Vadný elektroměr, doplatek

Od: Datum: 26.08.16 11:45 odpovědí: 28 změna: 27.08.16 11:43
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda někdo nevíte, jak postupovat v případě, že po čtyřech letech, ano po čtyřech letech, mi byl zjištěn nefunkční elektroměr. Jsem absolutní laik, v papírech se nevyznám, takže vyúčtování jsem nikdy nekontrolovala, protože ta čísla mi absolutně nic neříkají. Když jsem měla doplatit, vždy jsem doplatila a neřešila. Nyní, bez mého vědomí, přišli zkontrolovat elektroměr, poslali vyúčtování, nedoplatek v řádu 100 korun jsem uhradila jako vždy a vše bylo v pořádku. Včera mi ale přišel dopis, kde píšou, že byla zjištěna závada na elektroměru, že elektroměr už čtyři roky nefunguje a že ho vyměnili. Bez mého vědomí. Překvapuje mě, že na závadu přišli až po čtyřech letech, přitom pokud vím, tak ve vyhlášce je napsáno, že měření, kontroly a pod. má na starost dodavatel. Nicméně dobře, může se to asi stát. Ale co mě zaráží je fakt, že udělali průměrnou spotřebu za MĚSÍC (bohužel zrovna měsíc, kdy probíhala rekonstrukce, takže se svítilo, pralo, vařilo více než obvykle) a podle té průměrné spotřeby za ten určitý měsíc, vypočítali vyúčtování za rok. Přijde mi to jako nesmysl a i ve vyhlášce se píše, že v případě poškození či nefunkčnosti elektroměru, se musí udělat průměr za minulé období, nebo popřípadě za období následující. Období přeci není jeden měsíc, ale celý rok, ne? Ta částka je dost vysoká a platit se mi opravdu nechce. Nevíte někdo, jak mám nyní postupovat? Vím, že chyba je i na mé straně, když jsem nekontrolovala vyúčtování, ale myslím si, že na vině mám daleko menší podíl, než distributor.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 26.08.16 13:46
avatar

O výměně elektroměru vás nikdo informovat nemusí, pokud je vyměněn ve vaší nepřítomnosti máte na něm o tomto vyrozumění. Jinak jak mihl být lektroměr vadný 4 roky? To se nedělaly odečty? Dále není jasné jak mohl někdo udělat průměrnou spotřebu za 1 měsíc to jaksi není průměr, navím pokud byl elektroměr vadný tal nevykazoval spotřebu pravděpodobně žádnou. Jinak jak píšete probíhala rekonstrukce tak mohlo dojít k poškození i vámi i když nevědomky. Rovněž není jasný jak bal ELM vadný. V případě pochybností se obraťte na teklamační oddělení.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.16 14:02
Odečty se prováděly každý rok a každý rok přišlo vyúčtování. Ale elektroměr se zasekl na určitém čísle, když ještě fungoval. To znamená v roce 2012. A od té doby je tam stále stejné číslo, které technik každý rok zapisoval. Když jsem teď procházela vyúčtování, je pravda, ze jsou všude nuly, takže elektroměr opravdu neměřil. Bohužel jsem nikdy vyúčtování nezkoumala. Elektroměr je na společné chodbě, v bytovce, ke kterému mám sice přístup, nicméně jsem tam nikdy nebyla. Jak říkám, jsem v tomhle velký neznalec. Nicméně s rekonstrukcí to nemá nic společného. Jinak cituji z dopisu:,, Podle období od 8.7.2016 do 18.8.2016 jsme výpočetli průměrnou denní spotřebu" Takže teď mám zaplatit částku, kterou vypočítali díky měsíční spotřebě. Nemá být náhodou částka počítána za celé období?
doplněno 26.08.16 15:12: Jen ještě pro upřesnění, elektroměr byl vyměněn toho 8.7.2016, takže od tohoto data, začal měřit a výpočet udělali tedy od 8.7.2016 do 18.8.2016. Takže z jednoho měsíce udělali výpočet pro celý rok, možná vlastně pro celé čtyři roky, kdy elektroměr nefungoval. A po rozhovoru se sousedem, jsme se byli podívat do skříně, kde jsou elektroměry umístěny a jaké bylo naše překvapení, když jsme zjistili, že elektroměry byly vyměněny všem v bytovce.
Datum: 26.08.16 15:13

