Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Pronájem bytu v praxi

Od: coklit® odpovědí: 32 změna:
avatar coklit

Dobrý den,

prosím o zkušenosti těch, kdo pronajímáte byt(y).

1) Pokud do smlouvy uvedete, že byt pronajímáte na jeden měsíc a pak plánujete prodloužit o další tři měsíce a až teprve poté na rok - píšete to rovnou do smlouvy takto nebo poté smlouvu písemně prodlužujete?

2) Vyplatilo se Vám v praxi vybírat za pronájem paušální částku bez následného vyúčtování nebo vyúčtování děláte? Pokud ano, děláte vyúčtování ročně po obdržení skutečného vyúčtování i když pronájem skončí v průběhu zúčtovacího období?

Plánuji v budoucnu pronajímat byt a tak hledám informace z praxe. Energie bych ráda měla vedené na sebe a paušálu se bojím z toho důvodu, že by pak podnájemnící neměli motivaci "šetřit" a já pak měla problém z nich vymoci případné nedoplatky..

Děkuji za Vaše zkušenosti..

 

 

32 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x
avatar milancukrar

1) do smlouvy píšu vždy to aktuální, k datu ukončení smlouvy. Takže ne na měsíc, ale k datu 31.3.2017

2) Jak podle kterého domu, někde jsou energie paoušálem, jinde převedu plyn a elektriku na nájemce, či podnájemce. Vodu a teplo opět dle domu. V jednom případě vyúčtuji do dvou dnů, v jiném domě až v březnu následujícího roku.

Proč si chcete nechat energie na sebe? Nevidím jediný důvod pro toto počínání. Právě nedoplatky nechte na někom jiném, proč se o to starat.


doplněno 21.02.17 18:47:

coklit, věřte mi, že je jednodušší se nestarat o elektroměr a plynoměr. Mám více jak desítku nájemníků, jen si dohlédnu aby se uskutečnil přepis z jednoho na druhého. Klidně si můžete dát na elektroměr vzkaz pro montéra elektroměru.

hodnocení

Děkuji Milane. Já mám největší hrůzu s komplikacemi v případě neplatiče a následným běháním a zařizováním znovupřipojení odběrného místa. V naší lokalitě se podnajemníci asi docela točí a tak si říkám, jestli mi těch pár záloh na elektřinu za to stojí..
doplněno 21.02.17 19:10: Plynoměr se mě netýká. Ještě si to rozmyslím. S dlouhodobým pronájmem by to asi šlo, ale řešit to několikrát do roka a právě jen kvůli jednomu bytu.. Co tak pokoukávám po okolí tak je to s přepisem energií v okolí možná půl na půl. Děkuji..

 

hodnocení

2x

Běžně se při sepsání smlouvy platí vratná záloha např. na 3 měsíce dopředu (někde i víc!), dá se pak použít na případné doplatky energie. Jinak se při ukončení nájmu záloha celá vrací.

V praxi: lze vybírat paušální částku (většinou tolik, co vy platíte jako zálohy na energie, konec konců jsou nzálohy rozpočítány podle poslední roční spotřeby), zaokrouhlila bych klidně na stovky nahoru. Při ročním vyúčtování pak lze doplatit nebo vrátit (to nájemník přijme lépe). Energie bych nepřepisovala na nájemníka (může tam být jen krátkou dobu).

Smlouvu bych uzavřela na 3 měsíce s tím, že pokud nebudou námitky (obě strany), smlouva se automaticky prodlužuje např. o 1 rok.

hodnocení

Děkuji. Ano vratná jistina a stále diskutované úroky z ní.. :) S jistinou počítám ve výši jednoho nájmu..
nikdo*

Dejte si do nájemní smlouvy, že nájemce se vzdává úroků z vratné jistiny a máte klid.


doplněno 21.02.17 22:20:

coklit: A proč by mělo být neplatné? Vy taky svěříte své peníze bance, na základě smlouvy o vedení účtu, za 0,0%.

hodnocení

Obávám se, že by podobné ustanovení ve smlouvě bylo neplatné. Otázka je, zda by se někdo byl ochotný soudit..
doplněno 22.02.17 05:58: Co jsem se tam dívala, tak co právník to názor. Ale podle NOZ nelze krátit práva nájemníka, což by v tomto případě mohlo být.. Museli bych se podívat, jestli mám v okolí banku, která půjčí peníze za nulu..

