Kalení železa v domácích podmínkách

Od: Datum: 04.05.15 13:03 odpovědí: 22 změna: 12.05.15 15:49

Zdravím,

je nějaká možnost doma zakalit plocháč 300x70x7mm. Mám k dispozici výheň, autogen a elektrickou pec max 400°C

Nikde nemůžu najít nějaký rozumný návod jak na to.

.

Výsledek bude sloužit jako břit lžíce bagru.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 04.05.15 13:12
avatar

Zdravím,
obávám se, že tohle nejste v domácích podmínkách bez potřebných znalostí (o vybavení nemluvím) schopen udělat. Ono nejde ani tak o zakalení (zakalený břit by se vám štípal, protože by byl tvrdý), ale o tzv. zušlechtění.
Přišel jsem s opravami břitů pro nakladače v minulosti do styku a jako nejtrvanlivější řešení se ukázalo navařit jako břit pásovou ocel označenou jak P2, lidově se jí říkalo "pancéřová ocel".

doplněno 04.05.15 13:50:

Pokud se pamatuju, tak P2 dodávala např. FERONA. Hledat se mi to nechce, ale na dotaz mi vyhledávač našel třeba toto, což je podle parametrů to samé.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.05.15 13:20

Vybavení není problém, ale nemám u sebe nikoho se skušenostmi.

Ještě mě napadlo prostě na přední hranu břitu udělat návar z nějaké tvrdokové elektrody.

Datum: 04.05.15 13:26
avatar

no tak pravda, kalení je docela obsáhlá věda a autogen nebo pec 400 stupňů vám na kalení nestačí. Potřebujete kalící pec a kalící kotel. Materiál se rozehřeje na správnou kalící teplotu a potom se v kalícím kotli ochladí určitou správnou rychlostí, aby došlo ke správné změně struktury železa. Se obávám, že domácí kovářskou výhní nebo autogenem si pevnost vašeho plechu ještě zhoršíte.

Jediné co vám můžu poradit je : poptejte se někde v nějaké velké strojařské firmě.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.05.15 13:32

Souhlasím s předchozí odpovědí. Jen dodám, že pro kalení je nutný určitý obsah uhlíku v oceli. Znáš tvůj materiál a obsah uhlíku v něm? Ta pícka ti pro kalení nepomůže, ocel musíš ohřát nad 727°C.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.05.15 13:42

Materiál zatím nemám, takže můžu koupit cokoli.

Tu pec jsem spíš myslel na to postupné chlazení. Ohřát by to mělo jít ve výhni případně i tím autogenem.

Od: paw®
Datum: 04.05.15 13:50

Mozne to je, ale pri dodrzeni nekolika podminek. Napred musis vedet, co to je za material. K tomu si najit kalici a popousteci teploty. A pak to jen dodrzet (+-20°C). kdyz budes kalit do oleje, tak na ten plochac odhadem aspon 20l v nadobe primerenych rozmeru. neni nic horsiho, nez kdyz ti to zacne v kybli varit. Na dvore jeste pohoda, od toho uteces, horsi v dilne ;).

Na ohrati bys mel mit bud pec s teplomerem nebo pyrometr. At vis, na kolik to zhavis. Jinak cepele radlic se delaji z hardoxu s navarem tvrdokovem.

No a kdyz se ti to nepodari, tak to priste predelas nebo koupis hotove. Jak se rika: Nikdy není dost času na to, aby se to udělalo dobře. Ale vždy je dost času na to, aby se to udělalo znovu.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: asd1
Datum: 04.05.15 13:54

Nejjednodušší je v okolí najít nástrojárnu nebo kováře ať to udělá. Kalení není až tak jednoduché a chce to zkušenosti.

Strojnické tabulky - materiál, výsledné vlastnosti a postup kalení/ popouštění. Kalicí teplota je ca 850°C, popouštěcí 500°C, pro každou ocel to je jiné a záleží i jaký má být výsledek...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.05.15 14:11

No jak to tak zatim vidim, tak použiju normální plocháč (S235JR) a na hranu mu udělám návar tvrdokovu.

Na to moje domácí hrabání to bude třeba stačit.

Případně se to po opotřebení pak předělá.

http://pasivnidrevostavba.cz/fotky/bagr

doplněno 04.05.15 15:19:

jo jo, je to reklama na muj profi bagr :)

Od: paw®
Datum: 04.05.15 15:04

hehe, at zije skryta reklama. na ten podkop ti bude stacit tvrdokov.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.05.15 15:01

Ak to potrebuješ len pre svoju potrebu,tak to nahrej do červeno-žlta a potom to pomaly daj do oleja.Potom to daj do elektrickej rúry na 200-250 stupňov na hodinu a vypni to a nechaj vychladnúť.Pre hrabanie v zemi to bude stačiť.No material by sa mal dať kaliť a podľa triedy si to najdeš v strojníckych tabuľkách.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.05.15 15:36

schválně to zkusím na kousku materiálu, jestli bude nějaká změna k lepšímu tak by to bylo jednodušší než navařovat hranu

Od: host
Datum: 04.05.15 15:39

Kdyby to bylo nějaké levné nářadí (sekáč, atd.) tak by to možná po domácku šlo - zahřát podle oka - tedy podle barvy kovu (protože jistě nemáte bezkontaktní IR nebo jiný vhodný teploměr) na kalicí teplotu, udržet ji po vhodnou dobu (možné časy najdete na internetu) a pak zprudka ochladit ve vodě nebo v olejové lázni. Dojde k rekrystalizaci, kterou se učí zámečníci nebo průmyslováci ve škole, nebo se dá najít opět na internetu).

