Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jaké jsou povinnosti řemeslníka a jaké zákazníka

Od: ingjirimares® odpovědí: 40 změna:

Zajímalo by mne, co je u nás normální při objednávání různých řemeslných služeb aby se nestalo např. že zákazník řekne řemeslníkovi: "vy jste nás neupozornil na ceny, vy jste nám neukázal svůj ceník" a to vše v momentě, kdy už řemeslník v dané domácnosti byl potřetí. Není to tak, že pokud je ceník na webu volně přístupný, je v zájmu objednatele si ho přečíst, aby nebyl překvapený? Nebo musí řemeslník vždy nosit ceník a nechat si ho podepsat , že ho zákazník přečetl a s ním souhlasí? Zajímají mě vaše názory na věc.

Může někoho udivovat, že se platí za vypracování cenové nabídky u profese, kde se běžně žádné cenové nabídky nepředkládají? (hodinový manžel pracující v hodinové mzdě))

Setkal jsem se nyní s takovým nešvarem zákazníka, že si něco myslel, neřekl to a pak si myslel, že bude něco udělané. Pak zastavil práce a místo toho,aby hledal chybu u sebe, šťourá se v rozpočtu, nenechává si nic vysvětlit, rovnou dělá špatné závěry, krátí výdělek řemeslníka. Co si o tom myslíte?

 

 

40 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

krtek6
hodnocení

6x

Tak tohle je téměř můj denní chleba, a myslím, že bych tu mohl napsat sálodlouhý článek co je a není a jaká je praxe...*smich*

Ve zkratce bych to mohl shnout na pár bodů...pokusím se...

1) čím horší řemeslník tím horší domluva - už i ústní jednání ledasco napoví o kvalitě služeb

2) ceník na stránkách je vždy orientační a ceny jsou smluvní

3) na každou práci by měla být zpracována cenová nabídka s přesným výčtem prací a jejich cen

*mám absolutní averz na řemeslníky co si myslí, že bez cenové nabídky a bez jakéhokoliv výběru nastoupí, udělají a pak se budou dožadovat nesmyslných částek za práci a ještě se cítit dotčeně když se zákazník ohradí!

** za 1kpl a podobné nabídky bych zabíjel, protože to je nic neříkající údaj

4) za vypracování cenové nabídky se DNES již neplatí. O tom jestli je to dobře nebo ne se nyní nebudu bavit. Prostě doba je taková, že se neplatí. Je to součástí přidané hodnoty služby.

5) V hodinové mzdě se dneska řemeslník neplatí, protože na 99% prací, které řemeslník dělá jsou tabulkové normované časy, jak dluho by mu měl úkon trvat včetně příslušných finančních sazeb. Navíc je léty prověřeno, že v hodinovce se řemeslník fláka, protože nemá motivaci dělat rychleji. Je pouze už min. prací, které nejde takto normovaně ohodnotit a kde se musí použít hodinovka. Většinou jsou to speciality. Určitě to nejsou práce někde při rekonstrukci, opravách bytu nebo stavbě domu. Vše se dá dneska lehce spočítat..

6) A co se týče toho nešvaru, který se popisuje na konci...k tomu bych napsal zatím jediné... platí, že "cenová nabídka obsahuje veškeré náklady zhotovitele na provedení bezvadného díla bez vad a nedodělků"...

tzn. pokud si objednám malíře na vymalování pokojů a dá mi cenu 50,-/m2 malby, tak pokud nikde nenapíše, že je to čistě za barvu štětkou, má se za to, že je to včetně omytí, penetrace, vymalování,...úklid po práci, příprava před prací, maskování věcí je součástí vždy...

Osobně jsem se s takovým problémem také setkával i mimo práci. Je velmi obtížné řemeslníkovi vysvětlovat, že mě jako zákazníka nezajímá, že on tam něco zapomněl, nebo, že ON SI MYSLEL, že to nebo ono.