 

ben®
hodnocení

2x
avatar ben

Dobrý den, nejdříve je třeba si nastudovat NOZ, který toto řeší (viz odkaz). Písemná nái. smlouva na dobu určitou (od - do), rozdělit ve smlouvě částku za nájem (to je příiem ke zdanění) a částku za poplatky či služby (to není příjem, ale musí se nájemci vyúčtovat). Já jsem vždy energie převáděl na nájemce - nemáte v tom své peníze. Ve smlouvě přesně popsat vybavení a součásti bytu, dohodnout si tam případné zvyšování nájmu, popsat jaké opravy hradí pronajímatel a jaké nájemce (viz nařízení vlády o drobných opravách v bytě), určit způsob placení nájmu (asi na bank. účet) a termín plateb. Potom už jenom doufat, že nájemce bude smlouvu plnit, byt nezdevastuje (pokud ho pronajímáte jako zařízený, tak je šance velká) a že byt po skončení smlouvy také dobrovolně opustí. Hodně štěstí. Zdravím!

business.center.cz/...


doplněno 21.02.17 19:48:

zakonyprolidi.cz/...


doplněno 21.02.17 20:30:

coklit - já jsem vždy uzavíral náj. smlouvu na rok (a potom prodlužoval pís. dodatkem ke smlouvě), tak jsem energie převáděl na nájemce - on má vztah s dodavatelem energií, určí si zálohy a dostane vyúčtování (jednou ročně nebo při převodu energií zase na jinou osobu), nedoplatek doplatí (či čelí vymáhání, ale on a nikoliv pronajímatel) a přeplatek dostane od dodavatele. Do smlouvy si můžete napsat, že nájemce bude poplatky za energie řádně uhrazovat a případné náklady, když bude měřící zařízení jeho vinou (při neplacení záloh) odebráno (náklady na znovuzavedení energií), uhradí Vám (ovšem, je to spíše výstraha, než vymahatelnost v praxi). Pokud budete pronajímat vždy po měsících a nájemci se tam budou měnit, tak nemá význam neustále energie převádět. Nemám s tím zkušenost, ale když budete vybírat zálohy (onen paušál) větší a potom bude přeplatek ke vrácení, tak nájemce dohledáte, resp. přihlásí se sám (třeba až na jaře). Když bude nájemce "cítit"nedoplatek, tak už k dohledání třeba ani nebude (a doplatíte to Vy). Také je dobré napsat si do smlouvy počet osob, kterým byt pronajímáte, resp. určit jejich počet maximální - méně osob = menší odběr energií.

hodnocení

Ano ano děkuji.:D ...musí se nájemci vyúčtovat to ano, ale když se odstěhuje v listopadu a vyúčtování budu mít až někdy na jaře, jsou podnajemníci zpravidla ochotní čekat do jara? Ve Vašem případě?

Máte přece napsaný stav plynoměr, elektroměru, vodoměru. Takže dopočítat podle stávajícího stavu. Určitě bych nečekala na vyúčtování.

Ten stav by měl být zapsaný u podpisu smlouvy a pravidelně aktualizovaný (co měsíc), aby nebyly pochybnosti.

hodnocení

Ale voda je i na patě domu, vytápění společných prostor atd.. V průběhu roku to bude vždy jen odhad, skutečné vyúčtování mám od SVJ prostě až za kalendářní rok..

A podle čeho vám pak dělají vyúčtování? Podle podlahové plochy bytu, podle počtu členů v domácnosti, ...? Tak si zjistíte stav a pokusíte se o to vyúčtování, moc byste se splést neměla. Hlavně to musíte nájemníkovi nějak doložit, to vyúčtování. A tu finanční zálohu bych dala radši jako 3-měsíční nájemné, měsíční je málo.

Jinak je to vždycky o tom, jakou máte na nájemníka "kliku". Měla jsem i rozbité okno, ucpané umyvadlo, rozbitou WC mísu, prořízlé nové lino... Vše je třeba projít, zapsat, podepsat, zdokumentovat.

hodnocení

Tak jasně, jakmile SVJ obdrží fakturu za vodu a TUV tak se klasicky rozpočítá dle měřidel a zbytek dle paty domu se rozpočítá. Já ovšem netuším předem, kolik to je a nikdo mi to předem neřekne. Stejně tak teplo. Ano, mohu udělat odhad, ale pořád je to jen odhad.

V jednom domě, kde mám 10 bytů je topení dálkové z Opatovické elektrárny. Vyúčtování dělá najatá firma ke konci února. Když se někdo odstěhuje v dubnu, musí počkat na vyúčtování do března. Nebo někdo musí zaplatit vyúčtování navíc. Vše je o penězích.

