Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Poplatek za popelnice - jaké je maximum

Od: petule* odpovědí: 17 změna:

Dobrý den,

zajímalo by mne, jestli existuje nějaký zákon, který stanový maximální limit poplatku za svoz komunálního odpadu nebo zda je jeho výše pouze v kompetenci obce? Děkuji!

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

lidka*
hodnocení

1x

Je to přesně tak kejki. Je to Zákon o místních poplatcích a ten stanovil maximální hranici výše poplatku Kč 500 za občana s trvalým pobytem a rok. U rekreačních objektů a objektů sloužících k rekreaci je to stejná částka, ovšem za objekt ročně. Výši poplatku schvaluje zastupitelstvo. Může být i nižší a vychází ze skutečných výdajů předchozího roku + pevná částka 250 Kč. Ale i když jsou výdaje vyšší, maximum je 500,- Kč. Města a obce mají ještě jednu možnost. Nevybírat místní poplatek, ale úhradu za odvoz popelnic. To je potom částka odpovídající ceně odvozové firmy za konkrétní popelnici. Tato forma byla schválena dodatečně, kdy už většina samospráv měla zavedený zákonný místní poplatek a tak zůstala u tohoto systému. Tento způsob je podle mne spravedlivější, druhý bude možná o něco málo lacinější pro občana. Není to dlouho (listopad-prosinec), co byla tato problematika zde na Poradně celkem podrobně probírána. Parlament uvažoval o zvýšení poplatku, ale pokud vím, zatím to neprošlo.

kejki3

Ty lístky i samolepky za popelnice jsou neštěstí. Lidi to kradli, spousta lidí tvrdila, že popelnici nepotřebuje, protože odpad nemá...

To už se zase s "nepovinnými" popelnicemi vrátilo, i když myslím, že je to neochota úřadu vymáhat tuto bagatelní povinnost.

Ludmilko, 1* a *hej*

 

kejki3
hodnocení

0x

Liduška to možná najde přesně, ale tady by to mělo být portal.gov.cz/...

 

bublinaunosu*
hodnocení

0x

Je to dáno zákonem.U nás v obci platíme 500 Kč jednou ročně,vždy do konce února za každáho občana s trvalým bydlištěm,mimino nebo důchodce.Každý si pořizuje popelnici sám,buď ji má nebo ne,je jedno kolik,bez nějakých samolepek.

 

hodnocení

0x

Platí zákon 185/2001, kde je stanoven poplatek 250,-/osobu (=majitel) a 250,- za odvoz, tedy celkem (= max) 500,-/rok)ALE: Zřejmě díky loby obcí a našemu "přehlednému" systému zákonodárství byl do tohoto zákona dodatečně vpašován § 17a, který je však dán a uveden v zákoně 27/2002. Tento doplněk umožňuje obcím vybírat poplatek dle oprávněných nákladů, které běžný občan nemůže zjistit ani ovlivnit, takže prakticky v neomezené výši. Proč by obce na tom měly šetřit, když to stejně těm majitelům nemovitostí vyúčtují a oni to musí zaplatit třeba pod hrozbou exekuce.

Máme chatu, kde jsme nuceni platit 1200,-/rok při využití cca 7 měsíců do roka a to většinou jen o víkendech. (Plati-li bychom i kdyby jsme chatu nevyužívali vůbec.) V Praze platíme 7200,-/rok (2 popelnice) za celý dům o 13 partajích, tedy cca 550,-/rok při celoročním pobytu.

