Ohybání trubek na koleni

Od: Datum: 12.03.15 18:00 odpovědí: 14 změna: 13.03.15 20:49
avatar
Zdravim
O víkendu budeme s kamarádem ohybat lešenářské trubky dvakrat do pravého uhle na poloměru asi 15 cm a dvakrat do 45 stupňů na poloměru asi 25 cm ( ram do fačka na amaterský autocross). Co jsem sehnal za informace že nejlepe trubku naplnit a utemovat pískem , ohřát a ohnout okolo špalku nebo sloupu ... máte s ohybáním někdo zkušenosti?

Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: ben®
Datum: 12.03.15 18:04
avatar

Dobrý den, viděl jsem to jen u tenkostěnných trubek - ten písek musí být suchý a velmi jemný.

Jestli to dáte u lešenářské trubky a v ruce, nevím. Zdravím!

doplněno 12.03.15 21:43:

david63 - s tím ohněm si děláte legraci, že?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.03.15 18:08
avatar

ručně to nedáte ani omylem, leda že byste byli oba dva Frantové Kocourkové. Čest jeho památce.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.03.15 18:24
avatar

To fakt nedáte. Nemůžete to jen tak v ruce ohýbat kolem špalku, bude z toho patvar. Jestli byste to vůbec ohnuli. Když to nahřejete moc, tak to zase praskne... Však si to vyzkoušejte, ale lépe to dejte někomu na mechanickou ohýbačku trubek.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 12.03.15 18:26

Ani to nezkoušejte, bude to zbytečná práce. Lešenářské trubky jsou švové a zbortí se. Na toto použití bych se poohlédnul po topenářských bezešvých trubkách, koupil bych varná kolena v odpovídajícím průměru, ohybu a nachal bych si to svařit nejlépe u nějakého šikovného topenáře.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 12.03.15 18:28
avatar

Zdravím,
bez autogenu to neuděláte ani omylem. S autogenem možná ano - pokud máte někoho šikovného, kdo s autogenem umí.
Pro ohýbání trubek za tepla je základní podmínka výplň trubky - písek. Musí být perfektně vysušený, jinak vám tlakem páry z trubky vyrazí ty zátky. Takže písek přesát, dát do trouby vysušit, pak ho nasypat do trubky, sklepat, zazátkovat, trubu upnout do svěráku a pak teprve můžete ohřívat. Ohřívat se musí stejnoměrně po celém obvodu, jinak trubku v některých místech zeslabíte a její pevnost bude o ničem. K práci si připravte nějaké kopyto (špalek, trubku, kulatinu), okolo kterého trubku budete ohýbat. Jo a pokud ručně, tak optimální je ohýbat trubku někde uprostřed (budete mít v rukách sílu - protože páka - a zároveň cit), pak oblouk vyříznout a rám posvářet.
Zvažte možnost si ty oblouky nechat ohnout v nějaké firmě, kde na to mají ohýbačku "za studena". Nepamatuju si rozměry kopyt, ale možná by to zvládla i topenářská hydralická ohýbačka trubek (pokud bude kopyto). Další varianta je podívat se po obchodech s topenářkým materiálem - jestli by někde neměli (nevím, jestli takové ale existují - to si musíte zjistit) potřebné (v potřebném rozměru) topenářské navařovací oblouky či kolena.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 12.03.15 21:39
avatar
Chtěli bychom to nahřívat v ohni samozdřejmě ohřát do oranžova.
Datum: 12.03.15 22:10

Tak to ani omylem :)

Než se to snažit takhle nesmyslně ohnout, to bych radši tu trubku nařezal pod úhlem a svařil třeba pětiúhelník

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.03.15 18:32

no jestli to opravdu budete ohýbat na koleni, tak prosím natočte nějaké video... bude to zajímavá podívaná :)

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 12.03.15 19:10
avatar

dobrej nápad, možná se objeví i na youtube

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.03.15 19:16

A nechcete to udělat pořádně?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: kukol
Datum: 12.03.15 21:52

Urcite to nebude jednoduche na koleni... pokud jste nikdy neohybal trubky, tak se tezte na patvary. Planovat na koleni nejakych R150 taky nejde, co vyleze tak vyleze. Bez pripravku to nedate. Pohledove to nebude taky nicmoc, co ohyb to original.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 13.03.15 11:41
avatar
Je potom ještě jedna varianta tu trubku vždycky naříznout , naohnout a zavařit a takto udělat ten ohyb
Datum: 13.03.15 19:39
avatar

Tak jako má to být ochranný rám do auta. První blbost je lešeňovka. Druhá blbost je mít v ohybu svary domácí kvality. Pokud se zabýváte metalurgií jako v době železné, to už lepší nic, než trubku, co vám v kritickém okamžiku v kvalitně udělaném svaru praskne a projede osádce palicí...

Pat a Mat dělají relly

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 13.03.15 20:49

Co se týče závodního auta , tak velkou roli hraje hmotnost a bezpečnost. Doporučuji bezešvé trubky , samozřejmě profiohýbačku a pokud budete svařovat , tak státní svařeč. Při havárii vám může dobře udělaný ochranný rám velice pomoci . Špatně udělaný vám může ještě více ublížit. U autokrosu není o havárii ( kotrmelce) nouze . Neriskujte zbytečně a poraďte se s někým , kdo má s tímto zkušenosti. Přeji hodně zdaru.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.