7) Poslední kategorií jsou řemeslníci, a tohle už je mimo dotaz, kteří jsou zacyklení v čase nebo ve svém pohodlí a nemaj vůli se o ceně bavit. Trochu to souvisí zpětně s bodem 1. Pokud mi předloží cenovou nabídku a já mu řeknu, že je drahý, on se začte rozčilovat nebo mi tam máchat rukama a vysvětovat, že to a ono stojí tolik a on to nekoupí levněji. To není můj problém..To, že on to neumí nakoupit levněji, nebo nechce, ještě neznamená, že to koupit levněji nejde...

a ukončil bych to větou...že nejlepšího řemeslníka poznáte podle věty..."tak za to bych ani nevstal z postele"...od takových ruce pryč...to je většinou plná huba keců a pak skutek utek*smich*

hodnocení

A za jaký kmen to mluvíte? Na každou práci se cenová nabídka nepředkládá. Jsem hodinový manžel pracující v hodinové sazbě, ceníky nemám,nepoužívám, cenové nabídky nedělám (jen vyjímečně, po poslední zkušenosti už nebudu - slouží to pouze na šťourání se v položkách, stojí to čas a tzn. i peníze, který po jakýchci praktikách dávání cenové nabídky zdarma většina zákazníků bere jako že to tak platí vždy a všude.)

Uvedu příklad - složte mi nábytek, pak to pověste, seřiďte mi okna,dveře,namontujte mi 2 kliky, spravte mi sifon, vyměňte mi silikon k vaně a namontujte lustr. Tak to se určitě nerozpočtuje , jen odhaduje.

Jste z jiného kmene, kde platí jiná pravidla. Tj. co profese - to nabídka na nějakou práci.Zkuste se zamyslet nad tím, jakým způsobem musí pracovat řemeslník, který nabízí devatero řemesel v jednom a dělající drobné práce, kde platby za práci se pohybují mezi 500 -3000 Kč nejběžněji.. Zjistíte, že to je mimo vaše zkušenosti, co jste tady napsal.

krtek6

a to nejde tyhle konkrétní věci nacenit v hodinovce?...

zaseja

krtek 6 hezkej blábol si napsal, ale ještě horší je, že mu sám věříš.

 

runner*
hodnocení

5x
V poslednich letech jsem resil prace typu rekonstrukce koupelny, rekonstrukce strechy, truhlarske prace a malire. Remeslnik prisel na obhlidku, poslal cenovou nabidku a do te se vesel. Nemusel ale resit zadna prekvapeni, rozsah prace i cena sedely jak bylo predem dohodnuto. Kdyby musel delat neco navic, uvital bych aby me o tom vcas informoval.

 

hodnocení

4x
"(hodinový manžel pracující v hodinové mzdě)" - takto pracuji a tady jsem se o tom několikrát zmínil, reakce rádců byly vesměs negativní...*smich*. Mám kliku, že si zákazníky vybírám, u nových účtuji každý den, proto nemám neplatiče. Mmchdm, poslední dva,tři roky zákazníka nezajímá cena, ale jestli vůbec a kdy přijdu. Se zákazníkem, který se chce šťourat v rozpočtu a krátit výdělek se okamžitě loučím a popřeji mu hodně štěstí.;). Cenové nabídky zásadně nedělám, ztráta času.
hodnocení

Konečně nějaká odpověď , která odpovídá na to, na co jsem se ptal. Když si jdu opravit boty, taky neuzavírám písemnou smlouvu, že? Asi nejlepším lékem bude nedělat písemné nabídky. taky jsem se už trochu vyléčil a zaměření už dělám odhadem, neběhám většinou s metrem. To sezení u nabídek nesmí být moc dlouhé, protože se většinou moc nevyplatí. Ale pokud by vás někdo vyzval na vypracování nabídky,nechal by jste si ten čas zaplatit? Hodinový manžel se přeci živí hodinově a nabídky většinou nedělá.

Ale co zatím nikdo neodpověděl, a co bych chtěl slyšet, pokud je uzavřena dohoda a započnou se práce, tak všechny podmínky práce by měly být jasné a domluvené. Ani jedna ze stran se nemůže vymlouvat na to, že něco nevěděla, nebo ano? Pokud se vyskytnou nové okolnosti, práce se přeruší , vyjasní a pokračuje se dále. Mě tam spíše vadí, ta kamufláž zákazníků, že si v průběhu práce celou věc rozmyslí a pak to navlíknou tak, že začnou hledat chyby jinde a to u řemeslníka. Nečistá hra.

Beru zákazníky, které za mnou poslal jiný zákazník. Pokud chtějí cenu, řeknu jim - podobnou garsonku jsem dělal za stopade, ale i za čtyři sta, záleži na tom, jaký materiál si vyberete. Dělám za hodinu, pokud si něco rozmyslíte, předěláme. Stalo se mi, že jsem v bytě 2+1 natahal elektriku a když byla ve zdech, paní si to rozmyslela a přehodila obývák s ložnicí. Vše vyrvat ze zdí a znova...*smich*. Její problém, bo hodinovka.

ladis*

Nekteri a je jich dnes asi vetsina, jsou zmrd... Tezi z toho, ze je nedostatek pracantu a tak si muzou dovolit vojebavat klienty... nechaji je cekat treba 14 dnu a pak smluvene stejne neudelaji... otoci se a jdou pryc. Proste si vybiraji a nedrzi dohodu. A nejhorsi jsou ti co vyinkasuji prachy predem, ti vas povetsinou rovnou vokradou.