lidka*

Je to ten druhý způsob úhrady za odvoz komunálního odpadu. Podle mne máte možnost vyžádat si informaci o výši oprávněných nákladů za odvoz komunálního odpadu. Předpokládám, že máte u chaty trvale umístěnou popelnici, kterou Vám pravidelně vyvážejí, ať už je plná a nebo poloprázdná. Tipovala bych to na 60 l nádobu a vyvážením jedenkrát za 14 dní. Pro rekreační objekty a chaty je určitě výhodnější používat plastové pytle. Ty naplníte tehdy, když na chatě jste. Je ovšem otázka, zda tento systém je u Vás zavedený. Určitě by to bylo pro Vás výhodnější i lacinější. U nás se cena odpadového pytle (110 l)pohybuje okolo 40-50 Kč/kus. A pro rekreačky dáváme za poplatek ve výši Kč 500,- ročně 10 odpadových pytlů. V případě, že to nestačí, je možné si pytle dokoupit. Nevím, jak to u Vás funguje, to je potřeba se o to více zajímat a hledat schůdnější cestu. Jako majitelé nemovitostí v katastru obce máte právo žádat informace o hospodaření a tudíž i o systému úhrad za odvoz a likvidaci komunálního odpadu. Jestli máte zájem, nechte mi zde nebo na vnitřní poště jméno obce a já se na to mohu podívat. *cteni* Ještě jednu poznámku k tomuto tématu: právě Praha a větší města lobovala na schválení tohoto dodatku, protože nechtěla zavádět nový místní poplatek, kde je stanovena maximální hranice ve výši 500 Kč. Odvoz a likvidaci komunálního jim totiž zajišťují vlastní technické služby, resp. organizace, kde mají tato větší města 100%ní nebo podstatný majetkový podíl.

Díky za ochotu, Lidko. Jedná se o obec Psáry v Praze-západ.Máme sice pytle, ale onen poplatek je paušální ať pytle naplním k odvozu anebo ne. My jsme schopni naplnit max 1 pytel za sezonu, ale skladovat to není zrovna hygirenické. Náš odpad zabere tak 1 sáček za víkend, který odvezeme do popelnice v Praze, protože většinou kompostujeme nebo pálíme a na plasty, papír a sklo jsou v roumném dosahu kontejnery. Informace o hospodaření sice obec někdy uveřejní a jak kontrolovat jejich serioznost. Nevěřím těmto údajům. Domnívám se, že těmito poplatky (pro chataře) dotují i poplatky pro stálé obyvatele.

kejki3

A ty jsou jiné? Taková vyhláška by byla snadno napadnutelná. Podle zákona o přístupu k informacím vám musí odpovědět, max dotaz zpoplatní.

Mně tady na obci tvrdí, že nemůžou vymáhat poplatky od lidí, kteří nemají popelnici a ani jí nechtějí.

lidka*

To si myslím kejki, že si to jenom nechtějí moc komplikovat. Určitě by mohli pokutovat. Není možné přeci aby dokázali, že netvoří žádný odpad a to je přeci základ pro zpoplatnění skutečně každého. Já tak úplně neznám tu druhou variantu, ale na základě místního poplatku je to prostě jasné - máš trvalý pobyt - tak platíš a hotovo!*bum*Samozřejmě jsou nástroje, jak zohlednit některé aspekty, kdy je občan dlouhodobě mimo republiku, nebo v léčebně apod. Ale snažili jsme se nastolit jasná pravidla nejen pro placení, ale i případné osvobození. U té druhé varianty, tam se nemohu zatím dopátrat pravdy. Snažila jsem se poptat v těch Psárech, ale nemuseli by se vlastně se mnou vůbec bavit. Nejsem ani občan a ani nevlastním v jejich katastru nemovitost. *nevi* A ty jejich odpovědi mě zdaleka neuspokojily, resp. i když jsem si jejich OZV stáhla, nemá podle mne jasná pravidla. Ale to je věc občanů, aby se ptali. Než je OZV schválená, musí být vyvěšená na úřední desce, takže je nejen k nahlédnutí fakticky, ale i na internetu. Takže pozdě potom bycha honit. *sok*

lidka*

Tak tady je přehled mé korespondence s Obecním úřadem Psáry. Dotazy jsem pokládala svým jménem. Zastávám stanovisko, že každý by měl uhradit poplatek, ovšem v přiměřené výši odpovídající výši výdajů uhrazených obcí . Není to pouze odvoz komunálních odpadů, ale i např. odpadkových košů, velkoobjemového odpadu /přistavené kontejnery/ a výdaje na agendu úřadu. Přesto se domnívám, že výše poplatku je neúměrná:

