Nejste přihlášen/a.
Zdravím místní osazenstvo!
Mám tu další svůj projekt a potřeboval bych si utřídit a ujasnit/potvrdit informace, které jsem doposavaď posbíral.Přišel jsem si opět pro radu ohledně dimenze elektro rozvodů.
Sitauce: řadová(10) garáž klasika, kde nic tu nic. Stávající přívod elektro je hlíník AGY 4mm2, stažený do věnečku v garáži a z toho rozhozený 2 žilové AL kabely pro 2 světla a z nich na 2 zásuvky. Hlavní rozvodná skříň(1) s podružnými rozvaděči(10+1) a jištěním je v boční stěně komplexu cca 15m ode mě. Stávající jištění 1x10A.
Stav: nedostatečné v místě a čase
Požadavky: nové rozvody v mědi, pár zásuvek, světel a HLAVNĚ "PŘÍPRAVA" NA NABÍJENÍ ELEKTRO AUTA čili 3f 400V zásuvka
---- nejsem žádnej fanoušek elektromobily a vůbec to neprosazuju, ale jsem ve stavu, že když už to mám rekonstruovat, tak ať tam mám pro strýčka příhodu nachystané vše, aneb řídím se heslem: vícekrát to předělávat nebudu------------
Takže...co jsem zatím vyšmoulil:
3F nabíjení 22kw: (ne, nechci tam menší 11kw, proč bych to dělal) vyžaduje přívodní kabel z podružného rozvaděče s jištěním ke koncovém prvku CYKY 5x6,0mm2 + ideálně přívod Cat5e pro nějaký sofistikovanější ovládání. To asi nebudu chtít, co bych tam kde ovládal. Koncový prvek nástěnná průmyslová 5kolíková zásuvka pro 3F 32A.
Tato zásuvka by měla být jištěna Jističem 3x32A kategorie B 10kA
Pokud tedy tento 3F rozvod má mít 32A je potřeba to ještě ochránit Proudovým chráničem 40A podle pravidla (vyšší prvek vyšší proudová zátižitelnost). Proudový chránič může zároveň sloužit jako hlavní vypínač? A měl by ten proudový chránič být osazen v té hlavní rozvodné skříni kde je měření místo toho 1x10A jističe nebo by měl být osazen v novém podružném rozvadeči přímo v garáží spolu s ostatníma prvkama a před elektroměrem by měl být ještě nějaký další prvek?
Obyčejný zásuvky a světla neřeším tam je to klasika 3x2,5mm2 a 3x1,5mm2 jištěné 10A a 16A Jističi.
Pokud bych pak ten CYKY 5x6,0mm2 od 3F zásuvky nezapojoval a nechal jen ležet připravaný v rozvaděči do budoucna a jel pouze standarně na 1fázi, vleze se 6mm2 vodič do 1F jističe 16A?
Mám někde v těch mých myšlenkách chybu? Díky
1) proudový chránič je v každém EV dobíjecím kabelu, i v každém Wallboxu, povinně dle normy (ale klidně si dej další spotřebič, děláš rekonstrukci na 100 let), kde ho umistiš je skoro jedno a proč by nemohl sloužit jako vypínač?
2) auta s využitím 22 kW jsou na trhu 2, možná tři. Ale ty budeš mít jistě časem 2 až 3m tak se cyky 5x4mm jistě hodí, ale ty dej 2x 5x6 a máš to to hlavní - délku kabelu, jsi neuvedl.
3) 6 i 16 mm se určitě vleze do úplně každého, tedy i 1F jističe, doporučuji se kouknout na specifikaci jističů.
ps: pokud většinu energie časem sežerou těžební asicy a ev, můžeš očekávat růst energie a do ceny půjdou staré spalováky, je možný, že tvé dílo nevyužiješ...
sleduj: kurzy.cz/...
