Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jaký je rozdíl mezi kolejnicí a traverzou

Od: stringo® odpovědí: 15 změna:

Dobrý den, potřeboval bych poradit, jaký je rozdíl mezi kolejnicí a traverzou. Chci udělat ze starého chléva garáž, nyní je do chléva vstup starými dřevěnými dveřmi a vedle je okno, to bych chtěl celé vybourat a udělat garážová sekční vrata. Nyní jsem okopal omítku a nad celým otvorem, který mám v plánu udělat jsou 2 ocelové kolejnice (nyní jsou v polovině délky podepřené zděným sloupem, který odděluje okno a vchod). Zedník mi řekl, že není problém zděný sloup zbourat, že to kolejnice všechno udrží. Ovšem dříve se říkalo, že kolejnice se prohýbají a že nemají takovou tuhost jako traverzy, takže mám strach, aby se zeď nad překladem nezačala bortit. Jedná se o starou stodolu, kde nad chlívem je ještě senová půda, která nebude dál zatěžovaná úpravami a nad tím starý krov a staré pálené tašky. Otvor bude o délce 3m a kolejnice jsou přeložené na obou koncích cca 45cm. Já osobně bych pro jistotu pod jednu kolejnici podložil ještě traverzu 18cm vysokou, ale rád bych slyšel názor na tu tuhost kolejnice vs. traverzy.

Děkuji předem za informace :)

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

4x
avatar milancukrar

Kolejnice je to, po čem jezdí vlaky. Dříve se používali na stropní konstrukce. Traverza je železný překlad v různám tvaru. Třeba Íčko, či Háčko. Někdy i Účko se používá jako traverza.

Tuhost je třeba počítat mezi použitým rozměrem.

 

figurek*
hodnocení

2x

kolejnice má více hmoty, horší kvalitu matriálu a horší tvar profilu, než má nosník tvaru I. Proto bude mít při zatížení větší průhyb. To je nesporný fakt, ale zároveň je to pouze lehce jalové teoretizování, protože jestli máte položené dvě kolejnice vedle sebe a fungují pouze jako překlad, pak je každá z nich zatížená tak maximálně pár stovkami kilo a ještě k tomu rovnoměrně po celé délce.

Můžete být v klidu. Pro jistotu co nejlépe zazděte přeložené konce kolejnic a pak sloup klidně zbourejte. Kolejnicový překlad se ani nepohne a zeď nepopraská.

jenda2*

Kolejnice má mnohem lepší kvalitu materiálu než nosník tvaru I. Více se prohýbá, to ano ale kolejnice musí odolávat bodovému tlaku kola vagonu a musí vydržet nějaké to desetiletí.

 

hodnocení

0x
avatar diesel

Kolejnice má proiritní použití-dvě kolejnic=kolej jako železniční cesta pro vlaky.Kdežto traverzy jsou ocelové nosníky-součásti různách konstrukcí .-jako příhradové nosníky třeba na sloupech VN,VVN, nebo jako nosná konstrukce stropů (pro hurdiska,nadokenní,nade dveřní překlady tad

Tak nyní)nestihnul jsem dopsat včas.Na 3m rozpětí je zbytečnost ještě 18cm traverzu.Pokud máte obavy (bezpředmětné)z průhybu) pak zapravení nadpraží proveďte /nechte provést cm polyšem a perlinka,lepidlo...nevím zdali sekční vrata mají rám,ale spousta vrat má rám jen z úhelníků a tam lze vrch zapěnit což by také stačilo pokud by se šíny prohnuly .

 

hodnocení

Děkuji za informace. Samozřejmě, rozdíl mezi kolejnicí a traverzou, co se týká standardního použití znám, ale na staré stodole byly použity kolejnice jako stavební překlady (s tím už dnes nic neudělám). Potřeboval jsem jen vědět, jestli má kolejnice na cca 4 délky a otvoru 3m stejný průhyb, jako kdyby tam byla traverza I profilu o výšce 16-18cm. Několikrát jsem slyšel názor, že kolejnice má snahu se prohýbat oproti traverze, tak bych nerad vyboural zděný sloup a pak nekoukal na to, že mi praská zdivo nad vraty. Já osobně si myslím, že ty 2 kolejnice co tam teď jsou by se neměly nějak výrazně prohnout.

Kolejnice se více prohne, nežli Ičko 180(160)

asd1

Kolejnice má výrazně větší průhyb než traverza (klasické íčko). jestli chceš zvětšovat "díru" tak výpočet nebo aspoň odhad odborníka... Pokud vybouráš sloup tak se to velmi pravděpodobně hne (pokud tam sloup není dodělávaný dodatečně..)

stringo - kolejnice má menší pevnost (materiál je křehčí), než ocelová traverza. Když to přeženu, tam kde traverzu enormě zatížíte, nic se nestane, ale pokud ve stejném místě bude kolejnice, může se zlomit.

Pro klid bych kolejnice vypodepřel traverzou pokud možno. Kolejnice se používaly neboť sehnaly zrovna je. Kolejnice se dá dělit silnými udery do vhodného místa... proto bych na ně nespoléhal.

 

hodnocení

Pro klid duše dám pod kolejnici traverzu. Místo na ni je.

jak píšu výše- na rozpětí 3, stačí viděl jsem i větší rozpětí (6m...)takže to Ičko bude zbytečné ,ale jak chcete

 

kenav
hodnocení

0x

Neni kolejnice jako kolejnice ,jak je ta tvoje vysoka?

hodnocení

16cm vysoká a jsou 2 vedle sebe s rozestupem od sebe 30cm (zeď je široká 50cm).

 

kenav
hodnocení

0x

Tak to je dobrý.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]