Přidat do barvy na kov olej, naftu?

Od: Datum: 21.08.14 11:34 odpovědí: 12 změna: 21.08.14 20:35

Renovuji kované zábradlí a jelikož je to pěkná fuška, prosím o radu. Kdosi mi kdysi říkal, že naši předkové přidávali do barev nějaký olej či naftu nebo co to bylo a díky tomu ty barvy mnohem déle vydržely na daném předmětu. Barvu již mám koupenou, dnes jsou všechny méně kvalitní, aby asi byly více ekologické. Co mám do barvy přidat, nebo nic? Díky!


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 21.08.14 11:37
avatar

No nedokážu si představit, že by mastná barva mohla kvalitně držet na kovu. U dřeva je to něco jiného.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.08.14 11:45
avatar

Olovo to bylo dokonce součástí barev tak že ho tam asi nepřidávali ale ty to udělat můžeš ;) po tom ti to nikdy nezrezne, olej si moc nedokážu představit jak by zaschnul to by ho ta barva musela uzavřít. U nafty moc nevím předkové hodně používali petrolej a to na všechno třeba to byl zrovna on

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.08.14 12:03
avatar

Nemyslíte suřík? Ten byl na kov geniální, zreagoval se rzí a zastavil ji. Bohužel byl toxický, biologicky špatně odbouratelný, takže už se neprodává. Náhrady stojí za prd. Ten, kdo má doma ještě zbytky, si za ně nechává platit zlatem. Jinak jak uvedl kolega výše, olej na kov bych moc nedoporučoval. Koupil bych nějakou profesionální barvu na kov a řídil se návodem.

doplněno 21.08.14 12:32:

Koukám na to, super, už objednávám :) Stačí to do tý syntetický základovky fakt jen zamíchat? A kolik?

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 21.08.14 12:14
avatar

Oxid olovnato-olovičitý ,dá se sehnat 350kč za 1kg, přesně ten jsem myslel dneska koupíte cokoliv ale pouze samostatně do barvy si musíte zamíchat sám ;)

doplněno 21.08.14 19:51:

Nejlepší je do červené základovky (poměr 3:1 barva:suřík) ,rychleji schne než když se michá s fermeží (ale i tak to chce pár dní nechat) parádně pak zatvrdne a je to jak beton. Na spodek auta nic lepšího neexistuje a pokud přestříknete gumoasfaltem tak je to parádní.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: trtr
Datum: 21.08.14 17:32

Zdravím, je to pár dní, co jsem likvidoval staré dědovi zásoby v garáži: nitrolaky, nitrocelulozové laky a také barvy Plumbin s 33% olova. Věřím ,že to bylo svinstvo jako blázen, ale ve sběrném dvoře nebezp. odpadu a potom, pokud to někdo nevyhrabal tak v peci, tomu bude lépe. Do moderní barvy bych nic nedával, je to daň za ekologii.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.08.14 20:00
avatar

Mohu vám říct ,že jste vyhodil poměrně dost kvalitní věci. Jednou dostal starý odrezovač také zásoby po dědovy a když jsem zjistil jak parádně s ním všechno funguje tak mě ekologie přestala zajímat.Dřív to všechno fungovalo nohem lépe a za pár korun byli přípravky které fungovali.Pokud to nehazíte do rybníka nebo do řeky tak v poličce v garáži to dělá míň škody než když vy jezdíte autem... neřikám že nejezdím autem také ale na jedné straně se zakazujou prkotiny a na druhé se schvalujou jaderné elektrárny a mnohem větší prů*** ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 21.08.14 20:15

Zdravím, jsem si toho vědom, ale raději jsem to zlikvidoval. Některé přípravky a látky už byly opravdu zdraví nebezpečné a navíc to bylo v nevyhovujícíh obalech.

Jinak starý odrezovač T jsem zkoušel, ale nic moc efekt, takže to taky nelze říci, že stará věc je ok. Jinak nějaké oleje a tak použít šlo, našel jsem i Original brzdovku Syntol červená (super na rezezlé šrouby)-tu jsem si ponechal.

No abych byl trochu k tématu, tak pokud srovnám třeba kvalitu barvy Industrol stará a nová, tak i po více než 20 letech, stará vítězí (věnováno sousedovi na renovaci vozíku za auto). Ale barvy typu Plumbin a další speciality bez milosti zlikvidovány. Nové barvy se moc upravit nedají, po přidání většiny samodomo aditiv se srazí.

Sám mám rád základní barvu na kov Pragoprimer (syntetika) a potom Hostagrund. Hammerlite vyzkoušenou nemám, ale určitě bych jí něčím nevylepšoval. Ještě barva Alkyton je velice dobrá. Párkrát jsem dělal i s Antirezinem (plotové sloupky) a barvou Eternal (vodovka)-na nátěr potrubí a těles topení a taktéž super. Eternal dělá navíc syper biologicky odmašťovač, takže člověk nesmradí.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.08.14 12:43
avatar

I předkové na kované zábradlí používali olej,v němž po vykování jednotlivé díly vychladili.Pokud si vybereš barvu na kov,použij ji podle návodu,nic do ní nepřidávej,jen si navodíš škodu.