Mám u el. měru sešit, každý měsíc opisuji stav a porovnávám

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.16 15:34
To je sice dobrý, nicméně podle všech vyúčtování se od r. 2012 stav nezměnil ani o píď. A já jako mladá, blbá a nezkušená elektroměr nekontroluji a nekontroluji ani vyúčtování. Prostě jsem vždy zaplatila, co jsem měla, většinou kolem pár stovek a víc jsem neřešila. Jde mi o to, jestli je normální po mě požadovat doplatek, který vypočítali pouze z jednoho měsíce.
Datum: 26.08.16 15:46

A kolik jste platila měsíční zálohu? To jste nemohla nic doplácet, musela jste mít vždy přeplatky, pokud byl elektroměr rozbitý? A Vy jste v bytě déle, než od roku 2012?


doplněno 26.08.16 17:21:

No, tak to je divné, musela byste mít přeplatky. A nenašla byste z toho roku 2011 nějaké vyúčtování- jakou jste měla reálnou spotřebu?


doplněno 26.08.16 17:54:

Bez spotřeby by to mělo být cca 90 Kč/měsíčně? http://finexpert.e15.cz/popla…neexistuje-za-co-tedy-platime

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.16 16:38
Platila jsem 230 korun zálohy. Nepřišlo mi to divné, protože jsem hodně šetřila, ani nebyla moc doma. I přes to jsem letos doplacela asi 157 korun. Jsem v bytě od roku 2011.
Datum: 26.08.16 17:10
avatar

To je nějaké divné-nefungoval elměr ale přesto jste ještě doplácela?Asi bych nelenil a hnde to rozporoval-pokud elměr ukazuje nulový odběr a Vy jste za rok zaplatila zálohově 12x230kč=2760 kč ročně + jaště jak píšete cca100korunový doplatek tak to jsou skoro 3000kč přičemž by Vám tuto sumu měli vracet jako přeplatek!Nenechal bych to jen tak a bránil bych se a klidně to dal do černých ovcí ,občanské juda či jak se tyto pořady jmenují aby se ukázalo jací odborníci na ČEZu,Bohemia,Moravia energy atd jsou!

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 26.08.16 17:33
Těch 230 korun, jsou stanovené zálohy Čezem. Ve vyúčtování jsou zaúčtovány pouze stálé platby za různé položky, např. využití elektroměrů, nikoli odběr, který je nulový. Takže celkovou částku, tak, jak uvádíte, jsem zaplatila, aniž bych spotřebovala jedinou kilowathodinu, jestli mi rozumíte. Ta částka je dána, ať elektřinu spotřebováváte, či nikoli.
Od: dam®
Datum: 26.08.16 18:08

Zdravím, né není divné . že bylo občas dopláceno, standartně se průměruje spotřeba ve "větvi", u domu bez odečtu se bere průměr s předešlými odběry, jinak, okud nebyl fyzický odečet, tak spotřeba je učtována z celkového průměru, kde ve větvi/třeba ulici jistě plave +-, proto doplatky. Pro dotaz, 4 roky bez servisu, za který platíte v běžných poplatcích, klidně na ně podejte žalobu a vyhrajete, vy jste platila, oni přijímali platby, ale nedodrželi smlouvu a ještě vás napadají pro újmu na jejich zařízení (Z čeho si vycucali, že jste MOHLA mít takovou spotřebu). Omyl, nemají nic v ruce proti vám a odběr v oblasti propočítávali z běžného průměru, tak zrovna na vaše odběrné místo nemůžou použít jeden měsíční odběr pro zápočet ztrát, protože, tvrzení proti tvrzení, zásadně - chyba dodavatele. To, že byl vyměněn elektroměr, ok, je volně přístupný, ale pokud se jednalo o dlouhodobou poruchu, tak vám měli dát protokol o výměně, včetně vypsaných výrobních čísel a zůstatkových hodnot na počítadle. Tato chyba má jít na vrub servisu dodavatele, Nesmí víc neč 4x po sobě účtovat bez fyzického odečtu, ale je dáno dodavatelem.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.16 18:17
avatar

Nopak nemají šanci prohrát *smich*

Mají v ruce mnoho .. poškozený elektroměr, nezavyslé výsledky z akreditované laboratoře, smlouvy, energetický regulační zákon a vyhlášky. Distributor se podle dotazu ničeho protizákoneho nedopustil, dodržel své závazky vůči odběrateli. Noaopak odběratel v tomto případě nedodržel závazky vůči distributorovi.

