Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, milý poradci. Nejdříve omluva, neumím s žádným malovacím programem, proto dost mizerný obrázek. Snad každý pochopí.
Motor na 3 fáze. Stykačem se bude ovládat směr otáčení. Tykač sepne tlačítko. Velký problém vidím v tom, že pokud se stisknou obě tlačítka naráz, bude problém.
Další možnost je, revezní přepínač zapojit za stykač, ručně přepnout vlevo, či vpravo a vlastní spuštění motoru jedním tlačítkem, který sepne stykač.
Jelikož nejsem specialista na elektriku, prosím o nápady, jak vyřešit problém.
Děkuji všem.
Blokovat druhé tlačítko pomocným kontaktem sepnutého stykače, běžně se to tak řeší...jak pro tlačítko vpravo, tak zrcadlově i vlevo.
Ja len dodám, že reverzačný stykač je možné zakúpiť aj priamo ako modul. Pripojíte tlačítka, kontrolky, motor, revíznu správu, zapojíte do siete a točíte.
A nezapomeňte na nadproudovou ochranu motoru, nevíme typ a výkon motoru, proto všeobecně...můžete použít třeba i motorový spouštěč (trvale sepnutý), hodnotu si dodejte podle motoru a nastavte podle jmenovitého proudu motoru...vy ovládáte reverzační chod tlačítky a stykači, proto spouštěč zůstane trvale sepnutý (vypne sám při přetížení). Pokud se jedná o dvoupólový motor (2750 - 3 950ot/min), pak je nadproudovka nezbytná;
Nonek vše perfektně podal, já jen dodám, že krom jištění pomocným kontaktem na stykači, je možné použít nearetovaný přepínač.
Pod ním jsou dvě spínací jednotky (mají fci tlačítka) a funguje to tak, že pootočím doprava, sepne se jedna z jednotek, motor se točí na jednu stranu. pootočím doleva, sepne se druhá z jednotek a motor se točí naopak. Pustím - vše se zastaví.
Neboli - toto už svým principem nedovolí sepnutí obou tlačítek.
osobně bych to vykřižoval na vstupu do stylačů abych do motoru nemusel tahat 2 kabely. Vástupy by pak mohly být paralelně a výstup z jednoho ze stykačů
označit stykače třeba S1 a S2 a od nich jsou pak pomocní kontakty s1 a s2, jsou křížem na cívkách S1 -s2, S2-s1
kontakty rozpínací, tedy v klidu sepnuty..
OK, kouknu o víkendu na ty stykače, jaké tam jsou. Teď mne napadlo, že mám lanový naviják, který má taky tlačítkové ovládání nahotru a dolů. Musím kouknout na schéma, jak to tam je zapojeno.
a u motorů by mělo být tlačotko STOP. nejde přepínat ostře z jedhoho směru otáčení na druhý směr. Motor se musí zastavit Stop odpojí napájení obou stykačů. A hlavní vypínač nesmí chybět..
ještě mne napadá: není jednodušší tam dát paketový přepínač 2 0 1 , kde je uprostřed vypnuto 1= vpřed, 2 =vzad? je nutno to řešit stykači?
nevím jestli to tady padlo ale za vidlicí 3f kabelu by na stroji měl být ještě 3f vypínač. Jestli jsem to dobře pochopil tak chcete pojezd jen po dobu držení tlačítka----
viděl bych to celé takto, snad tam není chyba
za vidlicí 3f kabelu by na stroji měl být ještě 3f vypínač.
Jasně, že tam mám vypínač, pro spouštění motoru, pro zubové čerpadlo. (vpravo pod sedačkou)
Toto nie je vobec dobry napad ! Vyrabate "strojne zariadenie" s elektro prvkami. Az to niekoho zrani, budu velke trestnopravne problemy, pri ktorych je medzifazovy skrat len drobna humorna prihoda.
Tu treba riesit viac veci : nudzove zastavenie, koncove spinace (ak sa tam nieco posuva), blokaciu chodu vpravo / vlavo medzi sebou ... Mozem vediet, co to bude, az to bude?
to máš pravdu jenže neuvedl co to bude, třeba rotavátor, ale jestli něco průmyslového tak to musí vypadat jinak včetně STOP tlačítka , a Totalstopu a pak to nemůže být přepínaný ričně ale blokovaně...atd..
Riskol by som to len doma, ak som to obsluhoval vylucne ja sam a bola by to napr stiepacka dreva zlozena zo stareho motora a hydraulickeho cerpadla + valca z vrakoviska.
Peter, děkuji za poučení a vystrašení, ale dám pozor.
Když Vám sdělím, že to bude pojezd bagru, pomůže to? Nepomůže, ale věřte tomu, že to bude bezpečné. Na pohon hydraulického čerpadla není třeba otáčet chod motoru.
Ale děkuji.
milancukrar: a prozradíš nám ještě něco víc o o tom stroji nebo to nechceš zveřejňovat?
Pojezd bagru zní docela zajímavě, ale reverzace hydraulického čerpadla je věc, se kterou jsem se ještě nesetkal.
Vážení a milý poradci, tak jsem to zapojil a hned na poprvé to fungovalo.
Přiznám se, že jsem stykače držel mnohokrát v ruce, na různých místech, při různých zapojení, ale nikdy jsem nezkoumal, nač tam jsou ty kontakty nahoře.
Po Vašem poučení, milý páni poradci, jsem zase o trošku chytřejší.
Jelikož mám malý bagr samodomo, potřebuji občas popojet, když se nemůžu pohybovat lžící. Mechanika pojezdu je zatím ve výrobě, ale závěr se blíží.
(sleduji každou Vaší debatu o elektřice, poučuji se z každé diskuze, i té poslední od Aloise)
Moc Vám všem děkuji, samozřejmě i těm, co mi sděluji, že to nemám dělat.
Přeji hezké dny.
Cize staviate mini bager, ale nie so spalovacim motorom, ale elektro? Pojazd je cisto elektro, bez hydromotorov a len piesty na bagrovanie su hydraulicke?
Nestavím bagr, jen upravuji, vylepšuji a opravuji, páč ho mám od roku 2000.
o víkendu jsem dělal drapák, který ještě není hotov úplně.
Z matroše, co dům dal.
Pekna zabavka. Len si davajte velky pozor na privodny kabel a hlavne majte pred tou zasuvkou, kam to zapajate, kvalitny a pravidelne testovany chranic.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.