Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zhasíná karma

Od: martin12* odpovědí: 11 změna:

Dobrý den. Z ničehonic nám při koupeli začla zhasínat karma, ale dost nepravidelně (trvá to už asi 2 týdny). Někdy zhasne a někdy až třeba jinému členu rodiny později, někdy nezhasne za den ani jednou. Vždy se ozve takové cvaknutí a zhasne věčný plamínek. Někdy jde i hůře zapálit, jiskra přeskočí, v tom problém asi nebude. První co mě napadlo bylo vyčištění sítka, které bylo pod prachem a té dírky pod ním, ale nepomohlo to. Dnes jsem zjistil, že karma zhasne i pokud se dotknu v nějakých místech drátu označeném šipkou na obrázku, ale nevím jestli to je normální nebo ne... Kde by mohla být příčina?


Zhasíná karma

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

doktpr365*
hodnocení

0x

Ty kable jsou na pojistku proti přehřátí,koukněte zda nejsou volné konektory trochu je zmáčknout,popřípadě očistit bývají zaoxidované. Prostříknout je kontaktolem a konektory taky očistit.

 

martin12*
hodnocení

Tak už mi to nejde ani zapálit... Držím to i minutu a pak zhasne :(

 

hodnocení

0x
avatar magdon

Ten označený drát je od čidla spalin a jak psáno výše, jeho konektor se někdy uvolní. Tomu by odpovídalo i to zhasínání při pohnutí drátem. Je to dost častá závada. Čidlo odpojte, konektor vyčistěte a lehce napružte. Když to nepomůže, bude pravděpodobně čidlo vadné. Takových čidel je tam několik a jsou zapojeny v sérii (za sebou). Až to zase nebude hořet, zkuste krátkodobě (jen na vyzkoušení, ne pro trvalý (ani dočasný) provoz) ono čidlo zkratovat. Když to pomůže, čidlo vyměňte. Když ne, vyzkoušejte stejným způsobem i oststní čidla.

doplněno 07.11.14 11:04:

Každý konektor musí být se svým protějškem spojený pod určitým tlakem (jeden jeho kontakt pruží). Časem se může stát, že se ten tlak zmenší a kontakt není dokonalý. Takže mnohdy stačí spoj rozpojit, tu pružnou část lehce zmáčknout kleštěmi a zase spojit. Jištění funguje tak, že se v případě problému přeruší ochranný obvod. Takže Vám to nehoří právě proto, že obvod není spojený. Dalším odpojením čidla se tak nic nezmění. Podle toho obrázku máte čidla 3 (1x termostat přehřátí a 2x hlídání toku spalin). Tahle čidla (většinou takové kulaté placičky) jsou mezi sebou propojena měděným drátem tak, že drát vede "odněkud" k prvnímu čidlu, odtud ke druhému, pak ke třtímu a z něj "někam". Odpojte dráty z čidla a spojte je spolu vzájemně (nebojte, nic to neudělá). Pak se pokuste zapálit plamínek. Když to půjde, je dotyčné čidlo vadné. Když ne, vraťte dráty zpět a opakujte u dalšího čidla. Když objevíte vadné čidlo, neprodleně jej vyměňte. V žádném případě neprovozujte karmu s vyřazeným čidlem! Ono tam není pro legraci, může jít i o život.

martin12*
hodnocení

Ok, zkusím. Co znamená lehce napružit konektor? A jak provedu to zkratování? Ještě přikládám schéma karmy.

Zhasíná karma #2
martin12*
hodnocení

A může mít ta pojistka vliv na to, že mi teď nejde karma zapálit? Co kdybych vytáhl konektory z čidla a pak zkusil karmu zapálit?

martin12*
hodnocení

Všechny dráty jsem pořádně přimáčkl do čidel a na tom prostředním čidle jsem je vytáhl a zkontroloval, jestli nejsou zoxidované. Nebyly (karma je vcelku nová) a tak jsem je zase vrátil a pak se mi karmu podařilo zapálit. Jestli karma bude fungovat i dál napíšu až jí pořádně vyzkouším.