21.02.17 20:30
hodnocení

Děkuji..
hodnocení

Děkuji Bene..

 

krtek6*
hodnocení

1x

Energie vždycky na nájemce...protože když je nebude platit tak Vás pak nebudou obtěžovat (myšleno plynárny, elektrárny atd) a v případě neplacení to břemeno nebude na Vás..za další...menší administrativní zátěž

hodnocení

Ne, v tomto mám jasno. Chci mít přehled, že jsou zálohy placené a nechci řešit co chvíli neustálé přehlašování a případné řešení komplikací s odpojeným elektroměrem atd..


doplněno 21.02.17 15:40:

Jenže v případě elektřiny např. nemám možnost se jako 3. strana dotazovat na to, zda jsou energie hrazené nebo ne. Předpokládám, že to, že nejsou hrazené se dozvím až po odpojení elektroměru. Na mně potom bude běhat po úřadech a dokládat vlastnictví bytu a že neplatič již v bytě nebydlí a kromě času to bude stát i peníze. Nebo je to jinak?

krtek6*

no evidentně v tom jasno nemáte když píšete takové nesmysly...právě to, že necháte, aby si energie řešil nájemník sám tak se tomuhle vyhnete.. jak si představujete, že byste z něj tahala ty peníze kdyby vám náhodou neplatil?..není jednoduší z něho tahat jen "nájem" než ještě k tomu energie? dodavatelé energií mají silnější páky než vy. Výhružka od nich směrem k nájemci má větší význam než od Vás


doplněno 21.02.17 15:38:

já teda nevím jak vy, ale pro mě je X krát výhodnější obětovat 800,- za znovu připojení elektorměru a při nejhorším to naučtovat novému nájemci než tahat z toho předešlého X záloh ve výši třeba 1500,-/měsíc...

 

sebod*
hodnocení

0x

nájem na měsíc? Pak prodloužit na tři? Do toho někdo normální půjde?

hodnocení

To jsem zahlédla tady na poraďte, že to tak někdo dělá. Proto mě to inspirovalo...
doplněno 21.02.17 17:45: Ten měsíc už je asi moc, ale ta 3 měsíční "zkušebka" mi přijde v pohodě.. Zeptám se právníka, jestli je možné sesmolit něco ve smyslu, že se nájem sjednává na 3 měsíce a v případě řádného placení atd se smlouva prodlužuje na rok..

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

coklit,

musím Vám sdělit, že tolika poděkování od tazatele (tazatelky) tu již dlouho nebylo.

Dovolte mi tedy, abych Vám srdečně poděkoval za všechna poděkování.

hodnocení

Tak to jste mě opravdu pobavil, děkuji *smich*

 

hodnocení

0x

Já pronajímám více garsonek v našem domě a to paušálem. Někdo spotřebuje víc, jiný méně, nájemné je pro všechny stejné a žádné další starosti a vyrovnání nemusím řešit. Zálohu má každý většinou na měsíc, nedovedu si představit, že bych žádala zálohy 3, ale možná je to ve velkých městech jinak. U potencionálních nájemníků, kde nemám jasně dobrý pocit, jsem vyjímečně dávala smlouvu 2x na 3 měsíce, pak na půl roku, jinak dávám smlouvu na rok. Při předávání bytu , ač se snažím zjistit škody, tak mi často stejně škody uniknou, to je ztráta v podnikání. Prohlížíte, nevíte kam kouknout dřív, oba na Vás mluví a pak v klidu zjistím, že je něco rozbité (klička u okna - 500 Kč, roztržené, nebo flekaté froté prostěradlo 200 Kč, prasklé Wc prkénko. hlavice sprchy atd.) Vždy mně něčím překvapí, to bych tam musela vzít do ruky každý hrneček, počítat příbory a dělat dvě hodiny inventúru, zatímco, dole už na ně čeká a vytrubuje nastartované auto s řidičem. Je to o nervy. Pokud budete pronajímat prázdný byt, tak to budete mít jednodušší.

hodnocení

Děkuji za další příklad z praxe. V bytě by měla zůstat lednička, pračka a linka s troubou, deskou a digestoří ideálně do té doby, než doslouží.. Vím, že málo kdo se chová k věcem hezky, když nejsou jeho :(

 

hodnocení

0x

Dobrý den.Tema je pro mne aktuální proto zda mohu se zapojím do diskuze at nezakládám nové vlákno.Koupila jsem s manželem 3 garsonky včetně naprosto spolehlivých nájemníkú kteří tam jsou už roky a roky tam zustanou pokud asi neumřou.Předchozí majitel neměl garsonky pojištěné proti požáru vytopení atd prostě neměl...Má cenu to pjištovat? Když vidím jak jsou ty garsonky zařízené koupelna,kuchynská linka vše staré bez hodnoty tak se mu ani nedivím.

