Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zapojení kabeláže elektromotoru na 380V

Od: motor odpovědí: 24 změna:

Zdravím, mám kompresor u kterého byla stará čápová zásukva, která se už nepoužívá, ze zásuvky trčelo 5 kolíku, ale zapojené byly jenom 4 dráty (viz. foto), nemám možnost připojení této zásuvky. Ale motor jinde s ní nomrálně fungoval.
Potřebuji to tedy předělat, mám možnost připojení 4 kolík/32A, 5 kolík 32A, aji 16A . Ideálně kdyby to šlo na ten 4kolík/32A, ono tak taky fungovalo ne? Dle toho zapojení, že byl páty kolík na té zásuvce čápové navyužit. Ale tá čápová byla 16A, nevím jestli mohu použít 32A, jestli to něčemu vadí? Mám dlouhou prodlužku na ten 4kolík/32A, tak proto bych chtěl zvolit toto zapojení a koupit tuto koncovku.
Rozpojil jsem prodlužovák, abych viděl na kabely, + tu čápovou zásukvu a označil barevnýmá číslama a písmeny fotky, dokáže někdo říct co k čemu zapojím, aby motor fungoval? Mohu použít ten 4kolík na 32A místo 16A? Je to hodně starý elektomotor, ale funkční, poslíám foto i štítku. Mezi elektormotorem a zásukvou je klasický vypinač jednoúčelový. Vůbec netuším jestli je zapojení do hvězdy, nebo trojúhelníku, to se dá poznat dle zapojení v tom elektromotoru, na tom obrázku ne? Elektromotor je 1400 otáček/min, 2,5A, 1,1KW, 380v/220v
Vyzná se někdo jak to zapojit? Děkuji za odpovědi.


Zapojení kabeláže elektromotoru na 380V
Zapojení kabeláže elektromotoru na 380V #2
Zapojení kabeláže elektromotoru na 380V #3

 

 

24 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

9x
Především potřebujete nový kabel k motoru, tak jak to máte zapojené je životu nebezpečné.
Vidlici můžete použít 32, protože motor musí mít nadproudovou ochranu né jen jednoduchý vypínač.
Nepoznáte hvězdu od trojuhelníku proto se v tom nerejpejte!

 

hodnocení

7x
avatar magdon

"Vyzná se někdo jak to zapojit?"

Ano, vyzná. A právě proto doporučuju svěřit to odborníkovi. S Vaším zapojením je jen otázka času, kdy Vás to majzne přes prsty.


doplněno 02.09.22 10:52:

"...nevím nikde, kde bych se mohlo dotknout té elektřiny, když je všechno zakryté..."

Tak třeba i při drobné poruše můžete mít ostrou fázi na kostře motoru (a tím celého kompresoru).
"Kdyby to bylo špatně, tak při nejhorší to jenom nepojede."

Nikoliv, i kdyby to bylo špatně, může to zdánlivě normálně fungovat, akorát že Vás to může taky zabít. Nebyl byste první.

Neporadím, protože zásadně nedávám rady k sebevraždě.

motor
hodnocení

I přesto bych to zkusil zapojit sám a chtěl bych vědět jenom dle toho obázku která patice je stejná s kterou, je to vyznačené na jedné fotce písmenky a na druhé čísly. Zásuvky mám samozřejmě dělané odborníkem, jde čistě jenom o tento elektromotor k pohonu kompresoru, přípojka ja zakrytá krytem, zapojení kabeláže k motoru též + je přes motor ještě ochrany dekl, takže nevím nikde, kde bych se mohlo dotknout té elektřiny, když je všechno zakryté a zaizolované a pod proudem to samozřejmě nedělám. Dekle jsem sundal jenom k nafocení. Kdyby to bylo špatně, tak při nejhorší to jenom nepojede. Toto zapojení jsem nedělal já, ale vím že kompresor takto normálně funguje, jen nemám připojku na tento typ zásuvky, tak chci změnit jenom konektor. Kabelu je tam dost, samozřejmě bych ho zakrátil, aby ho nešlo vůbec vidět a bylo vše zaizolované a správně zasunuté a kontakty očištěné.

Správně, když nechci poradit, tak neradím. Správné rozhodnutí...

Proto taky mlčím u jiných tématů.

milancukrar - Nemlčím, protože sice neradím laikovi (který očividně o elektřině ví jen to, že existuje) jak to zapojit, ale radím jak přežít. A myslím že tahle rada je důležitější.

