Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
pomohl by mi někdo prosím určit rok výroby a značku nebo výrobce tohoto starého soustruhu? Motor je české výroby firma SKRAT Leonard Rýznar Hlučín-Morava ale veškeré tabulky jsou v němčině a nedaří se mi o něm nic bližšího dohledat. Děkuji za Vaše názory a rady.
Zdravím,
pěkně jste mne, jakožto původním povoláním soustružníka se zájmem kromě jiného o staré stroje, nahlodal, takže sem využil svých znalostí a (jen letmo) zapátral
- tzv. nortonka neboli celým názvem Nortonova skříň je převodová skříň u soustruhu, která slouží k řazení otáček závitového šroubu v závislosti na otáčkách vřetene, tzn. že umožňuje pomocí pevných (v převodovce) nebo pak výměnných (to jsou ta vlevo nezakrytá) ozubených kol řezat závity různé typy závitů s různým stoupáním - vice o této převodovce uvádí Wiki (nutno přeložit do češtiny), kde je kromě jiného uvedeno, kdy byla patentována r. 1892.
- dalším hledáním sem se dopracoval k tomu, že (asi) majitel patentu této převodovky (asi) v době patentování pracoval ve firmě Hendey (USA), protože tady se píše, že jakýsi WP Norton do firmy nastoupil v roce 1886 a na této stránce je uvedený první soustruh s aplikovanou Norton převodovkou v roce 1892.
Vzhledem k výše uvedenému si dovozuji, že pravděpodobně jistý p. Norton si patentem vydělal natolik velké peníze, že se nejspíš časem "udělal pro sebe"a začal vyrábět soustruhy pod svým jménem Norton. Odpovídalo by tomu i právě to odlité (Norton 180) na dvířkách stroje - staré stroje byly takto označeny (nálitkem na některé viditelné části stroje) - výrobní štítky, které známe ze současné doby, se na strojích začaly objevovat až v poválečném období (po II.SV).
Takže váš stroj je s jistotou výrobkem jakési firmy Norton (historii této firmy a další o ní jsem zatím nenašel). Číslo "180"nejspíš znamená některý z točných průměrů (soustruhy se točným průměrem + točnou délkou mezi hroty - např. SU 50 - 1000 (znamená to točný průměr nad ložem v cm + točná délka v mm). Pozor na jednu věc - některý výrobce udává točný průměr nad ložem, některý nad suportem! Ale to jen jako doplněk
Proč jsou popisové tabulky v němčině těžko říct - možná nějaký export strojů z USA do Německa, možná firma Norton byla nějaké německá licence amerického originálu stroje - těžko říct, internet soustruhy zn. Norton nezná nebo jsem je nenašel ( tady je poměrně h/...).
Váš stroj je typický představitel stroje poháněného řemeny z transmise přes tzv. předlohu (to jsou ty řemenice na té koze nahoře) - i dnes mají klasické soustruhy tzv. předlohu, ale ta je už intergrována ve vřeteníku. Předloha bylo vylepšení obsluhy strojů - původněbyly stupňovité řemenice na transmisi a na soustruhu, ale to znamenalo při změně převodu přehazovat celý dlouhý řemen. Použitím předlohy byl řemen mezi transmisí a strojem stálý, přehazoval se jen dole přímo na stroji. Ta řemenice na stroji na předloze, kam dnes vede klínový řemen od motoru, byla zcela jistě původně na plochá řemen - pohon od transmise, kde se používaly pouze ploché řemeny. Na výše uvedeném odkazu je také podle roků designu soustruhů vidět, že váš stroj je s největší pravděpodobností vyrobený před rokem 1920. max 1930, protože pak už se stroje vybavovaly samostatnými elektromotory.
Váš stroj je s nějvětší pravděpodobností přestavba stroje transmisního na pohon eleketromotorem, ovšem jestli se jedná o individuální přestavbu ve nějaké strojírně či jestli je to přímo nějaké verze výrobce (kde ale byl původní elmotor nahrazen českým elektromotorem Skrat) určit nelze.
Jinak elektromotory značky Skrat byly u nás v minulosti poměrně hodně rozšířeny na různých strojích.
Děkuji Vám za vyčerpávající odpověď, díky odkazu na stránky Hendey, jsem se dopátral i manuálům k výrobkům firmy Norton, kde už se dá dohledat, že opravdu firma Norton vyráběla obráběcí stroje, frézky atd... viz. store.lathes.co.uk/...
Nyní řeším, jestli ho zkusit zprovoznit, jestli mám něčím oživit pružnost starých kožených řemenů aby hned nepraskly nebo jestli je třeba něco prvotně řádně namazat.
Dostal jste se probráním se odkazy dál než já - ode mne to byl jen nástřel přes slovo Norton a pak slovní spojení "soustruh Norton"přeložené překladačem do němčiny a pak angličtiny vložené do Googlu. Navíc jsme měl venku rozdělanou práci, kterou sem potřeboval dodělat, takže na další hledání zrovna nebyl čas.
Co se týká kožených řemenů - záleží, v jakém jsou stavu. Pokud ztvrdlé a rozlámané (popraskané), pak už jim asi nepomůže nic. Pokud jen ztvrdlé, tak řemeny se mazaly speciálními vosky - dejte si do Googlu "vosk na ploché řemeny"a proberte se odkazy, je to poměrně dost. Ale tyhle vosky byly hlavně na zvýšení přilnavosti (lidově "aby řemen neklouzal". Normálně se na kůži (na zvláčnění) používají oleje nebo se vtírají tuky, jenže to u plochých řemenů nelze, protože by se pak klouzaly. Ještě sem zažil, když na soustruhu SV 18 jsme měli kožené šité ploché řemeny (fabrika zaměstnávala řemenáře) a když nedej bože z vřeteníku kapal dolů na řemen olej, tak se na tom stroji nedalo dělat, protože řemen pak klouzal i při záběru 1mm. Počátkem 80.let pak kožené řemeny postupně nahrazovaly už řemeny (asi gumo plastové či co to bylo za materiál), které se teplem mezi deskami svařovaly a tam už problém mastnoty téměř odpadl.