A nepomohla ani smlouva, bo se ukazalo, ze ten zmr... ma X exekuci a TP na uradu, jeho rodice bydli v obecnim byte (takze ani za 20 let nic nezdedi). Takze s pravomocnym rozsudkem si muzu tak leda vytapetovat...

Co radite s takovymi zmr...?

 

hodnocení

2x

5íká vám něco slovo SMLOUVA?

19.05.21 23:18
hodnocení

Co to je?

ingjirimareš - *zmateny**palec2*, per huba.*smich*

petera*

Smlouva může být uzavřena ústně, náš právní řád to umožňuje, ačkoli samozřejmě vymahatelnost je poněkud problém. Ale samo o sobě na tom není nic špatného.

hodnocení

Až na to, že se nedržíte tématu a píšete o něčem jiném, na co jsem se neptal. Nebo už je to tak vážné mezi lidmi, že vůbec nerozumí tomu, co se říká a píše? Asi to tak bude, potom by nebylo tolik nedorozumění. Lidi se zapomínají ptát, berou informace tak, jak je pochopí a pak s nimi manipulují po svém.

 

hodnocení

2x

Před zahájením práce je potřeba uzavřít smlouvu. Nejlépe písemně, aby se předešlo nedorozumění. Ceník na webu je informace, nikoli součást smlouvy. Cenová nabídka včetně jednání o rozsahu zakázky je vždy zdarma.

Viděl bych to trochu jinak.Cenová nabídka zdarma ano - ale na základě konkrétních podkladů ideálně výkazu výměr. Párkrát za mnou přišel někdo že bude něco předělávat a potřebuje cenový nástřel. Nakonec ale potřeboval 3hodinovou konzultaci ,protože si nevěděl rady. A chtěl po mě víceméně prováděcí projekt ( šak stačí od ruky) včetně parametrů a výpisu materiálu .

Bohajeho, lidi, je to hodinový manžel. Konkrétně, z minulého týdne - po telefonu - teče mi baterie v koupelně pod pákou a sprška v dřezu, potřebuji to opravit. Dokážete z toho udělat cenovou nabídku, kolik to bude stát? Jinou, než tři stovky za hodinu? Paní to stálo tři litry.

konkrétně výměna baterie - rozsah práce 1 hodina až 2 dny podle toho co se kde urve ... a materiál zajišťuje uživatel ať si taky užije , ale ať si pak řeší reklamace.není to o tom že ho chci natáhnout n materiále, ale o tom že montuju ověřené (byť trochu dražší) věci u kterých mám jistotu že vydrží aspoň během záruky

Pak je skupina "investorů" kteří záměrně kupují věci u kterých mají téměř jistotu že odejdou v záruce. Tím vlastně udržují ekonomiku v chodu

Nunici, přesně. Baterie šla do kytek, paní jsem přinesl tři na výběr, vybrala nejdražší,ok. K tomu oba roháčky pod umyvadlem v hajzlu, dal jsem jí molschery. V kuchyni těsnění fajn, ale samotná sprška KO. A jako bonus - hlavní ventil studené vody za VDMRem - KO. To se prostě nedá předem nacenit, na to přijdu, až když na to sáhnu. Proto hodinovka, udělám, co je potřeba.

Právě takto vznikají nedorozumění. Hned z prvního telefonátu musí být jasné, co bude stát zjištění závady. Teprve poté bude možné se dohodnout na ceně opravy. Ta se nedá předem odhadnout. Je rozdíl, jestli je to baterie z Myjavy a k opravě bude stačit pytlík těsnění od Nývlta nebo je z Číny a bude ji potřeba vyměnit celou. Zákazník také s postupem nemusí souhlasit. Když ví, že je věc opravitelná, může výměnkáře poslat o dům dál.

hodnocení

Kdyby to tak bylo, tak by to fungovalo, jak píšete,ale závady typu, mám fleky na fasádě,potřebuju to opravit , nevyřešíte hned po první návštěvě. Některé závady se zjišťují poměrně dlouho. Musí se čekat na déšť, pak se musí pozorovat při dešti. Někdy nestačí pár kapek a musí se čekat na přívalový déšť. Ale to je vše pochopitelné. Na přesdržku je to, když vám zákazník řekne, že jste vlastně nepracoval (tzn. že vás nevidí s lopatou v ruce *smich*). Hledání závad, konzultace, rozdávání rozumů někteří považují za nicnedělání. K takovým se jezdit nedá.