1) já se dočetl, že chránič je pouze u Wallboxů standardně, ale v těch kabelech není...a jsi první kdo zmiňuje normu, že to musí být u obou
2) ano, s 22kW jsou zatím 2-3, ale jak říkám. Nebudu to teď dávat jen na 11kW, ale chci rovnou na těch 22kW právě proto, abych nebyl v pasti. Ono to tam určitě časem dojde, že těch 22kW bude standart ne-li víc.
A právě všude buď zmiňují jako bernou minici 5x2,5mm2 na 11kW nabíječku nebo těch 5x6,0mm2 na 22kW nabíječku. Je mi jasné, že 5x4mm2 tam půjde taky, ale k tomu jsem nikde nenašel nějaké porovnání co to snese a jaký by byl rozdíl v rychlosti nabíjení což je asi primární důvod toho cpát ta tlustější kabel. Rychlost...
3) já si to myslel, ale když už jsem se tady tak rozepsal tak proč se nezeptat
Takže sestava prvků je následující? Chárnič 40A - elektroměr - jistič 32A - jističe 16A+10A -
---
Ano, je možné, že k tomu nikdy nedojde a bude to tam k ničemu...ale já budu raději klidně spát s vědomím, že to tam mám než si pak nadávat proč jsem to tam nedal když jsem měl tu možnost víc v tom nehledej
1) V každém EV kabelu je Fí povinně, proto je tak velký ten kabel, bez chráničijističe se EV kabel nesmí prodávat. Jedině si ho ubastlit. Destička co si povídá s autem by se vlezla do konektoru a nemuselo by to být tak masivní...
2) rozdíl v rychlosti čeho? 4mm2 by se při plných 22kW (což ale bude jen zlomek z celkové dobíjecí doby EV, který dovede využít tuhle energii) lehce ohřál (je otázka, zda by se ohřál na 37°C abys v ruce ucítil teplo) a byly by lehké ztráty na topení třeba po dobu 20 minut kdy pojede proud na max.
4mm se běžně používá pro 32A ve zdi. V těch EV kabelech používají 6mm proto, že je černý a necháš ho na slunci a klidně dosáhne 60° i pouhou absorpcí Slunce, prostě pro nejhorší možnou kombinaci okolností.
3) projekt! Nerozumím té topologii - dodej plánek. To jde z baráku anebo odkud do garáže? Pokud řadové garáže, kdo bude platit paušál za distribuční EM?
jen podotknu, že
chránič - EM (podružný?) - jistič - jistič
jsou 4 elektro spotřebiče za sebou, které budou odebírat energii.
1) Dobře, beru, že v každém kabelu pro elektromobil je chránič zabudován a máš pravdu. Ale co v případě, že budu chtít tu zásuvku použít výjimečně i na něco jiného. Prostě náhoda je blbec. U mě jeden nikdy neví. Tak v tom případě bych ten chránič musel mít stejně v tom rozvaděči na tu zásuvku, ne? Tomu bych z hlediska norem nevyhl...
2) Tak oni všude obecně uvádí, že na klasickou 230v zásuvku dobiješ běžný elektro auto za 20hod a stou 3fázovou na 11Kw pod 10hod a s tou 22kW třeba za 6-7hod...čísla nechme teď stranou. Prostě čím výkonější nabíječka, tím rychleji nabije. To je logické (za předpokladu, že to to auto umí taky přijímat)
To s těma °C kabelů nevím a jsem rád, že mě někdo zas poučí. Já se snažil projít celý internet a dozvědět se co nejvíc, ale prostě všude operují s tím co jsem psal výše 5x2,5 nebo 5x6. Nikdo nezmiňoval možnost 5x4. Jestli je pravda to co píšeš, tak pak samozřejmě stačí 5x4 a není o čem se bavit. Těch 5x6 by bylo prostě jen předimenované a stálo by to nějakou korunu navíc.
3) Současný stav je takový, že elektriku do garáží dodává SŽDC jako "prostředník". V rozvaděči je jedno hlavní měření (jejich) a k němu 10 podružných elektroměrů (na každou garáž), které si odečítají dráhy a pak posílaj faktury. Každý elektroměr má svoje jištění min. 10A. Podle toho co jsem tam viděl jsou ty rozvody dimenzované asi na víc, protože jeden tam má myslím dokonce 3x20 a jeden aj 3x25A (neptej se mě na co, ale je to tam). Vše v hliníku.
