Nejste přihlášen/a.
Dávám do kupy další vzduchovku. Kousek je z konce 40. let a podle toho vypadá. Pažba byla ve spodní části prožraná červotočem a kus jí úplně chyběl. Chybějící kusy jsem dolepil. Problémem zůstávají odlišné odstíny původního sedmdesát let starého dřeva a nových kusů a "drobné" vady dřeva jako praskliny a dírky po červotoči. Jasně, vytmelit a natřít. Problémem je to, že původní pažby měly světlý odstín, běžně se pouze napouští olejem nebo moří na nějaký světlý odstín.
Takže vytmelit čím? Díly jsem lepil klihem a počítal jsem, že zkusím namíchat tmel z klihu, pilin a křídy - dle dostupných pramenů by měl být dodatečně mořitelný (což není samo sebou). Ale při vlhčení dřeva mezi broušením se mi v rozích ulpělé zbytky klihu z lepení doslova rozpouští před očima, čekal jsem, že bude vodostálejší, ale je to jen jako umýt špinavé nádobí. Takže teď nevím.
Rovněž jsem čekal, že po obroušení bude odstín starého dřeva světlejší, ale zub času a předchozí majitel, který to natřel luxolem odstínu palisandr udělali svoje. Četl jsem, že k vybělení dřeva se dá použít louh, ale praktickou zkušenost nemám. Obávám se, že pokud použiju nějaké světlé mořidlo, bude pažba "pruhovaná", při tmavém odstínu flintu vzhledově degraduju.
Takže pěkně prosím o vaše postřehy, názory, rady či zkušenosti. Rady typu: Zahoď to a kup jinou, prosím vynechte.
Díky. Vzorek novýho samozřejmě mám a metoda postupného ztmavování mě nenapadla. Vzorek starýho mám taky (ten sežranej roh) a i uvnitř je patrný, že barva není shodná s novým i když určitě světlejší. Ono i když vezmu dva kousky "novýho" tak nemají stejnou barvu. Kyslíčník = peroxid vodíku? Pro ještě větší zesvětlení mořidlo naředit lihem?
Nemáš nějakej nápad nebo doporučení k tomu tmelení? Jsou tam dírky po červotoči + několik prasklin, od vlasových až po jednu, která má určitě přes milimetr. Na patce je potřeba dotmelit taky kousek plochy, ale není to kritické, pokud by to nevyšlo, dá se ubrat. Ale to až jako poslední možnost.
Tak jsem provedl pokusy s mořením na vzorcích a vypadá to, že jsem na dobré cestě. Zlatý dub naředěný 1:3 (tedy 25%-ní koncentrace), druhá "vrstva" eben (původní dřevo je zašedlé) 1:19 (5% koncentrace). Ještě trochu uberu na sytosti ebenu a bude to .
Teď k pokusu s tmelením. Dle Tvojí rady jsem zkoušel smíchat starý nitrolak s pilinami, ale výsledek je mnohem tmavší, než původní piliny. Jasně, lakované dřevo je vždycky tmavší než neošetřené, ale tohle je brutus. No, nechám tomu čas, možná to není úplně suché. V příštím kole určitě vezmu piliny z nového dřeva a pak zkusím oba vytmelené vzorky namořit. Je to trochu jako střílet na pohyblivý terč, musíš vědět, o kolik předsadit . Uvažuju správně nebo jsem mimo mísu?
Až budu dělat naosto, je nějakej fígl, jak chránit starý dřevo, abych nepřetáhl při moření novýho? Nebo prostě musím bejt šikovnej? Zkoušel jsem papírovou maskovací pásku, ale na mořidlo to moc nefunguje (při 5% koncentraci je to v podstatě špinavý líh).
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.