Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, potřeboval bych poradit, jaký je rozdíl mezi kolejnicí a traverzou. Chci udělat ze starého chléva garáž, nyní je do chléva vstup starými dřevěnými dveřmi a vedle je okno, to bych chtěl celé vybourat a udělat garážová sekční vrata. Nyní jsem okopal omítku a nad celým otvorem, který mám v plánu udělat jsou 2 ocelové kolejnice (nyní jsou v polovině délky podepřené zděným sloupem, který odděluje okno a vchod). Zedník mi řekl, že není problém zděný sloup zbourat, že to kolejnice všechno udrží. Ovšem dříve se říkalo, že kolejnice se prohýbají a že nemají takovou tuhost jako traverzy, takže mám strach, aby se zeď nad překladem nezačala bortit. Jedná se o starou stodolu, kde nad chlívem je ještě senová půda, která nebude dál zatěžovaná úpravami a nad tím starý krov a staré pálené tašky. Otvor bude o délce 3m a kolejnice jsou přeložené na obou koncích cca 45cm. Já osobně bych pro jistotu pod jednu kolejnici podložil ještě traverzu 18cm vysokou, ale rád bych slyšel názor na tu tuhost kolejnice vs. traverzy.
Děkuji předem za informace
kolejnice má více hmoty, horší kvalitu matriálu a horší tvar profilu, než má nosník tvaru I. Proto bude mít při zatížení větší průhyb. To je nesporný fakt, ale zároveň je to pouze lehce jalové teoretizování, protože jestli máte položené dvě kolejnice vedle sebe a fungují pouze jako překlad, pak je každá z nich zatížená tak maximálně pár stovkami kilo a ještě k tomu rovnoměrně po celé délce.
Můžete být v klidu. Pro jistotu co nejlépe zazděte přeložené konce kolejnic a pak sloup klidně zbourejte. Kolejnicový překlad se ani nepohne a zeď nepopraská.
Kolejnice má proiritní použití-dvě kolejnic=kolej jako železniční cesta pro vlaky.Kdežto traverzy jsou ocelové nosníky-součásti různách konstrukcí .-jako příhradové nosníky třeba na sloupech VN,VVN, nebo jako nosná konstrukce stropů (pro hurdiska,nadokenní,nade dveřní překlady tad
Tak nyní)nestihnul jsem dopsat včas.Na 3m rozpětí je zbytečnost ještě 18cm traverzu.Pokud máte obavy (bezpředmětné)z průhybu) pak zapravení nadpraží proveďte /nechte provést cm polyšem a perlinka,lepidlo...nevím zdali sekční vrata mají rám,ale spousta vrat má rám jen z úhelníků a tam lze vrch zapěnit což by také stačilo pokud by se šíny prohnuly .
Kolejnice má výrazně větší průhyb než traverza (klasické íčko). jestli chceš zvětšovat "díru" tak výpočet nebo aspoň odhad odborníka... Pokud vybouráš sloup tak se to velmi pravděpodobně hne (pokud tam sloup není dodělávaný dodatečně..)
stringo - kolejnice má menší pevnost (materiál je křehčí), než ocelová traverza. Když to přeženu, tam kde traverzu enormě zatížíte, nic se nestane, ale pokud ve stejném místě bude kolejnice, může se zlomit.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.