Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Schodišťový vypínač

Od: habin® odpovědí: 34 změna:

V kuchyni mám na jedno světlo dva vypínače. Včera mi jeden odešel, světlo přestalo svítit. Teď jsem tam dal vypínač na dva okruhy. Světlo svítí ale jde jej ovládat jen z jednoho nebo druhého vypínače. Ve starém vypínači byl vstup na 3 žíly, u vypínače na dva ukruhy jsou 4 vstupy. CYKY kabel víc žil nemá. U staráho vypínače jsem to měl zapojeno (z mého pohledu) vpravo černý, vlevo hnědý, dole šedý. U toho nového jsem to zapojil také tak. Je jiná možnost jak to propojit aby to šlo ovládat normálně z obou vypínačů nebo je nesmysl chtít aby mi vypínač na 2 okruhy sloužil jako normální vypínač?

zámek
milancukrar uzavřel tuto otázku
Tazatel má hotovo, přežil to, další diskuze je zbytečná.

 

 

34 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

111®
hodnocení

5x

neví jestli jsou ještě poddruhy, ale základní sada ovládání svítidel má 7 druhů "vypínačů" /protože některé jsou přepínače/ 1 až 7 takže nejde vzít něco a dát to místo něčeho vadného ale konkrétní typ za stejný typ..jak potřebuješ třeba ty 6 za 6 a ne 6 za 2


doplněno 10.04.23 16:43:

6za 2 je špatně jao vidno mělo být 6 za 5

minule tady někdo dal odkaz na dobrou stránku s různými vypínači, včetně zapojení...

 

hodnocení

2x
avatar hejkal
Ten VYPÍNAČ na druhé fotce ti nepomůže!
Není to ani PŘEPÍNAČ křížový, (jak tu chybně výše předpokládá @clas,) ani PŘEPÍNAČ schodišťový, ale je to obyčejný VYPÍNAČ LUSTROVÝ, tím můžeš zapnout jeden, nebo druhý, nebo oba žárovkové okruhy v lustru; případně jednu žárovku pod kuchyňskou linkou, nebo druhou nad skříňkami v kuchyni, nebo obě najednou.
Teda NEPŘEPÍNÁ, ale jen 2x spíná! Pokud se ti podaří ovládat obě polovičky jednou klapkou najednou, (jak plánuješ výše) potom obě budou mít kontakty buď současně spojené, nebo současně rozpojené.

Ty potřebuješ PŘEPÍNAČ, nejlépe schodišťový.
Mnozí kutilové nebo profíci umí místo něj použít i přepínač křížový. A bez úpravy, i když má 6 šroubků. Křížový se dá použít i jako jednoduchý vypínač, nebo dvojitý lustrový, nebo schodišťový, nebo další kombinace.
.
Kdyby něco, jsou i záchranky. Napiš číslo vedle telefonu. Ten, kdo ti ji, nedej Bože, bude volat, ho nemusí znát zpaměti!
hodnocení

NJ, vím že je to lustrový. Myslel sem že to půjde. Vím že naši kdysi měli taky takovej, ale jeden vypínač byl úplně mrtvej/normálně se kýval. Ale oni to mělo stejně zapnuto jen na jeden okruh i když měli šestiramenný lustr. Tak se koupí novej.

hodnocení

Záchranku? Jako proč? Je to jen 230 V. Jednou sem od starýho čerpadla dostal 400V a furt su zde.

Ten druhý si schovejte, s tím prvním jděte do odbchodu.

hodnocení

Ta 6-tka už je dávno v koši. Vím jak to vypadá, co musím koupit, musel sem počkat až otevřou. Už můžu sednout na kolo a zajet si pro něj.

hodnocení

A je to. 6-tka na 3 dráty. Teď si jen najít 5 min. času na přehození. Ale při DPN (od 27.11.22) toho času je...

Pak napište, zdali jste to dělal při vypnutém napětí.

hodnocení

Už je dávno tam. Jede to jak má. JJ, jistič sem pro sichr vypl i když 230 V nic není. Soused byl elektrikář. Už nežije, umřel stářím. Vždy dělal takový prkotiny - 230 V vždy pod proudem. Pamatuju si když sem ho viděl něco dělat jak nájle poskočil - jasnej kopanec.

jistič sem pro sichr vypl i když 230 V nic není*** již několik mrtvých...

to zde moc neříkejte, páč NĚKTEŘÍ elektrikáři jsou dost náchylní, když neelektrikář se ďoube v elektrice.

hodnocení

Nevím kolik V se může skrývat ve statické elektřině. Ale já denně dostanu takovejch kopanců od plechových vozíků na jídlo, vždy úplně odletím. Mrtvej od kopance na 230V? Tak kdo je slabý na srdce tak určitě. Ten kdo má srdce zdravý tak mu to nic neudělá, maximálně dostane ten kopanec ale pochybuju že ho to může zabít. Denně dostanu tisíce V od vozíků..