Zatímco odběratel má v tomto případě v ruce jen prohlášení, že nic neudělal, protože se v tom ani nevyzná...

Opakuji že distributor nepouživá nějaký jeden měsíc pro výpočet výpočet probíhá dle energetické výhlášky, která přesně ukládá, co, jak se má zohlednit, je tam zpousta věcí, není to jen tak, že by se někdo podíval na jeden měsíc.

Nejlepší co může paní udělat, je se nepouštět do sporu .. protože u soudu by se jen výpočet zhoršil, tam se jede podle tabulek, na hodnoty se zřetel nebere vubec.

Požádat tedy distributora o přezkoumání a dodat mu počet spotřebičů, jejich příkon, jejich využití s průměrnou dobou provozu - taková hodnota potom bude blížší realitě. Doporučuji na zákaznické lince požádat o návštěvu technika a sepsat to s ním.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.16 18:33
Ve smlouvě ale nemám napsáno, že jsem povinna hlídat stav elektroměru. Takže to není závazek vůči distributorovi, takže jsem nic nezanedbala v tomto směru. Když jsem si nevšimla, že elektroměr neměří, nemohla jsem nahlásit závadu, ne?
Datum: 26.08.16 20:00
avatar

Vaší povinností je řídit se nejen smlouvou, ale i platnými zákony (jejich neznalost nikoho neomlouvá) a všeobecnými obchodními podmínkami dodavatele elektřiny.

Doporučuji vše zmíněné nastudovat alespoň dodatečně, abyste věděla, jestli má vůbec smysl se pokoušet vyvolat nějaké jednání.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.16 17:57
avatar

Dobrý den,

majitelem elektroměru je distributor, ovšem ten kdo je za jeho provoz zodpovědný je odběratel - tedy vy jako zákazník.O výměně nebo manipulaci s elektroměrem vás nemusí distributor vůbec informovat pokud je veřejeně přístupný, v případě že ne písemně nebo telefonicky vás vyzve k jeho přístupnění v blíže domluveném termínu.

Kontrola, tedy výměna elektroměru probíhá obvykle 1x za 10let (pouze v posledních letech byla ta frekvence častějí kvůli modernizacím).

1x za rok probíhá odečet, ten spočívá v tom, že se jen opíše číslo z displeje.

Není udáno .. jak nefunguje. Technik rozhodl, že je nějak vadný, z nějakého důvodu.

Odběratel v případě manipulace z elektroměrem uhradí částku vypočetenou dle energetické vyhlášky ... tam se uplatňuje nejvyšší možná.

Doporučuji se obratít na distributora a požádat o přezkoumání s tím že jim dodáte počet zařízení a jejich příkony v domácnosti v tabulce a požádáte je o přepočtení.

Elektroměr jste nemusela poškodit záměrně, nemusela jste ho ani poškodit vy .. vy za něj ale zodpovídáte. Distributor vychází ze stavu při montáži (tedy jak vy píšete nejspíše před 4 lety).

V případě podezření že je elektroměr poškozený doporučuji distributorovi zavolat a požádat o kontrolu měřícího zařízení - je to zdarma.

Jak sama říkate hodnota na elektroměru se nezměnila, byla jste povinna tuto skutečnost nahlásit, na tom že jsou vyměněny elektroměry v celé bytovce není zvláštního vůbec nic - naopak je to normální, musí se pravidelně měnit.


doplněno 26.08.16 18:05:

Výpočet se vůbec neprovádí na základě toho jednoho vaše měsíce.. distributor má k dispozici historii a údaje z jiných měřících zařízení. Jde o kalkulovanou spotřebu, příhlíží se k mnoha faktorům a okolnostem .

