Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

3-fázový elektromotor

Od: arny® odpovědí: 4 změna:

Dobrý večer, nemám s velkými elektromotory zkušenosti, tak bych se chtěl zeptat: klasické asynchronní 3-fázové motory: mají z výroby nějakou povrchovou úpravu rotoru, popř. i žeber statoru?
Děkuji zkušenějším za rady.

 

 

4 odpovědi na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x

Netuším kam tvůj dotaz směřuje a co se chceš dozvědět.

Rotor elektromotoru je vyroben z plechů (které mohou být lakované a dále je vyroben z materiálů, které nepodléhají korozi (hliník).

Staror je opět vyroben z plechů, které mohou být lakované.

Ve statoru jsou vsazeny svazky měděného vodiče a tento vodič má na povrchu izolační vrstvu.

Celý elektromotor je z obou stran utěsněn, takže do motoru se běžně voda nebo vlhkost neodstane.

Žebra jsou na vnějším plášťi motoru (ne na statoru) a jsou nalakované běznou základní nebo i vrchní syntetickou barvou. To záleží na množství a požadované ceně motorů. Když chceš jeden motor, tak musíš brát to co je skladem, protože jeden kus pro tebe nikdo vyrábět a lakovat nebude (leda bys hodně připlatil). Když budeš odebírat stovky elektromotorů každý měsíc, tak už si můžeš domluvit i barevné provedení a zaplatit je musíš taky.

 

hodnocení

2x

Já mám koupený polyuretanový lak ve spreji. Myslím že se používá jako izolační vrstva na desky plošných spojů.

Na takové drobné opravy elektrozařízení je to asi nejvhodnější prostředek. I když někam zateče, tak vím že je elektroizolační a protože je ve spreji, tak tam nebude moc rozpouštědla, aby to porušilo jiné vrstvy nátěru.

U statoru musíš dát pozor na to, abys neporušil izolaci statorových cívek. Přelakování po očistění nemůže uškodit.

 

hodnocení

K těm žebrům statoru: myslel jsem právě ta žebra, do kterých je vsazeno vinutí.
Jde o to, že sousedovi opravuji elektromotor. Zřejmě byl skladovaný ve vlhku, nebo se do něj opravdu dostala voda. Každopádně, přední ložisko bylo z vnejší strany úplně prorezlé, zadní ložisko bylo celkem v pohodě. Rotor měl rezavý povlak, ale nejednalo se o hloubkovou rez. Stejný povlak má právě i stator.
Motor jsem důkladně pročistil, vysušil a proměřil. Izolační odpor je po všech stránkách OK, všechna vinutí jsou také v pořádku. Nyní motor běží, jak hodinky. :)
Rotor jsem očistil, takže je ůplně čistý a lesklý. Nevím, zda je to surový kov nebo třeba nějaký pozink. Proto jsem se ptal na tu povrchovou úpravu vnitřních částí. Jestli by třeba nebylo lepší rotor ošetřit mírnou vrstvou laku. Přece jen mezera mezi rotorem a statorem není tak malá, aby tam malá vrstva laku vadila.
Ještě chci pro jistotu nějak opatrně očistit vnitřek statoru, alespoň trochu. Asi s opatrností použiji jemné leštící (brusné) rouno.

 

hodnocení

0x

Ve výrobě se používají speciální impregnační laky, které se vytvrzují vypalováním.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]