Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zapojení přepínače Y/D

Od: marty* odpovědí: 16 změna:

Zdravím, potřebuji zapojit 3f motor na přepínač hvězda / trojúhelník. Na přepínači jsou kontakty U1, V1, W1 , U2, V2, W2, U3, V3, W3. Na svorkovnici na motoru jsou kontakty označené U, V, W (asi začátky vinutí) a Z, X, Y (konce vinutí? ). U1, V1 a W1 na přepínači bude asi přívod, ale jak propojit přepínač se svorkovnicí motoru?

Děkuji za rady.

 

 

16 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar ferax

To není snadné popsat, tak aby to laik dokázal zapojit. Musí se to sfázovat zkoušečkou. Nemontuj se do toho. Jaký příkon má ten motor, musí se spínat tímto přepínačem?

marty*
hodnocení

Motor má 17 kw, rozběh hvězda/trojúhelník je tedy nezbytný.

Takové motory se spouští např. frekvenčními měniči.

elektromotory.cz/...

nevím co by jsi musel sfázovat zkoušečkou, to je naprostý nesmysl, ty musíš jenom podle plánku pouze nezaměnit začátky s koncem, nic víc nic míň! To že se používají měniče ví snad každý, nebo rozběh pomocí YD se stykači, ale kolega se ptá na zapojení přepínače YD, předpokládám, že má přepínač YD... Zásadní rozdíl je v tom, že přepínač stojí cca 1000 Kč a měnič na 17kw začíná třeba na 20.000 Kč...

marty*
hodnocení

Přepínač byl doma, je to starý typ. Mě šlo jen o to, které kontakty jsou přívod, které přijdou na začátky vinutí a které na konce vinutí. Na internetu jsem samozřejmě našel spoustu informací, ale všechno se to vzatahovalo na novější typ, které to mají značené jinak.

hiawata® Zapojení pomocí zkoušečky je to nejrychlejší provedení. Asi se ještě musíš učit. Neodsuzuj něco, když to zřejmě neznáš.

 

hodnocení

2x

Viděl jsem zapojovat velký motor na rozběh hvězda / trojúhelník a dělalo se to sfázováním.

To je práce pro zkušeného elektrikáře. Takže se obrať na zkušeného elektrikáře v tvém okolí.

 

hodnocení

1x

Je to práca pre elektrikára,myslíte si,že by ste to zvládol,ak sa pýtate na to?

mylms.cz/...

 

bezejmena
hodnocení

1x

Jádro pudla je v tom, abyste v Y zapojením neroztočil motor na jednu stranu a v D na druhou... Tím se myslí to sfázování.

Takže po zapojení vypnout jistič, Y, ťuk (zapnout vypnout), kouknout, kam se točí.

Po zastavení (jisitč je již vypnut) D, ťuk. Otáčení musí souhlasit, jinak je to blbě.

 

olinl
hodnocení

0x

Pokud jsi elektrikář, ale nezapojuješ často motory, zkusím spíš napovědět, jinak to nech na někoho, kdo už pár motorů připojil. Můžeš si jinak ten přepínač zničit (kontakty+pokovení okolí kontaktů, nepoužitelnost). Nepřidal (neofotil) si schéma zapojení přepínače, takže jen odhadem podle svých zkušeností ty U1 V1 W1 jsou přívody do přepínače, U2 V2 W2 připojit na svorkovnici motoru na U V W(začátky vinutí) a U3 V3 W3 připojit na Z X Y (konce vinutí). Otázkou je, jestli jsou ty tři vinutí motoru správně přiřazeny na "šrouby" svorkovnice. To musíš proměřit a nejlépe zakreslit na kus papíru-kdyby náhodou. Při tvém zapojení s použitím přepínače Y/Δ nesmí být použity žádné propoje ( klemy ) mezi "šrouby" svorkovnice motoru! Do motoru by měly jít dva kabely (nebo jeden sedmižilový). Potom je tu ještě směr otáčení a napětí, které můžeš na motor připojit!. Přidávám obrázek motorové svorkovnice s připojením/označením podle tvého přepínání- VŠE JE POUZE DLE ODHADU A BEZ PROMĚŘENÍ PŘED SPUŠTĚNÍM NAPĚTÍ DO MOTORU HROZÍ ZNIČENÍ ZAŘÍZENÍ I JISTĚNÍ OBVODU (POJISKY, DEON, JISTIČ, OCHRANA..)

Zapojení přepínače Y/D
marty*
hodnocení

Díky, potrvrdil jste mou domněnku. Vinutí jestě propípnu, co kdyby. Klemy ve svorkovnici samozřejmě nemám, tak blbý nesem, pár motorů jsem už zapojil, ale vždy jen se stykači, nikdy ne pomocí těchto vačkových přepínačů.
takže jen pro kontrolu:
U2 - U
V2 - V
W2 - W

U3 - Z,

V3 - X

W3 - Y

olinl
Pokud ten mnou přidaný obrázek odpovídá zapojením skutečnému stavu u tebe na motoru, mělo by to fungovat. Já si osobně nejdříve připojím na svorkovnici motoru pouze vodiče U2 V2 W2 a ty zbylé nechám viset bezpečně přes okraj, pustím si pod napětí "hvězdu", proměřím fáze U2 V2 W2 mezi sebou a "zkrat" na odpojených vodičích U3 V3 W3 , když je to v pořádku, přepnu na "trojúhelník", změřím opět pro jistotu fáze U2 V2 W2 mezi sebou a potom U2 s U3 další V2 s V3 a nakonec W2 s W3 (fáze mezi U2 a U3 musí být rozdílné-posunuté o ±120°). Taktéž to platí mezi V2 s V3 i poslední W2 s W3. Jinak, jak psal už některý přispivatel přede mnou, řeší se to i frekvenčními měniči (ovšem cena je někde jinde a musí se ten fr. měnič naprogramovat). Nebo další- jak uvádíš, stykače a časovač..

 

Nastavit měnič podle manuálu není žádný problém a je to komfortní spínání bez jakéhokoliv "štosu"

olinl
No na některých měničích lze nastavit přes 16 ooo hodnot, ale v tomhle případě jde spíš o cenu měniče.
marty*
hodnocení

Cena měniče by v tomto případě přesahovala cenu celého zařízení, takže to nepříchází v úvahu ...

nickys

marty, proboha, zapojujete motory y/d skoro běžně přes stykače a ptáte se na hloupý pakeťák? Princip je stále stejný.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]