Tvrdé pájení mosazí

Od: Datum: 06.11.13 11:36 odpovědí: 10 změna: 06.11.13 15:08

Ahoj, zkouším tvrdé pájení mosazí, ale nedaří se mi... Použil jsem drát, který jak jsem se zde dozvěděl je mosazný (průměr 2 mm viz obr.) a snažil jsem se ho roztavit, ale to se mi vůbec nedaří. Ten drát by se měl, podle toho co jsem zjistil, roztavit a poté jím spojovat kovy. Nevíte co dělám špatně? Lepší bude pro jistotu video. Díky


http://www.youtube.com/watch?…=axnxYqT5vHw&feature=youtu.be



Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: fribble*
Datum: 06.11.13 12:08

Děláte špatně to, že se mosaz snažíte roztavit plynovým hořákem, který s bídou rozehřeje cín. Pro tzv. tvrdé pájení je třeba autogen a tedy zcela jiné teploty.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 06.11.13 12:10

To je hořák na nahřívání ocelových dílů před svařováním, ale rozhodně ne na svařování.

Na svařování musíš mít hořák, který má užší otvor a tím více koncentrované teplo. To asi hořákem na propan-butan nepůjde vytvořit.

Myslím si, že vhodnější bude kyslíko-acetylenová souprava, ale na tu už potřebuješ papíry a znalosti.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: haris
Datum: 06.11.13 12:17

Hmm, to bude asi ono. Jen teda nechápu, proč píšou, že ten "turbo hořák" je 28 mm hořák pro všechny pájecí práce naměkko i natvrdo na měděných trubkách a tenkostěnných trubkách z oceli nebo barevných kovů až do vnějšího průměru 28 mm. Teplota plamene až 2000°C.

Datum: 06.11.13 13:59

Můžete se pokusit vytvořit správnou regulací vzduchu co neostřejší planen s nejvyšší teplotou. Možná se vám pak i podaří kousek drátu natavit, ale jak píší výše, samotný PB hořák na použitelné pájení mosazí nestačí. Pomohlo by přimíchání kyslíku. Nebo pájet jinýmy tvrdými pájkami s nižší teplotou, většinou s obsahem stříbra, ale mosaz je mosaz..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 06.11.13 14:18

To že jsi se včera dozvěděl, že drát č.3 je mosaz bylo na základě tvého popisu, že drát je žlutý. Z té fotografie to až tak jasné není. Teplota tavení mosazi je nekde kolem 900 stupňu, to by měl hořák zvládnout. Pokud se netaví, je to pravděpodobně ocel.

Jinak při tvrdém pájení mosazí potřebuješ ješte tavidlo - borax.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd*
Datum: 06.11.13 14:27

jj, může to být ocelový drát pro svařování plamenem a žlutý je jen povlak proti korozi. Nejlíp zkusit magnetem nebo obrousit.

Pájení na tvrdo je při teplotě od 450°C = proto reklama na hořák nekecá ;) Mosaz ale potřebuje teplotu přes 900° což už je pro tenhle hořák problém, zvládne možná tak malé součásti, samotný 2mm drát by to ale roztavit mělo.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: haris
Datum: 06.11.13 14:41

Vyzkoušel jsem magnet a drát se k němu nepřitahuje, tzn, že by určitě neměl být ocelový. Tak nevím, drát jsem žhavil hodně dlouho dokud nezčervenal, ale o roztavení nemůže být řeč... Jestli je ta teplota plamene z hořáku opravdu nízká.

Od: asd*
Datum: 06.11.13 15:08

drát jsem žhavil hodně dlouho dokud nezčervenal,
Zdroj: https://www.poradte.cz/domacn…3057-tvrde-pajeni-mosazi.htmlČervená je cca 700°C = vypadá to na slabý hořák. Zkus ho seřídit na vyšší teplotu, pak zbývá jen pořídit lepší hořák nebo pájku s nižší teplotou tavení...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: moto®
Datum: 06.11.13 14:41
avatar

Jak je psáno jinde, jeví se to, že zobrazený hořák nebude vhodný. I tak je ale pájení mosazi propanbutanovýn hořákem na hraně a spíše na malé předměty. Hořák sice taví drát, pájená součást ale odvádí teplo a patřičně se nenahřeje aby se na ni mosaz roztékal. Pomohlo by použití jiné pájky, firma Rothenberger je prodává pod označením Rolot a nějaký kod. Nějakou i mám a díval jsem se, že teplota tavení je nižší než u mosazi. U mé konkretní pájky 730C. Propanbutanovým hořákem s tim letuji na tvrdo.

Ideální na pájení je souprava kyslík/propan které používají někteří instalatéři. Klasický autogen je díky zločineckým manýrům plynových monopolistů dnes pro běžné řemeslníky finančně neúnosné držet.

doplněno 06.11.13 15:48:

Já mám letitou sadu nějakých hořáku od českého výrobce. Hořák kterým jde letovat má na boku drážky pro přívod vzduchu a je na závitu a dá se ještě štelovat. Je to ale i o pajkách, chce to pájku s nižším bodem tání.

Ostatně, i mosazné dráty mohou mít různé složení dle poměru mědi a dalších prvků, takže mohou mít i různé body tání. Každý nemusí být určen k pájení.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: haris
Datum: 06.11.13 14:43

Ten hořák je od firmy Rothenberger, ale možná tedy jiný typ http://www.9000.cz/naradi/rot…aci-souprava-30900-turbo-2000

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.