Pokud vím, tak rezervovaný příkon 32A je běžný a standardně dostupný (kdyžtak mě opravte) cokoliv vyššího jak 32A je na posouzení dimenze rozvodů. Aspoň takhle mi to někdo říkal nebo někde jsem k té informaci přišel.
Cena za jistič je průměrně 55,- u 1Fx25A, 135,- 3x25A, 175,- 3x32A (to jsem našel na internetu pro ČEZ)
Ano, vím, že všechny vozy mají teď 11kW nabíječku a v průměru 80kWh baterii, ale já nepředpokládám, že zůstane jen u tohodle a postupem času se bude zvětšovat. A jestli je to málo? Já nevím. Možná ano, možná ne. Kdo to teď dokáže říct? Jak jsem psal v úvodu. Já stavím s rezervou do budoucna, ne pro dnešek.
Fotovoltaika na nabíjení akumulátorů je nebetyčná blbost. Pokud někdo ze zdejších radilů má FVE tak dobře ví, kolik vyrobí elektřiny. Za Slunečný den 2,6kWp dá něco kolem 15kWh. Pokud je slunečno. Nebo také 2 kWp atd.
Tedy naprostá blbost. A ještě pořizovat akumulátory aby byl solár naprosto výkonově nevratný? Hloupost má neomezenou působnost.
Však tohle je můj záměr, a proto to řeším. Nachystat rozvody tak, abych pak potom jestli to bude nutné, popřehazoval pouze jističe a přepojil kabely ve skřini a mohl případně používat. Bez stavebních zásahů. Proto jsem se taky ptal na doplňující dotaz, zda do 1F jističe můžu zapojit 6mm2 průřez.
Prostě si natáhnu novej přívodní kabel 5x?mm2 udělám podružný rozvadeč v garáži, pár světel, pár zásuvek a 1-2 400v zásuvky někde v rozích, které dokud nebudou potřeba budou v rozvaděči odpojené a budu používat obyčejný 1x16A tarif a jistič.
Takže jsem to psal dobře. I když je chránič v nabíječce od auta, tak pokud použiju zásuvku na něco jiného třeba plácnu cirkulárku (je to blbost, ale nic lepšího mě nenapadlo) tak tam ten chránič musí být)...
Proč tak velký?...znovu...nestavím pro dnešek,ale s rezervou do budoucna. Jestli se někdy využije, není samozřejmě jisté, ale jsem klidnější když vím, že něco někde mám s dostatečnou rezervou než se pak bít do hlavy, že jsem tehda ušetřil pár korun a pak mi to nebude vycházet. Nic víc v tom nehledejte.
Proudový chranič NEmusí být na každé nove zásuvce Co treba prodlouzeni okruhu
Jednak takove doporuceni plati pro celkove rekonstrukce a druhak jde o obvody pristupne laikum, coz v uzavrene garazi neni. Navic pro sebe si muze udelat co chce, na rozdil od zivnostnika pracujiciho pro obcany a pokud to nebude pronajimat materske skolce jako hernu, tak bych byl v klidu, jiny pripad me nenapada co bude pripojovat v garazi a pokud bude pripojovat jen EV, tedy 2 Fi za sebou, tak
Hlavne at si krtek zjisti cenu za kWh v D01d, ta je dnes nad 5 Kc a to se dobijet s ni se tedy moc neoplati a ta cena pujde nahoru, ja vloni dosahoval < 2 Kc vcet. rozpocteneho pausalu (cena faktury / pocet kWh). Ledaze dostane jinou sazbu. Ale EV sazba ma jen 8 hodin nizky tarif, ktery stoji cca 3 koruny/kW a ten pausal bude take velky.
Jo a z 1F pripojky dobijete standardne 230A x 16A x 12 hodin = 44 kW ale dalo by se to upravit ve vetsine aut, abyste z 1F domovni pripojky dobil 2 nasobek, tedy i pres 90 kW za 12 hodin. Uspora je v kWh 0,6 Kc, kdyz spravne optimalizujete amperojistice.
