Nejste přihlášen/a.
Dobrý večer,
na přesnější stříhání tenkých plechů (tedy spíše pro modelářské využití) si chci koupit malé rovné nůžky na plech (na běžné plechy už mám v dílně kvalitní masivní nůžky).
Máte zkušenosti s tím, jestli se na přesnější práci hodí spíše nůžky přímé, nebo zahnuté (viz. obrázek)?
Nemohu se rozhodnout, které koupit, tak snad někdo poradí, které jsou vhodnější.
Moc děkuji.
Som v podstate samouk, napíšem, čo som pochytil a odskúšal, tak ma nehaňte:
S rovnými spravíte dobre krátky strih, ale dlhý strih už len s ťažkosťami. Predávajú sa aj so skrátenou čepeľou pre stiesnené priestory.
Zahnuté sa vyrábajú zvlášt ľavé a pravé a v niekoľkých prevedeniach - zahnuté, offsetové (tzv. Pelikán), a zahnuté 90° (a všemožné kombinácie). S prevodom či bez.
So všetkými typmi zahnutých nožníc urobíte dlhší strih ako dĺžka ostria.
Začnime klasickými zahnutými. Dlhý strih dosiahnete tak, že šponu rolujú smerom hore do špirály. Ich pravo-ľavé označenie je určené podľa toho, na ktorej strane je špona. Dobre sa s nimi strihá rovno a oblúčik, kedy má obrobok konvexný tvar (napr. chcete y plechu vystrihnúť polkruh pre zakončenie žľabu sedlovej strechy). Opačný oblúčik sa strihá o niečo horšie, ale ide to, keď sa chce.
Offsetové nožnice (označované aj ako Pelikán) majú čeľuste v mieste, kde prechádza páka do ostria vodorovne uskočené, aby ich bolo možné viesť pri dlhom strihu skrz plech len jeho miernym odtlačením smerom hore/dole. Výhodou oproti klasicky zahnutým je, že plech po oboch stranách môže byť pomerne široký (šponu nerolujú do špirály). Nevýhodou, že aspoň tie moje zvládnu len tenší plech. Pravo-ľavé značenie obdobné ako u zahnutých.
Mimochodom, ľavé majú červenú rukoväť, pravé zelenú a rovné žltú. Skoro ako na lietadlách. Len s bielou rukoväťou asi neuspeli.