Energetický regulační řád také říká, že

Neopravněný odběr je i odběr, kdy elektroměr zaznamenává nesprávně nebo je nenápadně poškozen, odběratel je povinen uhradit škodu, ikdyž takovou vadu nezpůsobil nebo ji způsobil svojí neopatrností, přičemž není důležité zdali o ní věděl.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 26.08.16 18:14
Jenže já na tu závadu nepřišla. To že jsem si toho nevšimla je sice moje chyba, ale zároveň ne můj problém. Alespoň co říkají ostatní- jedna bába povídala- tak technik zkontroluje při kontrole počáteční stav a konečný stav. Nemělo by mu tedy být divné, že je stav stejný? To, že elektroměr neměří jsem zjistila ve chvíli,kdy mi přišel dopis o tom, že elektroměr neměří a že mám doplatit. Dala jsem všechna zpětná vyúčtování za ty čtyři roky k nahlédnutí jiné osobě, protože jsem na to fakt blbá a bylo mi řečeno, že elektroměr opravdu nefungoval a tudíž spotřeba je nulová. Celé čtyři roky. Nicméně hlavní problém, který řeším je ten, jestli vůbec mohou udělat zpětně vyúčtování, které posoudili z jednoho měsíce- od 8.7.2016 do 18.8.2016. Elektroměr vyměnili tedy 8.7.2016. Neměli by podle vyhlášky udělat průměr z následujíciho roku?
doplněno 26.08.16 18:16: A oni v dopise přímo uvádí, že výpočet byl proveden na základě dat z uvedeného měsíce.
Datum: 26.08.16 18:24
avatar

Poslední, zvýraznění text je výcuc z energetického zákona.

Neopravněný odběr je i odběr, kdy elektroměr zaznamenává nesprávně nebo je nenápadně poškozen, odběratel je povinen uhradit škodu, ikdyž takovou vadu nezpůsobil nebo ji způsobil svojí neopatrností, přičemž není důležité zdali o ní věděl.

Ve výpočtu se zohlední i poslední měsíc, ale ani zdaleka jen on- ten výpočet je mnohem složitější, bere se předpokládaný počet zařízení, přístrojů, jejich příkonů apod. - to udává vyhláška.

To udělali správně.

Doporučuji vám - Zavolat distributorovi, požádat jej o opakovaný výpočet na základě dodaných hodnot. Sepište mu všechny přístroje v domácnosti včetně příkonu a průměrné doby používaní a jejich stáří - pokud se v tom nevyznáte zkuste požádat o návštěvu technika. Nebo si pozvěte vlastního elektrikáře.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: dam®
Datum: 26.08.16 18:50

Maaro, souhlas, ale dikce je:" Když zaznamenává"., další nepředpokládám, el. měr zůstál na jednom číselném momentu, kdy program sám už hlásí možnou chybu u odběratele, ale několik let?. Doměření spotřeby u černých odběratelú je řešno tak, že ti energetici za asistence obsadí bydlení, zapnou veškeré možné spotřebiče, za čas si odečtou spotřebu, pak propočítají možný čas plus pokuta a je vymalováno. Jenže tady se nejedná o černý odběr, ale kalkulaci ušlých zisků z důvodu vadného měřidla, který má pravidelně kontrolovat dodavatel, což se nestalo.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: dota
Datum: 26.08.16 18:25

Moji rodiče měli před 2 lety 12x vyšší než obvykle, nahlásili reklamaci, od EONu přijeli, elektroměr vyměnili a spotřeba byla opět v běžném průměru. Ovšem dostali dopis, že reklamaci neuznávají, elektroměr podle revize byl v pořádku a zaplatili několik tisíc za tu revizi. Otázka je, jestli vůbec byl někam odeslán a byla kontrolovaná jeho správná funkce, když ho odvezli.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.16 18:27
avatar

Mohu vás ujistit, že určitě ano.

Hodně elektroměrů co je u zákazníků demontovaných, jde potom k novým zákazníkům - ještě předtím ale putuje na přezkoušení a je mu vydána nová revize.

Kdyby jste zjištovali více, zjistili by jste, že byl odeslán do Českých Budějovic a možná by vám byla při montáži i ukázána revizní zpráva.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: dota
Datum: 26.08.16 18:34

To je tedy zvláštní. Čím byl ten veliký rozdíl ve spotřebě? No to tu nevyřešíme.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.16 18:44
avatar

Nemusí být nutně vada v elektroměru v jeho správnosti měření. Ale to bychom opravdu jen spekulovali...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.16 18:49
Zkrátka a dobře všem moc děkuji za odpovědi. V pondělí dojedu na ČEZ, to bude asi nejlepší. Nicméně líbit si to nenechám. Vím, že všechno hovoří proti mě, ale i tak, doufám, že nějaké kloudné řešení se najde.
Datum: 26.08.16 19:09
avatar

Určitě je požádejte o přezkoumání. Jednejte rozumně, nevztekejte se, nepředvádějte nějaké scény. Takových magorů je tam denně až moc.