ingjirimares: přesně tak

berger® tak zrovna výměnu baterie jsem řešila s instalatérem, po telefonu jsme se docela solidně dohodli, nadhodil přibližnou cenu a čas a taky to tak pak bylo *nevi* a hodinového manžela jsem v bytě měla taky a ani on mi nepřichystal žádné cenové překvapení, dohodli jsme předem rozsah prací, řekl mi přibližnou cenu a ta přibližně seděla, žádné nečekané výdaje. já chápu, že těžko můžu páčit předem na korunu přesně, kolik to bude, ale zase aby mi někdo řekl: "dělám v hodinovce, váš problém můžu řešit hodinu anebo taky dva dny, váš problém, jestli si předem nedokážete spočítat, kolik času nad tím strávím"*nevi* jako nevidím důvod platit někoho za něco, co vlastně asi ani nejspíš neumí, když nemá předem představu, jak moc náročné či nenáročné to bude.

hodnocení

Montáž bateriií je celkem jednoduchý úkon, pokud se ovšem nesemele něco nečekaného. Nyní jsem měl jednoho hodně starého zákazníka, který chtěl dřezovou baterii se sprškou a vynměnit za tu normální bez spršky. Po obhlédnutí místa jsem mu sdělil, že na tu má málo místa, že se mu bude zadrhávat hadice za instalace pod baterií. Baterie byla ještě namontovaná na rozhraní korpusu skříňky a myčky. Proto jsem mu důrazně doporučil obyčejnou bez prověšené sprachové hadice. Co čert nechtěl, za pár dní volal , že prý obyčejnou nemají a že mu prý doporučili tu se sprchou. Tušil jsem, že lže jak když tiskne (nyní jsem ověřil, že mají skladem i obyčejné), ale slíbil jsem mu montáž, pod podmínkou, že to bude bez záruky.

Přijel jsem na místo a po vymontování původní baterie se ukázalo, že díra v plech.dřezu je jen prostřižena na dvě hadice a jeden šroub. Tudíž se tam ta nová nevešla. Byl i marný pokus otvor zvětšit nůžkami na plech. Po pár minutách jsem to vzdal a oznámil, ať to vrátí ať koupí tu, co jsem mu doporučil. Odpověděl, že se nic vracet nebude. Tak jsem si zbalil nářadí , pak jsem prohlásil cosi o tom, že by měl zaplatit alespoň za výjezd, on zahartusil cosi, že je naštvaný a bylo jasné, že peníze žádné nebudou. Co z toho vyplývá? Nepřistoupit už předem na montáž, když si zákazník dělá, co chce!

ladis*

Dekuji za sdilenimzkusenosti s lidmi... Tohle me zaujalo.

A vy nemate vykruzovak, vyrezavak na plechovy drez? Vzdyt to prodavaji i v ikee koncakum, to je bezny naradi...

Proc jste ho nechal, at si sam kupuje baterii? Proc jste to vzdal? Proc jste nedojel koupit tu spravnou baterii?

Tady pisete, ze jedete v hodinovce, asi se bojite ze vam to ten clovek nezaplati, nebo proc to nedelate jinak, lepe, blbuvzdorne? Ja si neumim predstavit tlacit stareho pana neco vracet. 90% senioru takhle zareaguje a je to pro ne trauma, neco vracet! A ani nevime kde to koupil a jak slozite to je vratit/vymenit atp.

Dekuji Vam za vysvetleni.

Ps: ty nakupy nemusite honit pres sve ucetnictvi! Predpokladam ze jedete pausalem a nechcete si navysovat obrat, ale prece vy to nemusite nakoupit/prodat! Vy to proste predate zakaznikovi, vy prece jedete v hodinovce. Takze i ty nakupy si ocenite v hodinove sazbe, treba 180/hodinu nakupovani/cestovani, nebo ne?

pps: předpokládám, že vaším cílem je, aby byli všichni spokojený, tomu je mnohdy potřeba docela vyšší psychologie... pracujete s lidma!