JABRAKA

Ohodnoceno: 4x
 
Datum: 21.08.14 17:11

Ahoj. Požaduješ radu, ale co jsi si pořídil za barvu nám nenapíšeš. Přestaň laborovat blbiny a poslechni Jabraku. Třísložková od Hemerajtů je docela dobrá a když ji dáš 2x, tak máš na pár let klid.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 21.08.14 18:47

Konkrétně vím, že suřík byla základová barva na mostní konstrukce. Červený olovnatý prášek se míchal s fermeží.to je lněný olej. Něco jsem se jí namíchal. Na základovku pak přišla olejová nabo syntetická krycí barva. Mám na mysli léta sedmdesátá. Fermež se tenkrát do barev přidávala, nevím ale, na jaké bázi jsou barvy dnešní. Vidíte, rádcové, i do muzea se podíváme...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.08.14 19:04
avatar

To Kjanik.fermež ano ale do olejových ne do syntetických! možná ještě staří malíři pokojů dávali "frťánka" fermeže do remalu (ten byl tenkrát jen práškový! ) aby se "malůvka neotírala pkd se o zeď něko byť jen opře!

Tazeteli bych doporučil barvu hammerite!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.08.14 20:35
avatar

Zdravím,
když už jsme se tady dostali do úrovně "muzeum"...
- přídávání oleje nebo nafty do barev
Nafta se do žádných barev nikdy nepřidávala. Staří praktici přidávali určité malé množství terpentýnového oleje, ale to pouze do barev fermežových. Dnes už se na trhu bohužel skoro nevyskytují, jediný zástupce z této skupiny, který je ještě stále omezeně (většinou pouze na objednávku) k zakoupení je barva UNIBAL (O 2025), prezentovaná původně pouze jako základová, dnes jako jako univerzální fermežová barva. Tím, že je tato barva v podstatě pouze základová, neobsahuje lakovou složku pro vytvoření lesku a při nátěru mám po vyschnutí roozpouštědla snahu časem křídovatět a sprašovat. Zabránit se tomu dá právě přídavkem terpentýnového oleje, který navíc kromě omezení křídovatění vylepšuje i barvu co se týká roztíravosti a slévatelnosti. Zároveň přídavek terpentýnového oleje místo přídavku lněné fermeže urychluje zasychání barvy (fermež vysychá velmi pomalu a barva tak dlouho schne (několik dnů)).
Velmi omezeně se můžete ještě setkat s barvami olejovými a fermežovými, vyráběnými kdysi (před 30 a více lety) pod názvy např. olejové - Emailit, Emolex, fermežovými - Fermol, Fermex a speciálními fermežovými barvami s přídavkem kysličníku (oxidu) olova jako byl Plumbinol (na ocelové konstrukce normální) a Plumbinex (na ocelové konstrukce pod vodu) - oba pouze v odstínu šedá, případně suříková fermežová barva (oranžová), olejová barva na konstrukce O 2014 (červenohnědá) a Autex, což byla syntetická barva s přídavkem oxidu olova na podvozky aut.
Výraznou vlastností starých fermežových a olejových barev bylo, že i barva několik desetiletí stará (a třeba i přemrzlá) byla stále použitelná (stačili ji naředit bud výše zmíněným terpentýnovým olejem, případně ředidlem S 6006) - pokud nevyschla nebo se nevhodným ředěním nesrazila. Na rozdíl od moderních barev nevadil mráz ani dříve vyráběným syntetickým barvám - mám barvy typu S 2013 Industrol více jak 30let staré, uskladněné v minulosti v prostoru, kde v zimě mrzlo a jsou stále použitelné.
K barvám s přídavkem oxidu olova (kromě jiných třeba zmíněné suříkové). Zákaz výroby těchto barev byl zaveden hlavně z důvodu problematického odstraňování. Při běžné práci (samozřejmě pokud nebudete barvu olizovat či jíst) nebezpečí nehrozí. K uvolňování olova z barev dochází při opalování, svařování a hlavně při broušení. Zde dochází k nebezpečným výparům, které se při vdechování váží na krevní barvivo hemoglobin a mohou tak způsobit otravu.
Když už to zde bylo nakousnuto - přídavek lněné fermeže se do malířských barev na stěny používal jen vyjímečně (fermežový olej je samozřejmě mastný). Častější byla úprava nátěru stěny proti otěru postřikem mlékem - mléko obsahuje kasein (čili lidově řečeno klih) a postřikem stěny se docílilo lepšího naklížení barvy, pokud množství klihu malíř špatně odhadl při míchání barvy (tato praktika pochází z dob, kdy si ještě malíři pokojů připravovali barvy kompletně sami).

Ohodnoceno: 2x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.