Pak se zakalený předmět popouští, protože je křehký a lehce by se lámal. Popouštění je opět ohřátí na popouštěcí teplotu, kterou odhadnete podle barvy, například třešňově červenou, a předmět necháte zvolna ochladit na vzduchu, kov změní barvu na švestkově modrou nebo tak nějak, vše najdete v učebnici strojnické technologie nebo na webu.

Viz např http://www.lentus-ocel.cz/tridy-oceli/n-120503.htm

Pokud vám za břitu, který jste jistě těžko sháněl a upravoval do potřebného tvaru, záleží, je nejlepší si na webu najít nějakou profesionální kalírnu a nechat si to odborně zakalit a případně i jinak upravit, u nich.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.05.15 15:44

Když se podíváte na fotky, tak zjistíte že opravdu jde o levné nářadí... :) žádná lžíce za 20tis.

Jinak IR teploměr tu také mám, takže není problém.

Ještě jsem našel video kde vhodnou teplotu zkouší magnetem, až železo přestane na magnet reagovat, tak máčí.

Od: jendad
Datum: 04.05.15 15:57

Občas jsem v práci kalil a popouštěl majzlíky.

Co jsme se na škole učily . Nahřát ve výhni kus do třešnově červené (cca 850°c) . Do žluté už né at ho nespálíte . Pak rychle dát do vody . Pak očistit a vytvořit lesklé místo , kde budete pozorovat popouštěcí barvy. Měl by jste to zahřát na modrou (cca 300°c) . Prvně přijde fialová(cca 270°c) a potom modrá . Takže dát na slabý plech a kus na něj a zespodu nahřívat plech . Tím vám nebude svítit autogen do očí a budete pěkně vydět barvy co pujdou na oceli. Jakmile přijde chrpově modrá , okamžitě zchladit !

Čím více zahřejete kus při popouštění , tím bude měkčí a budou se dělat zoubky , ale nebude se štípat. Zahřátím na menší popouštěcí teplotu (fialová) zustává tvrdší , ale štípe se. Takže majzlíky se popouští na chrpově modrou . Pak se nevyštípnou , ani nedělají zuby.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 05.05.15 09:09

Jen pro pořádek:

Žlezo kalit nelze !.

Kalit lze jen ocel a to jen ocel vhodnou ke kalení, svým složením.

Pro zaklení ocele je nutné zahřát ocel na kalící teplota = nad 900 °C na tzv. třešňově červenou barvu. Po zaklení následuje tzv. popouštění, které zajistí oceli kromě tvrdosti i její houževnatost, aby zaklený předmět nebyl křehký a náchylný ke zlomení.

Hezký den -miro

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd1
Datum: 05.05.15 14:37

nad 900 je blbost, většina ocelí kolem 850. Hlavně že slovíčkaří se železem...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 05.05.15 14:42

No jo no, i tací tu jsou.

Nicméně sehnal jsem si balik návarových elektrod, takže zkusim nejprve to. Je to pro mě nejdostupnější řešení.

Od: asd1
Datum: 05.05.15 15:17

jj, navařit tvrdokov bude nejjednodušší. Rychlé a vcelku se na tom nedá moc zkazit...

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 12.05.15 15:49

Takže nakonec to dopadlo tak, že jsem sehnal tělísko z pluhu.

Vařit se to nechá a když si vezmu kolik kilometrů to naorá, tak na to moje použití to bude nesmrtelné.

Tvrdokovem jen pro jistotu objedu kraje bočních stěn.

Datum: 05.05.15 21:24

Chceme li se bavit o kalících teplotách, je nutné vždy uvést obsah uhlíku. Při malém obsahu uhlíku do cca 0.5% se skutečně kalící teplota pohybuje nad 900°C. Pro představu přikládám rovnovážný diagram železo uhlík, kde je fialovou barvou označeno pásmo kalících teplot.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 05.05.15 15:21
avatar

Tento názor lze jen podpořit.Ocel je železo s určitým obsahem uhlíku,jen ten lze tepelnou operací regulovat,aby se změnily vlastnosti oceli.Přesný postup u každého druhu oceli nelze dodržet v domácích podmínkách.

JABRAKA

Ohodnoceno: 1x
 
Od: miro®
Datum: 06.05.15 08:42

P. "hujer123" dík za podporu, doložením diagramem Fe3C a p. "jabraka" dík za doplnění pro laiky.

Hezký den přeji -miro

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.