Vážená paní Alferyová! Nejprve Vás srdečně zdravím a věnujte mi prosím trochu času. O vánočních svátcích jsem se setkala se svými příbuznými a probírali jsme i otázku odpadů. Já sama jsem se podílela na vypracování OZV k místním poplatkům, resp. poplatku za "odpad". Vy máte sice odsouhlasenou druhou variantu, ale překvapila mě výše poplatků u rekreačních objektů. Dovolte mi prosím dvě otázky:
1/ nejnižší poplatek je u PE pytlů (60 i 110 l) ve výši 1.210 Kč ročně.Tato částka se hradí při odvozu 1x za týden. Pokud pro mou potřebu bude stačit ročně 5 pytlů a nebo žádný - malé množství odpadu si odvezu domů, kde mám v popelnici rezervu a není hygienické ponechat odpadky delší dobu, stejně mi vyměříte poplatek ve výši 1.210 Kč? V § 3 je výše poplatku závislá na počtu,objemu a frekvence sběrných nádob. Není mi jasné, proč mám platit úhradu za neprovedené služby?
2/ Podle § 3 odst. 2) je možné provést změnu pouze 1x ročně? To znamená, že pokud občan třeba už v březnu odhlásí popelnici, nevracíte poměrnou část poplatku za běžný rok?
Podle dostupných informací se průměrná výše nákladů na odvoz odpadků pohybuje ročně ve výši 400 až 700 Kč. Výše místního poplatku náhodně vybraných obcí a měst od 0 do 500 Kč. I když se předpokládá, že maximální hranice se zvýší na 900 Kč, váš nejnižší poplatek průměrnou výši výrazně převyšuje.
Samozřejmě, že jsem svou příbuznou posílala za Vámi, ať se na všechno pozeptá. Ale já sama jsem na MěÚ pracovala 33 let a tak vím, že někteří občani si raději postěžují jinde, než na úřadě. Tak se nezlobte, že se ptám já, zajímá mě to i z profesního hlediska.
Děkuji Vám za odpověď a přeji hezký zbytek dne!
ooooooo
odpověď na Vaše otázky zní:
1/ žádný odpad ze své chaty do místa svého bydliště odvážet nemůžete, neboť podle zákona o odpadech může s odpadem manipulovat a přepravovat ho pouze osoba k tomuto pověřená
2/ pokud občan odhlásí v březnu popelnici / důvodem je ukončení trvalého pobytu v obci nebo prodej rekreačního objektu / je mu vrácená poměrná část poplatku
Přeji prima den Ivana Šimková, samostatná referentka OÚ Psáry
ooooooo
Díky za rychlou odpověď. Druhá otázka byla zodpovězena vyčerpávajícím způsobem. Ale dovolte mi vrátit se k první otázce. Dobře tedy, nesmím odvážet odpadky. Ale naplním ročně 1 PE pytel o obsahu 110 l - musím tedy uhradit poplatek ve výši 1.210 Kč? Paní Šimková prosím jasnou odpověď.
PS: Přiznám, že také mě rozčilovaly odpovědi typu: netvořím žádný odpad (popelem hnojím pozemek, ostatní třídím? a nebo vozím si odpadky domů a přesto jsme museli likvidovat černé skládky. Ale ta výše poplatku se mi zdá skutečně nepřiměřená. Ještě jednou dík za doplnění. L.N.
oooooooo
odpověď na Vaši otázku zní ano.
Prima den I.Šimková

kejki3
1/ žádný odpad ze své chaty do místa svého bydliště odvážet nemůžete, neboť podle zákona o odpadech může s odpadem manipulovat a přepravovat ho pouze osoba k tomuto pověřená
To excelentní blbost! Pak nemohu odvézt nic do sběrného dvora, nemohu odpad odnést z domu do popelnice, nemohu ho vyndat z auta, , proboha, co budu dělat? Přestanu plít zahrádku, než mě někdo udá pro nedovolené nakládání s odpadem. Požádám obec, aby se občas zastavili s kontejnerem na tříděný odpad u mého okna.
Tohle bude evidentní tunel, obec zaplatí za likvidaci objednaných pytlů, vydá pytle a profit z nevyužitých pytlů je malá domů. Účetně to sedí a všichni jsou spokojení. To chce udělat sběrnou akci těch loňských pytlů, aby se zjistilo, kolik jich vlastně je vydáno zbytečně. Nebo pokud je obec nabízí k dokoupení, nabídnout je také.

