Nejste přihlášen/a.
Na které straně musí být zapojena fáze v tříkolíkové zástrčce. Podle jaké normy. Děkuji.
To záleží na tom o co jde. Pokud se jedná o zaásuvku v bytě, pak musí být stejně jako ostatní zásuvky. Dnes to norma nespecifikuje zda vlevo nebo vpravo, ale specifikuje stejně všude za měřícím máístem= elektromerem.
Stále se tu opakuje lež, že fáze má být dle nějaké platné normy vlevo.
Tak to ale není. Fáze může být na jak vlevo, tak vpravo, jen by měla být v celém objektu stejně.
Už jsem dokonce zažil elektrikáře, který za flašku rumu zapojil fázi jak vlevo, tak vpravo. Bohužel to nebyla ta samá.
Po mém příjezdu jsem zapojil nový televizor a satelitní přijímač. Zapnul jsem prodlužovačku a z obou zařízení padla rána a zakouřilo se. To byla nejdražší flaška rumu široko daleko.
Ono se v podstatě pořád diskutuje dokola a o ničem. Norma to říká jasně, je jedno na které straně, ale celý okruh musí být na stejné. Důvod je jasný, protože u třížilového rozvodu dle dnešních norem je jedno, kde ta fáze je. Jiné to bylo v době dvoužilového rozvodu, tam to prostě jinak nešlo, než aby poloha fáze byla všeobecně sjednocena. Dnes poloha vlevo je zviklost a popravdě, kdybych jí dal doprava, tak by se mi tak nějak kroutily chlupy v nose, ale je to možné.
Fáza ma byť v ľavej dierke pri pohľade zpredu.
Skúste si niekedy rozobrať násilím prívodnú šnúru ku elektrospotrebičom.Čierný drôt bude na kolíku do ľavej dierky,možno to žiadná norma nepredpisuje,no spotrebiče s ochranou sú potom riešené tak,že je predpoklad fázy v ľavej dierke.
Ani jeden nenapsal, že aby byla zachována jednotná orientace tak musí být zemnící kolik nahoře. Co když dá někdo zemnící kolik dolů. Například u nočních lampiček dávám vypínač na fázi a fázi na spodní kontakt objímky.
Když to dá někdo obráceně, tak při výměně žárovky to může poznat.