 

hodnocení

3x
avatar bohumil

Přívod od vidlice k motoru je nutné provést novým kabelem se čtyřmi žilami (3 fázové a 1 ochranná /zelenožlutý/), s průřezem 1,5 nebo 2,5 mm2. Jako vidlici a zásuvku možno použít 4 kolík, jak 16 A, tak i 32 A. Vhodnějjší by byla spíše ta 16 A. Ale do tohoto přívodu k motoru je nutné osadit motorvý spouštěč, místo obyčejného vypínače (viz odkaz) a na něm nastavit tu jmenovitou hodnotu motoru 2,5 A. Ten jistí motor proti případnému přetížení a možnosti jeho poškození. Na vidlici zapojit fáze na kolíky fázové, ochrannou nulu (zelenožlutý) na kolík pro tento vodič (odlišný od fázových). V motoru, který je zapojen do hvězdy (viz propojka nahoře), pak připojit fázové vodiče na svorky dole a ochranný vodič na svorku pro ochranný vodič a pokud není, tak pod šroub, který je vešrouben do kostry motoru (třeba i ten držící svorkovnici. Pro připojení kabelu v motoru použít vhodná připojovací pájecí, nebo lisovací očka a podložky a vějířové podložky, zejména u ochranného vodiče. Pro připojení ve vidlici a ve spouštěčí pak použít lisovací dutinky na slaněné vodiče.

elektro-motory.cz/...

 

hodnocení

2x

Nova 4 pol alebo 5 pol zasuvka ma oznacene fazy L1, 2, 3 alebo U, V, W a podobne. Dolezity je ochranny vodic, zltozeleny, ten patri na svorku oznacenu stromcekom, Prehodene fazy akurat zmenia smer otacania, lahko sa to zmeni zamenou lubovolnych dvoch medzi sebou.

Modry N vodic motor nepotrebuje, 4 pol zasuvka ho nema a na 5 pol ho zapojite (ak je v kabli), na strane spotrebica bude potom zaizolovany.

 

hodnocení

1x
avatar bohumil
Ještě takový dodatek k tomu zapojení motoru. Pokud bude kompresor použit na pouhé ofukování, nebo dofukování, tak OK. Pokud by ale byl doplněn, nebo má, tlakovou nádobu, tak do toho přívodu k motoru je nutné zapojit taky třípólový tlakový spínač, osazený na tlakové nádobě, nebo na potrubí k ní, s příslušnou hodnotou tlaku, kterou je ten kompresor schopný natlačit.

 

hodnocení

0x

Přestože jsem jinak názoru, že síťovým napětím umí zabíjet jen Kramný a ten je teď v lochu, takže žádné nebezpečí nehrozí, tak tohle je blbě. Přeznačení zelenožlutého je prohřešek mimo toleranci. Jako první byste měl ten kabel vyměnit za čtyřžilový a použít ochrannou svorku na motoru. Motor máte do hvězdy. Z fotek není jasné, jestli z kompresoru vede šňůra zakončená zástrčkou nebo je na něm pevná zástrčka a požíváte prodlužovák zásuvka - zástrčna. Zapojení do zásuvky 32 A není dobrý nápad, protože byste musel použít silnější kabel nebo jistit zásuvku slabším jističem. Zapojení fází je lhostejné. Kdyby se motor točil obráceně, tak kterékoli dvě prohodíte.

milous1

U ty staré zástrčky jsou 4 žíly na kabelu u motoru ten ZŽ chybí asi ho někdo ucvakl.

 

hodnocení

0x

Ak ste zvedavy, ako vas to moze zabit, je to velmi proste, nemusite nikam strkat prsty. Uplne staci zlomeny ochranny vodic alebo vytrhnuty zo svorky, co doma nepoznate, kedze sa nerobia pravidelne revizie naradia. Potom staci nejaka zavada, pri ktorej sa dostane faza na kostru je je hotovo, co pri domacich strojoch tiez nie je nic vynimocne. Korunuje to samozrejme chybajuci prudovy chranic, lebo ten je "drahy" a rad vypadava, rozumej indikuje problem so spotrebicom.

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

Na poradnách je problém s raděním ohledně elektriky. Nejčastější (ne)rady jsou, zavolejte elektrikáře.

Jsou i vyjímky. kteří Vám poradí..

Páč již dávno bylo řečeno, učit, se, učit se...

Je třeba trošku znalostí a měření.

Ale tá čápová byla 16A, nevím jestli mohu použít 32A, jestli to něčemu vadí?***klidně můžete, ničemu to nevadí.

dráty označené 1,3,4, jsou fázové, číslo 2, žlutozelý je zem, připojen na obal motoru.

Na třetím obrázku je drát vlevo a uprostřed moc blízko sebe...chce to předělat, i když je tam další izolace.

"...žlutozelý je zem, připojen na obal motoru."
Jenže on u motoru zelenožlutý (v podstatě nejdůležitější vodič z hlediska ochrany) vůbec nemá! Pokud to teda není ten přeznačený úplně vpravo a použitý jako fáze (což už by bylo naprosto nepřípustné). Takže ten motor je zcela bez ochrany!

"...učit, se, učit se..."

Jistě, ovšem nikoliv postupem "pokus - omyl", ale pod odborným dohledem a se závěrečnou zkouškou. Zvlášť, když může jít o život.

U vacsiny otazok je uz z terminologie jasne, ako v tom povodca otazky plave a to nie je radit, ako a kde dat skrutku do dosky. Tam sa nestane nic, toto moze zabijat. Nepovazujem za prinosne, aby sa laik "ucil" z par viet v poradni, ak sa mu ten motor roztoci, ziska falosny pocit, aky je macher. V tomto pripade chyba ochranny vodic na motore, co bude v poriadku do prvej zavady izolacie alebo kym motor nanasaje klinec a pod. Potom staci dotknut sa motora a na mokrej zemi je smrtelny uraz hotovy.