 

frankie*
hodnocení

0x

Je to trosku jiny problem, ale ja zase nechapu, proc se plati za kazdou trvale prihlasenou osobu, kdyz popelnice je porad jen jedna o stejnem objemu, at jsem jeden nebo je nas 5... F

 

lidka*

Tak to si dovolím říct, že u Vás na úseku odpadů špatně hospodaří. Občan platí místní poplatek podle trvalého pobytu a vše ostatní je už na obci. Ta sjednává s odvozovou firmou počty, objem a frekvenci odvozu popelnic. A samozřejmě odvozové firmě hradí podle počtu přidělených popelnic. A vůbec nezáleží na tom, zda je popelnice plná nebo poloprázdná. U nás jsou přiděleny popelnice k čp. podle počtu trvale bydlících. Počítáme na jednoho občana cca 20 l odpadu týdně, t.zn., že pro 5 lidiček je přistavena 120 l popelnice s týdenním odvozem. Pro tříčlenou domácnost 60-80 l popelnice s týdenním odvozem. Já jsem byla v domečku sama a tak jsem měla 60 l se 14tidenním vyvážením. U bytových domů jsou potom kontejnery víceobjemové. Sama jsem si namátkově kontrolovala, zda přistavené popelnice odpovídají počtu poplatníků. Neměla jsem sice na starosti odpady, ale městský rozpočet. *klik*

kejki3

U nás kdo se ozve, že chce ještě jednu nálepku, že jim jedna popelnice nestačí, dostane na úřadě druhou. Velikost nádob se neřeší, co kdo sežene, to má. A svoz je v zimě 7 a v létě 14 dní.

lidka*

Nevím, kolik máte obyvatel, ale někdy je to pro pracovníky na obecních úřadech těžké. Mají třeba jednu účetní, která musí dělat skoro vše a uvolněného starostu. Zákony nejsou opravdu dokonalé, co by měly řešit, neřeší a novela stíhá novelu. Rozsah činností je ohromný - od vody, školství, kulturu, technické služby, dopravu atd. A pokud nemáte v obci práva znalého starostu, *cteni*není to opravdu jednoduché. Já jsem seděla na OZV o odpadech s kolegyní opravdu poctivě a stejně nám kraj vyhlášku napadnul. Jenom proto, že jsme trvale bydlícím dali šanci platit poplatek na 2 splátky a to bylo pro rodinu v 1.Q třeba 2500 Kč a u rekreantů jsme tu jejich pětistovku chtěli najednou do 31/3. A tak jsme to z vyhlášky odstranili a stejně jsme se s tím, kdo o to požádal, domluvili na dvou splátkách. A teď na Poradně se jenom divím, jak se to někde "pytlíkuje" a vůbec se neřeší výše výdajů na odvoz. A nejsou to malé částky a potom samozřejmě na úkor ostatních činností, co samospráva zajišťuje. Ale to už je jiná oblast problémů. *hej*

 

oldis*
hodnocení

0x

Vím, je to problém, ale opravdu záleží jen na těch v kancelářích jak jsou hrabaví. Jsou města a obce kde lidé třídí odpad a město nebo obec je osvobodí od těchto poplatků. A také jsou města a obce kde lidé také poctivě třídí ALE mají nad sebou zloděje a podvodníky / hrabalky/ a ti z těchto lidí tahají sprostě pořád větší poplatky. A nejhorší na tom je, že jsme si tyto hrabaly SAMI zvolili. Olda

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]