Nejste přihlášen/a.
Zdravím. U nás ve firmě jsem si všiml jednoho elektrikáře že zapojuje nové zásuvky 220V takovým stylem že dělá očka na drátech pod šroubkami v zásuvce. Chci se jen zeptat ze zvědavosti jestli to není už dneska zbytečný když je všecko v mědi? Dík.
Naprosto zbytečné a pracné. Při běžných proudech to nemá žádné opodstatnění, byť vám tady dědkové budou tvrdit cosi o kvalitě a výdrži 200 let. Korunováno expertem co šroubek vyhodí a pomocí kyseliny to sletuje cínem. Takového pracanta bych chtěl tedy platit od hodiny. Zbytečná práce alibisticky zdůvodněná.
"...vodiče se pěkně rovnoběžně uložené skroutily spolu a dotáhly kombinačkami ".
Jo, tak zvaná UI svorka (uzel - izolace ). Ale zas tak dokonalé nebyly. Na druhém obrázku je takový spoj po cca 70 letech provozu, který byl zazděný v dřevěném stropě. Mráz běhá po zádech. Ovšem na tom první obrázku je spojka drátu 16mm2 hlavního přívodu pro 6 patrový činžák (zatažená společně s dalšími dráty v trubce kousek za HDS) a tahle spojka to těch 70 let vydržela bez problémů
.
Ahoj. Jak tu Magdon popisuje tu Ui svorku, tak u nás na severu se tomu říká Krutisvorka. Jsou i tací, co tohle i dneska dělají. Je to k nevíře, ale je. Když jsme drátovali můj ,,Temelínský rozvaděč,, ,(je v něm rozfázováno asi 40 jističů), tak jsme kroužkovali všechny natahané Cu dráty. Nějak mi ten dobrý zvyk zůstal a dělám to pořád. Nikdy se mi žádný, takhle utažený spoj nepovolil.
Je to zbytečné, dělalo se to kvůli hliníku, že se časem uvolní tak aby vodič nevyklouznul. Dnes se naopak na mědi doporučuje očka nedělat, protože je šroubek rovnoměrně osově zatíženej a má větší sklon k samovolnému povolení vlivem tepelné rozažnosti.
V praxi to bylo přesně obráceně. Kdo udělal očka na hliníku, tak díky tečení hliníku je nestačil dotahovat. Rovně dotažený šroubek totiž nebyl předpružený. Na rozdíl od hliníku chyceného pod jednou stranou hlavy. Šroub se v závitu zkřížil, předpružil, a dýl udržoval Al drát utaženej.