Hm, tak to je už zbytečné, o něčem diskutovat.

hodnocení

Za 58 let sem nikdy neslyšel že by 230V někoho zabilo. 400V a víc určitě. Co sem ale kdy třeba v TV slyšel tak zabilo vysoké napětí kde jsou deseti tisíce V

"Za 58 let sem nikdy neslyšel že by 230V někoho zabilo"

Tak to jste asi špatně poslouchal. Za svou 18 letou praxi jsem absolvoval nepočítaně bezpečnostních školení kde nás těmi smrťáky dost masírovali (fotky, videa...) a divil byste se kolik i profesionálních elektrikářů těch Vašich "směšných" 230 V nepřežilo. A často to bylo právě proto, že si o elektřině mysleli to, co Vy. Osobně jsem tedy znal jen jednoho.

Statickou elektriku do toho netahejte, to je něco naprosto jiného, nemá to s tou silovou prakticky nic společného.

 

hodnocení

2x
avatar magdon

Že by nový kandidát na "Darvinovu cenu"? ;)

 

hodnocení

1x
avatar milancukrar

Musíte tam osadit správný vypínač, číslo 6. Pokud jsem pochopil Váš nejasný popis.


doplněno 11.04.23 08:47:

Po doplnění fota.

Ten druhý si schovejte, s tím prvním jděte do odbchodu.

 

hodnocení

1x
avatar hejkal
@clas nemá celkem pravdu...
Ten křižák, č.7 můžeš klidně použít místo schodištáku,č.6.
Stačí zapojit jen polovičku strojku. Bez úpravy, jen správně zapojit!
Ta sedmička, to jsou dvě šestky v jednom strojku, teda dva střídavé přepínače, jen mají vevnitř další dva propoje.
Já v čase nedostatku č.6 použil č.7, vnitřní propojení přerušil a dvojklapku opatrně přeřízl na půlky. Funguje bez problému 40 let, jako dvojitá šestka.
Tazatel to asi nebude chtit takhle bastlit, kdyz si muze koupit novy vypinac. Nejsme pred 40 lety, kdyz neslo x veci sehnat.
hodnocení

Tak bylo by jednodušší přehodit dráty. V příloze jsou fotky, na první fotce původní, na druhý současný. K současnýmu mám jen jednu krytku, z toho starého vypínače. Ne dvě klapky jak tam mají být. Potřebuju abych to ovládal tou jednou klapkou, tím dám současně do pohybu obě tlačítky vypínače, prostě aby to fungovalo jako klasický schodišťák. Jedním zapnu, druhým vypnu nebo aby šel jen jeden, jak člověk zrovna potřebuje. Nejsu elektrikář ale v kuchyni jsem si dělal elektriku sám, teda jen druhej vypínač. Elektrika tak už byla, já natahoval jen CYKY do druhý krabice, koupil vypínače a bylo to. Jo, jak zapojit sem se dával na netu. Do toho prvního dou i dráty z rozvodu, musí to být spojeno, to se mě netýká. Odešel mi prostě ten vypínač který jsem si tam dával před cca 15-ti lety. JJ, sem si říkal, zkusit to nějak můžu/přehodit. Kdyby něco, sou jističe.

Schodišťový vypínač
Schodišťový vypínač #2
ml1

Hlavně si pamatujte ten šedý, protože jak tohle přehodíte, tak je z toho zmatek (naštěstí na vodič odlišné funkce elektrikáři použili výrazně odlišnou barvu, což sice je dobrý zvyk, ale praxe bývá různá). Musíte tam zase dát schodišťák (řazení 6), s dvojitým vypínačem (řazení 5) to nemá šanci fungovat (leda by to byl přepínač od 5A nebo 5B). V době svých učňovských let jsem řešil právě takovou záhadu, šlo o pětipatrovou budovu, na každém patře 2 vypínače, dohromady 10 vypínačů, možná víc (ne do všech prostor jsme se dostali). Po výměně vypínače jim to nefungovalo. Poslali další dvojici, aby to opravili, nicméně výsledek byl ještě horší (namísto, aby dali do pořádku ten jeden vyměněný, tak to náhodně rozházeli všude). Tak poslali mě ještě s jedním spolužákem, abychom to dali do pořádku. Dneska by to s fázovkou byla rutina, tehdy (byl to druhý ročník) jsme na tom strávili dost času ani nevím jak jsme to dali do pořádku, jen si pamatuju, že jsme běhali z patra do patra.

 

hodnocení

Já si to myslel. Musím ho koupit. Dal jsem tam normílní vypínač na jedno světlo - jeden vypínač má dvě ovládací klapky., Je to vlastně dvojvypínač. Mohu vyfotit. Ale asi víte co mám na mysli.