Ale si myslim, ze za 10 let bude elektrina 4x drazsi nez dnes, a kdyby s ni mel kazdy treti dobijet osobni auta, kterych tu v CR je snad 6,1 milionu, no tak cena elektriny bude 8 nasobna nebo nebude kde ji brat.
Zaver: dobijet jde i z 1F a hliniku a pridelat si novy kabel je otazka 1-2 dnu. Proc to delat nyni? Protoze mam kabel "levne" od kamose pres plot? Nejdriv bych si nasetril na EV a az potom bych resil kabely, za 10 let muze byt vse jinak.
ladis: existuje speciální sazba pro elektromobily D27, kde tě kw stojí cca 2,50,- a prej ji dostane každej kdo přijde na elektrárnu a ukáže techničák od auta (info web)
zabíháme myslím moc do detailů co by kdyby...já to tam prostě chci mít pro sichr...a navíc...kdybych někdy byl nucenej nebo bych se zbláznil a musel tu garáž prodat...tak to díky té elektrice a celkové rekonstrukci co tam provádím bude mít vyšší tržní hodnotu asi tak..
Indeed priloha cenik sazby D27d elektro 3x25A ve strednich Cechach.
no ale tech 8 hodin neni v kuse ze ne tak si nastuduj, ze te to bude stat tak 60.000 za wallbox ktery si s tim poradi, a nezapomen na rezervovany prikon to bude taky par tisic - jeste chces EV?
schvalne, jestli se ti povede zjistit spinaci casovy harmonogram na d27s sazbu
Jo a zbytek 16 hodin za 4,70 ) A pausal mesicne. Gratuluji. Hele nejdriv si porid domek, tam garaz a pak muzes resit, jak jsem ja mel na fakture <2,00 Kc s DPH i s rozpoctenym pausalem jo?
Na kabely se vykasli. Zrejme v zivote vzdy resis ty jednoduzsi ulohy, a na ty tezsimti nezbyde kapacita
)
stir: ta garáž je nejblíž "domu" co jen to jde blíž už to nejde...bych musel leda vzduchem nějakych 350m a ještě nějak přes hlavní 4 proudou silnici, abych to měl z bytu
D26 (v priloze, se stejnymi parametry) vypada v tech zbylych 16 hodinach o dost levnejsi, me pred xx lety znamy dal razitko a zadny aku ani bojler nemam. Ale za tech xx let jde stale v jednom kuse a stale ve stejnou dobu, coz NENI pravidlem. U D25 ktery je vyrazne drazsi to spinaji na 2 nebo 3 kusy a stale ty casy meni = k nicemu pro EV.
Pokud je zatim D27 ze zakona v jednom kuse, pak OK, ale s ohledem na DNESNI ceny "smart" bych ja osobne i pro EV pouzil jiny nez D27 sazby ) Vim kolik stoji ten wallbox pro rizeni z HDO (nesmyslnou cenu).
Jasně vyrovnávat špičky a vycyklovat si baterku do max. pár let je prima nápad
Když se na to kouknu celkově, tak aktuálně je elektromobil kokotina jak finančně, tak užitnou hodnotou, komfortem a i ekologií.. A supr zrychlení - zkus s tim jet chvíli rychleji ono tě to přejde, to je tak 10 minut machrovat a pak se už bojíš přišlápnout aby to dojelo k nabíječce... Na sněhu na horách to bude taky prima, už vidim jak se pěkne vyhoupeš z hlubšího sněhu jako s klasikou Ale to platí i pro klasiku s asistentama (který ne všechny jdou vypnout), čim modernější auto tim uživatelsky horší, to musej vymejšlet kravaťáci naprosto mimo realitu
EV je dobry:
pokud umis
- doma kWh pod 2,50 Kc
- si to EV narvat do nakladu (coz 90% majitelu EV udela, a jeste odecte 21% DPH)
- pokud umis nasosat dotace na cokoliv
- jezdis okolo komina (taxi, rozvazky po meste) a masivne, pak se to treba do 2-3 let zaplati...