Nevím od kud jste. Ovšem ne na každém kontaktním místě, lze řešit vše - zvláště pak takovouto věc.

Nejlepší by bylo kdyby šlo přímo o zákaznické centrum ČEZ ( https://www.cez.cz/cs/kontakty/kontaktni-mista.html)

Nebylo by od věci zavolat na zákaznickou linku - 371 100 100 a poptat se přímo na kontakt na kompetentní osoby, které mají váš případ na starosti a vyšetřují jej a domluvit si s nimi schůzku. Jde o oddělení Přímého měření. - Netechnické ztráty.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.16 19:27
avatar

Maaro takže rusumé je "nechejte si od Čezu a dalších společnosti distribujicích energie" sr... na hlavu.I když moje chyba je jen v tom,že si nekontroluje elměr a tento ani nesmím nijak zabezpečit proti zneužití a kdy jej někdo zneužije -můžu za to opět já sám . Hezky sesumírované.Jen škoda že se dnes už nedokážeme bez elektřiny obejít.jinak bych hned zrušil odběrné místo a ...

PS to není na Vás abyste se neurazil !

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 26.08.16 20:05
avatar

V tomto případě bych vinu neviděla u distributorů či dodavatelů, ale u pánů (a dam) poslanců, kteří tento zákon přijali... Mám-li mít za něco odpovědnost, měla bych mít i možnost to nějak zabezpečit.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 27.08.16 10:35
avatar

Co na to říci, v tomto případě je ten zákon postaven tak aby se dal viník dobře postihnout ikdyž bude stále stát za svojí lží. Bohužel, čas od času na to doplatí i lidé kteří za nic nemohou.

Jenže situace je taková,že v česku je ročně zjištěno zhruba 3000 skutečných neopravěných odběrů (slovy Třitisíce)

Ve světe patříme s tímto číslem, na první příčky.

Až se nebude krást v takovém měřítku, budou moci být i zákony nastavaneny mnohem belevolentněji.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: alekus
Datum: 27.08.16 11:43

Ale kuš, až se nebude krást v takovém měřítku, tak bude moci být elektrická energie za polovinu. (Nemyslím spotřebitele)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 27.08.16 01:15

To by mě zajímalo, jestli by stejně ochotně čez vracel přeplatek za poslední 4roky za "zrychlený" elektroměr!

Nevím, jestli v energetickém zákoně není nějaká specialita, ale pokud se nepletu, tak obecně platí 3 letá promlčecí lhůta. Třeba v telekomunikacích můžete reklamovat jen 2měsíce zpátky.

Oddělení netechnických ztrát čezu je proslulé svými podivnými praktikami a oděvem napodobujícím policejní zásahovku. Podle mých zkušeností čez zkouší co mu projde. Přecházel jsem na chalupě k jinému dodavateli a přes mnou zaslaný oddečet si udělali sytémový odhad spotřeby, který odpovídal roční spotřebě. Po reklamaci a dohadování konečně přijel technik, udělal si odečet a poslali opravené vyúčtování.

Nedejte se! Spoléhají na to, že vás postraší a tím, že zaplatíte, uznáte jejich nároky. Když už tam pojedete, tak jim hlavně nic nepodepisujte a řekněte, že se musíte poradit se svým právníkem. Já bych doporučil všechno řešit písemně neb někteří šmejdi se nebojí lži vyslovit, ale bojí se je podepsat. Rozporujte naměřenou spotřebu při rekonstrukci; žádejte o referenční spotřebu podle aktuálního období (a odjeďte na letní byt ) ; uveďte v jakém období v minulých letech jste byla mimo a odběrné místo bylo s nulovou spotřebou; prověřte si promlčecí dobu a argumentujte s ní a v neposlední řadě přejděte k jinému dadavateli, který vás nebude dojit na paušálních platbách při nulové spotřebě.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 27.08.16 08:44

Zaplatiť a potom to dať k súdu.Je nemožné platiť nedoplatok pri nefungujúcom elektromere.Na základe akých údajov potom vypočítali ten nedoplatok každý rok?

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.