Pokud by karma při chodu pořád zhasínala, zkusím ten Vámi popsaný postup. Jenom nevím, jak ty dva vytažené dráty spojím. Jsou to klasické ploché konektory, které se jen zasunují do sebe (viz obrázek). Stačí, aby je jeden člověk držel spojené nebo třeba spojit kolíčkem?

Zhasíná karma #3
macek7411*

My tam máme ještě termopojistku/termočlánek/, je nahřívaná věčným plamínkem. Také zhasínal plamen a na doporučení technika při revizi jsem koupil asi za čtyřicet korun nový, ale nějak se to usadilo a tak leží v šuflíku.

martin12*
hodnocení

Ten tam možná máme taky. Koukal jsem na schéma a tam se o něm píše. Asi bude schovaný pod tím plechem.

doplněno 07.11.14 16:00:

Přikládám další schéma. Možná, že ten termočlánek má pouze zapalovací hořák typu SIT. My máme ten levý se sítkem.

Zhasíná karma #4
Zhasíná karma #5

"... nevím, jak ty dva vytažené dráty spojím::.."
Celkem jednoduše, když trochu pošoupnete tu izolační bužírku, dají se oba konektory zaklesnout do sebe. Není to ideální spoj, ale na tu zkoušku to stačí. Případně použijte kus jakéhokoliv drátu, který zastrčíte do obou konektorů. Samozřejmě je můžete držet u sebe i ručně, či tím kolíčkem. Bát se nemusíte ničeho, není tam nebezpečné napětí a ani případný zkrat na jakoukoliv část karmy neudělá vůbec nic. Ale možná to nebude potřeba, tím, že jste konektory odpojil a zase spojil, odřel jste případnou vrstvu oxidů a spoj může být už v pořádku.


doplněno 30.01.15 21:58:

Martin12 - Ano, pokud odpjíte kterýkoliv konektor, karma nepůjde zapálit. Dotek drátů mezi sebou, ani s ničím jiným nevadí, ke zkratu nedojde. Ty dráty jsou smaltované (tmavě červený povrch drátu), takže jsou izolované. Teda izolace nic moc, ale pro daný účel to stačí.

 

martin12*
hodnocení

Zdravím. Ještě bych se zeptal na pár věcí ohledně funkčnosti karmy. Psal jste, že obvod je spojený tím, že dráty vedou nepřerušeně od jednoho čidla k dalším.

Pokud tedy vytáhnu jeden drát z čidla, tak karmu nezapálím, protože bude přerušený obvod?

A ještě by mě zajímala jedna věc. Jaktože nedochází ke zkratu nebo nevadí, když se ty dráty na několika místech dotýkají (kříží se přes sebe)?

 

figurek*
hodnocení

0x

čtu tady celou technickou vědu o zapojení karmy, ale chybí mi tu základní věc a častý zdroj problémů.

Nejdříve zkuste, zda věčný plamínek zapálíte sirkou místo cvakání zapalovačem. Jestli se to povede, pak možná je to právě zapalovač, co nefunguje.

Druhá možnost závady je složitější.

Plamínek karmy musí být namířený na bezpečnostní bimetalové čidlo. Někdy jde mimo, někdy zeslábne tak, že na něj nedosáhne. No a pak se stane to, co se u správně fungující karmy stát musí. Uzavře se přívod plynu a karma nezapaluje.

Toto teplotní čidlo vidíte jako krátkou tyčinku, vzadu mezi tryskou a zapalovací elektrodou.

A zase vezměte sirku, zapalte ji, pomocí této sirky zahřejte teplotní čidlo a zkuste pustit teplou vodu. Je to dost daleko, prsty tam nedosáhnete, sirku držte v kombinačkách. Karma by se měla rozhořet. Jestli se rozhoří, pak není problém v elektrice zapalování, ale možná v přívodní plynové trubičce k zapalovatí trysce. Tu musíte odmontovat, profouknout a vyčistit.

Ale tady pozor. Uvnitř pod šroubením je malá clonka a ta se nesmí ztratit. Při odmontovávání vám asi vypadne. Takže jestli máte karmu nad vanou, pak při montování zašpuntujte odpad.

Jestli karma nehoří ani teď, pak volejte servisáka. Sám ji neopravujte. Ještě byste rozvrtal nastavení regulátoru plynu.

Zkuste a napište, jak jste dopad.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]