Nejste přihlášen/a.
Takovýto motor lze zapojit i na 1F 230V, ale musí mít pomocný kondenzátor, jehož hodnota se v tomto případě špatně počítá a nejlepší je ho odzkoušet pokus omyl.Neměl by motorem ("pomocnou"fází) téct velký proud aby nedocházelo k přetěžování. Motor je relativně oproti originálu docela slabý, ale používat se dá...
Zapojíš ho do Δ a na jeden vývod zapojíš vodič N , na druhý vodič L a mezi tento vývod a poslední vývod motoru zapojíš kondenzátor... Je to celkem běžně používané zapojení, najdeš to na netu běžně...
Děkuji za rady i odkaz.
Jen nerozumím této větě: "Motor je relativně oproti originálu docela slabý". Motor je MEZ Mohelnice, ještě je tam napsáno ZSE Praha.
Motor je včetně kondenzátoru (takový celkem rozměrově velký, ale hodnoty neznám), má ho na sobě přišroubovaný.
Já jen zjišťuji nějaké info, motor sousedovi zapojovat nebudu. On z toho chce vyrábět jakýsi "míchač" (přes řemenici).
Motor má na sobě zezadu tuším i vrtuli, tak snad delší provoz zvládne.
Můžu sem dát i typ, co jsem opsal podle štítku motoru. Jen ten štítek nebyl moc čitelný, takže první znak je buď "1" nebo "4" (ale spíše to vypadalo na 4) a druhý znak je nečitelný, takže místo něj píši otazník.
Takže označení je buď 4?P71-4S nebo 1?P71-4S.
Ale ten druhý znak místo otazníku je buď A, B nebo 8 (fakt se to těžko luštilo).
Tak motory MEZ mají označení 1AP( jednofázový asynchronní) nebo 3AP (trojfázový asynchronní).
Vzorec na výpočet kondíku samozřejmě existuje, C = (3180 x Uf) / Isd
Pokud se jedná o klasický motor na 380/220V propojky svorek zapojit do trojúhelníku - tři rovnoběžně svisle vedle sebe,
Uf = fázové napětí (230V)
Isd = sdružený proud motoru ( je to ten pro nižší napětí - 230V - takže je to ta vyšší hodnota)
Pardón mám tam chybu!
Takto to je správně:
C = ( 3180 / U ) x Isd
Áno dá sa zapojiť aj na 220 V pomocou kondenzátoru,no jeho vykon sa zníži na 1/3 čo pri 250 W bude asi 83 W a to na pohon niečoho je strášne málo,snáď niejaký ventilátor. To že má na štítku 380/220 znamená,že na aké napätie sa dajú zapojiť jednotlivé konce cievok v motore a to buď do hviezdy alebo trojuholníka,nie či sa dá to strčiť do zásuvky na 220 V,po novom 240V. V motore sú tri vynutia a tak pre plný výkon je potrebné použiť všetky tri pripojenia na 3 fázy.
No, ono je to trochu jinak.
Mám takový obsáhlý článek o pokusech v MEZu Mohelnice, kde zapojovali různé 3f motory, bylo jich asi 14, jako jednofázové a měřili jejich vlastnosti. Je tam spousta tabulek, grafů a charakteristik. A velikost kondenzátoru pro ten který určitý typ motoru, až do 1,5 kW se kterou byl motor zkoušen.
Když to vezmu velmi zhruba, podle tabulky ten 3f motor se potom chová jako kdyby byl v řadě vyráběných výkonů o stupeň slabší. Tak když máte 3f motor 250W, s připojeným správně zvoleným kondenzátorem se chová jako kdyby byl jen 180W.
Pro podobný motor, 3AP 71-4s 250W a 1430 ot/min (je to taky čtyřpólový stroj neboli 1500 ot. synchronních) je v tabulce uvedena kapacita 25uF se kterou byl motor zkoušen.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.