Nejste přihlášen/a.
Toto je typicky zimní dotaz. V tomto období se totiž naplno projeví vlastnost ( nikoliv vada) plastových oken - tepelně dilatují daleko více, než dřevo, což přináší ohnutí okenního křídla, přičemž rám se ohnou nemůže, protože jej drží stavební konstrukce., Zkuste si vzít delší rovný předmět - vodováhu, rovnou lať a přiložte to na okenní vlys u pantů. A uvidíte. Výrobci se s touto vastností snaží zápolit - typicky umístěním zapadacího kování na pantové straně. Jenže to se časem vydře a pak jedině vyměnit. Taková laická pomoc je okno přitlačit při zavírání na pantovém vlysu v cca polovině jeho výšky a současně zavřít klikou.
Ty návody, co sem dal Milan, jsou fajn, ale ten horní hovoří o seřízení EUROOKNA, ne plasťáku. To je asi totéž, jako byste seřizovali Trabanta podle příručky na Ferrari. Eurookna prostě tyto problémy s ohýbáním vlysů tepelnou dilatací nemají.
Dobrý den,
V první řadě: Celé kování řádně namazat a rozhýbat, aby kování chodilo volně a bez vrzání. Stačí na to běžný olej ve spreji nebo olejnička na šicí stroj. Dejte akorát pozor aby mazivo neobsahovalo nějaká rozpoštědla co poškozují plast.
Poté seřídit osově , aby nikde nedrhlo. Pokud drhne spodní roh na protější straně od pantů, je okno svěšené a je třeba ho srovnat pomocí stranových šroubů jak je ukázáno ve videu.
Pokud drhne uprostřed rámů, stačí jej pouze zvednout, ale pouze o kousek a při zvedání průběžně zkoušet ventilaci, aby nedošlo k jejímu zaseknutí. Pokud by ventilace chodila špatně, pusťte okno o kousek níž.
U správně seřízeného a promazaného okna by při zavírání klikou nemělo docházet k nadzvedávání křídla, ale pouze k jeho přitahování k rámu a klika by měla jít celkem zlehka.Pokud se křídlo nadzvedává je třeba ho srovnat, nebo zvednout.
Pokud po tomto servisu oknem stále táhne, teprve přichází v potaz manipulace s přítlakem na čepech kování. Viz video v čase 4:40. Ale zase otáčet jen opatrně cca po 1/5 otáčky a zkoušet zavírání okna, aby nekladlo velký odpor na kliku. Při použití velké síly na zablokovanou kliku může dojít ke stržení zoubkového spoje v kování, nebo stržení převodovky, což je nenávratné poškození kování a může dojít i k zablokování okna, což už sám dohromady asi nedáte a oprava půjde do tisíců.
Bohužel u některých starších oken ani nemusí být přítlakový čep v prostřed křídla na pantové straně který by zrovna tento problém mohl řešit.
Pokud má ten spodní čep excentrické uložení, mělo by být možné pomocí imbusového klíče pootočit a tím upravit přítlak.
Myslím, že to tak je, v tom videu, co jsem vám dal výše, je to přesně ukázáno, nic na tom není složitého.
Je tam imbus, torx to být nemůže. Seřízení je jednoduché, na jednu stranu okno odtahujete, na druhou přitahujete. Na tom videu je to jasné.
Pritlak sa nastavuje pomocou torx-u, velkost TX 15. Na oboch fotkach nan pozerame. Ak je strhnuty, tak asi len vymenit - hladajte "kridlova cast spodneho pantu". Nudzovo by sa do hlavicky dal spravit zabrus pre plochy sroubovak. Ak ste v najme, informujte prenajimatela, vadne kridlo zalepte maliarskou paskou aby cezen netiahlo a vetrajte cez vedlajsie.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.