Jaký na to máte názor.Nebo co vy alespon pojištujete nebo jak stavíte pojistku v tomto případě

děkuji

Pronajímám také, a mám pojištěnou nemovitost. Domácnost má pojištěnou nájemník.

najem

Pojistit jen nemovitost. Na zařízení starší pěti let pojišťovna nic nedá, pro ní je to nulová hodnota. Je to tak i u dědictví,započítává se vybavení bytu mladší pěti let.

 

hodnocení

0x

Jak to myslíte nemovitost? Bytový dům nepatří nám jen 3 byty z mnoha uvnitř.Nějaké pojištění 50kč platí každý byt ve fondu.To myslíte tím na nemovitost? díky

 

krtek6*

pojištění nemovitosti je víceméně KRAVINA!...to vlastně máte pojištěnou hrubou stavbu...stěny, střechu...kdyby třeba na barák spadlo letadlo nebo vám do něj někdo naboural náklaďákem, spadne vám nosná zeď atd.. (malá pravděpodobnost)...ale pojištění bytu je vše ostatní...movité věci...pračka, televize, elektro rozvody, plyn,.. vypuknutí požáru, vytopení souseda...

tondac*

Pojištění nemovitosti je všechno, co je pevně spojené s nemovitostí, tedy nejen zdi, strop, střecha, ale i všechny rozvody, vana, umyvadla, baterie, radiátory ... u podlahových krytin kdysi záleželo na tom, zda jsou přilepené případně zalištované (nemovitost) nebo volně položené (domácnost), ale nevim, jestli to ještě platí.

Nejde jen o pád letadla nebo průjezd náklaďáku, ale třeba i požár nebo výbuch. Proto jsem pojišťoval jen nemovitost pro případ katastrofy; vybavení u pronajímaného bytu mělo hodnotu pár tisíc a nájemník si své vybavení musel pojistit sám.

Po tragických zkušenostech s posledními nájemníky jsem ale byt radši prodal. Sehnat seriozního nájemníka není jednoduché. Do nájmu jdou lidé, kteří se tady nechtějí vázat anebo podstatně častěji ti, kteří mají problém s penězi (podle nějakého průzkumu má 16% nájemníků exekuci). Takže se může stát, že seženete nájemníka, kterému budete řadu měsíců ještě dotovat služby, než se vám ho podaří vystrnadit z bytu. Sebelepší smlouva vám nepomůže, když se kousne a odmítne odejít. Budete potřebovat rozhodnutí soudu a když v tom bude umět chodit, tak to bude protahovat na rok i déle.

Přepsat na něj můžete elektriku nebo plyn, ale největší položka je topení + teplá a studená voda. A tu budete správě domu stejně platit Vy ... a když si pustí naplno radiátory a otevře okna nebo si bude chladit pivko pod tekoucí vodou anebo podlehne nátlaku a bez předání vyklidí byt a na rozloučenou nechá puštěnou vodu ...

krtku, nevím jaký kdo má pojištění nemovitosti, ale my máme pojištěný jen dům, nikoliv zařízení bytu a pojištovna nám hradí škodu na prasklém topení a vodovodu.


doplněno 22.02.17 14:43:

závěr je jen ten, pro který se kdo rozhodne. Je dobře, že je více možností.

krtek6*

No ona je finta taky v tom, že pokud máte např. SVJ tak nemovitost máte pojištěnou jako celek...jenže banky jsou tak trochu idioti a když jako žadatel chcete hypotéku na byt tak po vás chtějí uzavřít v rámci hypo další pojištění nemovitosti..a když jim řeknete, že ta nemovitost je už dávno pojištěná od SVJ jako komplet vč. dalších připojištění, tak si to stejně nenechají vysvětlit a trvají si na svém.. takže potom ve výsledku ta nemovitost je pojištěná 2x. potom vám dají výčet toho co obsahuje to jejich pojištění nemovitosti a zjistíte, že 95% těch věcí, co ten seznam obsahuje se nemůže nikdy stát a zbylých 5% jsou ty nejméně pravděpodobné nebo nereálně (viz. příklad pád letadla)...takže závěr je?...zbytečný produkt :)

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]