Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,dcera + dítě 4 roky, bydlí v obecním bytě a za lonský rok jí přísel nedoplatek na vodu v částce 33 600Je možný takto vysoký odběr?
Přijde mi to jako nepřiměřený odběr,zajímavé je ,že za tento rok je zatím v průměru.
Bohužel neřešala s majitelem bytu...což je obec,jen podala info,že jí nic neprotýká,vodou nemrhá atd.
Obec chce,aby prostě zaplatila a hotovo,že si za to může sama,ale to se mi nezdá,celý bytový dům má spotřebu 500 kubíků,je tam 12 bytů a dcera má spotřebu358 kubíků?
Poradíte?
Děkuji
Hana
Pokud je to,jak píšete,tak by pro zbývajících 11 bytů vycházela průměrná roční spotřeba asi 13 m3 ,což je denně necelých 40 litrů,což je nemožné,to je tak na 4 spláchnutí záchodu.Takže muselo dojít k chybě při odečtu.Jiná situace by byla,,kdyby spotřeba ostatních bytů byla adekvátní.Potom by mohl dceři např. protékat záchod.
To že dcera podala informaci, že jí nic neprotíká - to nic neznamená.
Má vodoměr a pokud na tom vodoměru za rok přibylo takové množství spotřebované vody, tak ta voda musela vodoměrem protéct a musela někudy zase odtéct.
Takže první věc je zkontrolovat aktuální stav vodoměru. Další krok je jednání s majitelem nebo přivolání někoho z obce, kdo jí pomůže s hledáním závady.
A do budoucna je lepší si stav měřidel průběžně zapisovat (týdně nebo měsíčně), aby ten problém zjistila dříve, než při vyúčtování.
Ten nepoměr hodnot 358m3 za 1 byt ku 142 m3 za 11 bytů je absurdní a jednoznačně svědčí o chybě faktury a dodavatele.
Není možné, aby měly ostatní byty spotřebu v průměru pouhých 12,9m3, to by představovalo pouhých 35 l/1 den na 1 byt (12900:365=35,3), takovou malou spotřebu nikdo trvale neudrží, v ČR je průměrná spotřeba vody na 1 osobu cca 100l/1 den. Navíc v bytech většinou nebydlí pouze 1 osoba, ale spíš víc. A to je závažný důkaz o chybě fakturace, protože zde vzhledem k těm hausnumerům nepřipadá v úvahu nějaký únik vody apod. vytáčky.
Napište dopis s reklamací fakturace dodavateli, tam mu sdělte, že s výší nesouhlasíte, protože jste takový odběr nerealizovali - a připojte na důkaz svého tvrzení:
1) Fakturu za minulá období, kde byla dlouhodobě několikanásobně nižší spotřeba vody, než jaká byla naměřena ve sporném období.
2) Připojte i výše uvedený výpočet absurdní nerovnováhy spotřeby vody v daném domě.
Kdyby Vám dodavatel reklamaci zamítl a argumentoval, že měřidlo je v pořádku, Vy musíte ihned podat podnět na ČOI, protože je zde zákon o ochraně spotřebitele, a tak lze řešit spory s dodavateli mimosoudní cestou. Spory mezi dodavatelem vody a spotřebitelem řeší právě ČOI.
Takže byste vzali kopie všech dokumentů, a s průvodním podpisem je doporučeně zaslali na místně příslušnou ČOI, lze to snad také poslat i elektronicky, ale pro jistotu bych to poslala "postaru".
Ať zkusí napustit alespoň 20 - 30l vody (do nádob, u kterých zná objem) a porovná stav vodoměru před a po napouštění...u tak velké chyby měření se to musí projevit na vodoměru, naměří více, podle odhadu tak půl až jeden litr na odebraných 10litrů. Pak musí reklamovat chybu vodoměru...U nás při 46 bytových jednotkách vychází ročně v průměru na osobu kolem 30m3. ...Jedině že by to bylo, jak s naší mladou sousedkou, která doplácela za rok "jen" 14 000,-Kč. Protékal ji totiž záchod, věděla o tom, ale neřešila...no, trošku to protékalo, vyjádřila se následně, ale já myslela, že to nic není...tak pak věděla, že to "něco" je...řešila to splátkami. Ono stačí občas, když neodebíráme vodu, zkontrolovat vodoměr, zda se "točí"; pokud ano, hned jednat...a taky je dobré jednou měsíčně zapsat jeho stav a porovnávat odběr v jednotlivých měsících, rocích (tak to děláme pěkných pár let)
První, co má dcera udělat je, že si najde doma v šanonu faktury za odečet vody a případně je to spojené i s kanalizací. A zkontroluje si konečné stavy na fakturách a počáteční. Vše ji musí navazovat. Jestliže jeden kvartál končila na 76 kubíkách tak jí musí opět 76 kubíků na nové faktuře začínat. /U nás se odečítají vodoměry za tři měsíce, tedy 4 krát do roka./
Nepíšete, jak dlouho v bytě bydlí.
A udělá si kontrolu stavu měřidla /vodoměru/. Což předpokládám bylo také první, co udělala.
Konečné stavy a počáteční stavy od nastěhování, pokud se stěhovala v průběhu roku. Pokud tam bydlí již déle, tak snad ví, kolik má asi spotřebu během minulých vyúčtování.
Takže operovat v reklamaci tím, co má anebo měla na vodoměru.
Dcera ať se naučí k začátku měsíce stavy vody, plynu, elektřiny zapisovat. A pokud zjistí, že je něco špatně, okamžitě běžet na město. Má svoje pracovníky, kteří mají bytový fond na starosti.
Nyní si již stav kontroluje, jak píšete. Mají vodoměry v bytech, nebo ve sklepě? Ať zapátrá v paměti, jestli se nedělaly nějaké úpravy ve sklepě a nepřehodili vodoměry, jestli nemá cizí. Tedy ať si dcera hned zkontroluje číslo namontovaného vodoměru s číslem na faktuře. Bývá různě, povětšinou na okruží vodoměru. eshop.bmeters-vodomery.cz/... Tedy na tom žlutém kovu. Tu plombu již tady někdo zmínil, tak i tam se podívat, je-li celá.
Příště řešte nepřesnosti okamžitě, nenechávejte to tak dlouho. Jsou to její peníze.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.