Prave rada "volajte odbornika" je prinosna a spravna a ak mu to nezavisle napiseme tak traja, malo by sa na to prihliadnut.

honzinek

Při vší úctě ke komukoli, nechápu proč někteří moudří, samoukové, zde nemlčí. Je dost zásadní rozdíl, zda někomu radit, aby se nehrabal doma v zásuvce v obýváku, oproti zde 3 fázi, kde je mezifázové napětí 400V. Je vidět, že někteří neodborníci, byť mimořádně zruční, si právě kvůli chybějícímu vzdělání, přezkušování a praxi neuvědomují důležitá fakta a nebezpečí. Ale to není nic mimořádného, naopak bohužel běžné.

Elektrické zařízení je vyhrazené technické zařízení. Něco jiného je radit někomu kdo má alespoň nějaké znalosti a uvědomuje si rizika, než radit někomu co si myslí co je na tom tak složitého spojit pár drátů hlavně že ušetří.

Presne tak, je rozdiel, ci niekto riesi napriklad nahradu spinacov za pohybove senzory a vie presne opisat, kde ma aky kabel a je rozdiel, ci niekto tapa v zakladoch, ako trojfazova zasuvka a farby vodicov, pricom mu vobec nepripada divne, ak vidi motor bez zltozeleneho.

motor
hodnocení

Zelenožlutý ochrány vodič je připojený na kostře motoru, v čápové zásuvce je vidět a je ukostřen do elektromotoru, což na fotce to není jenom vidět. Jestli tomu tedy dobře rozumím, v připadě zkratu mezi fázemi, se proud zvýší a ochraným vodičem vleze do zásuvky a vyhodí jistič. Kdyby tam nebyl, tak by to probíjelo v kompresorou a jistič nevyrazilo.
Zelenožlutý vodič ze staré zásuvky je tedy normálně ukostřený, není vypojený.
Chci to mít zapojené tak jak má být, a vím zase o něco více díky těm co poradili. Samozřejmě mám z tohoto respekt a jsem opatrný, aby to bylo vše správně.
Vím že ten ochraný vodič je důležitý. Ty fáze 3, je jedno jak se zapojí nebo je alespoň nějaké důležité zapojení? Jak poznám při jakém zapojení fází se bude ten motor na kterou stranu otáčet? Nedokážu si vybavit zde je kompresor levotočivý nebo pravotočivý. Což budu muset někde zjistit. Aby byl směr otáčení správný. Ale předpokládám že pravotočivý bude.

Když někdo nechce radit, nemusí, ale proč nadává těm, co chtějí poradit.

 

Co se týká otáčení kliky kompresoru, tak to bývá většinou jedno. A co se týká té práce na el.zařízeních, dodávám pouze varování, jež jsem osobně vždy "dával k dobru" při školeních z vyhl. 50/78 Sb. "Eelektřina nezraňuje, ta většinou "pouze" zabíjí!" Což je nutné, aby si uvědomovali nejen "amatéři", ale i odborníci. A několik, kteří na to doplatili, jsem dokonce, za svou odbornou karieru, po dobu cca 40-ti let, i znal. *zmateny*

motor
hodnocení

Ano, uvědomuji se že elektřina je nebezpezpečná, proto to chci mít v pořádku zapojené, aby to bylo bezpečné a budu to zkoušet s vysokou opatrností.
Ono na funkčnost kompresorou to vliv nebude mít, to je jedno, směr, ale bude to mít vliv na mazání, v klikovce dole by měla být žlička, neboli lopatka, a ona nabírá a rozhazuje olej jenom jednou stranou, aby byl kompresor správně mazán, což nevím jakou stranou by to mělo být, je to nějaký starý kompresor, na kterém je název PAL, nejspíše z nějakého auta.
Proto bych potřeboval odvodit z té staré zásuvky které vodiče jsou L1, L2, L3, aby byly fáze zapojené tak jak to někdo konstruoval a věděl jakým směrem se otáčí, bohužel ta zásuvka nemá nikde vyřezané tyto označení, nevím jestli teda L1 začíná z leva, nebo z prava u té čápové zásuvky, nové zásuvky to mají už vyražené.

Musíte vzít měřidlo a měřit, který drát zapojit vlevo a který vpravo. Na kompresoru bude i šipka, kam se má točit, pak jen přehodíte krajní dráty, když to bude špatně.

 

hodnocení

0x
Ani zistenie poradia faz na povodnej zasuvke vam nepomoze. Po dedinach je plno okruhlych aj hranatych zasuviek, kde je poradie faz podla toho, kolko promile mal majster pri zapajani. Casto sa prehadzuju koliky v zastrcke miesacky alebo cirkuly, aby sa to u Pepu tocilo rovnako ako u Bohumila.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]