Vy musíte mít přepínač, nikoliv spínač.

olinl

habin-vem ten poškozený "vypínač" sebou do prodejny elektromateriálu, nejlíp kde se specializují jen na elektro, v Hobymarketech by to nemuselo dopadnout dobře.. Po ukázání "vypínače" ti daji vhodnou náhradu nebo objednaj stejný typ, ideálně dostat stejný typ. Doufám že sis před demontáží "vypínače" pořídil dobré foto pro rychlejší zprovoznění..

 

hodnocení

V mobilu to mám vyfocený, starej už nemám. Vím že tam praskl plíšek který slouží vlastně jako pérko. No, za ty roky, a plíšek 0,10 mm, není se co divit. Ale podle fotky budou vědět co chci. Nemůže to být normální vypínač (nevím jak se to značí) který je jen na 2 žíly - šroubky má jen na 2 žíly. Musím mít vypínač do kterého zapojím 3 žíly..

ml1

Náhodou já tenhle mechanizmus považuju za geniální. S výjimkou takové poruchy, která ale znamená konec života vypínače, tenhle vypínač nikdy nezůstane v mezipoloze. Narozdíl třeba od tohoto kvelektro.cz/... nebo jemu podobných. Je pěkná zábava obcházet všechny vypínače a kontrolovat, který je v mezipoloze, u mě je to jen tento (přecejenom držím se klasiky (zde i doslova, ABB tuto zděděnou řadu prodává pod názvem classic)), ale příbuzní si z nějakých takových vypínačů postavili celou instalaci.

Podle mě budou vědět v každých domácích potřebách, a v elektře naprosto samozřejmě. Teda pokud nenarazíte na nějakého troubu, což se nedá vyloučit.

 

hodnocení

0x
avatar clas
To spis vypada, ze novy vypinac mate krizovy c. 7 a potrebujete schodistovy prepinac c. 6.
hodnocení

Přesně. Je to křížový/lustrový, ovládání dvou okruhů, je to dvojvypínač. Já potřebuju klasický schodíšťák, jednovypínač abych moh jedno světlo ovládat dvěma vypínači.

ml1

Není problém, křížový (7) lze namísto schodišťového (6) zapojit bez problémů, prostě se na jedné straně jeden kontakt nezapojí.

Ale podle fotky (koukám-li na správnou fotku) má dvouvypínač (alias lustrový č. 5) a ten použít nejde.

 

"Je to křížový/lustrový..."

Není. Je to jen a pouze lustrový. S křížovým to má společného akorát to, že má 4 šroubky a že se s tím kdesi cosi rozsvěcí. A nepotřebujete jednoduchý vypínač, ale přepínač.

Když už teda neslyšítete, zkuste si přečíst třeba tohle.

 

vibe2*
hodnocení

0x

Velmi názorně je zapojení světel ovládaných z více míst popsáno zde:

Skutečné zapojení v elektroinstalaci, schéma zapojení vypínačů ke světlům

mylms.cz/...

Jde už o starší článek, ale vše je velmi pěkně ukázáno.

---

aha - odkaz už dal kolega výše ... @milancukrar® 10.04.23 16:39

 

hodnocení

0x
avatar hejkal
Kopanců jsem za svou téměř šedesátiletou činnost okolo silnoproudu od vyučení dostal dost.
Některé nechtíc, když mi třeba někdo zapnul jistič, nebo vypínač, nebo také z mé nepozornosti a nesoustředění; jiné vědomě-nechtíc, když jsem riskantně strkal ruku do hlubokého rozvaděče nebo živé krabice a prostě trefil nebo
netrefil; a další úplně vědomě, když jsem si bez zkoušečky prostě musel pro orientaci o fázový drát cvrnknout.
Vždy jsem si ale dával pozor, abych se druhou rukou nedržel třeba kostry rozvaděče, tělem nedotýkal stěny a pod. Teda aby proud netekl do země mým tělem přes srdce, při relativně malém odporu celého těla.
Cvrnkal jsem si o drát prstem, když jsem stál na izolační podložce, nebo na žebříku a pod. V tom případě mým tělem chvilku tekl jen maličký kapacitní proud, guma nebo dřevo či koberec, suchá kožená či gumová podrážka působily jako dielektrikum kondenzátoru.
Pokud v případě měření fázovou zkoušečkou doutnavka ve fázovce svítila slabě, nejasně, stačilo se dotknout druhou rukou o zeď. Pokud se doutnavka rozsvítila naplno, byla tam ostrá fáze. Pokud ne, bylo tam jen menší indukované napětí z jiných živých vodičů.
Kdysi, ještě při napětí sítě 120 V jsme běžně dvěma prsty do V zkoušeli krátkým dotykem na dva vodiče. Byla to tenkrát ještě síť oddělená, proti zemi neměla žádné napětí.
Plně souhlasím s kolegou, praktikem magdonem. Zažil jsem pár úrazů el. proudem, nejen klasickým přes tělo, ale i úmrtí po kopanci a následném pádu z výšky.
Hlavně u laiků, kteří "mysleli"!

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]