@ladis

jen k tomu vykružováku- dělal jste někdy díru do nerez dřezu? Pokud jsou tam nějaké úplně šišoidní díry , u některých materiálů to rostě nesrovnáte hryzne se jedna díra a udělá to plechový zavináč

 

 

smode*
hodnocení

2x

Hezký den. Najdou se zákazníci specialisté, u kterých je smlouva platná maximálně tak jako papír k zažehnutí vytápění v krbových kamnech. Že zákazník neví kolik co normálně stojí je jeho problém. S tímto typem zákazníka máte jedinou možnost: s jakýmkoliv, alespoň částečně výhodným, kompromisem aktuální zakázku co nejrychleji a nejelegantněji skončit a dále se s ním už nikdy nebavit.

Smlouva musí být sepsaná tak, aby byla v případě porušení vymahatelná. Zákazník nemusí vědět kolik co normálně stojí. To není jeho problém. Musí mít cenovou nabídku, kterou si předem může ověřit u konkurence.

hodnocení

*palec*. Tak to mi mluvíte z duše,jen nevím, jak to skončení bude elegantní*blee*

ladis*

Musi? Musi akorat umrit! To je prece na dohode, na cem se kdo dohodne!

Nic nebrani dohode:

1) zazdit dvere za 3 litry + material, do vecera

nebo

2) zazdit dvere za 5 litru komplet, do zitra.

U slozitejsich operaci se vzdy da najit dohoda, problem je, pokud ji jedna nebo obe strany nejsou schopny jednak pochopit, nebo dodrzet. Je fakt, ze fachman nema mentalni kapacity na dohody a naopak, takze je to obvykle problem... :))

 

hodnocení

2x

Tohle je věčný boj. Najdou se zákazníci, kteří narazili na zmetka řemeslníka a mají jasno. Ovšem také se najdou řemeslníci, kteří narazili na zmetka zákazníka a ti už mají také jasno...*smich*. Asi před sedmi lety se tu hodně řešila rekonstrukce bytu. Tazatelka nechala zedníka makat, večer to nafotila a dala sem. Na základě reakcí tady zedníka bez zaplacení vyhodila a hledala dalšího... Potom zedníci došli...:(. Akce Lendak.

Tohle je věčný boj. Najdou se zákazníci, kteří narazili na zmetka řemeslníka a mají jasno. Ovšem také se najdou řemeslníci, kteří narazili na zmetka zákazníka a ti už mají také jasno.

Svatá pravda, jen dodám, vše je o lidech.

@berger - Najdou se zákazníci, kteří narazili na zmetka řemeslníka a mají jasno. Ovšem také se najdou řemeslníci, kteří narazili na zmetka zákazníka a ti už mají také jasno..tesat do kamene

Já si také pamatuji jednoho známého, který poptal několik firem na obklady, toho nejlevnějšího ještě o něco "stáhnul" a obkladač se pustil do práce. Po dokončení jim zadavatel řekl- psal jsem si hodiny a vychází vám to na 500 Kč/hod- to vám nedám / je to už cca 15 roků/ - tady je polovina a vypadněte. Já bych si asi peníze nevzal a krumpáčem bych obklady "sundal" a doporučil mu ať si hledá tudíž někoho jiného

Kdyby byla řádně sepsaná a uzavřená smlouva na smluvní cenu, nebylo by potřeba používat krumpáče, ale právního zástupce.

hodnocení

... to jistě.*smich* V mém případě šlo o vyúčtování a doplatek za 3150 kč. Nakonec jsem si peníze uhájil. To by byla suma na vymáhání pro právníka jak dělaná *haha*

smode*

Výborně. Tak doufejme že byly pravděpodobnosti negativních zážitků s klienty zase nadlouho vyčerpány a teď budou následovat zase samé dobré zkušenosti ;)

 

makk
hodnocení

1x

Povinností obou stran je plnit to, co je zakotveno ve smlouvě.

 

hodnocení

0x

Je len na vas, ako si to cele nastavite. Mam ale take tusenie, pohybujete sa v sedej az ciernej zone ekonomiky a neriesite zmluvu o dielo.

Smlouva o dílo je pěkná věc. Novostavba OK, ale při rekonstrukcích je vždycky plno zádrhelů.Pak jsou 2 možnosti - buďto "přepálit" nabídku s pokrytím všech eventualit, nebo doufat že se eventuality nevyskytnou a že s investorem bude rozumná domluva

 

jurajjuraj*
hodnocení

0x

kdyz se trefi na vychcaneho remeslnika nebo zakaznika tak je to uplne jedno , vzdycky jsou problemy, proto pokud potrebuju neco udelat tak si v okoli pozjistuju reference a cenu resim jako posledni vec, pokud trefim na vychcaneho zakaznika tak ho s radosti poslu ke konkurenci

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]