Nejste přihlášen/a.
Dobrý večer, před dvěma hodinami jsem delala na kuchynské lince záviny a na zdi mam trojzásuvku, v které začlo praskat. Může mi tu nějaký odborník poradit co tohle lupání může způsobit.? Mám hrůzu , ze mi může vyhořet byt. Děkuji za radu
v roce 2013 nova elekrika v mědi , zásuvky kupovane v elektro prodejne
Děkuji všem za rady, jističe jsem pro kuchyň shodila a nechám zkontrolovat,
Nejsem sice odborník, ale taky jsem se s tím setkal. Dokonce mi i jedna zásuvka vyhořela a kdybych to včas nezjistil, mohl být požár. U starších bytů, kde byly používány v rozvodech elektřiny hliníkové vodiče místo měděných, docházelo k otlačení vodičů a následnému jiskření. Prevence měla spočívat v občasnému dotažení kontaktů v zásuvce. Dnes už jsou normy přísnější. Jak to máte doma nevím, ale měl by se na to podívat elektrikář nebo revizní technik.
Vyhořet klidně můžete, pokud se to nechá. Většinou je povolený šroubek a pod ním prská pod zátěží spotřebičů (pod proudem co teče z vodiče do zásuvky a nejčastěji dál do dalších) vodič a opaluje se mu měď.
Vlivem toho vzniká tzv. přechodový odpor a pouhé dotažení šroubku už nepomůže, protože špinavý oprskaný spoj vlivem špatného kontaktu (přechodu drát,šroubek) má díky oprskání větší odpor než nulový a ten se projevý úbytkem napětí, které roste s protékajícím proudem. To ztracené napětí se pochopitelně přemění v teplo a ohýnek je na světě . Nestraším, jen říkám realitu jako elektrikář.
Nutné je spoj prohlédnout, osmirkovat či oškrabat oprskání na povrchu vodiče a případně vyměnit zásuvku, či jí jen očistit a dobře dotáhnout všechny spoje (očistit nemyslím ten plastový kryt i když samosebou ano, pokud je špinavý, ale spíše a hlavně očistit ta oprskaná místa, aby nebyl ten odpor a byl kvalitní dotek).
Shodit jističe, sundat kryt zásuvky, prohlédnout šroubky, očistit oprskání, znovu dotáhnout šroubky, vrátit kryt,nahodit jističe a otestovat, zda to stále prská.