječky. U wallboxů už to bývá zpravidla jedno, protože bývají chytřejší a dají se nastavit na časové řízení.

topil

Hdo je nutný pro přepínání tarifní sazby elektroměru, ale když tam nevyžadují blokaci, tak není potřeba tam dávat Stykač.

Nebo bych zkusil požádat distributora, zda není možný vývod z toho přívodu u parkovacího místa s tím, že by se dal podružný elektroměr. U nás má taky jeden přivedený internet samostatně a je napojený na rozvod ve společných prostorách, u toho má zvlášť jistič s měřením spotřeby, která se poté odečte od té společné.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]