Jaké použít vrtáky do kovu

Od: Datum: 22.01.13 09:34 odpovědí: 13 změna: 23.01.13 23:30

Mám problém, potřebuju vyvrtat díry o průměru 12mm, 16mm a 20mm do konstrukční oceli obyčejný U-profil 100 z ferony. Vrtákem HSS neudělám ani důlek a špička vrtáku je pryč, chyba snad nebude ve vrtačce nebo ve mě protože před desítkou vrtám ještě třema vrtákama kde není problém, předvrtáno mám bez problému na 10mm ale to mám vrtáky asi 20 let starý a problém nastane, když vezmu 12mm černej hss, tak už nevyvrtám nic, čili buď je to špatnou značkou a nebo potřebuju jinej typ vrtáku. Poradí někdo kde sehnat takový průměry nebo jaké jsou možnosti jestli třeba korunky nebo tip na kvalitní hss vrták. Díky


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 22.01.13 09:50
avatar

Předvrtáváte si díry, pokud ne, začněte... místo díry rovnou 10 mm uděláte dulčíkem dírku, první pojedete 5 mm, pak třeba 8 mm a pak tou 10 mmm.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.01.13 09:56

no mám tam napsané že pře desítkou ještě předvrtávám třema vrtákama, takže předvrtávám ale po 10 už mám jen 12 hss a tam začne problém

Od: ladaadal*
Datum: 22.01.13 10:17

Pokud ti všechny berou a tenhle ne, viděl bych to spíš na špatné nabroušení.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 22.01.13 10:46

no byl úplně novej ten 12 a aji 16 a oba dopadli stejně po 20 vteřinách stržená ta špička a nevyvrtaly nic.

Od: ladaadal*
Datum: 22.01.13 10:51

Jak může být stržená špice, když to máš předvrtaný? Běžně se při HSS vrtáku nepředvrtává do D21, teda dle tabulek, osobně předvrtávám cirka od té 16ky a s ruční vrtačkou od 8. Pokud nikde neděláš chybu, mohlo se stát, že jsi chytil vadný kus, už se mi stalo, že jsem koupil bláto, ale zase že by to bylo u dvou vrtáků mi je divný. Zkus nabrousit tupější úhel.

doplněno 22.01.13 10:52:

Ještě mě napadlo, jaké používáš otáčky? Tyhel velký vrtáky už potřebujou v ruční vrtačce jen malou řeznout rychlost.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.01.13 11:04

Nepřehřívá se ten vrták? Pak se rychle otupí...

Vrtat pomalu a moc netlačit. Předvrtávat.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: venca361*
Datum: 22.01.13 11:45

Ahoj,

Pokud jsi měl ten vrták rychle upálenej,buď byl z bláta nebo jsi tam měl velký točky . Čím větší vrták,tím by měly být menší otáčky . Zároveň se na ty velký neboj zatlačit,aby pořádně zabral šponu . Pozor jen když vrták vyjíždí z materiálu ven aby se nekousnul,to je o ruce . Nejlepší je pod ty velký předvrtat,ale ne moc protože když máš předvrtanou velkou díru,rádo se to zakusuje . Když se to dělá na mašině (obráběcí stroj) tak se předvrtává aby byla předvrtaná díra jen na špičku vrtáku . Důležitý je taky jak je vrták nabroušenej . Když máš moc malej podbrus nebo ti vrták dokonce bere zadkem tak tam neleze a když je moc do ostra tak se zas zakusuje a rychle se tupí ... je to docela věda .

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 22.01.13 18:26

A můžete mi napsat jakou značku vybrat, nejradši bych hss-g ale ty sem moc v těchto velikostech nenašel. Normální hss mám ze dvou míst a nevrtaj. Vrtačku mám klasickou narexku 530 nebo 580 otáček.

Od: ladaadal*
Datum: 22.01.13 19:21

U tý 20ky musíš mít otáčky někde kolem 50-80, nechce se mi teď lovit v tabulkách, ale když je to rychlejší, tak se to jen hřeje a nevrtá to.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.01.13 19:15

Použít na průměr díry 10 mm vrták o průměru 12 mm je blbost. Dochází k zakousnutí a stržení fazetky vrtáku, neboť vrták bere velmi tenkou třísku. Na předvrtaný 10 mm můžeš rovnou použít vrták o průměru 16 či 20 mm. Chce to ale snížit otáčky a také pomůže chlazení obyčejnou vodou. S dobře naostřeným vrtákem by to neměl být problém.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.01.13 21:58

Dobrý večer,

při vrtaní děr by měli byt určité otáčky dle strojnických tabulek,tzn že nemužeš vrtát průměr 8 na stejné otáčky jak průměr 12.Čím větší průměr vrtaku tím méně tlačit a nastavit pomalejší otáčky.Hlavně pozor při větším průměru vrtaku a větším tláčení se vám muže vrták zakousnout a věřte nevěřte ruční vrtáčka s vámi uděla kousky(takove průměry je lepší vrtát na strojních vrtačkách s upínacimi zařizenimi.)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: kukol
Datum: 23.01.13 23:21

Vydel bych to na spatne nabrousenem vrtaku. V praci na vrtak prumer 20 mam 355otacek. Ale chladim a vetsinou mam posuv. Rucni vrtackou bych se o to ani nepokousel! 20mm je o ruky. Uz pri prumeru 12 mate toho nekdy tak akorat. Smrdi to i urazem, pokud mate rucni vrtacku na takovy prumer. Pocitejte, ze se vrtak sekne pri vyjizdeni z diry, a to se sekne...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.01.13 23:30

Kukol: maš pravdu,pozor na urázy jsou to celkem vážné urazy které na pohled jen tak někdo nezvladne ošetřít (tříštive zlomeniny xkrát zlomena ruka atd.)

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.