Co se týká místa, kde by vám mohli ohledně řemenů poradit, mne napadla samozřejmě kdysi vyhlášená a známá brašnářská škola v Třebechovicích. Jenže - pak mne napadlo si ověřit, jestli ta škola ještě vůbec existuje. No - neexistuje, skončila někdy kolem roku 2008 - 2010. Další tip - ZAZ Jaroměř (Závody Antonína Zápotockého), významný zpracovatel přírodních usní z období před r. 89 - skončil, neexistuje. Takže přiznám na rovinu - nevím, kam se teď obrátit o radu. Možná ještě můžete zkusit najít nějakého starého sedláře - věcí pro koně se nabízí docela dost, tak třeba někdo z výrobců bude ještě znát staré technologie údržby, oprav a výroby plochých kožených řemenů. Ale staří řemenáři, co dělali řemeny, už asi všichni vymřeli (ten, co nám kdysi v 80 letech dělal řemeny na soustruhy, byl už tenkrát důchodce).
Jinak přeju hodně úspěchů při zprovoznění tohoto klasického stroje, dnes už muzeálního kousku. Podle fotek to už má prizmatické lože, takže by třeba ani nemuselo být moc vydřené, i když pochybuju, že by už bylo povrchově kalené jako třeba u novějších strojů (SV 18).
Dovolím si pár tipů - třeba vám to k něčemu bude
- z nedávné doby tady byl dotaz na soustruh podobný jako máte vy - autor otázky byl registrovaný, třeba by reagoval na vnitřní poštu tady - poradte.cz/...
- zajímavá stránka (web) kovovýroby a majitele fandy do starých strojů - třeba by uměl poradit - tumlikovo.cz/...
K onomu výrobci věcí z kůže, máte ho, Ronyxi, za humny. Obrátil bych se na Reko Jaroměř. Asi už to nebude řemen jako býval, ale fungovat a vypadat bude.
K onomu výrobci soustruhů Norton. Něco jsem se převčírem nagooglil, ale zda firma Norton - výrobce soustruhů a firma Norton - současný výrobce brusek na kulato spolu souvisí, tak na tuhle otázku odpověď neznám.
K Nortonu 180: Minimálně jeden kousek téhož typu stál ještě v roce 2011 v Německu. Ale i tam, na odborném fóru zůstaly otázky bez odezvy.
S těmi řemeny je to pravda. Proto píšu, že to není řemen jako dřív. Existuje řemen s vrchní i spodní vrstvou z kůže, ale nevím, jak to vypadá (aby ta kůže ještě vypadala jako kůže).
Tak mě dohnala nejhorší chlapská nemoc (rýmička), ležím a googlím. Výrobce čistě kožených řemenů jsem nakonec sehnal, Jde o družstvo Snaha KV.
Pěkný článek na téma kožené řemeny je zde. Mimo jiné se v něm uvádí, jaký je rozdíl mezi klasickým hnědým koženým řemenem a řemenem šedým (tj. z chromité usně, kterou používá zmíněná firma Reko ve svých vrstvených řemenech). Rovněž se věnuje (ten článek) problematice údržby řemenů. Tak snad to bude někomu k užitku.
No, to jsem sám zvědav. Motor je dle mého české výroby, protože tenhle kousek byl možná ještě určen pro pohon transmisí, motor je tedy "navíc". Alespoň kamarád měl podobného "dědečka" v dílně. Motor snad stál dokonce bokem. Zkuste, prosím, vyfotit nebo rozluštit to logo na litinových dvířkách vlevo. Není tam i rok výroby?
Cca 1939 - 1948.
Stavba současného závodu TOSHULIN byla zahájena v říjnu 1949. Předtím působila v Hulíně od roku 1938 firma Elektromotor SKRAT, když přenesla část výroby elektromotorů ze Zábřehu na Moravě.
Zdroj: firmaroku.cz/...
Tohle se týká motoru.
Vyfocený štítek je tabulka posuvu. Zkus najít jiný nebo býval výrobce odlit přímo v litinovém základu.
Řešil jsem v roce 2016 stejný problém. Mám podobný soustruh zn. Wolman asi 20až 30léta, byl poháněn transmisí ( to je 1 motor a mnoho strojů .) řešil jsem řemen . Sehnal jsem řemen z 50 let používaly se k pohonu mlátiček nebo fukarů slámy a drátové sponky které se k tomu používaly.Od majitele mlýna na mouku. Soustruh jede již 2rok bez problémů.Foto nemám ale jsem schopen dodat.Jinak spojky jsem zkoušel sehnat po internetě ale bez výsledku.
Soustruh Volman z roku 1915 jsme měli v učení a byl dost dobrý na fušování, jenom neměl aut. posuv atd. Pro zajímavost Volmanka byla za socialismu TOS Čelákovice, tam jsem jezdil z Prahy do školy... Co to je dnes jsem ani už nezjišťoval...
@hiawata: Dnes je (jsou) to Slovácké strojírn/.... Mají, co chtěli. Nevážili si lidí a teď tam nemá kdo dělat .
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.