Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Příkon/výkon svítidel a žárovek

Od: bazant odpovědí: 8 změna:
Dobrý den,
jsem úplný amatér, co se týče světel, a proto se chci zeptat, jak vlastně fungují všechna označení? Mám svítidlo pro 3 žárovky, na němž je napsáno 50W. Na výběr mám žárovky: 3x LED 3W, nebo 3x obyč. 35W.
Je lepší, že ta čísla na žárovkách jsou o hodně menší než na svítidle, nebo to vadí a musí tam být "silnější" žárovky?
Asi jsou mé obavy, že žárovky prasknou, směšné, ale opravdu o tom nic nevím. Ptám se, protože chci zjistit. Děkuji.

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

hodnocení

1x

Předně nepřekročujte uvedenou hodnotu, která by měla být označena max a bude to v pořádku. Obecně se tenhle údaj uvádí kvůli teplu z klasických žárovek, silnější víc hřeje a poškozuje se dle polohy montáže hlavně objímka a vodiče k ní.

bazant
hodnocení

Áno, už jsem štítek našel! Děkuji za odpověď.

hodnocení

0x

Může tam být jakkoliv slabá žárovka, klidně do žárovkového svítidla pro "max 100W" můžete dát 1W žárovku a není to žádný problém. Opravdu se jen jedná o MAXIMÁLNÍ příkon a to z důvodu tepla, aby se svítidlo nepoškodilo.

Mimochodem pokud jsou ty žárovky ve svítidle v jednom místě a je tam napsáno jen 50W, tak bych tam ty 3x35W (= 105W) nedával.

bazant
hodnocení

Děkuji za osvětu.

hodnocení

0x

Žárovky neprasknou s tím to nesouvisí. Jde o nadimenzování rozvodů, objímek a pod.

Česky řečeno - když tam máte napsáno max 50W, tak pokud tam našroubujete 100W žárovky, může dojít k přetížení vodičů, ale častěji poškození objímek teplem, dnes už to nedělají z bakelitu, ale z nějakých termoplastů, které se teplem prostě taví.

Pochopitelně - pokud tam dáte třeba 3W LEDku, určitě nic nepoškodíte - naopak, dost ušetříte.

bazant
hodnocení

Tak jsem tam dal ty 3W. Děkuji za vysvětlení.

Rádo se stalo ;)

jabraka*
hodnocení

0x

Při použití LED žárovek(spíše bych je nazval svítidla,)je nebezpečí přehřátí nulové.I při překročení výkonového se ohřeje nepatrně.