- a jeste mas placene spoluprace jsk ElektroDead, to se ti to pak propaguje.
kupovat to ze zdanenych penez resp bez vyse uvedenych moznosti je opravdu ekonomicky nonsense, skoda ze jsou zatim EV tak drahy...
však tady toho borce jsem sledoval a od něj mám nejvíc info přesně tyhle 2 videa...a když si je poslechneš celý od začátku až dokonce, tak i zjistíš kde jsem přišel na kábl 5x6mm2
...to je zrovna v tom prvním videu, kde to popisuje ten číman... tak jak to má on si to představuju...já chci prostě teď skončit tím, že budu mít zásuvku ve zdi, odpojenou v rozvaděči a nachystanej a nadimenzovanej přívod pro případ "co by kdyby"
žádný wallboxy, teslaboxy, relé a podobný chujoviny...prostě budu mít "mrtvej" kabel ve zdi
Ne vážně mě zajímá kolik to stojí. Víš to nebo ne?
Ps; Určitě jste oba kluci celý žhavý do spejbla (Staňka).
Spíš mám obavy pokud se cena elektřny pro EV dotáhne na tržní cenu,že nabíjení v noci centrálou bude úplně běžná věc
Tvl to je jak agent s masážním křeslem nebo test od MTF
Jasně že prodejce všechno vychválí jak je to skvělý a o nevýhodách se vůbec nezmíní... A upřímně toto i když by mi to nabízeli zadarmo s podmínkou že budu jezdit pouze tímhle jako jediným autem, tak je pošlu do ... háje zelenýho.
asd1: Prostě vemte v potaz to, že od příštího roku budete muset dle nařízení EU č.205/2021 elektroauta milovat i když nebudete chtít. Jakékoliv vzpomínky (byť i jen myšlenky nevyslovené nahlas) na auta se spalovacím motorem a cokoliv negativního o EV, bude zakázáno a trestáno nepodmíněným trestem. A budete poslán na převýchovu do Brusele...
Houby, bude to trestano presne takhle, vytahnou vas na dvorek a rovnou do zatylku ostrou...
Tady ten mel stesti, ze mu 5x selhaly 2 zbrane a pak ho nechali jit
Proti tomu vlastně nic nemám - když pojedu na kole, tak bude malý provoz aut, tím se válka autíčkáři - pumpičkáři docela vyřeší Jestli se teda nezakáže i kolo protože cyklista překračuje ekonormu CO2 i metanu
asd1: Cyklista vyprodukuje 10x méně CO2 na kilometr než auto. No jo, ale pokud v autě budou 4 osoby, tak už je to jen 2,5x méně..
Ale sakra, stále to CO2 ten člověk produkuje...a produkuje.
Nezakážeme člověka?
Ne, jen bude povinný elektrokolo aby cyklista moc nedýchal Proto tam už nebudou šlapky ale jen stupačky (aby po vybití baterky náhodou nezačal šlapat!
Si z toho děláme ..., ale ekosluníčko je tohle schopný vymyslet a prosazovat...
Ať se to štírovi a podobným líbí nebo ne, tak současné pojetí elektromobility je slepá ulička. Klidně sem dejte příklady technologií, které nedávali technicky a prakticky smysl, ale přitom se masově rozšířili napříč společností. A něco co musím někam na desítky minut až hodiny zapnout, abych následně mohl vyjet je právě takovým nesmyslem. Navíc to předpokládá vybudování masivní a decentralizované infrastruktury za překonání obrovských praktických problémů. Tohle prostě nemůže vyjít. Resp. může v diktatuře. No jednu (proletariátu) jsem již zažil, takže dost věřím, že to nakonec prosazeno bude.
No,ak sa svet uberie týmto smerom. magazin.autobazar.eu/... a namontujete si toto http://sspower.sk/ na plnenie nádrže,tak ani elekriku nemusíte prerábať.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.