Brždění indukčního motoru DC napětím

Od: Datum: 20.11.16 01:47 odpovědí: 14 změna: 20.11.16 17:37

Zdravím,

řeším jak brzdit 3f 2kW indukční motor sloužící k pohonu navijáku.

V současné době motor po vypnutí namotá ještě cca 20cm lana a toto potřebujeme eliminovat.

Vymýšlím tedy jak nejsnadněji/nejlevněji/nejvhodněji toto provést. Původní moje myšlenka byla postavit nějakou frikční brzdu, kterou by ovládal elektromagnet.

Nicméně jsem teď na internetu narazil na DC injektion braking system a docela mě to zaujalo.


Jde o to že se do motoru pustí stejnosměrné napětí, tím se jeho vinutí vlastně stane statickým elektromagnetem a rotor se tak relativně rychle zastaví.

.

Nemáte s tímto řešením někdo reálnou zkušenost? Rád bych věděl jestli se do toho pouštět a jestli má cenu to vůbec testovat.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 20.11.16 07:47
avatar

Myslím, že Vaše původní myšlenka byla správná. Běžným řešením u 3f motorů je právě klasická elektromagnetická brzda. Sám mám taky naviják ještě z dob stavby baráku a nejjednodušší a nejspolehlivější je právě použít elektromotor s brzdou.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.11.16 10:32

Právě že nejednodušší co se výroby a nákladů týče je pro mě ta stejnosměrná "brzda" jen osobně neznám žádnou aplikaci kde se už používá.

V diskuzi na elektrice tuto možnost lidé haní, že se pak motor přehřívá.

Datum: 20.11.16 17:37
avatar

Aplikací je dost. Ale z praxe - servisuji dřevoobráběcí stroje, jejich hřídele musí mít brždění - ať se bavíme o pile, srovnávačce, protahu, frézce až po CNC. Dnes už vím o jediném výrobci, který stále používá DC brždění. Důvod je prostý - je to záležitost, která je poruchová - přesněji řečeno odejde buď modul, nebo motor. Naproti tomu motor s frikční elektromagnetickou brzdou je odolnější, zejména při častějším spouštění a brždění. Ne že bych nezažil, že i tato brzda odešla - jenže je to hodně sporadická závada. Asi podobně, jako u auta odejde spojka. krom toho je podstatně jednoduší zapojení pohonu - neliší se od motoru bez brzdy s vyjímkou toho, že tam bývá přepínač pro odbrždění kvůli možnosti ručního pootočení hřídelí.

Mechanické brzdy se z celkem pochopitelných důvodů nepoužívají u vysokootáčkových vřeten, ovšem tam se brzdí přes frekvenční měnič do brzdných odporů.

Ovšem je čistě na Vás, co použijete - kolegové Vám tu dali link na dotyčný modul, link na motor s brzdou snad netřeba.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.11.16 09:53

Snáď si vyberiete: https://www.mercateo.sk/c/327…l?ViewName=live_sk~secureMode


doplněno 21.11.16 00:08:

Prepáčte,že som sa namáhal.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 20.11.16 10:33

K čemu mi to jako je? Kdybych chtěl modul kupovat, tak si ho najít umím.

Nicméně tady se ptám na osobní zkušenosti s používáním tohoto typu brzdy.

Datum: 20.11.16 15:07
avatar

Používá se v každém frekvenčním měniči a když se dobře nastaví rampování i doběhy, motor nijak netrpí naopak mu to prospívá (používám na 1,2kW motoru) Jen trochu nerozumím otázce, chcece tu brzdu stavět a vymýšlet svépomocí? Doporučuji se podívat jen na ceny silových polovodičů (o řízení a rušení se bavit nemusíme), jeden - dva nepovedené pokusy a jste na ceně odzkoušeného a atestovaného výrobku. Jako, brzdit a řídit 2kW motor - žádná prcina ... teda kromě té mechanické, ovládané elektromagnetem.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.11.16 15:50

Ano chci jí stavět na stejném principu jako je vidět na tom videu... a to přivedením malého DC napětí na vinutí motoru.

Nevím jaké drahé polovodiče by se měly používat v tak malém zdroji DC 12V cca 2A.

Datum: 20.11.16 16:29
avatar

Prosím, až budete mít nějaký výsledek, pochlubte se. Zdrojem 12V /2A (24W) brzdit motor 2000W je moc zajimavá myšlenka. Já typuji, že to bude tak 20 - 30A (200-300W, 1/10 výkonu!) na 6-8 vteřin a to jen brzdíme, zastavit tím motor nejde.

Podrobněji tady: http://diskuse.elektrika.cz/index.php?topic=22816.0;wap2

Ohodnoceno: 0x
 
Od: brzdic
Datum: 20.11.16 15:35

I co se týká ekonomického hlediska, je elektromagneticá mechanická brzda mnohem výhodnější - nemluvě o spolehlivosti.

Musí být konstruhovaná tak, že brzdí pomocí pružiny a při přívodu el. proudu do moturu jde proud zároveň do elektromagnetu, který motor odbrzdí. Když naviják (motor) nejede, není odebíraný žádný proud a naviják je zajištěný proti nechtěnému pohybu.

U indukčního brzdění je i v klidu odebíraný el. proud, ale hlavní je to, že kdyby došlo z nějakého důvodu k výpadku proudu (třeba i vyhozený jistič), tak mechanická brzda motor ihned zastaví ale indukční brzda přestane fungovat - to může způsobit vážné problémy, úraz, materiální škodu a pod.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.11.16 15:47

Stím výpadkem proudu je to určitě pravda, tam by opravdu mohl být problém.

Nicméně proud v klidu žádný odebíraný není, jelikož se přívod DC musí pustit jen na pár vteřin.

Zajištění motoru proti pohybu nepotřebuju, za motorem je šneková převodovka která naviják blokuje svojí konstrukcí.

Datum: 20.11.16 16:58

Jste si tím jistý, že vaše šneková převodovka naviják blokuje dostatečně? Ono se to i může změnit po zahřátí oleje v převodovce.


doplněno 20.11.16 17:21:

Pokud máte samosvorný typ, pak je to samozřejmě OK.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: radarbrdy
Datum: 20.11.16 17:05

Hustota oleje nemá vliv na samosvornost. Šneková převodovka je ze své podstaty samosvorná. Viz. wikipedie šneková převodovka

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0nekov%C3%A1_p%C5%99evodovka

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.11.16 17:09

To bych asi potřeboval trochu vysvětlit :)

Jako že se zahřátím oleje stane ze šneku normální ozubené kolo?

Od: radarbrdy
Datum: 20.11.16 17:17

Nestane, šnek zustane šnekem a ozubené kolo zůstane ozubeným kolem.

Ledaže by se jednalo o Alenku v říši divů.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.